Hans (Amsterdam)
Active Member
Is dit het topic over de Jaguar i-Pace, of ben ik de weg kwijt ?
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Als Mercedes zegt dat EV-rijden voorlopig niets voor lange afstand is, baseren ze zich op bepaalde cijfers. Duitsland is een groot land met flinke afstanden. Even naar een andere stad rijden is daardoor net iets anders dan in België of Nederland.
Men moet trouwens ook vaststellen dat Tesla moeite heeft om precies in Duitsland voet aan de grond te krijgen. De verkoop van EV's in Duitsland in 2018 geeft onderstaand plaatje. Voor 2017 trouwens ongeveer hetzelfde. Conclusie moet zijn dat er iets maakt dat Duitsers ook de Tesla's niet zien als een waardig vervanger van de eigen autobahn-modellen. Aan de laadinfrastructuur zal het niet liggen, want die vind ik in Duitsland goed uitgewerkt. Met het welvaartsniveau is ook niets mis. De liefde voor dure wagens is ook aanwezig. Ik vermoed dat de incentives er minder op het zakelijk segment gericht zijn en dan waarschijnlijk toch de perceptie dat EV niet geschikt is voor de lange Strecke.
Ik ben het er niet mee eens dat Jaguar en Mercedes niet met overtuiging aan hun EV's begonnen zijn. Er is flink wat publiciteit en de geïnvesteerde middelen zijn aanzienlijk. De promotiecampagne bij de lancering van de i-Pace was in elk geval klasse.
Verder klopt het dat de hogere luchtweerstand een negatieve invloed heeft op het bereik, maar voor heel wat klanten zal dat hooguit enkele keren per jaar een noemenswaardig tijdverschil maken. Voor mezelf zie ik alleen voor de jaarlijkse wintersportvakantie enig ongemak, ook met een Tesla trouwens. Die reis wil je namelijk zo snel als mogelijk maken, zowel heen als terug.
View attachment 334583
Hans ik waardeer je roze Tesla bril en Tesla doet echt heel veel dingen goed.
Ik heb alleen geen P100D van 170K€ maar een eenvoudige 75D van 95K€.
Ik heb het niet over het wegvallen van vermogen als 2e keer van 130 naar 200 accelereert dat doet hij dan nog steeds veel sneller dan een ICE van de helft van het geld en dus heb ik dat ook niet benoemd. Ik heb het puur en alleen over het totaal niet meer strak sturen bij 200 plus.
Ja het accelereren naar 200 plus gaat ook met de 75D, zelfs met vermogensbeperking door overhitting nog steeds snel, zo snel dat je verbaasde blikken ziet vanuit een RS6 of C63 AMG.
Dit is echter maar één deel van het verhaal en het is jammer dat je door je roze bril steeds waar het om gaat negeert en er dingen bij haalt die ik helemaal niet stel. Nergens overdrijf ik als het op het niet strak sturen van de S aan komt.
Ik denk dat het geen voet aan de grond krijgen ook met andere zaken te maken heeft.
In Duitsland wil men relaxed 200 plus kunnen rijden de mijn ervaring met de Tesla is dat dit redelijk onveilig aanvoelt in een Tesla terwijl veel kleinere Duitse auto's dit fluitend doen.
Mijn 3 serie reed met 235 op de klok super strak waarbij je zo het stuur zou kunnen loslaten (niet doen natuurlijk) en met de Tesla heb ik twee handen stevig aan het stuur nodig om hem met 200 binnen het baantje te houden. Volgens het SeC is er niets aan de hand met de auto.
Wellicht komt dit ook door de TO (Tesla Only) banden want mijn loaner met dezelfde (niet TO) banden lijkt strakker te rijden maar geeft wel weer meer bandengeluid. Ik heb hem alleen nog niet echt snel kunnen rijden. Ik begreep de TO banden een extra schuimvulling hebben om het geluid te dempen.
Dat klopt. Mijn BMW's reden veel fijner bij die snelheid. Ik vind dat mijn V60 op die snelheden minder correcties nodig heeft dan mijn MS. Al kan dat wel aan uitlijning, banden, etc liggen. Maar ik hoor vaker deze geluiden.Dit is echter maar één deel van het verhaal en het is jammer dat je door je roze bril steeds waar het om gaat negeert en er dingen bij haalt die ik helemaal niet stel. Nergens overdrijf ik als het op het niet strak sturen van de S aan komt.
Dat is mooi! Hopelijk is de interne lader te retrofitten.
3 phase laden AC komt eraan bij Jaguar in 2019.
Ik vind dat met die argumentatie wel meevallen, meestal haal je er 1000 andere dingen bij tot je niet meer verder wil gaan of je gaat niet meer in op een stelling die je doet waar mensen op reageren en je vervolgens niet meer op reageert en in de bubbel blijft zitten. Misschien moet je eens oefenen met argumenteren met positieve berichten over een ander merk, zo leerde ik het ook op de school.Uiteindelijk resteert dat (in jouw beleving) een Model S minder strak stuurt dan een ... vul maar in. bij snelheden van 200 km/uur +. Daar geef ik je dan gelijk in, bij gebrek aan wetenschap want ik heb in al mijn Tesla jaren hooguit een keer of vier de 200 aangetikt voor een paar seconden, maar dat illustreert ook dat het maar om één deel van het verhaal gaat, naar mijn mening niet het belangrijkste.
En ach, die roze bril, ik ben er aan gewend en troost me met de gedachte dat ik ondanks die bril redelijk goed argumenteer
Nu verder Jaguar en daar kun je mij echt niet een roze bril toedichten
Ze hebben tenminste geprobeerd?Misschien moet je eens oefenen met argumenteren met positieve berichten over een ander merk
Ze hebben tenminste geprobeerd?
