Sommigen hier vragen zich hardop af of er überhaupt tevreden i-Pace gebruikers zullen komen en of Jaquar het EV-rijden met de i-Pace geen slechte dienst bewijst. Gebruikers die weinig rijden (oudere mensen, hockey, boodschappen etc.) zullen m.i. zonder meer tevreden zijn, al is het daarvoor wel een dure auto. De vraag is echter, zullen er ook tevreden gebruikers komen die grotere afstanden rijden? Bij ons op het bedrijf gaan we dat de komende jaren meemaken...
Bij mij heeft een Sr-consultant voor de i-Pace gekozen. Zijn leasebudget vermeerderd met een flinke eigen bijdrage laat net de instap-Jaq van 82K toe. Die eigen bijdrage wordt gecompenseerd door de fors lagere bijtelling. De instap MS 75D viel met 92K hoe dan ook buiten zijn budget en wachten op de Model 3 kon niet omdat zijn huidige auto uiterlijk januari uit de lease moet.
Het bleek dat ook hij eerst op het verkeerde been gezet was door de actieradius en laadsnelheid van mijn MS 75D. Met een 90Kw zou hij het dus gemakkelijk ook moeten redden, was zijn redenatie. Niet dus. Ik heb alle kritische informatie van dit forum uitgebreid met hem doorgenomen (ik leek wel zo'n verstokte ICE met vastgeroeste anti-EV denkbeelden). Maar wat waren nu zijn overwegingen om dan toch die i-Pace te bestellen?
Deze consultant gaat ongeveer 3x per week naar klanten in NL, waar hij een volle dag aanwezig is. Dagafstanden (dus heen en terug) vanuit zijn huis in Noord Limburg zijn 200 a 300km tot incidenteel 400km. Hij beschikt over een huis met oprit en een 3x 40A aansluiting. Al onze klanten in de milieusector hebben laadvoorzieningen van 3,7Kw, meestal meer.
Door thuis met 7,4Kw (1x 32A) te laden moet hij de Jaq 's thuis in de nacht volledig kunnen laden in ~13uur (hij realiseert zich dat hij de auto dan niet de hele avond mee naar oma moet nemen). Bij de klant kan hij met min. 3,7Kw ongeveer 30km/u laden wat hem op een werkdag van 7 a 8 uur dus min 200km extra actieradius geeft. Zelfs wanneer de i-Pace maar 200km actieradius heeft (winter), zou hij het dus op en neer moeten kunnen halen. Daarnaast blijken op de weg naar de meeste van onze klanten al snelladers van FastNed te staan, waar hij met 80Kw tot 370km/h kan bijladen (dit worden er de komende jaren alleen maar meer). In slechte omstandigheden zou hij onderweg met 10 tot 15min nog zo'n 50km tot 100km bij kunnen laden (hij weet dat hij dan niet in de auto kan zitten, en plant in die incidentele gevallen maar even een kopje koffie binnen). Zijn conclusie was dat ie eigenlijk het hele jaar door zonder problemen thuis zou moeten kunnen komen.
Tot slot is hij er zich van bewust dat hij zijn jaarlijkse winstersport in Oostenrijk niet met deze auto kan doen (Nadeel 3). Hij kan echter binnen het leasecontract voor de vakantie een ICE huren (kost wel wat extra geld). Maar ook diverse collega's met een ICE boden zich al snel vrijwillig aan om een weekje te ruilen (een i-Pace voor weekje spreekt blijkbaar veel mensen aan).
Kort en goed; het lijkt erop dat in specifieke gevallen ook mensen die wat grotere afstanden rijden met de i-Pace uit de voeten kunnen. In dit geval neemt de berijder daarvoor wel heel bewust een paar evidente nadelen voor lief om elektrisch te kunnen rijden. Als EV-fanaat heb ik zijn keuze dus uiteindelijk alleen maar kunnen toejuichen.
Tot slot: de auto is besteld. Hij wordt in de eerste week van januari geleverd. Uiteraard wel in 2018 op kenteken gezet. Spannend!