Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
EQC en etron zouden best vergeleken worden met een MX ipv de MS.
Op ICE-gebied is een SUV ook een meerverbruiker tov de sedans, die modellen zijn vreemd genoeg net in deze 'strijd-om het klimaat'-tijden bestsellers.

Het lastige is dat de I-Pace en EQC (in mindere mate) vallen in cross-over categorie. Beduidend hoger dan Model S, maar flink kleiner en lager dan Model X. Ze zijn dus het beste met elkaar te vergelijken (zonder Tesla).

Exterieurafmetingen: hoogte / breedte excl. spiegels / breedte incl. spiegels / lengte (in meters)
Model S: 1,44 / 1,96 / 2,19 / 4,98
Model X: 1,68 / 2,02 / 2,27 / 5,05
I-Pace:....1,56 / 2,01 / 2,14 / 4,68
EQC: ......1,62 / 1,88 / 2,10 / 4,76
E-Tron: ...1,54 / 1,93 / nnb / 4,88
 
  • Informative
Reactions: Gaston
Ik weet niet of deze al voorbij gekomen is. Na alle kritiek op de I-Pace vind ik dit toch wel een hele elegante oplossing voor het bevestigen van een fietsendrager, en had ik deze graag op mijn MS gehad.
De drager is via de sleepoog bevestiging (aan beide kanten 1) bevestigd aan de auto. Daarmee geen noodzaak van een trekhaak.
CA9584EF-A5BA-480D-9329-197E97D114E5.jpeg
0327860E-AD92-4D22-87E2-2EF77F217C8C.jpeg
 
Als Mercedes zegt dat EV-rijden voorlopig niets voor lange afstand is, baseren ze zich op bepaalde cijfers. Duitsland is een groot land met flinke afstanden. Even naar een andere stad rijden is daardoor net iets anders dan in België of Nederland.
Men moet trouwens ook vaststellen dat Tesla moeite heeft om precies in Duitsland voet aan de grond te krijgen. De verkoop van EV's in Duitsland in 2018 geeft onderstaand plaatje. Voor 2017 trouwens ongeveer hetzelfde. Conclusie moet zijn dat er iets maakt dat Duitsers ook de Tesla's niet zien als een waardig vervanger van de eigen autobahn-modellen. Aan de laadinfrastructuur zal het niet liggen, want die vind ik in Duitsland goed uitgewerkt. Met het welvaartsniveau is ook niets mis. De liefde voor dure wagens is ook aanwezig. Ik vermoed dat de incentives er minder op het zakelijk segment gericht zijn en dan waarschijnlijk toch de perceptie dat EV niet geschikt is voor de lange Strecke.

Ik ben het er niet mee eens dat Jaguar en Mercedes niet met overtuiging aan hun EV's begonnen zijn. Er is flink wat publiciteit en de geïnvesteerde middelen zijn aanzienlijk. De promotiecampagne bij de lancering van de i-Pace was in elk geval klasse.
Verder klopt het dat de hogere luchtweerstand een negatieve invloed heeft op het bereik, maar voor heel wat klanten zal dat hooguit enkele keren per jaar een noemenswaardig tijdverschil maken. Voor mezelf zie ik alleen voor de jaarlijkse wintersportvakantie enig ongemak, ook met een Tesla trouwens. Die reis wil je namelijk zo snel als mogelijk maken, zowel heen als terug.
upload_2018-9-13_12-50-11.png
 
Als Mercedes zegt dat EV-rijden voorlopig niets voor lange afstand is, baseren ze zich op bepaalde cijfers. Duitsland is een groot land met flinke afstanden. Even naar een andere stad rijden is daardoor net iets anders dan in België of Nederland.
Men moet trouwens ook vaststellen dat Tesla moeite heeft om precies in Duitsland voet aan de grond te krijgen. De verkoop van EV's in Duitsland in 2018 geeft onderstaand plaatje. Voor 2017 trouwens ongeveer hetzelfde. Conclusie moet zijn dat er iets maakt dat Duitsers ook de Tesla's niet zien als een waardig vervanger van de eigen autobahn-modellen. Aan de laadinfrastructuur zal het niet liggen, want die vind ik in Duitsland goed uitgewerkt. Met het welvaartsniveau is ook niets mis. De liefde voor dure wagens is ook aanwezig. Ik vermoed dat de incentives er minder op het zakelijk segment gericht zijn en dan waarschijnlijk toch de perceptie dat EV niet geschikt is voor de lange Strecke.