Ik kom niet verder...
Ik vind dat met die argumentatie wel meevallen, meestal haal je er 1000 andere dingen bij tot je niet meer verder wil gaan of je gaat niet meer in op een stelling die je doet waar mensen op reageren en je vervolgens niet meer op reageert en in de bubbel blijft zitten. Misschien moet je eens oefenen met argumenteren met positieve berichten over een ander merk, zo leerde ik het ook op de school.
Zoals ik zei, de oefening is dus dat je ze zelf gaat aanreiken.Ik zou zeggen, reik ze maar aan, dan ga ik ermee aan de slag. Voorlopig is het huilen met de pet op en dat weet je natuurlijk ook best. Op een gegeven moment heb ik gezegd wat ik wil zeggen en komen we in een tredmolen. Dat ik het moment waarop ik de stekker eruit trek. Er is meer dan dit forum, waar ik overigens best tijd en energie in wil steken, daar twijfelt niemand aan, maar het moet wel ergens over blijven gaan.
Ik heb een model S 85D en hoewel het niet mijn gewoonte is om meer dan 200 km/h te rijden, heb ik totaal geen klachten over de wegligging bij de keren dat ik dat wel deed. Er zullen heus wel snelle Duitse auto’s zijn die het beter doen, maar ik vind de wegligging helemaal niet slecht, ook niet bij hoge snelheden.En een Tesla model S rijdt echt ruk boven de 200. Ik heb de autobahn update op eigen kosten laten doen, wat scheelt maar nog niet super is. De model X heeft een fijnere wegligging alhoewel ik de 75D nog maar kort boven de 200 heb gehad aangezien ik toen een warme accu kreeg.
Zoals ik zei, de oefening is dus dat je ze zelf gaat aanreiken.
Prima als je geen discussies wil afmaken, ik snap dat het niet eeuwig door kan gaan, maar soms deponeer je of hele zonnige stellingen waar dan vervolgens niet over te praten valt of gewoon dingen die niet kloppen en waar je dan vervolgens niet meer op in gaat.
Ik vind dat jammer, het kan best wat wetenschappelijker en geargumenteerder soms, daar schiet Tesla ook meer mee op dan die roze bril en eeuwige positivisme.
En een Tesla model S rijdt echt ruk boven de 200. Ik heb de autobahn update op eigen kosten laten doen, wat scheelt maar nog niet super is. De model X heeft een fijnere wegligging alhoewel ik de 75D nog maar kort boven de 200 heb gehad aangezien ik toen een warme accu kreeg.
Kan ik onderschrijven, heb in de jaren tachtig een, voor die tijd, zeer aërodynamische auto gereden: een Ford Sierra sedan. Bij hogere snelheden dweilde die gewoon over de weg. Mijn laatste ICE was een V70 van de voorlaatste generatie, geen voorbeeld van aërodynamica, maar kleefde, i.c.m. sportonderstel, op hoge snelheden aan de weg!Auto's met een uitstekende aërodynamische vorm zijn gevoeliger voor verschillen in windsterkte en richting. Dat geldt overigens voor ieder voertuig dat aërodynamisch beter gevormd is. Hoe slechter de aërodynamica van een auto is, een 3 serie BMW is er zo een, hoe makkelijker deze weerstand kan bieden aan die verschillen in windsterkte en richting. Die auto's rijden beter rechtdoor omdat ze de wind als het ware uit elkaar scheuren.
Tesla heeft een multi-link ophanging achter en een double wishbone voor. Dat is echt uitstekend.
Aërodynamisch excellent vormgegeven gestroomlijnde fietsen, zoals deze op dit moment in Battle Mountain in de VS wereldrecords van boven 140 km/u bereiken, zijn bij windsnelheden van 2 Bft al niet meer te gebruiken.
De aërodynamische topresultaten die Tesla weet te bereiken hebben dus op dit punt een prijs.
Mijn ervaring is dat je bij hoge snelheden de Tesla gewoon wat ruimte moet geven en niet krampachtig in het midden van de rijbaan moet willen houden. Hij gaat soms wat naar links en dan weer naar rechts. Maar per saldo gewoon rechtdoor. En AP doet dit gewoon uitstekend.
Als je je realiseert waardoor dit verschil in 'strak' rijden wordt veroorzaakt heb je er hopelijk ook meer begrip voor.
Tenslotte rijdt een Tesla op 19" banden nooit zo strak als één op 21" Michelin Pilot Super Sport banden.
Je bent prominent aanwezig op dit forum, dus dat niet lezen is nogal lastig, soms is het ook leuk om te lezen, alleen soms ook niet. Het is een forum dus volgens mij staat het me vrij om er op te reageren.Mijn "zonnige" stellingen zijn en blijven zonnig want het is bepaald geen onzin. Ik ben in de afgelopen jaren uitermate kritisch geworden op alles wat er op EV gebied wordt beweerd en (vooral niet) gepresteerd en zit redelijk diep in de materie. En ik ben vasthoudend en ga niet mee met allerlei verhandelingen die niet zijn terug te voeren op feiten. Er is daarnaast veel prutswerk gaande en dat relativeer ik op mijn manier.
Als dat zo lastig voor je is, kennelijk is dat iets persoonlijks, dan lees je ze toch niet?
En als het kennelijk doorslaggevend moet gaan over al dan niet goed weggedrag boven 200 km/uur dan ben ik weg.
En je speeltje: Ook met de beste wil ter wereld kom ik niet verder dan inderdaad "ze hebben het in ieder geval geprobeerd".
Ik ga niet in detail herhalen maar juist op de essentiële zaken die bij een EV tellen laat men het afweten.
Dat is het dus.