Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
Alweer 500 stuk erbij deze week. Nog een paar dagen voor de overige 1400.
Dat gaat een flinke vermindering van de bijtelling betekenen. 18% minder bijtelling * 5 jaar maal zeg €100k per auto * zeg 40% marginaal tarief is zo'n €35k per auto. 4.000 auto's = €140mln.
Maar goed, ook 40 doden minder door fijnstof.(ter vergelijking, het realiseren van 40 minder doden in de zorg kost gauw ook zo'n bedrag en in de terrorisme bestrijding een veelvoud.)
Die 18% jaarlijkse besparing op de bijtelling geldt slechts voor het gedeelte van de catalogusprijs boven de € 50K, incl BTW.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Alweer 500 stuk erbij deze week. Nog een paar dagen voor de overige 1400.
Dat gaat een flinke vermindering van de bijtelling betekenen. 18% minder bijtelling * 5 jaar maal zeg €100k per auto * zeg 40% marginaal tarief is zo'n €35k per auto. 4.000 auto's = €140mln.
Maar goed, ook 40 doden minder door fijnstof.(ter vergelijking, het realiseren van 40 minder doden in de zorg kost gauw ook zo'n bedrag en in de terrorisme bestrijding een veelvoud.)

Ik heb een bezwaar tegen dergelijke sommetjes over gemiste belastinginkomsten voor de staat, die ik ook vaak in kranten zie staan. Het manco is dat de 4% bijtelling wordt afgezet tegen 22% bijtelling over een auto met een vergelijkbare waarde. Het is echter gebleken dat veel zakelijke rijders alleen zo'n dure auto gaan leasen of kopen omdat ze maar 4% hoeven bij te tellen. Als die mogelijkheid niet bestond zouden ze voor een aanzienlijk goedkopere auto gaan. Dus een Audi A6 in plaats van een Tesla Model S of een Jaguar I-Pace. Anderen zouden zelfs helemaal niet zakelijk gaan rijden, maar privé.

Het 'verlies' voor de staatskas valt dus aanzienlijk lager uit dan die berekeningen ons doen geloven. In het geval waar is gekozen voor zakelijk rijden in plaats van privé rijden, is er zelfs een hogere opbrengst voor de staatskas (4% bijtelling versus nul bijtelling).

Ik ben zo iemand. Bij 22% bijtelling zou ik nooit zakelijk gaan rijden, omdat ik dan als ondernemer fors belasting moet gaan betalen voor een auto die ik met mijn eigen bedrijf, dus met mijn eigen zuurverdiende centen heb gekocht. De voordelen van zakelijk rijden wegen daar niet tegenop. Bij 4% bijtelling is dit wel het geval. Tot nu heb of had ik dus alleen maar zakelijke auto's met 0% of 4% bijtelling (Fisker Karma, Chevrolet Volt, BMW i3, Model S).
 
Ik heb een bezwaar tegen dergelijke sommetjes over gemiste belastinginkomsten voor de staat, die ik ook vaak in kranten zie staan. Het manco is dat de 4% bijtelling wordt afgezet tegen 22% bijtelling over een auto met een vergelijkbare waarde. Het is echter gebleken dat veel zakelijke rijders alleen zo'n dure auto gaan leasen of kopen omdat ze maar 4% hoeven bij te tellen. Als die mogelijkheid niet bestond zouden ze voor een aanzienlijk goedkopere auto gaan. Dus een Audi A6 in plaats van een Tesla Model S of een Jaguar I-Pace. Anderen zouden zelfs helemaal niet zakelijk gaan rijden, maar privé.

Het 'verlies' voor de staatskas valt dus aanzienlijk lager uit dan die berekeningen ons doen geloven. In het geval waar is gekozen voor zakelijk rijden in plaats van privé rijden, is er zelfs een hogere opbrengst voor de staatskas (4% bijtelling versus nul bijtelling).

Ik ben zo iemand. Bij 22% bijtelling zou ik nooit zakelijk gaan rijden, omdat ik dan als ondernemer fors belasting moet gaan betalen voor een auto die ik met mijn eigen bedrijf, dus met mijn eigen zuurverdiende centen heb gekocht. De voordelen van zakelijk rijden wegen daar niet tegenop. Bij 4% bijtelling is dit wel het geval. Tot nu heb of had ik dus alleen maar zakelijke auto's met 0% of 4% bijtelling (Fisker Karma, Chevrolet Volt, BMW i3, Model S).

