Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Auke Hoekstra is gevraagd naar de tegenvallende actieradius van de iPace in de winter. Wellicht dat iemand die met Tesla en de iPace ervaring heeft hem er iets zinnigs over kan vertellen.
AukeHoekstra on Twitter

Niet specifiek over de i-Pace maar over verschillen WLTP en reallife range en de oorzaken hiervan bij BEV’s in het algemeen voor zover ik begrijp.
 
Dat `zegt met name iets over het niet eerder kunnen uitleveren van de I-Paces. Overigens zeggen dit soort cijfers statistisch gezien natuurlijk niets - hoogstens dat je er de grilligheid van het beleid tav bijteling er uitt kunt aflezen.
Ik weet uit eerste hand dat er al heel veel I-Paces op kenteken staan (van leasemaatschappijen) die nog gewoon bij de dealer/ importeur staan en nog afgeleverd moeten worden.
 
Ik weet uit eerste hand dat er al heel veel I-Paces op kenteken staan (van leasemaatschappijen) die nog gewoon bij de dealer/ importeur staan en nog afgeleverd moeten worden.
Ik weet dat ook aangezien het mijn handel is.
Maar dat maakt het nog geen reden om het elke keer als argument te gebruiken iets negatiefs te schrijven. Wees blij dat er weer zoveel elektrische auto’s bij gekomen zijn.
Tesla heeft ook een flinke sloot auto’s op voorraad genomen met kenteken 2018, om dezelfde reden dat Jaguar de auto’s heeft geregistreerd, namelijk de bijtelling.
Waarom is het bij de een de dan positief en bij de ander een bewijs van late levering? Tesla heeft ook een late levering van de Model 3, hadden ze voor NL ook heel anders aan kunnen pakken, inclusief 4% bijtelling en volledige MIA voor iedereen.
 
Ik weet dat ook aangezien het mijn handel is.
Maar dat maakt het nog geen reden om het elke keer als argument te gebruiken iets negatiefs te schrijven. Wees blij dat er weer zoveel elektrische auto’s bij gekomen zijn.
Tesla heeft ook een flinke sloot auto’s op voorraad genomen met kenteken 2018, om dezelfde reden dat Jaguar de auto’s heeft geregistreerd, namelijk de bijtelling.
Waarom is het bij de een de dan positief en bij de ander een bewijs van late levering? Tesla heeft ook een late levering van de Model 3, hadden ze voor NL ook heel anders aan kunnen pakken, inclusief 4% bijtelling en volledige MIA voor iedereen.

Het is wel bijzonder om te zien dat je nog niet zo lang geleden het verbruik en de laadervaring van een Model X 75 afkraakte, maar het sindsdien voortdurend opneemt voor de I-Pace en ECQ, auto’s die zeer inefficiënt zijn en de bezitters door hun veel minder dan beloofde range vaak in problemen brengen of zullen brengen (de Mercedes gaat een kolossale ramp worden met die nog veel kleinere accu dan de I-Pace), ook al doordat een fatsoenlijk oplaadnetwerk ontbreekt.

Als er EVs op de markt komen die het elektrisch rijden door hun tegenvallende range en laadproblemen een slechte naam geven of de vooroordelen daarover in stand houden, dan weet ik niet of we daarmee blij moeten zijn.
 
Persoonlijk denk ik dat de iPace een segment rijders over de streep heeft weten te trekken die niet (of in ieder geval lang niet allemaal) zouden kiezen voor een EV. Dat er wat opstartproblemen zijn doet daar niet zoveel aan af. Wel hoe Jaguar straks problemen oplost en omgaat met z'n service.

Tesla had 5 jaar geleden minstens net zoveel opstartproblemen (het was om maar eens wat te noemen mijn eerste auto van bijna 90k waar ik vervolgens een poetsdoek in/tegen het driehoekruitje moest proppen tegen de tocht.....)
Tesla adverteerde lang en hardnekkig met een range die je in de praktijk zo ongeveer moest halveren.
Echter de service was in ieder geval in de jaren 2014 en 2015 (ik kreeg mijn model S eind 2014) absoluut top. Dat maakte bij mij heel veel goed. Als Jaguar daar een voorbeeld aan weet te nemen dan denk ik dat het allemaal wel gaat meevallen.
 
Hier kunnen @HWS en @Chris EC-Rent vast een hoop meer over vertellen :)
Ik heb nog niet zoveel ervaring met de i-Pace. Bij ons bevalt ie voorlopig prima. Het laden gaat minder snel maar als je geen 250km/dag hoeft te rijden is dat geen enkel probleem. Hij stuurt een stuk strakker dan een S of een X. Afwerking zal ik niet meer over uitwijden. Vakantietrips met t gezin zal ik er niet snel mee doen denk ik. Kilometers sinds 30 oktober, 1302:rolleyes:....
 
  • Like
  • Love
Reactions: job-lek and F500e
Het is wel bijzonder om te zien dat je nog niet zo lang geleden het verbruik en de laadervaring van een Model X 75 afkraakte, maar het sindsdien voortdurend opneemt voor de I-Pace en ECQ, auto’s die zeer inefficiënt zijn en de bezitters door hun veel minder dan beloofde range vaak in problemen brengen of zullen brengen (de Mercedes gaat een kolossale ramp worden met die nog veel kleinere accu dan de I-Pace), ook al doordat een fatsoenlijk oplaadnetwerk ontbreekt.

