Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

De nieuwe roadster

This site may earn commission on affiliate links.
Nu ik over de eerste 'schrik' (;)) van de roadster heen ben, blijft het accupakket toch het grootste raadsel voor mij. Die acceleratie, het zal wel. Maar een verdubbeling van de accu, ineens, uit het niets, dat is verbijsterend. Als je me ruim 4 jaar geleden had gezegd dat er anno nu een 200 kWh pakket zou zijn was ik niet verbaasd geweest. Maar in de praktijk is het in die jaren eerder vooruit gekropen dan gesprongen, van 85 kWh naar 100 kWh in ruim 4 jaar. En zelfs met de introductie van de Model 3 met de nieuwe cellen is er niet echt iets revolutionairs gebeurd. En dan ineens dit, schiet mij maar lek. Hoe past dit in de toch beduidend kleinere roadster? Hoe doen ze dit? Anticiperen ze op een mirakel, is het slechts wachten op het laatste stapje van het productierijp zijn van geheel nieuwe techniek? Of zijn ze hier nu al toe in staat maar willen ze dit pas heel geleidelijk brengen in de S, X en 3 om recente kopers niet op de kast te jagen? Ik vind dat je weinig op dit forum of social media leest over deze voor mij complete verrassing. Of heb ik ergens iets over het hoofd gezien?
 
Ik zag gisteren een video van Electrek die mee hadden gereden in de Roadster en vonden dat de wagen erg hoog zat.
Het vermoeden was dat het batterypack twee lagen hoog was.

Als je een enkele laag maakt met cellen van 120 mm hoog in plaats van 70 mm hoog ben je ook al een heel eind. Plus nog zo'n 15% chemische verbetering en klaar.

Zit je 5 centimeter hoger, kan.
 
Uhh, als ik even snel reken kom ik op een theoretische koerswinst van $ 315 / $ 17 (= ipo prijs uit 2010, in 2011 zat de koers nog steeds rond die richting) = 1853% winst. Jouw € 26.000 zou nu dus bijna € 482.000,- waard zijn geweest. Dat zijn twee nieuwe roadsters...

Als ik nu in plaats van het plaatsen van onze reservering voor de S eind 2011 die € 110.000,- in aandelen Tesla had geïnvesteerd....

.... dan had ik niet met veel plezier al vanaf november 2013 in een Tesla gereden! :D

Ja lap nu ik je meer precieze berekening zie: nog erger :confused:. En 110.000 x 1853% = 2.038.300 EUR :)
aspen-map.jpg
 
Last edited:
Nu ik over de eerste 'schrik' (;)) van de roadster heen ben, blijft het accupakket toch het grootste raadsel voor mij. Die acceleratie, het zal wel. Maar een verdubbeling van de accu, ineens, uit het niets, dat is verbijsterend. Als je me ruim 4 jaar geleden had gezegd dat er anno nu een 200 kWh pakket zou zijn was ik niet verbaasd geweest. Maar in de praktijk is het in die jaren eerder vooruit gekropen dan gesprongen, van 85 kWh naar 100 kWh in ruim 4 jaar. En zelfs met de introductie van de Model 3 met de nieuwe cellen is er niet echt iets revolutionairs gebeurd. En dan ineens dit, schiet mij maar lek. Hoe past dit in de toch beduidend kleinere roadster? Hoe doen ze dit? Anticiperen ze op een mirakel, is het slechts wachten op het laatste stapje van het productierijp zijn van geheel nieuwe techniek? Of zijn ze hier nu al toe in staat maar willen ze dit pas heel geleidelijk brengen in de S, X en 3 om recente kopers niet op de kast te jagen? Ik vind dat je weinig op dit forum of social media leest over deze voor mij complete verrassing. Of heb ik ergens iets over het hoofd gezien?
Ik denk dat die 200 kWh nu nog een wat theoretische waarde is die wellicht in 2020 gehaald zou kunnen worden. Er is nu toch niemand die t kan controleren. Wat goed nieuws komt nu wel goed van pas. De komende maanden zullen een flinke uitdaging voor Tesla zijn. Wel fors investeren in een nieuwe productie lijn en pas minstens 3 maanden later een cashflow die op gang moet komen is wat ik noem een enorme uitdaging.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Die batterij is mij ook nog een raadsel. Een alu-lucht batterij zou vb al veel verklaren. Als ik de artikels lees over de nieuwste accu technologieën zou er inderdaad al veel kunnen, maar wachten de technologie producenten om de overstap te maken omdat het blijkbaar een hele aanpassing van de huidige systemen vraagt. Als er natuurlujk 1 is die de sprong maakt volgt de rest weldra. Musk is nu natuurlijk wel een pionier en durver op dat vlak. Dus dat zou steek houden.
Aan de andere kant: als er nu al nieuwe en superieure batterijetechnologie op de markt is vraag ik me af waarom ze dan nog zo veel in de lithium (powerwalls, m3's, enz...) blijven steken
 
Die batterij is mij ook nog een raadsel. Een alu-lucht batterij zou vb al veel verklaren. Als ik de artikels lees over de nieuwste accu technologieën zou er inderdaad al veel kunnen, maar wachten de technologie producenten om de overstap te maken omdat het blijkbaar een hele aanpassing van de huidige systemen vraagt. Als er natuurlujk 1 is die de sprong maakt volgt de rest weldra. Musk is nu natuurlijk wel een pionier en durver op dat vlak. Dus dat zou steek houden.
Aan de andere kant: als er nu al nieuwe en superieure batterijetechnologie op de markt is vraag ik me af waarom ze dan nog zo veel in de lithium (powerwalls, m3's, enz...) blijven steken

Herhaling:
Als je een enkele laag maakt met cellen van 120 mm hoog in plaats van 70 mm hoog ben je ook al een heel eind. Plus nog zo'n 15% chemische verbetering en klaar.

Zit je 5 centimeter hoger, kan.
 
  • Like
Reactions: FVO
Wrijf het er nog wat in, ja:mad:
:p:cool:
Je hebt gelijk :). Om aan iets vrolijkers te denken:

Ik vraag me af wat de 'magische grens' van acceleratie zou zijn. Hoeveel vermogen je uit batterij en motor ook kan halen, zolang dat vermogen via de banden moet worden overgebracht (en je geen raketmotoren of een gecontroleerde explosie of zo gebruikt :)) zit je met een probleem van tractie (iets te maken met wrijving, zwaartekracht, massa, neerwaartste druk, overbrenging, en misschien nog twaalf andere dingen?).

Die meterslange dragsters, met hun slicks achteraan ter grootte van een tractorband, kunnen 0-100 km/u halen in 0,2 seconden of zo, maar bij een "gewone" sportwagen met "normale" banden, zoals de nieuwe Roadster, zou de magische grens toch veel hoger kunnen liggen, nee? Misschien zelfs rond 1,5 seconden? Heeft iemand van de technisch onderlegden onder ons hier inzicht in?

EM verklaarde gisteren (dacht ik; zij die erbij waren kunnen beamen of duiden!) dat 1,9s op 0-60miles/u voor de "basisversie" gold. Benieuwd wat de magische grens echt zou zijn, en hoe dicht een P-versie van de Roadster die zou kunnen benaderen...
 
Dirk, die SIG reservering-bedragen werden in escrow geplaatst - dus bleven buiten evt faillissementen. Nu zeggen ze daar niets over... Onze risico's toen waren dus best beperkt.

Had je dat zwart of wit van de onafhankelijke partij die de escrow beheerde of was dit gewoon een Tesla werknemer die je een blaasje wijsmaakte? Ik gok op het laatste. Want in hun SEC disclosures stonden die deposits als een gewone liability op de balans. Ie, daar mochten ze vrijelijk over beschikken. Dit schreven ze bv in 2011 Q3

2011-Q3 Tesla quarterly report said:
For customers who have placed a refundable reservation payment with us, the reservation payment becomes a nonrefundable deposit once the customer has selected the vehicle specifications and enters into a purchase agreement. We require full payment of the purchase price of the vehicle only upon delivery of the vehicle to the customer. Amounts received by us as reservation payments are generally not restricted as to their use by us. Upon delivery of the vehicle, the related reservation payments are applied against the customer’s total purchase price for the vehicle and recognized in automotive sales as part of the respective vehicle sale.

(Nadruk door mij)

Dus als jou deposit wel degelijk in escrow stond, dan was je een hogelijke uitzondering.

In ieder geval : de huidige deposits zijn zeker niet in escrow en komen gewoon in de hoop van de 'werkingskredieten'. Gaat het een beetje mis en moet er een extra investeerder komen dan zit je met die deposit wel goed. Gaat het echter ECHT mis omdat er geen externe investeerder kan aangetrokken worden, dan ben je je deposit 99.99% zeker kwijt. Gaat echt niet gebeuren dat zo'n overnemer voor $600M (na dit kwartaal misschien wel $1B) aan liabilities meeneemt die eenvoudig te dumpen zijn.