Ik heb een bezwaar tegen dergelijke sommetjes over gemiste belastinginkomsten voor de staat, die ik ook vaak in kranten zie staan. Het manco is dat de 4% bijtelling wordt afgezet tegen 22% bijtelling over een auto met een vergelijkbare waarde. Het is echter gebleken dat veel zakelijke rijders alleen zo'n dure auto gaan leasen of kopen omdat ze maar 4% hoeven bij te tellen. Als die mogelijkheid niet bestond zouden ze voor een aanzienlijk goedkopere auto gaan. Dus een Audi A6 in plaats van een Tesla Model S of een Jaguar I-Pace. Anderen zouden zelfs helemaal niet zakelijk gaan rijden, maar privé.
Het 'verlies' voor de staatskas valt dus aanzienlijk lager uit dan die berekeningen ons doen geloven. In het geval waar is gekozen voor zakelijk rijden in plaats van privé rijden, is er zelfs een hogere opbrengst voor de staatskas (4% bijtelling versus nul bijtelling).
Ik ben zo iemand. Bij 22% bijtelling zou ik nooit zakelijk gaan rijden, omdat ik dan als ondernemer fors belasting moet gaan betalen voor een auto die ik met mijn eigen bedrijf, dus met mijn eigen zuurverdiende centen heb gekocht. De voordelen van zakelijk rijden wegen daar niet tegenop. Bij 4% bijtelling is dit wel het geval. Tot nu heb of had ik dus alleen maar zakelijke auto's met 0% of 4% bijtelling (Fisker Karma, Chevrolet Volt, BMW i3, Model S).