Ik ben het er niet mee eens dat Jaguar en Mercedes niet met overtuiging aan hun EV's begonnen zijn. Er is flink wat publiciteit en de geïnvesteerde middelen zijn aanzienlijk. De promotiecampagne bij de lancering van de i-Pace was in elk geval klasse.
Verder klopt het dat de hogere luchtweerstand een negatieve invloed heeft op het bereik, maar voor heel wat klanten zal dat hooguit enkele keren per jaar een noemenswaardig tijdverschil maken. Voor mezelf zie ik alleen voor de jaarlijkse wintersportvakantie enig ongemak, ook met een Tesla trouwens. Die reis wil je namelijk zo snel als mogelijk maken, zowel heen als terug.
View attachment 334583

Ik heb het idee dat we uit het oog verliezen dat ook wij met de Tesla's in een ontwikkeling zitten en niet eens zo heel veel verder zijn dan in 2013. We weten al dat de Roadster straks een 200 kWh batterij heeft dat een bereik van 1.000 km mogelijk maakt. We weten ook al dat de Pick-up een bereik gaat krijgen van 500 mijl. Elon heeft recent nog toegelicht dat dit batterijpack hooguit iets dikker is en dat men nog vol ideetjes zit voor optimalisering van de packs. Als straks in 2020 ,in verband met de dubbele credits die men dan krijgt, de leveringen van Mercedes, Audi en Jaguar op gang gaan komen zal ook de upgrade van S en X er zijn met, ik eet mijn schoen op als het niet zo zal zijn, ook grotere pakketten van zeker 150 maar wellicht ook optie van 200 kWh (maar dan in Sr en LR versie om huidig gezeur over aantal kWh te voorkomen). Dan rijd ik op één lading naar mijn zoon in Oostenrijk op Autobahnsnelheid. Beslag op SuC stations zal dan ook minder snel groeien dan nu en SuC 3 zal sneller laden mogelijk maken (als het dan al nodig is onderweg).
Als we ons dan in dat landschap de drie nieuwelingen voorstellen die zelfs ver onder het 2013 niveau van ons blijven dan blijft het een sneu verhaal.
 
Ik denk dat het geen voet aan de grond krijgen ook met andere zaken te maken heeft.

In Duitsland wil men relaxed 200 plus kunnen rijden de mijn ervaring met de Tesla is dat dit redelijk onveilig aanvoelt in een Tesla terwijl veel kleinere Duitse auto's dit fluitend doen.

Mijn 3 serie reed met 235 op de klok super strak waarbij je zo het stuur zou kunnen loslaten (niet doen natuurlijk) en met de Tesla heb ik twee handen stevig aan het stuur nodig om hem met 200 binnen het baantje te houden. Volgens het SeC is er niets aan de hand met de auto.
Wellicht komt dit ook door de TO (Tesla Only) banden want mijn loaner met dezelfde (niet TO) banden lijkt strakker te rijden maar geeft wel weer meer bandengeluid. Ik heb hem alleen nog niet echt snel kunnen rijden. Ik begreep de TO banden een extra schuimvulling hebben om het geluid te dempen.
 
Ik heb het idee dat we uit het oog verliezen dat ook wij met de Tesla's in een ontwikkeling zitten en niet eens zo heel veel verder zijn dan in 2013. We weten al dat de Roadster straks een 200 kWh batterij heeft dat een bereik van 1.000 km mogelijk maakt. We weten ook al dat de Pick-up een bereik gaat krijgen van 500 mijl. Elon heeft recent nog toegelicht dat dit batterijpack hooguit iets dikker is en dat men nog vol ideetjes zit voor optimalisering van de packs. Als straks in 2020 ,in verband met de dubbele credits die men dan krijgt, de leveringen van Mercedes, Audi en Jaguar op gang gaan komen zal ook de upgrade van S en X er zijn met, ik eet mijn schoen op als het niet zo zal zijn, ook grotere pakketten van zeker 150 maar wellicht ook optie van 200 kWh (maar dan in Sr en LR versie om huidig gezeur over aantal kWh te voorkomen). Dan rijd ik op één lading naar mijn zoon in Oostenrijk op Autobahnsnelheid. Beslag op SuC stations zal dan ook minder snel groeien dan nu en SuC 3 zal sneller laden mogelijk maken (als het dan al nodig is onderweg).
Als we ons dan in dat landschap de drie nieuwelingen voorstellen die zelfs ver onder het 2013 niveau van ons blijven dan blijft het een sneu verhaal.
Je noemt nu 2 modellen die in de toekomst uit moeten komen en er nog niet zijn, wie zegt dat de andere merken in de toekomst niet ook upgrades maken?
 
