Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Of je moet je eerdere post serieus menen en een vergelijk tussen de cw waarde van een model S en die van een iPace te maken (sedan versus cross-over, andere hoogte, andere front oppervlakte) willen maken, wat feitelijk en wetenschappelijk echt een vergelijk van niks is. Dat is gewoon prutswerk.

Hier staat wat info over luchtweerstand: Drag coefficient - Wikipedia

De Cw waarde (ook wel Cd genoemd) heeft op zichzelf niks te maken met frontaal oppervlak, maar het frontaal oppervlak (A) heb je wel nodig om luchtweerstand te bepalen (CwA). De Cw zegt wat over hoe gestroomlijnd een object is. Het ligt voor de hand dat een sedan (Model S) gestroomlijnder is dan een cross-over (I-Pace). Dat de cross-over vervolgens ~20% minder goed gestroomlijnd is als een full-size SUV (Model X), is wel opvallend.

Hier een interessant plaatje van bovenstaande link met verschillende Cw waardes:
FB5D6BBD-E792-47E2-904A-AC34D4A4436D.jpeg
 
Iemand enig idee of de auto's nu al worden uitgeleverd? Ben straks erg benieuwd naar de ervaringen van de nieuwe eigenaren. Hopelijk ervaren zij de punten die we hier op het forum als kritiek noemen niet als een probleem en hebben we er in Nederland weer enkele 1000-en ev liefhebbers bij.
Ook benieuwd hoeveel ze er dit jaar nog denken te gaan uitleveren in Nederland.
De verkoper bij Jaguar inTynaarlo keek er naar uit. Ze verwachten in november dagelijks een vrachtwagen met af te leveren auto’s voor de deur. Gaan lange dagen maken daar. Het lijkt Tesla wel.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
@ wooter en @ Hans Noordsij

Ik zeg nergens dat iedereen 200 plus rijdt in Duitsland.
Ik zeg dat een Tesla slecht 200 plus rijdt. Veel slechter als een Duitse auto voor helft van het geld.

Als je dan een proefrit gaat maken in Duitsland en je trapt hem op de autobahn even over de 200 dan krijg je rijgedrag wat je niet verwacht van een auto van die prijs. Dat je hier bij normaal gebruik (lees max 150-160 rijden) geen last van hebt doet hier niets aan af.

Ik ervaar geen enkel probleem. Misschien moet je even langs het SeC

Tesla 245.jpg
 
  • Funny
Reactions: S-19910
, ik rij met de MS beduidend rustiger, mijn vrouw is er heel blij mee!

Heb ik toch de verkeerde vrouw :) Die vind dat ik als een bejaarde rij sinds de Tesla.

Met betrekking tot mijn speeltje (ik heb er geen besteld of gekocht maar goed): ze hebben het geprobeerd, binnen hun merkwaarde, met behoud van hun merkbeleving, en ze hebben er ontiegelijk veel van verkocht.
Heeft hij minder range dan de huidige Tesla’s, geen supercharger netwerk en en een slechtere cw waarde? Jep.
Blijkbaar, gezien de verkoopcijfers zijn er een hele boel mensen die niet alleen daar naar kijken maar ook naar hoe het in elkaar zit, dat je binnen een normale termijn je schade kan laten herstellen, etc.

Ik denk dat als ik hier in mijn straat ga vragen of ze thuis 1 of 3-fasen hebben dat ze A) niet weten wat het is en B) niet weten wat ze hebben. Getuige ook de nieuwe Tesla rijder hier die er door de laadpaalmonteur op gewezen moesten worden dat ze slechts 1-fase hebben en dus maar met 3 kW kunnen laden.

De efficientie is een zelfde punt. Voordat ik Tesla reed, of eigenlijk, voordat ik hier kwam, had ik geen idee. Ja, ik ken aerodynamica, maar dat dat zo super belangrijk was voor je range wist ik niet.

