Wellicht de langste post tot nu toe, maar mede opgesteld om nieuwe forumlezers een overzicht te geven
Het is interessant om te zien dat ik op mijn bijdragen regelmatig reacties krijg waarbij mij wordt verweten dat ik alles wat "niet Tesla" is te snel opzij schuif.
Ik kan wel steeds lokaal gaan reageren maar ik vind het veel beter om een nieuw draadje te maken, met deze titel. Wat mij betreft mag deze vastgepind worden, alleen kan ik dat zelf niet.
Soms krijg ik het gevoel dat ik ergens een Gen mis. Ik heb vanaf het moment dat ik ermee bekend raakte alles wat Elon heeft uitgedragen gevolgd en vooral de lijn die hij heeft uitgezet en de doelstellingen. Hij mag dan in de ogen van de meesten wat weinig conventioneel zijn, hij heeft wel gelijk en inmiddels ook de reputatie dat wat er wordt aangekondigd ook gewoon komt (meestal wel iets later waar we dan ook een hele bibliotheek aan wijden).
Ik begrijp die lijn heel goed en verwonder mij over de vasthoudendheid en de stap voor stap concretisering en relateer alle activiteiten van anderen daar aan. Te kritisch? Ongetwijfeld.
Naast alle technische prestaties springt Tesla er uit als het gaat om het inleven in de klant. Ik bedoel daarmee dat, wat WIJ er ook van vinden en hoe goed het ook voor de planeet is, het uiteindelijk de automobilist van nu moet zijn die het moet gaan willen. Overheden kunnen daarbij ondersteunen (of tegenwerken) maar uiteindelijk gaat het om de gewone man, die nu tevreden rondrijdt in zijn ICE, van welk merk dan ook, net zoals wij dat allemaal vijf jaar geleden ook deden.
En waarom rijd ik nu een Tesla? Een auto die meer dan dubbel zo duur is als mijn vorigen? Die dan ook nog elektrisch is? Komt dat door het milieu? Ik zou graag zeggen dat dat zo is, maar als ik eerlijk ben is dat niet meer dan een excuus om de aankoop mee te verdedigen (nu belicht ik dat wel wat genuanceerder). Is dat het fiscale voordeel? Ook hier is het niet meer dan een manier om "het" mogelijk te maken.
Wat is dan het "het"? Dat is gewoon een auto die in alle opzichten er uit springt. Niet alleen (bloed)mooi, maar ook snel, ruim voor het hele gezin. Een auto die eigenlijk iedereen graag wil hebben.
En ik ben niet de enige. Velen waren mij al voorgegaan en hadden er een wachttijd van een jaar of twee voor over en bestelden hem toen er nog geen enkel uitzicht was op zaken als het Supercharger netwerk.
Als je kijkt naar de prijsklasse dan hebben we te maken met een auto die in die klasse zo'n succes werd dat gerenommeerde merken en typen voorbij gestreefd zijn. Niet alleen in NL maar wereldwijd.
Als je naar de aantallen volledig elektrische auto's in Nederland kijkt dan is de helft daarvan een Tesla. De PHEV tel ik niet mee. Ruim drie jaar geleden liet een vriend mij zijn Volvo V60 zien en mocht ik er in rijden. Een mooie auto (vind ik nog) en een perfecte oplossing voor het gat dat was ontstaan tussen volledig elektrische auto's die wat bereik min of meer per definitie beperkt waren tot ergens tussen de 100 en 150km en de ICE met een bereik van 600 km en meer.
Daarnaast, ook heel belangrijk en wat in de regel onderbelicht wordt, het effect van het kunnen terugladen van rem-energie waardoor de efficiëntie (en het rijplezier) enorm toenamen.
Welnu, Tesla heeft de PHEV om zeep geholpen (positief bedoeld) door met een een auto te komen die èn volledig elektrisch is èn een groot bereik heeft.
Natuurlijk zijn de huidige Tesla's te duur voor de grote groep maar dan komt Masterplan 1 en 2 in beeld. En zo'n plan heeft per definitie betrekking op doelen die verderop in de tijd liggen.
De eerste Model S werd in Nederland in (ik meen) september 2013 afgeleverd. Zoals het er nu naar uit ziet zal inderdaad Model 3 de tweede helft van dit jaar in produktie gaan en het moet gek lopen als niet alle voorbestellingen in NL rond september 2018 op de weg zijn. Dat is dus in een tijdsbestek van slechts vijf jaar gebeurd.
Haarfijn heeft men de noodzaak van een dekkend snellaadnetwerk aangevoeld als noodzaak om de gebruiksmogelijkheden van de auto's te vergroten en met rond 300 stations in Europa, in drie jaar tijd gerealiseerd, mag dat ook wel een huzarenstukje genoemd worden en het gaat steeds sneller.
Nog niet zolang geleden hebben we de presentatie van de Solar roof en de Powerwall 2.0 gehad. Als bijprodukt zagen we de enorme progressie die inmiddels is gemaakt met de batterij. Het zit er niet ver vanaf dat we kunnen zeggen dat bij een gelijk volume en gewicht de dubbele capaciteit is bereikt. Het kunnen aanbieden van een totale lijn, van solar, opslag t/m auto kun je best wel een sterk sellingpoint gaan noemen. Straks kunnen we allemaal een batterij hebben hangen die desnoods vanuit een standaard stroomaansluiting gevoed wordt 24 uur per dag zonodig maar die de auto met SuC snelheid kan bijladen. je laadt zelden helemaal van 0 naar 100% dus gemiddeld enkele tientallen kWh'tjes per dag en dat zal geen probleem zijn. Dat vinden we nu helemaal niet nodig maar dat gaat straks, als de massa komt, best wel meespelen. Uit mijn dikke duim haal ik nog een vorm van Destination Charger 2 die op dezelfde manier werkt. Even los van de Nederlandse zonsituatie want op veel plekken van de wereld is meer zon kun je dan een contructie krijgen waarbij Tesla een zonneveldje of -dak levert met opslag en vanuit de opslag snel DC laden naar de auto tegen een mooie prijs. Why not?
De bouw van de Gigafactory gaat gestaag en vanaf december worden daar de nieuwe cellen gemaakt. We kunnen er op rekenen dat dat hard zal gaan en dat we er niet gek van op zullen kijken als ergens dit halfjaar een nieuwe batterijlijn wordt aangekondigd voor S en X die gebruik maakt van die nieuwe cellen. Ik denk dat we er ook op kunnen rekenen dat bij die batterijpacks ook de laatste mogelijkheden van laadsnelheid (en ontlaadsnelheid) zullen worden benut. Tot nu toe zijn we elke keer verrast en gezien tweets van Elon mogen we wel wat verwachten wat laadsnelheid betreft. veel meer dan we nu denken.
Ook heeft hij recent een tipje van de sluier opgelicht wat betreft Supercharger 3. Waar mogelijk solar, opslag ter plaatse in Powerpacks (speciale versie voor SuC's denk ik) en zeer snel laden van de batterij. Een onmiskenbaar voordeel van de opslag is dat de netwerkaansluiting veel minder groot hoeft te zijn. Gewoon een kwestie van een gemiddelde lading voor een auto een aantal malen bufferen en dan snel afgeven terwijl via een gestage stroom uit het net het weer wordt aangevuld. Anders dan alleen het opvoeren van de stroom waarbij veel hogere aansluitwaarden nodig zijn. De mogelijkheden hiervoor zijn onbeperkt en juist door de combi is het perfect uit te balanceren.
Ik heb het niet over AP1 en 2 gehad maar dat speelt natuurlijk ook mee, evenals de over-the-air updates en de snelheid waarmee men wijzigingen/verbeteringen al in het productieproces kan doorvoeren.
Dan nu....
Alles wat er wordt aangekondigd, toegejuicht, zet ik af tegen het bovenstaande. Dat kan ik ook best doen want geen van die aankondigingen, en het is al een aantal jaartjes aan de gang, heeft nog geleid tot enig daadkrachtig handelen en zeker niet tot een wijziging in het denken over elektrisch rijden bij de massa.