Conclusie moet zijn dat er iets maakt dat Duitsers ook de Tesla's niet zien als een waardig vervanger van de eigen autobahn-modellen. Aan de laadinfrastructuur zal het niet liggen, want die vind ik in Duitsland goed
Een stuk chauvinisme en vele familieleden die werken in de Duitse autoindustrie of aanverwante bedrijven zal waarschijnlijk ook een rol spelen.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Ik denk dat het geen voet aan de grond krijgen ook met andere zaken te maken heeft.

In Duitsland wil men relaxed 200 plus kunnen rijden de mijn ervaring met de Tesla is dat dit redelijk onveilig aanvoelt in een Tesla terwijl veel kleinere Duitse auto's dit fluitend doen.

Mijn 3 serie reed met 235 op de klok super strak waarbij je zo het stuur zou kunnen loslaten (niet doen natuurlijk) en met de Tesla heb ik twee handen stevig aan het stuur nodig om hem met 200 binnen het baantje te houden. Volgens het SeC is er niets aan de hand met de auto.
Wellicht komt dit ook door de TO (Tesla Only) banden want mijn loaner met dezelfde (niet TO) banden lijkt strakker te rijden maar geeft wel weer meer bandengeluid. Ik heb hem alleen nog niet echt snel kunnen rijden. Ik begreep de TO banden een extra schuimvulling hebben om het geluid te dempen.

Laten we ophouden met het beeld neer te zetten van de Duitsers die allemaal harder dan 200 km/uur rijden. Dat klopt namelijk gewoon niet. Ik rijd behoorlijk veel in Duitsland en op de meeste stukken Autobahn rijdt 80% van het verkeer met snelheden tussen zeg 100 en 150 km/uur. Een enkeling, soms afhankelijk van de weg zijn het er wat meer zoals A5 vorige week op weg naar Basel, gaat dan (tot ver) over de 200 km/uur maar dat zijn uitzonderingen en het wordt steeds minder.

Waar het om gaat is dat men met een goede snelheid, in de praktijk 130 tot 150 km/uur (bij ons max. van AP maar prima), flink kan opschieten zonder de bekende "kolk" in de batterij. Met de steeds verder toenemende snelheidsbeperkingen en de dalende sympathie voor snelheidsjagers zal dat de setting worden waarop bouwers zich moeten richten.

Zie mijn tweetje van vorige week woensdag dat voor zichzelf spreekt.

Schermafbeelding 2018-09-13 om 14.09.34.png
 
In Duitsland wil men relaxed 200 plus kunnen rijden de mijn ervaring met de Tesla is dat dit redelijk onveilig aanvoelt in een Tesla terwijl veel kleinere Duitse auto's dit fluitend doen.
Daar geloof ik niks meer van. Ik heb afgelopen zomer, net zoals de zomer tevoren, met de Model X aan 150 op AP gereden, en er was maar een minderheid die aan sneller tot veel sneller voorbij kwam.

Toen ik tevoren met onze benzineauto's aan 220+ zat te janken over de A4 en A9 was ik de enige met zo een noodgang, en moest je regelmatig de parachute boven halen omdat de gemiddelde Duitser het bij 130-150 al zat hard vond op het linkervak. De enigen die ook 200+ reden waren andere buitenlanders.

Goed, dat zijn allemaal anecdotes, maar ik merk de laatste 10 jaar echt wel een verschil; ook heel wat Duitsers die lekker gaan middenvakplakken en daar absoluut niet wakker van liggen.
 
Je noemt nu 2 modellen die in de toekomst uit moeten komen en er nog niet zijn, wie zegt dat de andere merken in de toekomst niet ook upgrades maken?

Dan zouden ze daar onderhand wel volop mee bezig moeten zijn maar daar zien we nog niets van. Integendeel. Of ze blijven altijd een jaar of zes achter lopen, wat voorlopig door de batterijmisère die ze hebben opgeroepen meer dan waarschijnlijk is.
Die twee, eigenlijk drie, modellen (Roadster en Pickup maar ook Model Y) zijn nu al ver in ontwikkeling en zullen zeker gepresenteerd zijn en wellicht al in productie voordat de afleveringen van de anderen echt op gang zijn gekomen.
Helaas geldt dat ook voor auto's als de Kona waar de productie voorlopig beperkt blijft tot 30k per jaar waarvan de meesten voor de thuismarkt. Mid 2020 volgens Hyundai.
 