Maar toen ik in een ICE reed had ik eigenlijk ook geen idee wat nou kwaliteit is. Je let wat op het zuinigheidslabel, je weet dat er toch geen bal van klopt, je doet de aanname dat de Duitse merken beter zijn (en duurder) dan een Frans merk net zoals je denkt dat de AH beter spul verkoopt dan de Aldi. Net als in de supermarkt is de enige afweging waarop je een ICE uitkiest de prijs met de geboden luxe (zit er airco in, heeft het centrale vergrendeling, keyless go, parkeersensoren, etc, etc) en misschien een merkvoorkeur. Niemand die de keuze laat afhangen van hoeveel km je er mee kunt, hoe aerodynamisch hij is en hoeveel liter tank er in zit. Terwijl bij een EV die 3 punten cruciaal zijn, zeker zolang de laad infrastructuur buiten Nederland nog niet is.

Ik heb toch nog regelmatig dat mensen mij aanspreken en vragen stellen over de Tesla. Men weet niet dat je met een Tesla gewoon op vakantie kunt, men weet niet dat 't bereik meer dan 100km is. En dat terwijl deze auto al 5 jaar op de markt is. Waarom zou een iPace koper dat wel weten?

De mensen die nu de Jaguar dealer in lopen om hun eerste EV te kopen kennen alle zere plekken van de Jaguar hoogstwaarschijnlijk niet en weten niet wat belangrijk is in een EV. Toegegeven, die kennen misschien ook de nadelen van Tesla niet, zoals de ellende met service en onderdelen. Maar ik vind het argument 'Het zal wel goed zijn want mensen kopen het' niet bijzonder sterk. Wie weet kopen mensen de Jaguar wel omdat ze de drama over 'Tesla is bijna failliet' of 'Die auto valt bij aflevering al uit elkaar' geloven.

De Jaguar verkoper zal de pijnpunten van de iPace niet aankaarten, want het zwakt z'n verhaal af. Komt de koper pas later achter.

Ik denk dat Hans z'n argumenten realistisch zijn. De iPace zakt keihard door het ijs op de cruciale punten van een EV. Dat het afwerkingsniveau dan beter is en je normaal aan onderdelen kan komen is mooi, maar dat kan toch niet opwegen als je niet zonder range anxiety met die wagen de weg op kunt.

Andere vergelijking.. Er komt een nieuwe ICE op de markt met een efficientie van 1:8, tank van 20 liter en slikt alleen Euro98 (wat amper te krijgen is). Maar deze informatie staat nergens vermeld op de geboden informatie van de verkoper. Dan kun je toch niet volhouden "Ja, maar hij is wel fraai afgewerkt dus het zit wel snor, mensen kopen 'm toch?" ? Ik denk dat Jaguar nog heel wat negativiteit tegemoet kan zien zodra deze auto's worden uitgeleverd en mensen 'm echt zelf ervaren.

Zoals Wim ookal heeft geschreven is die Mercedes EQC net zo'n drama verhaal qua efficientie en dus bereik. Nou pakken die het op andere vlakken wat beter aan, want die kan naar ik begreep wel op 3 fasen laden en IONITY "komt er aan", dus daar zijn in ieder geval 2 van de 3 pijnpunten hopelijk verholpen tegen de tijd dat dat ding op de markt is.

Jaguar komt blijkbaar in 2019 met een aangepaste iPace die wel 3-fasen kan laden en Jaguar is ook in gesprek met IONITY. Ze vinden dus klaarblijkelijk de punten die wij hier aanhalen valide, want ze proberen er wat aan te doen. Met name het instappen in het IONITY netwerk zal erg kostbaar zijn (ik neem aan dat de deelnemende fabrikanten de investering in de stations dragen), dat zullen ze alleen doen als ze zelf inzien dat dit essentieel is.

Je hebt eerder geschreven niks om hoge snelheid te geven en dat het onverstandig is in 1x ergens naar toe te rijden, maar twittert vervolgens wel hoe je met 150 naar Basel bent geblazen en hoe snel dit wel niet ging. Dat zijn precies de dingen die ik niet met elkaar vind stroken in je argumentatie. Het is wit, het is zwart, als het maar positief voor Tesla is.

Met die Jaguar kom je waarschijnlijk niet in Bazel door het gebrek aan laadvoorzieningen. :)
 
Last edited: