Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet wel dat niet iedereen 220Ton beton kwijt kan, maar lijkt me wel een van de mogelijkheden voor thermische energieopslag. Of mis ik hier iets?

Voordeel van water is dat je het langs een warmtewisselaar kan laten stromen, met beton wordt dat toch wel wat lastig. :wink:
Of je moet er een fijn leidingwerk door heen laten lopen, wat het waarschinlijk niet meer zo aantrekkelijk maakt.
 
Voordeel van water is dat je het langs een warmtewisselaar kan laten stromen, met beton wordt dat toch wel wat lastig. :wink:
Of je moet er een fijn leidingwerk door heen laten lopen, wat het waarschinlijk niet meer zo aantrekkelijk maakt.

Zo'n leidingnetwerk (vergelijk het met een vloerverwarmingssysteem) kost +/-500euro voor 200m².

Met een elektronisch gestuurd ventiel zou je:
-ofwel warm water in kunnen laten lopen om "op te laden" op momenten dat de stroom goedkoop is (vooruitdenkend richting smart grids)
-ofwel warmte ontrekken door het water naar je vloerverwarming te pompen
 
Last edited:
Ik weet wel dat niet iedereen 220Ton beton kwijt kan, maar lijkt me wel een van de mogelijkheden voor thermische energieopslag. Of mis ik hier iets?

Een paar domme vragen (hier heb ik namelijk geen kaas van gegeten):
Hoeveel m3 vertegenwoordigt 220 Ton beton, dus hoe veel plaats neemt zoiets in?
Hoeveel kost 220 Ton beton?
Welke materialen worden er in accumulatoren gebruikt voor de opslag van de warmte?
 
Een paar domme vragen (hier heb ik namelijk geen kaas van gegeten):
1) Hoeveel m3 vertegenwoordigt 220 Ton beton, dus hoe veel plaats neemt zoiets in?
2) Hoeveel kost 220 Ton beton?
3) Welke materialen worden er in accumulatoren gebruikt voor de opslag van de warmte?

1)88m³ want beton weegt 2500kg/m³
2)geen idee, ik heb het sowieso nodig voor de fundering van ons huis... Maar als je het speciaal moet aanleggen zal je snel 10.000euro kwijt zijn (graven, beton storten, plaatsing isolatie, afdekken)
3)zware stenen (maar als weet niet exact welke), even op google een voorbeeldje gezocht: Electrische verwarming met accumulatie in speksteen
 
1)88m³ want beton weegt 2500kg/m³
2)geen idee, ik heb het sowieso nodig voor de fundering van ons huis... Maar als je het speciaal moet aanleggen zal je snel 10.000euro kwijt zijn (graven, beton storten, plaatsing isolatie, afdekken)
3)zware stenen (maar als weet niet exact welke), even op google een voorbeeldje gezocht: Electrische verwarming met accumulatie in speksteen

88 m3 zou je dus kwijt kunnen als (zware) fundering onder je huis...
 
Vanmiddag eens een berekeningetje gemaakt:

Stel, een buffervat van 1000L water van 10° naar 40°C (= Delta T 30°C) opwarmen: 4186J/kg.K x 1000kg x 30°C= 22.604.400J of 34kWh
Stel, een geïsoleerd betonmassief van 220500kg van 10° C naar 25°C (= Delta T 15°C) brengen: 860J/kg.K x 220.500kg x 15°C = 2844450000J of 790kWh opslag van thermische energie.

Ik weet wel dat niet iedereen 220Ton beton kwijt kan, maar lijkt me wel een van de mogelijkheden voor thermische energieopslag. Of mis ik hier iets?

Meen je dat, of ben je hier ook mee de draak aan het steken ? :wink:


Zoals je zelf al opgemerkt hebt :
Water : 4186J/kg.K; beton : 860J/kg.K
220 ton beton = +/- 100m³ = 100 ton water; of 3.400 kWh opslag voor jouw voorbeeld.


Water is overigens het beste medium om thermische energie te bufferen - op ééntje na : waterstof (14.304 J/kg.K)
Ik denk niet dat je 100m³ waterstof in je tuin wil:wink:
 
- ooit HTS Energietechniek behaald en in 2013 HBO-opleiding duurzame energie gevolgd bij PHOE
Ik heb deze opleiding net opgezocht en hij lijkt perfect aan te sluiten op onze behoefte. Hoe is jou deze opleiding bevallen?

Voor de andere continu lerenden onder ons:
PHOE | Opleiding Duurzame Energie

Wij overwegen om de opleiding te gaan doen vanuit bedrijfsmatig oogpunt, maar hebben ook een privedoel met de opleiding....

Wij willen over enige tijd een energie neutrale woning / kantoor gaan bouwen met de volgende wensen:
- geen gasaansluiting
- stroomrekening aan het einde van het jaar nul met minimale verrekening via het net
- voldoende extra energieopwekking voor twee elektrische auto's (totaal 40k kilometers per jaar)
- regenwater verlaat het perceel niet (lokale buffering voor bevloeing)
- zo veel als mogelijk gebruik maken van herwinbare bouwmaterialen

De complicerende factoren:
- het pand dient een strakke, stijlvolle, moderne uitstraling te hebben waarbij de duurzame aspecten er niet af mogen stralen
- concessies aan comfort of gebruiksgemak zijn niet bespreekbaar
- veel natuurlijk licht in de wonining
- onderhoud dient minimaal te zijn en moet ook door de gemiddelde derde uitgevoerd kunnen worden
- het budget is niet oneindig

Met de eerste berekeningen kom ik nog wat extreem uit:
- 400m2 zonnepanelen PV (dat past dus nooit op het dak)
- 20m2 zonnepanelen zonneboiler
- 5 Powerwall
- Warmtepomp met buffer
- complexe schakelkast met 5 dagen weersafhankelijke voorspelling

De terugverdientijd kon wel eens een probleem worden met deze wensen. Dus misschien een mooie case voor tijdens de opleiding.
 
Wij hebben al 11jaar een duurzaam huis met de bekende technieken (goed isolatie, aardwarmtepomp, vloer/wand-verwarming, balansventilatie, zonnepanelen, geen gas), maar het meeste profijt en voldoening halen we toch uit 'bouwkundige zaken'. Een gesloten noord en oostgevel en met name een glaswand van 17m precies op het zuiden met 2m overkapping zorgt er voor dat er altijd voldoende licht binnen komt, maar dat de zon in de zomer niet en in de winter juist wel binnen komt.

In onze buurt zijn alle huizen onder architectuur gebouwd, dat betekent in het algemeen erg veel glas en bijna elk huis moet in de zomer extra koelen en de zonwering dicht. Erg jammer dat de gemiddelde architect, in ieder geval 12j geleden, daar niet bij stil staat.

De bouwkundige zaken vergen geen onderhoud en doordat de zon in de zomer niet op de kozijnen valt is het schilderwerk ook nog eens minder frequent.
De technische middelen (warmtepomp, balansventilatie, PV) zijn in die 11j allemaal al eens defect geraakt. Gelukkig kan ik dit zelf oplossen en vind ik de techniek wel mooi, maar voor een doorsnee bewoner betekent dit (erg) veel onderhoud.

Mijn advies is dus : zorg eerst dat de basis meer dan optimaal is voordat je naar technische hulpmiddelen gaat kijken.
 
Meen je dat, of ben je hier ook mee de draak aan het steken ? :wink:


Zoals je zelf al opgemerkt hebt :
Water : 4186J/kg.K; beton : 860J/kg.K
220 ton beton = +/- 100m³ = 100 ton water; of 3.400 kWh opslag voor jouw voorbeeld.


Water is overigens het beste medium om thermische energie te bufferen - op ééntje na : waterstof (14.304 J/kg.K)
Ik denk niet dat je 100m³ waterstof in je tuin wil:wink:

Met energie de draak steken? Nooit, daarvoor vind ik dat te belangrijk.

Het verschil is dat de beton er sowieso moet komen. Als ik 100m³ water wil opslaan verlies ik daar kelderruimte aan...
 
Vanmiddag eens een berekeningetje gemaakt:

Stel, een buffervat van 1000L water van 10° naar 40°C (= Delta T 30°C) opwarmen: 4186J/kg.K x 1000kg x 30°C= 22.604.400J of 34kWh
Stel, een geïsoleerd betonmassief van 220500kg van 10° C naar 25°C (= Delta T 15°C) brengen: 860J/kg.K x 220.500kg x 15°C = 2844450000J of 790kWh opslag van thermische energie.

Ik weet wel dat niet iedereen 220Ton beton kwijt kan, maar lijkt me wel een van de mogelijkheden voor thermische energieopslag. Of mis ik hier iets?

Edit: ik denk dat zo'n berekeningetje wel wat reputation points waard zijn he :tongue:
Kun je er ook koi karpers in houden? Is misschien een mooie combi voor iemand:rolleyes:
 
Kun je er ook koi karpers in houden? Is misschien een mooie combi voor iemand:rolleyes:

Dáárom stel ik een waterbak voor.

- - - Updated - - -

Het verschil is dat de beton er sowieso moet komen. Als ik 100m³ water wil opslaan verlies ik daar kelderruimte aan...

100m³ beton kost je ook wel veel plaats, voor weinig energieopslag.

Bovendien is de geleiding van de warmte (uiteindelijk moet de warmte opgenomen worden én afgegeven worden) bij beton véél kleiner (enkel Geleiding of conductie) dan bij water (Stroming of convectie).
Je zal goed moeten rekenen om het vermogen kwijt te kunnen.

Elke wamteopslag die ik ken, is steeds met water.

Hier bvb, pg 12

Hier probeert men de latente warmte van parafine te gebruiken, maar verdere info heb ik niet. Brandt wel goed !



 
Last edited:
Wij hebben al 11jaar een duurzaam huis met de bekende technieken (goed isolatie, aardwarmtepomp, vloer/wand-verwarming, balansventilatie, zonnepanelen, geen gas), maar het meeste profijt en voldoening halen we toch uit 'bouwkundige zaken'. Een gesloten noord en oostgevel en met name een glaswand van 17m precies op het zuiden met 2m overkapping zorgt er voor dat er altijd voldoende licht binnen komt, maar dat de zon in de zomer niet en in de winter juist wel binnen komt.

In onze buurt zijn alle huizen onder architectuur gebouwd, dat betekent in het algemeen erg veel glas en bijna elk huis moet in de zomer extra koelen en de zonwering dicht. Erg jammer dat de gemiddelde architect, in ieder geval 12j geleden, daar niet bij stil staat.

De bouwkundige zaken vergen geen onderhoud en doordat de zon in de zomer niet op de kozijnen valt is het schilderwerk ook nog eens minder frequent.
De technische middelen (warmtepomp, balansventilatie, PV) zijn in die 11j allemaal al eens defect geraakt. Gelukkig kan ik dit zelf oplossen en vind ik de techniek wel mooi, maar voor een doorsnee bewoner betekent dit (erg) veel onderhoud.

Mijn advies is dus : zorg eerst dat de basis meer dan optimaal is voordat je naar technische hulpmiddelen gaat kijken.

Dank je voor dit goede advies. Waar heb je de informatie voor de bouwkundige oplossingen vandaan gehaald? In de traditionele bouwers en architecten hadden we de oplossing al niet gezocht. Tot nu toe kregen we daar geen vertrouwenwekkende antwoorden. ;-)
 
Mijn ervaring is dat veel architecten enkel bezig zijn met de esthetiek van een gebouw. Het moet er mooi uit zien want dat is het visitekaartje van de architect. Om die esthetische aspecten te combineren met "bouwkundige zaken" die bijdragen aan woongenot maar vooral ook de duurzaamheid blijkt vaak niet eenvoudig voor de architecten.

Overigens zijn deze "bouwkundige oplossingen" geen rocket science. Het gaat er inderdaad om dat je in de winter zo veel mogelijk zonlicht in je huis wilt omzetten in warmte, en de koude kant van het huis zo gesloten mogelijk houdt. Een forse overkapping/dakgoot boven de ramen zorgt er voor dat je in de winter de laagstaande zon binnen krijgt, maar in de zomer de zon weer buiten kan houden. Goede rolluiken kunnen er ook voor zorgen dat je in de winter de koude buiten kan houden en in de zomer de warmte.
En bovenal...goede isolatie!
 
Er zijn inmiddels wel "duurzame/passiefhuis architecten" dus die zouden het moeten weten. Het is verstandig om je goed voor te bereiden zodat je weet wat er allemaal mogelijk is.
Wellicht handig om de duurzame huizen route (a.s. zaterdag) daarvoor te gebruiken, je kunt dan de bewoners met praktijkervaring spreken, dan wel die huizen selecteren die min of meer voldoen aan jouw eisen.

Verder kun je natuurlijk veel op internet vinden, in duurzaambouwen discussiegroepen bv bij gathering.tweakers.net, maar ook het passiefhuis platform.
 
Ik ben weer iets dichterbij m'n nulwoning: Heb bij 2 koelkasten de lampjes vervangen door een LED lampje.
Komt een hoop warmte van zo'n traditioneel buis gloeilampje.
Gek dat in een koelkast niet standaard LED zit, al brand het lampje natuurlijk niet lang.
Daarom vind ik t zo raar dat de kentekenverlichting bij tesla nog steeds gloeilampen zijn. Heb ze zelf maar vervangen net als die schamele kofferbakverlichting. Straks kan ik weer opnieuw beginnen.