Als er EVs op de markt komen die het elektrisch rijden door hun tegenvallende range en laadproblemen een slechte naam geven of de vooroordelen daarover in stand houden, dan weet ik niet of we daarmee blij moeten zijn.
Daarmee heb ik alleen laten zien dat in mijn ogen ook een model X 75D niet beter presteert dan een iPace in het dagelijks gebruik. Net alsof een model X zijn beloofde range haalt.
Ik vind een model X in combinatie met een 75 batterij niet een heel gelukkige voor lange afstanden en net zoveel planning vergen als een EV van een ander merk met een slechte range.

Het is ook niet sindsdien, mijn opmerkingen over de iPace zijn al van voor mijn klachten over een 75D.
Voor NL prima maar Portugal - Nederland in de winter vond ik nogal een opgave.

De ECQ heb ik volgens mij alleen over gezegd dat mijn verloofde dit weer een keer wat anders vond, voor Nederlands gebruik zou ik deze auto ook gewoon overwegen.

Het punt van mijn post:
het kan niet zo zijn dat het gaaf is dat Tesla auto’s in 2018 op kenteken zet voor een fijne bijtelling, en dat als een ander merk zoiets doet dit een gebrek is.
In mijn ogen is de kwaliteit van Tesla een groot gebrek, maar zijn het wel pioniers. Inzicht is er blijkbaar ook niet, anders hadden ze wel 2 week producties model 3 in december 2018 op kenteken gezet, ipv 3500 nog op voorraad te hebben in Amerika.

Het is blijft een fantastische ontwikkeling die Tesla op gang heeft gebracht maar ik blijf de negatieve toon over ander merken benadrukken.
 
Last edited:
Ik vind de kleur van deze I-Pace erg mooi - zijn voorganger komt op die manier nog beter tot z'n recht.
IMG_3258.jpg
 
Het valt me op dat men enorm snel in de achterdochtige/ negatieve mode springt. Ben net een week actief hier en zie reacties op mensen die een ongeluk hebben gehad door/met autopilot met “foto’s of het is niet gebeurt” en “volgens mij lieg je en probeer je enkel tesla in een slecht daglicht te zetten”, opmerkingen dat je niet in China spulletjes mag kopen omdat je dan de Nederlandse ondernemer te kort doet en nu hier omdat er iemand iets positiefs zegt over een ander merk. Moet eerlijk bekennen dat ik van andere fora (niet per se tesla) een warmer gevoel krijg.
 
  • Like
Reactions: Fredblack
Inzicht is er blijkbaar ook niet, anders hadden ze wel 2 week producties model 3 in december 2018 op kenteken gezet, ipv 3500 nog op voorraad te hebben in Amerika.

Beetje lasting om Amerikaanse modellen zo maar even naar de EU te verschepen en hier op kenteken te zetten.
Daarbij vinden de Amerikanen die 7500 tax credit ook wat waard, meer dan de extra bijtelling over het bedrag boven de 50k hier in NL.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Het valt me op dat men enorm snel in de achterdochtige/ negatieve mode springt. Ben net een week actief hier en zie reacties op mensen die een ongeluk hebben gehad door/met autopilot met “foto’s of het is niet gebeurt” en “volgens mij lieg je en probeer je enkel tesla in een slecht daglicht te zetten”, opmerkingen dat je niet in China spulletjes mag kopen omdat je dan de Nederlandse ondernemer te kort doet en nu hier omdat er iemand iets positiefs zegt over een ander merk. Moet eerlijk bekennen dat ik van andere fora (niet per se tesla) een warmer gevoel krijg.
Doe eens even niet zo negatief zeg :)

Het helpt als je forumleden een keer of meerdere keren in reallife hebt ontmoet, dan begrijp je de je teneur van iemands reactie vaak beter.
In de 4 jaar dat ik op dit forum rondzwerf heb ik denk ik 2 of 3 serieuze 'incindenten' meegemaakt, woordenwisselingen die uit de bocht vlogen, forumleden die naar aanleiding daarvan hier niet meer terugkwamen.
Valt behoorlijk mee vind ik, het is best een gezellige en informatief en vaak humoristische kroeg om dagelijks even rond te hangen.
 
Het valt me op dat men enorm snel in de achterdochtige/ negatieve mode springt. Ben net een week actief hier en zie reacties op mensen die een ongeluk hebben gehad door/met autopilot met “foto’s of het is niet gebeurt” en “volgens mij lieg je en probeer je enkel tesla in een slecht daglicht te zetten”, opmerkingen dat je niet in China spulletjes mag kopen omdat je dan de Nederlandse ondernemer te kort doet en nu hier omdat er iemand iets positiefs zegt over een ander merk. Moet eerlijk bekennen dat ik van andere fora (niet per se tesla) een warmer gevoel krijg.

Autofora zijn wat dat betreft toch wat speciaal. Het blijft de grootste recurrente aankoop voor veel mensen waar toch een stukje status aan vast hangt. Dan krijg je al snel een nogal hijgerige mening omdat er toch maar zeker van dat niemand je overtuigt dat je misschien niet de meest verstandige keuze gemaakt hebt. Leven en laten leven of af en toe een dotje tegengas (lol) geven.
 
  • Like
Reactions: Steven and Hannes85