Er zijn EV's die verkopen, de Leaf heeft in totaal zelfs iets meer auto's op de weg gezet dan Tesla (maar weer geen 400k reservaties), maar om dat te kunnen beoordelen moeten we dat afzetten tegen het potentieel. Dat is bij de Leaf een marktsegment van miljoenen auto's in dezelfde (prijs)klasse. Dan is 200k over zes jaar niet echt disruptive waarbij ik Nissan wel beschouw als een grondlegger van elektrisch rijden (en wij hebben als tweede auto een Leaf waar we, omdat we de beperkingen als vanzelfsprekend beschouwen, heel tevreden over zijn, al zal hij het niet gaan worden straks).
Verder is er nog niets. Ik bekijk elke aangeboden auto maar in bijna alle gevallen ben ik er al snel van overtuigd dat die het ook niet zullen worden. Veel heeft te maken met de passie (of het gebrek hieraan) bij de fabrikant die het voorlopig toch echt nog van de ICE moet hebben en elektrisch er voor de vorm (of de credits) bij doet. Neem de GM Bolt, Ampera-E hier met Opel sticker. Gaat het lukken om iemand voor elektrisch rijden over de streep te trekken door hem voor de prijs van een Insignia een Astra te bieden met daarnaast marginale prestaties, weliswaar accepabel bereik, maar geen helder verkoopargument in de laadinfra? Ik weet dat ik flauw ben, maar ik ben ervan overtuigd dat dit niet gaat gebeuren bij mensen als mijn buurmannen.
Er zijn inderdaad tegenargumenten, zoals dat er velen zijn die niet al die high tech willen. Die zijn er zeker en dat zijn dezelfden die destijds hun Nokia hadden, al dat smartphone gedoe maar niets vonden, maar nu allemaal een iPhone of Samsung hebben. Het is gewoon een stroom die je niet tegen houdt en rijondersteuning gaat hoe dan ook net zo goed gewild worden als snelladen. Maar, wat de boer nu niet kent, dat eet hij nu niet.
Er is een machtspel gaande waarbij gevestigde industrieën natuurlijk proberen hun piketpaaltjes te zetten. Dat zien we bij bijvoorbeeld de CCS standaard die door veel gelobby als standaard voor de toekomst wordt gezien. Het zal zo zijn, maar Elon trekt zich er terecht niets van aan, laat zich althans niet remmen in de verdere technische ontwikkelingen maar praat uiteraard wel mee. We hebben nu de gekunstelde situatie dat
CCS het moet gaan worden en er veel (belansting?)geld wordt gestoken in het neerzetten van laadzuilen langs bijvoorbeeld de Autobahn terwijl er helemaal geen auto's zijn die daar echt gebruik van maken. Een EV met klein bereik gaat niet om de 100 km of minder weer een half uur stil staan.
Uiteraard werkt men aan verhoging van de laadsnelheid voor " als straks" maar meer dan een Tesla die daar met adapter wat bijlaadt of een local in een i3 zien we niet.
Trots wordt gemeld dat wordt gedacht en gewerkt aan voertuigherkenning bij het aankoppelen zodat het hele aanmeldgebeuren buiten het gezichtsveld van de automobilist blijft en het inderdaad plug and charge wordt. (Iets wat wij al drie jaar hebben en waar ik in mijn Autobrief 3 ook op gehamerd heb)
Als straks Model 3 wordt uitgeleverd in NL zal het BEV wagenpark in NL voor het overgrote deel uit Tesla's bestaan. Er komen volgend jaar enkele tienduizenden Model 3's bij terwijl er van de andere merken nog niets te verwachten is. Er zijn aankondigingen van nieuwe modellen maar deze zitten wat klasse betreft op niveau S en X en wat prijs betreft soms ook hoger en zijn niet de auto's die de samensteling van het wagenpark wezenlijk zullen beïnvloeden. Dat deden S en X ook niet maar ze waren wel de opstapjes naar Model 3. Wat dat betreft lopen de andere merken ook achter.
De enige uitzondering is voor mij tot nu toe de Jaguar, waarbij het wel fijn zou zijn geweest als hij kan Superchargen, maar wie weet komt dat nog. (Overigens zal dat ook geen mass-market car zijn en daar zitten we nu juist op te wachten).
De komende tijd wordt het Superchargernetwerk enorm uitgebreid, komt er een veel hogere laadsnelheid die door de komende batterijpacks gebruikt kan worden, worden de bestaande SuC's geupgraded naar de SuC 3 die je dus op veel meer plaatsen gaat zien doordat het een "alles in één" concept is dat ongetwijfeld ook op alle Fastnedlokaties straks een plaats zal vinden (daarom heb ik eel vertrouwen in Fastned). Daarbij zal ook ondersteuning komen voor CCS en Chademo maar.... dat doen ze alleen wanneer mocht blijken dat daar echt behoefte aan is in de praktijk (wat nu dus absoluut niet het geval is) of wellicht komt er al een CCS 3 aan straks die in samenwerking met Tesla is ontwikkeld.
Dan ontstaat er wellicht concurrentie tussen aanbieders van laders en zal blijken wie het beste in de aanbieding heeft. Gezond als het voor de automobilist maar beter is, d.w.z. geen gezeur met verschillende aansluitingen, gedoe met kabels en adapters etc. (Ook iets waar ik in mijn Autobrief op heb gehamerd)
Daarnaast gaat het met het Destination Charger Netwerk nu erg hard. Ik ben daar ook actief in en heb al enkele ondernemers kunnen overtuigen om deze aan te vragen zodat ze (met name straks als er veel Model 3's bijkomen) een goede service kunnen aanbieden (naast een gratis kopje koffie).
Je hoort Tesla nooit over losse laadpaaltjes. Ik begrijp ook dat ze daar niets in zien maar dat het antwoord ligt in het op zoveel mogelijk lokaties Destination Chargers op te (laten) hangen. Dat kan ook best want ze kosten 550 incl. BTW per stuk en elke electriciën kan ze aansluiten. Ben je zelf grootverbruiker lig je niet wakker van de afgenomen stroom als je daarmee een klant binnenhaalt. Daarnaast kan men ook in het designated netwerk worden opgenomen waarbij je in de NAV komt te staan.
Ik verwacht ook dat er veel meer in de richting van DC laden zal worden gewerkt wat met de opslag mogelijk is geworden. Dat scheelt weer behoorlijk in de verliezen.
In de afgelopen vijf jaar is er veel gebeurd. Bijna allemaal zaken waarvan we toen zeiden dat het ofwel onmogelijk, ofwel onwaarschijnlijk zal zijn. Waarom zou dat nu veranderen?
Dan de anderen. Heel grote autofabrikanten wat ICE betreft maar beginners wat EV's betreft. Diepe zakken wellicht maar die zijn nog volledig afhankelijk van ICE verkoop wat gelijk de kwetsbaarheid aangeeft.
Een naar mijn mening ongepaste marktbenadering door er op voorhand van uit te gaan dat ze het zelf ook wel kunnen en zich, wishfull thinking, maar gelijk leider op EV gebied noemen.
Mijn grootste verwijt zit hier ook wel in. Ik kan het ze natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze hun aandeelhouders volgen die 100 jaar winstverdeling achter zich hebben en een lastige factor kunnen zijn bij vergaande beslissingen. Maar ik denk niet dat het overdreven is om ervan uit te gaan dat er op batterijgebied, om het woord maar weer eens te gebruiken, disruptive ontwikkelingen gaande zijn die niet alleen de prestaties van de batterij enorm verbeteren maar ook de kosten. Moet je dan als fabrikant echt een batterij gaan aanbieden uit eigen huis terwijl een bij Tesla besteld batterijpack zowel state of the art is als een stuk goedkoper?
Waarom legt een fabrikant geen contact met Tesla met het aanbod om te participeren en daarmee wellicht een lokale fabriek in kan zetten waar dan batterijen of drivetrains of wat dan ook gemaakt kan worden.
Anders dan bij een ICE maakt het de EV automobilist totaal niets uit waar de batterij of drivetrain vandaan komt als hij maar goed en betaalbaar is. Ook het merkgevoel zal bij de komende generatie veel minder een rol spelen.
Dan raad ik iedereen aan om nog eens het Masterplan 2 door te nemen. Met name de plannen voor het delen straks, ook nu nog bijna onbespreekbaar bij de gevestigde generatie maar wel op de radar bij de komende, de Teslavloot straks en de gevolgen van autonoom rijden.
Verder is het een ontwikkeling die we niet kunnen beïnvloeden en moeten volgen en die verschillend "voorzien" kan worden.
Dit is mijn invulling. Iets meer dan mijn two cents. Los hiervan een mooie tijd om deel van uit te maken.
Het is interessant om te zien dat ik op mijn bijdragen regelmatig reacties krijg waarbij mij wordt verweten dat ik alles wat "niet Tesla" is te snel opzij schuif.
Ik kan wel steeds lokaal gaan reageren maar ik vind het veel beter om een nieuw draadje te maken, met deze titel. Wat mij betreft mag deze vastgepind worden, alleen kan ik dat zelf niet.
Soms krijg ik het gevoel dat ik ergens een Gen mis. Ik heb vanaf het moment dat ik ermee bekend raakte alles wat Elon heeft uitgedragen gevolgd en vooral de lijn die hij heeft uitgezet en de doelstellingen. Hij mag dan in de ogen van de meesten wat weinig conventioneel zijn, hij heeft wel gelijk en inmiddels ook de reputatie dat wat er wordt aangekondigd ook gewoon komt (meestal wel iets later waar we dan ook een hele bibliotheek aan wijden).
Ik begrijp die lijn heel goed en verwonder mij over de vasthoudendheid en de stap voor stap concretisering en relateer alle activiteiten van anderen daar aan. Te kritisch? Ongetwijfeld.
Naast alle technische prestaties springt Tesla er uit als het gaat om het inleven in de klant. Ik bedoel daarmee dat, wat WIJ er ook van vinden en hoe goed het ook voor de planeet is, het uiteindelijk de automobilist van nu moet zijn die het moet gaan willen. Overheden kunnen daarbij ondersteunen (of tegenwerken) maar uiteindelijk gaat het om de gewone man, die nu tevreden rondrijdt in zijn ICE, van welk merk dan ook, net zoals wij dat allemaal vijf jaar geleden ook deden.
En waarom rijd ik nu een Tesla? Een auto die meer dan dubbel zo duur is als mijn vorigen? Die dan ook nog elektrisch is? Komt dat door het milieu? Ik zou graag zeggen dat dat zo is, maar als ik eerlijk ben is dat niet meer dan een excuus om de aankoop mee te verdedigen (nu belicht ik dat wel wat genuanceerder). Is dat het fiscale voordeel? Ook hier is het niet meer dan een manier om "het" mogelijk te maken.
Wat is dan het "het"? Dat is gewoon een auto die in alle opzichten er uit springt. Niet alleen (bloed)mooi, maar ook snel, ruim voor het hele gezin. Een auto die eigenlijk iedereen graag wil hebben.
En ik ben niet de enige. Velen waren mij al voorgegaan en hadden er een wachttijd van een jaar of twee voor over en bestelden hem toen er nog geen enkel uitzicht was op zaken als het Supercharger netwerk.
Als je kijkt naar de prijsklasse dan hebben we te maken met een auto die in die klasse zo'n succes werd dat gerenommeerde merken en typen voorbij gestreefd zijn. Niet alleen in NL maar wereldwijd.
Als je naar de aantallen volledig elektrische auto's in Nederland kijkt dan is de helft daarvan een Tesla. De PHEV tel ik niet mee. Ruim drie jaar geleden liet een vriend mij zijn Volvo V60 zien en mocht ik er in rijden. Een mooie auto (vind ik nog) en een perfecte oplossing voor het gat dat was ontstaan tussen volledig elektrische auto's die wat bereik min of meer per definitie beperkt waren tot ergens tussen de 100 en 150km en de ICE met een bereik van 600 km en meer.
Daarnaast, ook heel belangrijk en wat in de regel onderbelicht wordt, het effect van het kunnen terugladen van rem-energie waardoor de efficiëntie (en het rijplezier) enorm toenamen.
Welnu, Tesla heeft de PHEV om zeep geholpen (positief bedoeld) door met een een auto te komen die èn volledig elektrisch is èn een groot bereik heeft.
Natuurlijk zijn de huidige Tesla's te duur voor de grote groep maar dan komt Masterplan 1 en 2 in beeld. En zo'n plan heeft per definitie betrekking op doelen die verderop in de tijd liggen.
De eerste Model S werd in Nederland in (ik meen) september 2013 afgeleverd. Zoals het er nu naar uit ziet zal inderdaad Model 3 de tweede helft van dit jaar in produktie gaan en het moet gek lopen als niet alle voorbestellingen in NL rond september 2018 op de weg zijn. Dat is dus in een tijdsbestek van slechts vijf jaar gebeurd.
Haarfijn heeft men de noodzaak van een dekkend snellaadnetwerk aangevoeld als noodzaak om de gebruiksmogelijkheden van de auto's te vergroten en met rond 300 stations in Europa, in drie jaar tijd gerealiseerd, mag dat ook wel een huzarenstukje genoemd worden en het gaat steeds sneller.
Nog niet zolang geleden hebben we de presentatie van de Solar roof en de Powerwall 2.0 gehad. Als bijprodukt zagen we de enorme progressie die inmiddels is gemaakt met de batterij. Het zit er niet ver vanaf dat we kunnen zeggen dat bij een gelijk volume en gewicht de dubbele capaciteit is bereikt. Het kunnen aanbieden van een totale lijn, van solar, opslag t/m auto kun je best wel een sterk sellingpoint gaan noemen. Straks kunnen we allemaal een batterij hebben hangen die desnoods vanuit een standaard stroomaansluiting gevoed wordt 24 uur per dag zonodig maar die de auto met SuC snelheid kan bijladen. je laadt zelden helemaal van 0 naar 100% dus gemiddeld enkele tientallen kWh'tjes per dag en dat zal geen probleem zijn. Dat vinden we nu helemaal niet nodig maar dat gaat straks, als de massa komt, best wel meespelen. Uit mijn dikke duim haal ik nog een vorm van Destination Charger 2 die op dezelfde manier werkt. Even los van de Nederlandse zonsituatie want op veel plekken van de wereld is meer zon kun je dan een contructie krijgen waarbij Tesla een zonneveldje of -dak levert met opslag en vanuit de opslag snel DC laden naar de auto tegen een mooie prijs. Why not?
De bouw van de Gigafactory gaat gestaag en vanaf december worden daar de nieuwe cellen gemaakt. We kunnen er op rekenen dat dat hard zal gaan en dat we er niet gek van op zullen kijken als ergens dit halfjaar een nieuwe batterijlijn wordt aangekondigd voor S en X die gebruik maakt van die nieuwe cellen. Ik denk dat we er ook op kunnen rekenen dat bij die batterijpacks ook de laatste mogelijkheden van laadsnelheid (en ontlaadsnelheid) zullen worden benut. Tot nu toe zijn we elke keer verrast en gezien tweets van Elon mogen we wel wat verwachten wat laadsnelheid betreft. veel meer dan we nu denken.
Ook heeft hij recent een tipje van de sluier opgelicht wat betreft Supercharger 3. Waar mogelijk solar, opslag ter plaatse in Powerpacks (speciale versie voor SuC's denk ik) en zeer snel laden van de batterij. Een onmiskenbaar voordeel van de opslag is dat de netwerkaansluiting veel minder groot hoeft te zijn. Gewoon een kwestie van een gemiddelde lading voor een auto een aantal malen bufferen en dan snel afgeven terwijl via een gestage stroom uit het net het weer wordt aangevuld. Anders dan alleen het opvoeren van de stroom waarbij veel hogere aansluitwaarden nodig zijn. De mogelijkheden hiervoor zijn onbeperkt en juist door de combi is het perfect uit te balanceren.
Ik heb het niet over AP1 en 2 gehad maar dat speelt natuurlijk ook mee, evenals de over-the-air updates en de snelheid waarmee men wijzigingen/verbeteringen al in het productieproces kan doorvoeren.
Dan nu....
Alles wat er wordt aangekondigd, toegejuicht, zet ik af tegen het bovenstaande. Dat kan ik ook best doen want geen van die aankondigingen, en het is al een aantal jaartjes aan de gang, heeft nog geleid tot enig daadkrachtig handelen en zeker niet tot een wijziging in het denken over elektrisch rijden bij de massa.
Er zijn EV's die verkopen, de Leaf heeft in totaal zelfs iets meer auto's op de weg gezet dan Tesla (maar weer geen 400k reservaties), maar om dat te kunnen beoordelen moeten we dat afzetten tegen het potentieel. Dat is bij de Leaf een marktsegment van miljoenen auto's in dezelfde (prijs)klasse. Dan is 200k over zes jaar niet echt disruptive waarbij ik Nissan wel beschouw als een grondlegger van elektrisch rijden (en wij hebben als tweede auto een Leaf waar we, omdat we de beperkingen als vanzelfsprekend beschouwen, heel tevreden over zijn, al zal hij het niet gaan worden straks).
Verder is er nog niets. Ik bekijk elke aangeboden auto maar in bijna alle gevallen ben ik er al snel van overtuigd dat die het ook niet zullen worden. Veel heeft te maken met de passie (of het gebrek hieraan) bij de fabrikant die het voorlopig toch echt nog van de ICE moet hebben en elektrisch er voor de vorm (of de credits) bij doet. Neem de GM Bolt, Ampera-E hier met Opel sticker. Gaat het lukken om iemand voor elektrisch rijden over de streep te trekken door hem voor de prijs van een Insignia een Astra te bieden met daarnaast marginale prestaties, weliswaar accepabel bereik, maar geen helder verkoopargument in de laadinfra? Ik weet dat ik flauw ben, maar ik ben ervan overtuigd dat dit niet gaat gebeuren bij mensen als mijn buurmannen.
Er zijn inderdaad tegenargumenten, zoals dat er velen zijn die niet al die high tech willen. Die zijn er zeker en dat zijn dezelfden die destijds hun Nokia hadden, al dat smartphone gedoe maar niets vonden, maar nu allemaal een iPhone of Samsung hebben. Het is gewoon een stroom die je niet tegen houdt en rijondersteuning gaat hoe dan ook net zo goed gewild worden als snelladen. Maar, wat de boer nu niet kent, dat eet hij nu niet.
Er is een machtspel gaande waarbij gevestigde industrieën natuurlijk proberen hun piketpaaltjes te zetten. Dat zien we bij bijvoorbeeld de CCS standaard die door veel gelobby als standaard voor de toekomst wordt gezien. Het zal zo zijn, maar Elon trekt zich er terecht niets van aan, laat zich althans niet remmen in de verdere technische ontwikkelingen maar praat uiteraard wel mee. We hebben nu de gekunstelde situatie dat
CCS het moet gaan worden en er veel (belansting?)geld wordt gestoken in het neerzetten van laadzuilen langs bijvoorbeeld de Autobahn terwijl er helemaal geen auto's zijn die daar echt gebruik van maken. Een EV met klein bereik gaat niet om de 100 km of minder weer een half uur stil staan.
Uiteraard werkt men aan verhoging van de laadsnelheid voor " als straks" maar meer dan een Tesla die daar met adapter wat bijlaadt of een local in een i3 zien we niet.
Trots wordt gemeld dat wordt gedacht en gewerkt aan voertuigherkenning bij het aankoppelen zodat het hele aanmeldgebeuren buiten het gezichtsveld van de automobilist blijft en het inderdaad plug and charge wordt. (Iets wat wij al drie jaar hebben en waar ik in mijn Autobrief 3 ook op gehamerd heb)
Als straks Model 3 wordt uitgeleverd in NL zal het BEV wagenpark in NL voor het overgrote deel uit Tesla's bestaan. Er komen volgend jaar enkele tienduizenden Model 3's bij terwijl er van de andere merken nog niets te verwachten is. Er zijn aankondigingen van nieuwe modellen maar deze zitten wat klasse betreft op niveau S en X en wat prijs betreft soms ook hoger en zijn niet de auto's die de samensteling van het wagenpark wezenlijk zullen beïnvloeden. Dat deden S en X ook niet maar ze waren wel de opstapjes naar Model 3. Wat dat betreft lopen de andere merken ook achter.
De enige uitzondering is voor mij tot nu toe de Jaguar, waarbij het wel fijn zou zijn geweest als hij kan Superchargen, maar wie weet komt dat nog. (Overigens zal dat ook geen mass-market car zijn en daar zitten we nu juist op te wachten).
