Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Moet even wat ergernis kwijt. Zit net te lezen dat het aantal zware pick-ups (5,7 liter V8 motor) dat in Nederland verkocht wordt sterk gestegen is naar meer dan 2000 per jaar omdat je als (bouw)ondernemer geen BPM, geen CO2 toeslag en nauwelijks motorrijtuigen belasting betaalt bij een auto op grijs kenteken. Eigenlijk te zot voor woorden dat de overheid deze aanschaf ruim subsidieert en moeilijk doet over elektrische auto's en de subsidie daarop beperkt. Deze week stond ook in de krant dat alle Outlanders uit 2013 in grote getale naar het buitenland verdwijnen omdat de bijtelling nu gelijk is aan ICE auto's. Zo wordt het nooit wat met de verduurzaming. Zou meneer Omzigt hier wel eens over nadenken?
O you make my day, ik vind die USA pick UPS zo lelijk en erger me er dagelijks aan. Ze rijden allemaal op gas wat beter dan benzine is maar o wat zijn ze lelijk, te breed, te zwaar, ons wegennet en parkeerplaatsen zijn er niet op gebouwd. Allemaal een enkeltje terug naar the USA is mijn mening.
 
  • Like
Reactions: Michel3 and job-lek
Goedemiddag Forumleden,

Ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe (gebruikte) auto. De tesla is een optie!
Een nieuw werd mij te duur (eenvoudig zzp-er!)

Maar een occasion zou een goede optie zijn. Echter, na deze verhalen over de bijtelling word ik wat terughoudender.. Toch maar een pick-up truck dan? :(
 
  • Funny
Reactions: woes
Als zzp er of ib ondernemer (dus niet voor een bv) mag je de werkelijke auto kosten die je per jaar kwijt bent aan bijtelling opvoeren. Ik heb nog een zeer mooie model s uit 2013 met 109K km die hiervoor in aanmerking komt. PM me voor details.
 
Geldt daarvoor de 5 jaar termijn dan niet?
Nee, de eerste termijn van 5 jaar voor mijn auto is nu afgelopen.
Van dec 2013 tot dec 2018 gold 0% bijtelling. En vanaf nu voor mij, als IB ondernemer, gaat de nieuwe bijtelling in voor mijn model S waarbij ik de werkelijke kosten op mag geven als bijtelling. Voor mijn nieuwe Model 3 gaat de nieuwe regelgeving gelden qua bijtelling : 4% tot aanschafwaarde 50K en het deel boven 50K tegen 22%. Dus qua bijtelling kan ik beter de Model S blijven rijden, deze heeft ook nog gratis superchargen, maar een nieuwe Model 3 komt dus de S gaat weg.
 
Goedemiddag Forumleden,

Ik ben me aan het orienteren voor een nieuwe (gebruikte) auto. De tesla is een optie!
Een nieuw werd mij te duur (eenvoudig zzp-er!)

Maar een occasion zou een goede optie zijn. Echter, na deze verhalen over de bijtelling word ik wat terughoudender.. Toch maar een pick-up truck dan? :(

Een nieuwe model 3 is geen optie? Volgens mij zijn de meeste ocassion model s’en Minimaal even duur.
 
Als zzp er of ib ondernemer (dus niet voor een bv) mag je de werkelijke auto kosten die je per jaar kwijt bent aan bijtelling opvoeren. Ik heb nog een zeer mooie model s uit 2013 met 109K km die hiervoor in aanmerking komt. PM me voor details.
Let wel dat de nieuwe eigenaar van de tweedehands tesla wel degelijk moet rekenen met afschrijving van zijn nieuwe aanwinst. Dus de (stel) 50k aanschaf zorgt dan voor een werkelijke afschrijving van 10k per jaar. Dat maakt dat de bijtelling nog steeds zeer fors is.

De situatie is anders voor de eerste eigenaar die na 5 jaar besluit door te rijden: dan is inderdaad nauwelijks sprake meer van afschrijving.
 
@Daniel 74 met andere woorden, ik schiet er eigenlijk niets mee op...

afgelopen zaterdag ben ik bij de dealer in groningen geweest. Bij een nieuwe tesla krijg je flink wat korting op de modellen die nog in voorraad zijn en die ze dit jaar nog willen slijten. Echter, een nieuwe kost mij teveel en zit ik vast aan een financiering van 60 maanden.
 
Voor de 2013 Classic eigenaren die hun auto naar privé hebben overgehaald... December 2020 het moment om zakelijk nog een nieuwe te kopen vanwege de 4% bijtelling om dan in januari 2021 de Model S te verkopen aan iemand die prijs stelt op 6000 euro aankoop subsidie. :)

(uit het klimaatakkoord voorstel)

upload_2018-12-21_17-20-33.png
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Let op: die 6k is alleen voor auto's onder de 50k (of nog lager)!
Onjuist, de subsidie is voor de particulier die een nieuwe elektrische auto koopt, met een verkoopwaarde van tussen de 40 en 60k. Wie een elektrische auto koopt die goedkoper is dan 40.000 euro, krijgt een subsidie van 6000 euro. Deze neemt geleidelijk af tot 2200 euro voor een elektrische auto van maximaal 60k. Boven de 60k geen aanschafsubsidie.
 
Ook voor tweedehands?
Dat opent inderdaad de deur naar lucratieve constructies, zoals @redevries al aangaf. Doet me denken aan de constructie waarin welgestelden huizen voor hun (klein)kinderen kopen en die vervolgens voor een euro onder de huursubsidiegrens aan hen verhuren. Zodat die huurders daar netjes voor in aanmerking blijven komen. Natuurlijk wel het maximale schenkingsbedrag in de gaten houden voor het terugschenken van het verschil tussen de huurtoeslag en de ontvangen huur. Klaar.
 
Onjuist, de subsidie is voor de particulier die een nieuwe elektrische auto koopt, met een verkoopwaarde van tussen de 40 en 60k. Wie een elektrische auto koopt die goedkoper is dan 40.000 euro, krijgt een subsidie van 6000 euro. Deze neemt geleidelijk af tot 2200 euro voor een elektrische auto van maximaal 60k. Boven de 60k geen aanschafsubsidie.
Dus in 2021 een kale SR kopen en je krijgt de Autopilot gratis :cool:
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB