Keezje
Active Member
What's new?Wordt nog een gigantisch feest met dat achteraf bijkopen van fabrieksopties...
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
What's new?Wordt nog een gigantisch feest met dat achteraf bijkopen van fabrieksopties...
Gelukkig is Niels het ook met me eens:Die hele 6k subsidie voor particulieren is een sterk staaltje propaganda van big oil om ervoor te zorgen dat particulieren de komende 2 jaar geen EVs kopen!
Zou VW en de Duitse regering een goede lobby gevoerd hebben? Zij komen immers vanaf 2021 met 100% elektrische modellen. Als mensen de aankoop van Tesla's, Hyundai's, Nissan's, etc. nu uitstellen, komt dat VW prima uit.Gelukkig is Niels het ook met me eens:
Niels Korthals Altes on Twitter
Voor de particulieren die gaan voor de SR M3, zal het uitstellen iets minder effect hebben denk ik. De SR zal toch pas ergens in 2020 in Nederland geleverd worden? Voor sommigen een uitstel van een half jaar tot jan 2021?Die hele 6k subsidie voor particulieren is een sterk staaltje propaganda van big oil om ervoor te zorgen dat particulieren de komende 2 jaar geen EVs kopen!
Oh, dat lijkt mij geen complot theorie, maar realistisch.Ander draadje, waar ik de theorie poneerde dat de oliemaatschappijen er alles aan doen om elektrisch rijden niet goed uit te laten komen, en vooral: het pushen van waterstof (want daar kunnen ze aan verdienen met de rendementen...)
Effect zal voor Hyundai en Nissan veel groter zijn dan voor Tesla.Voor de particulieren die gaan voor de SR M3, zal het uitstellen iets minder effect hebben denk ik. De SR zal toch pas ergens in 2020 in Nederland geleverd worden? Voor sommigen een uitstel van een half jaar tot jan 2021?
Mensen, die in dit draadje geconfronteerd worden met de APK hebben een Tesla van (bijna) vier jaar. Dat betekent dus dat een jaar later jouw bijtelling behoorlijk gaat wijzigen. Doorrijden (na 60 maanden) zal privé (als je zakelijk rijdt, zoals de meesten) veel duurder worden.
In mijn geval, met mijn X van januari 2017, ga ik van 4% van € 105K = € 350 p/mnd bruto naar € 1.987,50 vanaf februari 2022. Namelijk 19% (6% korting op 25%) over € 40.000,- = € 7.600,-. Plus 25% over € 65.000,- = € 16.250,-. Dus ga ik € 23.850,- bruto per jaar betalen oftewel € 1987,50 bruto per maand.
Voor mij is daarom zakelijk doorrijden geen optie. Een andere mogelijkheid is om de Tesla naar privé te halen. Ik heb dus gekozen voor een nieuwe EV, geleverd in 2021 met 12% (over de eerste 40K) wat dan weer vijf jaar lang vast is.
Hoe denken jullie hierover?
Mensen, die in dit draadje geconfronteerd worden met de APK hebben een Tesla van (bijna) vier jaar. Dat betekent dus dat een jaar later jouw bijtelling behoorlijk gaat wijzigen. Doorrijden (na 60 maanden) zal privé (als je zakelijk rijdt, zoals de meesten) veel duurder worden.
In mijn geval, met mijn X van januari 2017, ga ik van 4% van € 105K = € 350 p/mnd bruto naar € 1.987,50 vanaf februari 2022. Namelijk 19% (6% korting op 25%) over € 40.000,- = € 7.600,-. Plus 25% over € 65.000,- = € 16.250,-. Dus ga ik € 23.850,- bruto per jaar betalen oftewel € 1987,50 bruto per maand.
Voor mij is daarom zakelijk doorrijden geen optie. Een andere mogelijkheid is om de Tesla naar privé te halen. Ik heb dus gekozen voor een nieuwe EV, geleverd in 2021 met 12% (over de eerste 40K) wat dan weer vijf jaar lang vast is.
Hoe denken jullie hierover?
Voor ZZP of eenmanszaak is het lastiger om de auto over te zetten naar prive. Formeel moet dat overigens volgens mij wel, wanneer er minder dan 10% zakelijk gereden wordt met de auto. Of het interessant is, is inderdaad de vraag. Ik heb ook begrepen dat de bijtelling nooit meer mag zijn dan de werkelijke kosten. Met het merendeel van de afschrijving gedaan in de eerste 5 jaar, worden de kosten voor de Tesla minimaal. Verzekering, APK, banden? Max 2.000 per jaar?Mensen, die in dit draadje geconfronteerd worden met de APK hebben een Tesla van (bijna) vier jaar. Dat betekent dus dat een jaar later jouw bijtelling behoorlijk gaat wijzigen. Doorrijden (na 60 maanden) zal privé (als je zakelijk rijdt, zoals de meesten) veel duurder worden.
In mijn geval, met mijn X van januari 2017, ga ik van 4% van € 105K = € 350 p/mnd bruto naar € 1.987,50 vanaf februari 2022. Namelijk 19% (6% korting op 25%) over € 40.000,- = € 7.600,-. Plus 25% over € 65.000,- = € 16.250,-. Dus ga ik € 23.850,- bruto per jaar betalen oftewel € 1987,50 bruto per maand.
Voor mij is daarom zakelijk doorrijden geen optie. Een andere mogelijkheid is om de Tesla naar privé te halen. Ik heb dus gekozen voor een nieuwe EV, geleverd in 2021 met 12% (over de eerste 40K) wat dan weer vijf jaar lang vast is.
Hoe denken jullie hierover?
Jullie vergeten de jaarlijkse BTW correctie van 2,7 resp. 1,5% over de volledige nieuwprijs. Die betaal je privé ook nog eens bovenop de bijtelling.
Mijn fiscalist vertelde me dat de bijtelling nooit hoger kunnen worden dan de werkelijke kosten, grootste afschrijving (wat de grootste kostenpost is) is gedaan in de 5 jaar dus volgens hem kost het zakelijk door rijden niet zoveel. In ieder geval minder dan een nieuwe, moet wel zeggen dat ik zakelijk maar rond de 10000 km rij.
Ik mag hem vanwege collectieve afspraken met bd niet overzetten naar prive.