Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bijtelling na eerste 60 maanden

This site may earn commission on affiliate links.
Ander draadje, waar ik de theorie poneerde dat de oliemaatschappijen er alles aan doen om elektrisch rijden niet goed uit te laten komen, en vooral: het pushen van waterstof (want daar kunnen ze aan verdienen met de rendementen...)
 
Die hele 6k subsidie voor particulieren is een sterk staaltje propaganda van big oil om ervoor te zorgen dat particulieren de komende 2 jaar geen EVs kopen!
Voor de particulieren die gaan voor de SR M3, zal het uitstellen iets minder effect hebben denk ik. De SR zal toch pas ergens in 2020 in Nederland geleverd worden? Voor sommigen een uitstel van een half jaar tot jan 2021?
 
Ander draadje, waar ik de theorie poneerde dat de oliemaatschappijen er alles aan doen om elektrisch rijden niet goed uit te laten komen, en vooral: het pushen van waterstof (want daar kunnen ze aan verdienen met de rendementen...)
Oh, dat lijkt mij geen complot theorie, maar realistisch.
De oliebedrijven en fossiele autoproducenten doen er alles aan om hun winst zo lang mogelijk te maximaliseren en hun positie te behouden. Zoals elk bedrijf doet.
Wie dacht dat de transitie soepel zou verlopen zonder tegenstand?
Waterstof wordt door de fossiele sector inderdaad gezien als het nieuwe verdienmodel.
 
Mensen, die in dit draadje geconfronteerd worden met de APK hebben een Tesla van (bijna) vier jaar. Dat betekent dus dat een jaar later jouw bijtelling behoorlijk gaat wijzigen. Doorrijden (na 60 maanden) zal privé (als je zakelijk rijdt, zoals de meesten) veel duurder worden.

In mijn geval, met mijn X van januari 2017, ga ik van 4% van € 105K = € 350 p/mnd bruto naar € 1.987,50 vanaf februari 2022. Namelijk 19% (6% korting op 25%) over € 40.000,- = € 7.600,-. Plus 25% over € 65.000,- = € 16.250,-. Dus ga ik € 23.850,- bruto per jaar betalen oftewel € 1987,50 bruto per maand.

Voor mij is daarom zakelijk doorrijden geen optie. Een andere mogelijkheid is om de Tesla naar privé te halen. Ik heb dus gekozen voor een nieuwe EV, geleverd in 2021 met 12% (over de eerste 40K) wat dan weer vijf jaar lang vast is.

Hoe denken jullie hierover?
 
Mensen, die in dit draadje geconfronteerd worden met de APK hebben een Tesla van (bijna) vier jaar. Dat betekent dus dat een jaar later jouw bijtelling behoorlijk gaat wijzigen. Doorrijden (na 60 maanden) zal privé (als je zakelijk rijdt, zoals de meesten) veel duurder worden.

In mijn geval, met mijn X van januari 2017, ga ik van 4% van € 105K = € 350 p/mnd bruto naar € 1.987,50 vanaf februari 2022. Namelijk 19% (6% korting op 25%) over € 40.000,- = € 7.600,-. Plus 25% over € 65.000,- = € 16.250,-. Dus ga ik € 23.850,- bruto per jaar betalen oftewel € 1987,50 bruto per maand.

Voor mij is daarom zakelijk doorrijden geen optie. Een andere mogelijkheid is om de Tesla naar privé te halen. Ik heb dus gekozen voor een nieuwe EV, geleverd in 2021 met 12% (over de eerste 40K) wat dan weer vijf jaar lang vast is.

Hoe denken jullie hierover?

Ik zal de Tesla vanuit de B.V. aan privé verkopen als hij 5 jaar wordt. Bij een eenmanszaak of V.O.F. schijnt dit moeilijker te zijn.
Ik was van plan om minimaal 7,5 jaar in de auto te blijven rijden. Dan kan ik hem tegen die tijd verkopen met nog een half jaar garantie op battery en drivetrain. Die 7,5 jaar ga ik wel redden, want de Model X bevalt nog steeds uitstekend en is met MCU2, FSD en CCS upgrade helemaal bij de tijd. Ook is er voor mijn gezin met 4 kindjes nog steeds niks beters te krijgen.

Overigens geldt ook voor ICE auto's dat het niet interessant is om hem langer dan 5 jaar zakelijk te rijden. Je betaalt de bijtelling voor privegebruik over de nieuwwaarde en dat is bij iedere auto die inmiddels meer dan gehalveerd is in waarde veel te duur.
 
Mensen, die in dit draadje geconfronteerd worden met de APK hebben een Tesla van (bijna) vier jaar. Dat betekent dus dat een jaar later jouw bijtelling behoorlijk gaat wijzigen. Doorrijden (na 60 maanden) zal privé (als je zakelijk rijdt, zoals de meesten) veel duurder worden.

In mijn geval, met mijn X van januari 2017, ga ik van 4% van € 105K = € 350 p/mnd bruto naar € 1.987,50 vanaf februari 2022. Namelijk 19% (6% korting op 25%) over € 40.000,- = € 7.600,-. Plus 25% over € 65.000,- = € 16.250,-. Dus ga ik € 23.850,- bruto per jaar betalen oftewel € 1987,50 bruto per maand.

Voor mij is daarom zakelijk doorrijden geen optie. Een andere mogelijkheid is om de Tesla naar privé te halen. Ik heb dus gekozen voor een nieuwe EV, geleverd in 2021 met 12% (over de eerste 40K) wat dan weer vijf jaar lang vast is.

Hoe denken jullie hierover?

Mijn fiscalist vertelde me dat de bijtelling nooit hoger kunnen worden dan de werkelijke kosten, grootste afschrijving (wat de grootste kostenpost is) is gedaan in de 5 jaar dus volgens hem kost het zakelijk door rijden niet zoveel. In ieder geval minder dan een nieuwe, moet wel zeggen dat ik zakelijk maar rond de 10000 km rij.
Ik mag hem vanwege collectieve afspraken met bd niet overzetten naar prive.
 
Mensen, die in dit draadje geconfronteerd worden met de APK hebben een Tesla van (bijna) vier jaar. Dat betekent dus dat een jaar later jouw bijtelling behoorlijk gaat wijzigen. Doorrijden (na 60 maanden) zal privé (als je zakelijk rijdt, zoals de meesten) veel duurder worden.

In mijn geval, met mijn X van januari 2017, ga ik van 4% van € 105K = € 350 p/mnd bruto naar € 1.987,50 vanaf februari 2022. Namelijk 19% (6% korting op 25%) over € 40.000,- = € 7.600,-. Plus 25% over € 65.000,- = € 16.250,-. Dus ga ik € 23.850,- bruto per jaar betalen oftewel € 1987,50 bruto per maand.

Voor mij is daarom zakelijk doorrijden geen optie. Een andere mogelijkheid is om de Tesla naar privé te halen. Ik heb dus gekozen voor een nieuwe EV, geleverd in 2021 met 12% (over de eerste 40K) wat dan weer vijf jaar lang vast is.

Hoe denken jullie hierover?
Voor ZZP of eenmanszaak is het lastiger om de auto over te zetten naar prive. Formeel moet dat overigens volgens mij wel, wanneer er minder dan 10% zakelijk gereden wordt met de auto. Of het interessant is, is inderdaad de vraag. Ik heb ook begrepen dat de bijtelling nooit meer mag zijn dan de werkelijke kosten. Met het merendeel van de afschrijving gedaan in de eerste 5 jaar, worden de kosten voor de Tesla minimaal. Verzekering, APK, banden? Max 2.000 per jaar?
 
Jullie vergeten de jaarlijkse BTW correctie van 2,7 resp. 1,5% over de volledige nieuwprijs. Die betaal je privé ook nog eens bovenop de bijtelling.

Klopt. Echter, na 4 jaar gelden er volgens mij andere regels. De belastingdienst heeft een tool om dat te berekenen.
Hulpmiddel btw en de auto

Ik heb mijn auto sinds april 2015. Wanneer ik op de site van de belastingdienst mijn gegevens invul, krijg ik ongeveer de volgende uitkomst:

Het te betalen btw-bedrag voor privégebruik van de auto is €. Vul dit bedrag in bij de rechterkolom van rubriek 1d 'Privégebruik' van uw btw-aangifte.

Vul '0' in bij de linkerkolom van rubriek 1d 'Privégebruik' van uw btw-aangifte.

U betaalt de btw voor het privégebruik auto via de laatste btw-aangifte van het boekjaar.

Wilt u meer informatie over hoe we tot dit resultaat gekomen zijn? Kijk dan bij Btw aftrekken over privégebruik auto van de zaak (opent nieuw venster). Onder 'Geen administratie waaruit het privégebruik van de auto blijkt' ziet u welke formule we voor de berekening hebben gebruikt.

Let op! Het te betalen btw-bedrag is nooit hoger dan de btw die u dat jaar hebt afgetrokken voor onderhoud en gebruik plus 20% van de afgetrokken btw bij aankoop. Daarbij geldt die 20% van de btw bij aankoop alleen voor het jaar dat u de auto kocht - én de vier jaar daarna. U moet het te betalen btw-bedrag zélf corrigeren als deze situatie geldt voor u.

Als ik dit laatste goed interpreteer, is de BTW vanaf jaar 6 niet meer dan de afgetrokken BTW voor onderhoud en gebruik.
 
Mijn fiscalist vertelde me dat de bijtelling nooit hoger kunnen worden dan de werkelijke kosten, grootste afschrijving (wat de grootste kostenpost is) is gedaan in de 5 jaar dus volgens hem kost het zakelijk door rijden niet zoveel. In ieder geval minder dan een nieuwe, moet wel zeggen dat ik zakelijk maar rond de 10000 km rij.
Ik mag hem vanwege collectieve afspraken met bd niet overzetten naar prive.

Eenmanszaak is dat inderdaad zo. BV echter niet. Maar dankzij de BTW correctie is dat houden op de eenmanszaak niet altijd handig, wellicht slimmer naar prive en km's declareren (als je genoeg rijdt).

Linksom of rechtsom..... meestal na 5 jaar gewoon pech, maar EV's hebben wel veel lagere operationele kosten. Maar als er wat stuk gaat (aan een Tesla) is het duur geintje prive. Maar dat was het ook bij de ICE's.
 
Met een bv en een s van oktober 2016 zie ik op dit moment skechts 2 opties

1)verkopen en ipv een s een nieuwe y/model 3 erbij. Dit omdat de restwaarde relatief hoog is en daardoor naar privé halen een duur geintje wordt.

2) niet meer prive mee rijden en alleen nog maar zakelijk.

Gr chris
 
In het verleden heb ik het wel eens doorgerekend. 19 ct per kilometer belastingvrij declareren vanuit privé kwam telkens toch beter uit dan zakelijk blijven rijden na 5 jaar. Maar het zal ook wel uitmaken hoeveel zakelijke kilometers je per jaar rijdt, dus is wellicht niet in alle gevallen zo.