Hier ook. Tot Tesla met gebruikte Grand Voyagers gereden in privé en mezelf vanuit de BV kilometervergoeding gegeven. 4% was nog acceptabel hoewel ik wel die ton op tafel heb moeten leggen/financieren (wat men gemakshalve ook maar even vergeet).
Ik zou nooit een dergelijke auto kopen als daar die hoge bijtelling op zou zitten. Maar het beeld moet nu eenmaal blijven bestaan dat er miljarden in subsidies zijn opgegaan. Ze doen maar.
 
Een grote groep mensen accepteert nieuwe techniek sneller wanneer deze is verpakt in bekende vormen. Mijn vrouw is blij met het vertrouwde interieur en de bescheiden ogende koets van onze B electric drive. Ik met de 8 jaar garantie op de Tesla batterij en drive-train in die koets. Wanneer de keuze beperkt zou zijn geweest tot een Model S of X, reed ze nu nog altijd op benzine.
Idem hier bij ons thuis.
 
Alweer 500 stuk erbij deze week. Nog een paar dagen voor de overige 1400.
Dat gaat een flinke vermindering van de bijtelling betekenen. 18% minder bijtelling * 5 jaar maal zeg €100k per auto * zeg 40% marginaal tarief is zo'n €35k per auto. 4.000 auto's = €140mln.
Maar goed, ook 40 doden minder door fijnstof.(ter vergelijking, het realiseren van 40 minder doden in de zorg kost gauw ook zo'n bedrag en in de terrorisme bestrijding een veelvoud.)
Het is ook een misvatting om die denken dat die 140mjn een cost is voor de overheid, ze hoeven geen geld over te maken. Ontvangen ze minder dan dat ze anders zouden doen? Nee, wat dat waren lang geen 4000 auto's geweest als de bijtelling gewoon 22% was. .
 
  • Like
Reactions: Superendo
Hier ook. Tot Tesla met gebruikte Grand Voyagers gereden in privé en mezelf vanuit de BV kilometervergoeding gegeven. 4% was nog acceptabel hoewel ik wel die ton op tafel heb moeten leggen/financieren (wat men gemakshalve ook maar even vergeet).
Ik zou nooit een dergelijke auto kopen als daar die hoge bijtelling op zou zitten. Maar het beeld moet nu eenmaal blijven bestaan dat er miljarden in subsidies zijn opgegaan. Ze doen maar.

Valse sommetjes van Omtzigt. Ik verruilde een 3.0 liter turbodiesel uit 1982 voor een Model S. Alleen al de BTW-bijtelling van de S is drie keer zo hoog als de bijtelling over mijn vorige auto.
 
  • Love
Reactions: FVO
Idem. Had in het pré-Tesla tijdperk een V70 als lease-auto via m'n toenmalige werkgever. Cataloguswaarde circa 70K. Daarna vier jaar 2e hands V70 - gekocht op 120K km. . Nooit duurder gereden - vond dat al veel geld. Had nooit een Tesla gekocht als dat niet zakelijk kom met de beperkte bijtelling. Omtzigt is weer eens erg populistisch bezig.
 
Pietertje is vandaag weer lekker bezig op Twitter.
Naast Tesla richt hij nu ook zijn pijlen op de I-Pace en de Kona en Niro.
Met maar liefst 39 kamervragen. Pieter Omtzigt on Twitter
Off topic, maar waarom nu al zoveel activiteit van deze 'volksvertegenwoordiger'? Het duurt toch nog tot 2021 voor de volgende Tweede Kamer-verkiezingen?
 
uhuh, er komen wel degelijk verkiezingen aan: provinciale staten (maart 2019), Europees Parlement (mei 2019) en verder nog lokaal gebeuren zoals waterschapsverkiezingen en dergelijke. Verkiezingskalender | Actueel | Kiesraad.nl
Eens, maar gezien zijn trieste trackrecord kan ik mij niet voorstellen dat deze aanstaande verkiezingen voor hem persoonlijk van belang zijn. Wellicht dat hij van zijn baas opdracht heeft gekregen.
 
Last edited:
Eens, maar gezien zijn trieste trackrecord kan ik mij niet voorstellen dat deze aanstaande verkiezingen voor hem persoonlijk belangrijk zijn. Wellicht dat hij van zijn baas opdracht heeft gekregen.

Het lijkt beleid bij het CDA om te schoppen tegen alles wat zijn nek uitsteekt.
Kennelijk hebben ze bedacht dat ze nog zieltjes/stemmen kunnen winnen bij ‘de gewone man’. Zal ook de enige manier zijn waarop ze de onherroepelijk neerwaartse trend nog enigzins kunnen vertragen.