De komende tijd wordt het Superchargernetwerk enorm uitgebreid, komt er een veel hogere laadsnelheid die door de komende batterijpacks gebruikt kan worden, worden de bestaande SuC's geupgraded naar de SuC 3 die je dus op veel meer plaatsen gaat zien doordat het een "alles in één" concept is dat ongetwijfeld ook op alle Fastnedlokaties straks een plaats zal vinden (daarom heb ik eel vertrouwen in Fastned). Daarbij zal ook ondersteuning komen voor CCS en Chademo maar.... dat doen ze alleen wanneer mocht blijken dat daar echt behoefte aan is in de praktijk (wat nu dus absoluut niet het geval is) of wellicht komt er al een CCS 3 aan straks die in samenwerking met Tesla is ontwikkeld.
Dan ontstaat er wellicht concurrentie tussen aanbieders van laders en zal blijken wie het beste in de aanbieding heeft. Gezond als het voor de automobilist maar beter is, d.w.z. geen gezeur met verschillende aansluitingen, gedoe met kabels en adapters etc. (Ook iets waar ik in mijn Autobrief op heb gehamerd)
Daarnaast gaat het met het Destination Charger Netwerk nu erg hard. Ik ben daar ook actief in en heb al enkele ondernemers kunnen overtuigen om deze aan te vragen zodat ze (met name straks als er veel Model 3's bijkomen) een goede service kunnen aanbieden (naast een gratis kopje koffie).
Je hoort Tesla nooit over losse laadpaaltjes. Ik begrijp ook dat ze daar niets in zien maar dat het antwoord ligt in het op zoveel mogelijk lokaties Destination Chargers op te (laten) hangen. Dat kan ook best want ze kosten 550 incl. BTW per stuk en elke electriciën kan ze aansluiten. Ben je zelf grootverbruiker lig je niet wakker van de afgenomen stroom als je daarmee een klant binnenhaalt. Daarnaast kan men ook in het designated netwerk worden opgenomen waarbij je in de NAV komt te staan.
Ik verwacht ook dat er veel meer in de richting van DC laden zal worden gewerkt wat met de opslag mogelijk is geworden. Dat scheelt weer behoorlijk in de verliezen.
In de afgelopen vijf jaar is er veel gebeurd. Bijna allemaal zaken waarvan we toen zeiden dat het ofwel onmogelijk, ofwel onwaarschijnlijk zal zijn. Waarom zou dat nu veranderen?
Dan de anderen. Heel grote autofabrikanten wat ICE betreft maar beginners wat EV's betreft. Diepe zakken wellicht maar die zijn nog volledig afhankelijk van ICE verkoop wat gelijk de kwetsbaarheid aangeeft.
Een naar mijn mening ongepaste marktbenadering door er op voorhand van uit te gaan dat ze het zelf ook wel kunnen en zich, wishfull thinking, maar gelijk leider op EV gebied noemen.
Mijn grootste verwijt zit hier ook wel in. Ik kan het ze natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze hun aandeelhouders volgen die 100 jaar winstverdeling achter zich hebben en een lastige factor kunnen zijn bij vergaande beslissingen. Maar ik denk niet dat het overdreven is om ervan uit te gaan dat er op batterijgebied, om het woord maar weer eens te gebruiken, disruptive ontwikkelingen gaande zijn die niet alleen de prestaties van de batterij enorm verbeteren maar ook de kosten. Moet je dan als fabrikant echt een batterij gaan aanbieden uit eigen huis terwijl een bij Tesla besteld batterijpack zowel state of the art is als een stuk goedkoper?
Waarom legt een fabrikant geen contact met Tesla met het aanbod om te participeren en daarmee wellicht een lokale fabriek in kan zetten waar dan batterijen of drivetrains of wat dan ook gemaakt kan worden.
Anders dan bij een ICE maakt het de EV automobilist totaal niets uit waar de batterij of drivetrain vandaan komt als hij maar goed en betaalbaar is. Ook het merkgevoel zal bij de komende generatie veel minder een rol spelen.
Dan raad ik iedereen aan om nog eens het Masterplan 2 door te nemen. Met name de plannen voor het delen straks, ook nu nog bijna onbespreekbaar bij de gevestigde generatie maar wel op de radar bij de komende, de Teslavloot straks en de gevolgen van autonoom rijden.
Verder is het een ontwikkeling die we niet kunnen beïnvloeden en moeten volgen en die verschillend "voorzien" kan worden.
Dit is mijn invulling. Iets meer dan mijn two cents. Los hiervan een mooie tijd om deel van uit te maken.
Last edited: