Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De Jaguar i-Pace

This site may earn commission on affiliate links.
In de YouTube roadtest haalt Björn max 84/85 kW op de Ionity lader. Dus lijkt me het geen CCS1 beperking.

Het is wel een CCS1 beperking. De CCS1 is max 200A. Aangezien de I-Pace (in tegenstelling tot alle andere EV's tot nu toe) 450 V nominaal hanteert voor batterij, kan hij dus wat hoger uitkomen dan op het eerste gezicht mogelijk lijkt. Als je goed kijkt naar scherm van laadpaal in video's van Bjorn zul je zien dat hij dit ook benoemt en toont dat 200A max is. Als het goed is komt er een update die de A laat toenemen naar meer dan 200.
 
Het is wel een CCS1 beperking. De CCS1 is max 200A. Aangezien de I-Pace (in tegenstelling tot alle andere EV's tot nu toe) 450 V nominaal hanteert voor batterij, kan hij dus wat hoger uitkomen dan op het eerste gezicht mogelijk lijkt. Als je goed kijkt naar scherm van laadpaal in video's van Bjorn zul je zien dat hij dit ook benoemt en toont dat 200A max is. Als het goed is komt er een update die de A laat toenemen naar meer dan 200.
Olivier, volgens mij had Björn het over een beperking in de Ionity lader. Of is dit toch de "software" van de I-Pace.
 
Pfff wat een pingpong wedstrijd hier tussen de Teslafanboys(ben ik zelf ook) en F500e, die overigens ook 2 tesla’s heeft.

Kunnen we het hier gewoon over de i-Pace hebben en een nieuw draadje “zeik andere auto merken af” aanmaken?

De i-Pace is een geweldige wagen voor alle ritten behalve vakanties op dit moment. Maar als we eerlijk zijn is de Tesla dat ook niet. Met mijn 100kw pack haal ik ook met moeite 300km, 600 zou toch wel prettig zijn om wat keuze vrijheid in t stoppen te bieden. T blijft behelpen met alle stekkerbakken. Ik weet t er zijn er die meer halen maar ik niet.

En als je nou een keer verder moet dan wat er nog in je batterij zit dan neem je pak je voor die enkele keer gewoon een andere auto uit je garage, t fossiel van je vrouw bijvoorbeeld. Of één van je andere auto’s.

Zo’n Tesla is een leuke auto maar elke boerenl** lijkt er al in te rijden. In sommige wijken lijkt t wel alsof ze bij een pak wasmiddel kade worden gedaan. Ik begrijp best dat iemand iets exclusievers zoekt.

En laten we een keer kappen met het zoeken naar problemen met de range. Net ons Fiatje 500e een beurt laten geven na 1 jaar. Blijkt dat de dames in mijn gezin er 21.000km mee gereden hebben:eek:. Die haalt maar 100-140km op een volle accu.

Zo, dat ben ik ff kwijt:confused:.
 
Deze consultant gaat ongeveer 3x per week naar klanten in NL, waar hij een volle dag aanwezig is. Dagafstanden (dus heen en terug) vanuit zijn huis in Noord Limburg zijn 200 a 300km tot incidenteel 400km. Hij beschikt over een huis met oprit en een 3x 40A aansluiting. Al onze klanten in de milieusector hebben laadvoorzieningen van 3,7Kw, meestal meer.
...en anders kan hij altijd nog verhuizen naar Utrecht...
 
  • Funny
Reactions: HansB
De i-Pace is een geweldige wagen voor alle ritten behalve vakanties op dit moment. Maar als we eerlijk zijn is de Tesla dat ook niet. Met mijn 100kw pack haal ik ook met moeite 300km, 600 zou toch wel prettig zijn om wat keuze vrijheid in t stoppen te bieden. T blijft behelpen met alle stekkerbakken. Ik weet t er zijn er die meer halen maar ik niet.