Dan zouden ze daar onderhand wel volop mee bezig moeten zijn maar daar zien we nog niets van.
Niet elk merk kondigt zijn modellen 5 jaar van tevoren aan ;-)
Helaas geldt dat ook voor auto's als de Kona waar de productie voorlopig beperkt blijft tot 30k per jaar waarvan de meesten voor de thuismarkt. Mid 2020 volgens Hyundai.
Die Kona werd eind vorig jaar aangekondigd, kort nadien voorgesteld, hij kon in Nederland ondertussen besteld worden en zal nog voor het einde van dit jaar geleverd worden en betaalt men bij levering. Keurig zou ik zeggen. Bij andere merken moet men drie jaar op voorhand een betalende reservatie nemen.
 
@ wooter en @ Hans Noordsij

Ik zeg nergens dat iedereen 200 plus rijdt in Duitsland.
Ik zeg dat een Tesla slecht 200 plus rijdt. Veel slechter als een Duitse auto voor helft van het geld.

Als je dan een proefrit gaat maken in Duitsland en je trapt hem op de autobahn even over de 200 dan krijg je rijgedrag wat je niet verwacht van een auto van die prijs. Dat je hier bij normaal gebruik (lees max 150-160 rijden) geen last van hebt doet hier niets aan af.
 
Niet elk merk kondigt zijn modellen 5 jaar van tevoren aan ;-)

Die Kona werd eind vorig jaar aangekondigd, kort nadien voorgesteld, hij kon in Nederland ondertussen besteld worden en zal nog voor het einde van dit jaar geleverd worden en betaalt men bij levering. Keurig zou ik zeggen. Bij andere merken moet men drie jaar op voorhand een betalende reservatie nemen.

Ja, er is een eerste batch van 20k auto's waarvan een deel(tje) nog in NL afgeleverd wordt. Maar vraag eens naar de levertijd voor nieuwe bestellingen? Ter illustratie.

Hyundai Norway confirms 6,969 initial orders accepted, deliveries start July 1
 
@ wooter en @ Hans Noordsij

Ik zeg nergens dat iedereen 200 plus rijdt in Duitsland.
Ik zeg dat een Tesla slecht 200 plus rijdt. Veel slechter als een Duitse auto voor helft van het geld.

Als je dan een proefrit gaat maken in Duitsland en je trapt hem op de autobahn even over de 200 dan krijg je rijgedrag wat je niet verwacht van een auto van die prijs. Dat je hier bij normaal gebruik (lees max 150-160 rijden) geen last van hebt doet hier niets aan af.

Overdrijven is een kunst. Je zegt gemakkelijk dat hij zoveel slechter rijdt dan een Duitse auto van de helft maar dat valt, zeker als je de P100D versies neemt, heel erg mee. Hierover kom je ook weinig klachten op fora tegen, anders dan over opwarming van de motoren wat ook al aardig is verminderd. Maar laten we het erover eens zijn dat dit allemaal theoretisch is en voor de praktijk nauwelijks relevant.
 
Overdrijven is een kunst. Je zegt gemakkelijk dat hij zoveel slechter rijdt dan een Duitse auto van de helft maar dat valt, zeker als je de P100D versies neemt, heel erg mee. Hierover kom je ook weinig klachten op fora tegen, anders dan over opwarming van de motoren wat ook al aardig is verminderd. Maar laten we het erover eens zijn dat dit allemaal theoretisch is en voor de praktijk nauwelijks relevant.

Hans ik waardeer je roze Tesla bril en Tesla doet echt heel veel dingen goed.
Ik heb alleen geen P100D van 170K€ maar een eenvoudige 75D van 95K€.

Ik heb het niet over het wegvallen van vermogen als 2e keer van 130 naar 200 accelereert dat doet hij dan nog steeds veel sneller dan een ICE van de helft van het geld en dus heb ik dat ook niet benoemd. Ik heb het puur en alleen over het totaal niet meer strak sturen bij 200 plus.

Ja het accelereren naar 200 plus gaat ook met de 75D, zelfs met vermogensbeperking door overhitting nog steeds snel, zo snel dat je verbaasde blikken ziet vanuit een RS6 of C63 AMG.

Dit is echter maar één deel van het verhaal en het is jammer dat je door je roze bril steeds waar het om gaat negeert en er dingen bij haalt die ik helemaal niet stel. Nergens overdrijf ik als het op het niet strak sturen van de S aan komt.
 
  • Like
Reactions: Phil_BE and F500e