En als je nou een keer verder moet dan wat er nog in je batterij zit dan neem je pak je voor die enkele keer gewoon een andere auto uit je garage, t fossiel van je vrouw bijvoorbeeld. Of één van je andere auto’s.
Herkenbaar en totaal mee eens. Daarom combineer ik een BEV met een PHEV voor die momenten.
 
Herkenbaar en totaal mee eens. Daarom combineer ik een BEV met een PHEV voor die momenten.

Wat zitten jullie te hakketakken op elkaar. Ik ben vandaag in net 8 uur naar mijn zoon in Oostenrijk gereden, 780 km, met twee stops van elk minder dan een half uur, en een kruissnelheid van 140 tot 150 km/uur (waar dat kon). Verbruik 209 Wh/km (wel redelijk weer, droog en geen tegenwind).

Geen dagelijks werk maar ik vind dat je dat van een auto van 80k en meer, of er nu Jaguar, Mercedes, Audi of Tesla op staat, mag kunnen verwachten.

Ik laat het hierbij want het is genoegzaam wel bekend en terwijl het gaat om feiten die van belang (kunnen) zijn bij de keuze van een EV (niemand en de EV in het bijzonder is gebaat bij teleurgestelde klanten) wordt het afzeiken genoemd. Het zij zo.
 
Sommigen hier vragen zich hardop af of er überhaupt tevreden i-Pace gebruikers zullen komen en of Jaquar het EV-rijden met de i-Pace geen slechte dienst bewijst. Gebruikers die weinig rijden (oudere mensen, hockey, boodschappen etc.) zullen m.i. zonder meer tevreden zijn, al is het daarvoor wel een dure auto. De vraag is echter, zullen er ook tevreden gebruikers komen die grotere afstanden rijden? Bij ons op het bedrijf gaan we dat de komende jaren meemaken...

Bij mij heeft een Sr-consultant voor de i-Pace gekozen. Zijn leasebudget vermeerderd met een flinke eigen bijdrage laat net de instap-Jaq van 82K toe. Die eigen bijdrage wordt gecompenseerd door de fors lagere bijtelling. De instap MS 75D viel met 92K hoe dan ook buiten zijn budget en wachten op de Model 3 kon niet omdat zijn huidige auto uiterlijk januari uit de lease moet.

Het bleek dat ook hij eerst op het verkeerde been gezet was door de actieradius en laadsnelheid van mijn MS 75D. Met een 90Kw zou hij het dus gemakkelijk ook moeten redden, was zijn redenatie. Niet dus. Ik heb alle kritische informatie van dit forum uitgebreid met hem doorgenomen (ik leek wel zo'n verstokte ICE met vastgeroeste anti-EV denkbeelden). Maar wat waren nu zijn overwegingen om dan toch die i-Pace te bestellen?

Deze consultant gaat ongeveer 3x per week naar klanten in NL, waar hij een volle dag aanwezig is. Dagafstanden (dus heen en terug) vanuit zijn huis in Noord Limburg zijn 200 a 300km tot incidenteel 400km. Hij beschikt over een huis met oprit en een 3x 40A aansluiting. Al onze klanten in de milieusector hebben laadvoorzieningen van 3,7Kw, meestal meer.

Door thuis met 7,4Kw (1x 32A) te laden moet hij de Jaq 's thuis in de nacht volledig kunnen laden in ~13uur (hij realiseert zich dat hij de auto dan niet de hele avond mee naar oma moet nemen). Bij de klant kan hij met min. 3,7Kw ongeveer 30km/u laden wat hem op een werkdag van 7 a 8 uur dus min 200km extra actieradius geeft. Zelfs wanneer de i-Pace maar 200km actieradius heeft (winter), zou hij het dus op en neer moeten kunnen halen. Daarnaast blijken op de weg naar de meeste van onze klanten al snelladers van FastNed te staan, waar hij met 80Kw tot 370km/h kan bijladen (dit worden er de komende jaren alleen maar meer). In slechte omstandigheden zou hij onderweg met 10 tot 15min nog zo'n 50km tot 100km bij kunnen laden (hij weet dat hij dan niet in de auto kan zitten, en plant in die incidentele gevallen maar even een kopje koffie binnen). Zijn conclusie was dat ie eigenlijk het hele jaar door zonder problemen thuis zou moeten kunnen komen.

Tot slot is hij er zich van bewust dat hij zijn jaarlijkse winstersport in Oostenrijk niet met deze auto kan doen (Nadeel 3). Hij kan echter binnen het leasecontract voor de vakantie een ICE huren (kost wel wat extra geld). Maar ook diverse collega's met een ICE boden zich al snel vrijwillig aan om een weekje te ruilen (een i-Pace voor weekje spreekt blijkbaar veel mensen aan).

Kort en goed; het lijkt erop dat in specifieke gevallen ook mensen die wat grotere afstanden rijden met de i-Pace uit de voeten kunnen. In dit geval neemt de berijder daarvoor wel heel bewust een paar evidente nadelen voor lief om elektrisch te kunnen rijden. Als EV-fanaat heb ik zijn keuze dus uiteindelijk alleen maar kunnen toejuichen.

Tot slot: de auto is besteld. Hij wordt in de eerste week van januari geleverd. Uiteraard wel in 2018 op kenteken gezet. Spannend!
Wat een hoop ongemak. En als ie niet kan laden bij de klant? Gebeurt vaak, want ICEd of bezet omdat hij vast niet als eerste arriveert. De iPace lijkt me ongeschikt voor zijn situatie. Ik voorspel dat ie het eerste jaar de ongemakken voor lief neemt, het 2e jaar er van begint te balen, en voor het begin van het 3e jaar de Jaguar met afkoopboete inruilt voor een Tesla Model 3 of Model Y :D.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB and Mars1
In de YouTube roadtest haalt Björn max 84/85 kW op de Ionity lader. Dus lijkt me het geen CCS1 beperking.

Olivier, volgens mij had Björn het over een beperking in de Ionity lader. Of is dit toch de "software" van de I-Pace.

Het is het gebrek aan CCS2 AFAIK. Het pack van 450V van de iPace is hoger dan de max. 400V van CCS1.0. Daarbij het limiet van 200A van CCS1 maakt 400*200 = 80kW. Dat dat in praktijk dan een keer ~85 kW is, soit. Zal het voltage een paar volts hoger zijn of het amperage een paar amps hoger.

CCS2 gaat tot 1000V en 500A zodat je theoretisch 500kW kunt laden (wat beperkt is tot 350kW)
 
Disagree x1

Ik snap je disagree niet Fivari? Een iPace kan ook een op een CCS v2 laadpaal (bv. de 175 kW Fastned palen) niet harder dan ~80 kW. Afgezien van een software restrictie wat een optie is (maar onlogisch?) klinkt het ontbreken van CCS 2.0 protocol ondersteuning een stuk logischer. Dan komt er een fallback naar CCS v1 en gaat 't niet harder dan de ~80 kW.

Deze tweet lijkt het ook te hebben over ondersteuning van "Next gen CCS":

Jonathan Musk on Twitter

Hoewel ik het nergens zwart op wit kan vinden lijkt mij de beperking van Jaguar's 80 kW laadsnelheid mij net wat te toevallig dat dat ook de beperking is van CCS1.
 
  • Informative
Reactions: CL600 and fivari
S
Door thuis met 7,4Kw (1x 32A) te laden moet hij de Jaq 's thuis in de nacht volledig kunnen laden in ~13uur (hij realiseert zich dat hij de auto dan niet de hele avond mee naar oma moet nemen). Bij de klant kan hij met min. 3,7Kw ongeveer 30km/u laden wat hem op een werkdag van 7 a 8 uur dus min 200km extra actieradius geeft. Zelfs wanneer de i-Pace maar 200km actieradius heeft (winter), zou hij het dus op en neer moeten kunnen halen. Daarnaast blijken op de weg naar de meeste van onze klanten al snelladers van FastNed te staan, waar hij met 80Kw tot 370km/h kan bijladen (dit worden er de komende jaren alleen maar meer). In slechte omstandigheden zou hij onderweg met 10 tot 15min nog zo'n 50km tot 100km bij kunnen laden (hij weet dat hij dan niet in de auto kan zitten, en plant in die incidentele gevallen maar even een kopje koffie binnen). Zijn conclusie was dat ie eigenlijk het hele jaar door zonder problemen thuis zou moeten kunnen komen.
Eh, met aan laadpaal die 3,7 kW vermogen levert haal je geen 30 km/u. Ik laad mijn X soms op bij een enkelfasige 16A laadpaal, die dus 3,7 kW levert, en dat resulteert in 12 km/uur bereik. Dat zou 15 km/u kunnen zijn, ware het niet dat het voltage van deze laadpaal terugloopt naar 210 tot 215 V.

7 a 8 uur laden op het werk levert jouw collega dus zo'n 100 km actieradius op....
 
Last edited:
Eh, met aan laadpaal die 3,7 kW vermogen levert haal je geen 30 km/u. Ik laad mijn X soms op bij een enkelfasige 16A laadpaal, die dus 3,7 kW levert, en dat resulteert in 12 km/uur bereik. Dat zou 15 km/u kunnen zijn, ware het niet dat het voltage van deze laadpaal terugloopt naar 210 tot 215 V.

7 a 8 uur laden op het werk levert jouw collega dus zo'n 100 km actieradius op....
Is dat een opportunity voor een hardwareleverancier voor een losse gelijkrichter die je op de drie fasen aansluit en de auto met DC laadt? Of is dat niet mogelijk? Blijft natuurlijk dat drie fasen laden in de auto zou moeten zitten,
 
Vandaag in Parijs geweest. Tesla en Jaguar staan naast elkaar. Tesla was wel drukker dan bij JAG je kon buiten ook een testrit maken met de ipace. Er stonden er een paar klaar.
 

Attachments

  • FB920F63-B1BB-4190-A7C3-0B40EFA70F47.jpeg
    FB920F63-B1BB-4190-A7C3-0B40EFA70F47.jpeg
    510 KB · Views: 55
  • Informative
Reactions: CL600
Wat een hoop ongemak. En als ie niet kan laden bij de klant? Gebeurt vaak, want ICEd of bezet omdat hij vast niet als eerste arriveert. De iPace lijkt me ongeschikt voor zijn situatie. Ik voorspel dat ie het eerste jaar de ongemakken voor lief neemt, het 2e jaar er van begint te balen, en voor het begin van het 3e jaar de Jaguar met afkoopboete inruilt voor een Tesla Model 3 of Model Y :D.

Ik deel je zorg en ben benieuwd hoe het uitpakt voor hem. Ik hoop voor mijn collega dat jij geen gelijk krijgt. Ik wilde zijn case graag delen omdat:
1. niet alle ICE rijders volledig onvoorbereid een EV kopen en daardoor teleurgesteld worden door de i-Pace. Mede dankzij dit forum is heeft mijn collega zijn beslissing goed onderbouwt. Of het allemaal ook zo uitpakt voor hem moet de praktijk uitwijzen.
2. als zijn overwegingen kloppen, is er dus een doelgroep die ook grotere afstanden kan rijden met de i-Pace.

Laten we als EV-enthousiastelingen samen hopen dat mijn collega, en met hem andere i-Pace kopers, vele tevreden km's zullen maken.
 
Is dat een opportunity voor een hardwareleverancier voor een losse gelijkrichter die je op de drie fasen aansluit en de auto met DC laadt? Of is dat niet mogelijk? Blijft natuurlijk dat drie fasen laden in de auto zou moeten zitten,

Dat gat is al gevuld :)

bv:
Mobiele 10kW DC lader CHAdeMO - Snelautoladen

Er was ook ergens een uiterlijk fraaier exemplaar, maar die doet maar 6 kW