Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Mooi Paul! Heb je genoeg aan 3x80A?

Nee, veels te weinig, maar het net is beschermd tegen overbelasting met terugleveren en er staan door de weeks 3 EV op de zaak en als er overbelasting dreigt gooit hij het naar de auto's en als die er niet of vol zijn knijpt hij. Had nog recht op EIA dus alvast voorschot genomen qua capaciteit voor als ik later accu opslag heb. We verbruiken nu ongeveer 40kWh per avond/nacht dus als salderen er straks niet meer is dan ben ik er klaar voor.
 
Nee, veels te weinig, maar het net is beschermd tegen overbelasting met terugleveren en er staan door de weeks 3 EV op de zaak en als er overbelasting dreigt gooit hij het naar de auto's en als die er niet of vol zijn knijpt hij. Had nog recht op EIA dus alvast voorschot genomen qua capaciteit voor als ik later accu opslag heb. We verbruiken nu ongeveer 40kWh per avond/nacht dus als salderen er straks niet meer is dan ben ik er klaar voor.

Een eenvoudig rekensommetje (in vergelijking met onze 32 panelen en de opbrengst van vandaag, 51 kWh) leert dat je dan 552/32 x 51 = 879 kWh op één dag binnenhaalt.

Dat is een enorme hoeveelheid stroom. Mooi. Het slaat even nergens op maar ik keek eens naar wat een tram gebruikt. Dat blijkt tegenwoordig gemiddeld tussen de 1,5 en 1,8 kWh per km te zijn.
Dan laat je een tram zo'n 500 km rijden! Leuk om aan te denken als je straks aan je wijntje zit :rolleyes:

Tram manufacturer Siemens monitored the energy consumption of its Combino trams (called the ‘D class’ in Melbourne) in actual operation in the cities of Basle and Potsdam, and obtained average consumption figures of 1.53 and 1.84 kWh per kilometre (5.5 and 6.6MJ per kilometre) respectively.
 
In een andere post vertelde ik al dat ik de jaarafrekening van Essent heb ontvangen en dat er nu een balans mogelijk is. Omdat het online wordt aangeboden kon ik gelijk de vier voorgaande jaren ook inzien.

Even iets over de situatie hier. Vrijstaand huis, 4 persoonshuishouden, wat royaal in de apparatuur zoals twee koelkasten, zwembad met warmtepomp, elektrisch koken.

Eerst even de oude jaren. Een jaar loopt min of meer van zomer tot zomer.

2010 - 2011 10917 kWh 4276 Gas

2011 - 2012 10883 kWh 4086 Gas
2012 - 2013 12461 kWh 4167 Gas

In de tweede helft van 2013 zijn een paar veranderingen doorgevoerd. Zo is de eerste elektrische auto in november 2013 gekomen (Leaf), zijn rond die tijd praktisch alle lampen vervangen door LED lampen en de zwembadcirculatiepomp is vervangen door een zuinige eco-versie en in de eerste helft van 2014 zijn 32 zonnepanelen geplaatst en eind maart 2014 is de Tesla gekomen.

Dat gaf voor dat lopende jaar het volgende resultaat te zien.
2013 - 2014 3257 kWh 4034 Gas
Het aantal kWh's betreft hier niet meer het verbruik, maar de uiteindelijke afname na verrekening van de teruglevering. Omdat de veranderingen in de loop van dit jaar werden doorgevoerd kunnen we niet van een volledig jaar spreken. Wel rond 9000 kWh minder afgenomen.



Het eerste volledige jaar is dan 2014 - 2015 en dan zien we de volgende cijfers.


2014 - 2015 1868 kWh 3023 Gas

We zien dat de stroomafname is teruggevallen tot 1868 kWh uiteraard na verrekking van de teruglevering.
In het najaar van 2014 zijn de oude HR ketel en de gasboiler vervangen door een modern alles-in-een apparaat. Dat geeft een besparing van rond 25% op het gasverbruik te zien.

Het voorschot is van ruim 500 per maand teruggegaan en wordt nu ruim 250 per maand. Over het afgelopen jaar krijgen we ruim 900 € terug.


De zonnepanelen hebben tot dan toe 11000 kWh opbrengst gehad, daarvan is 8000 terug geleverd en 3000 direct verbruikt.

Op zich een keurig plaatje en reden om tevreden te zijn over de investeringen.

Maar het mooie komt nog.

Met de Tesla is ruim 65 k kilometers gereden. Stel dat ik een derde meer heb gereden dan ik normaal zou hebben gedaan met een ICE, dan praat je over 65.000 km x 75% x 11/100 x 1,55 gemiddeld is 8300,00 € besparing t.o.v. ICE (Dodge reed 1 op 9)

De Leaf reed 17k x 9/100 x 1,55 = 2371,00 besparing ten opzichte van benzine.

Bij openbare paaltjes heb ik misschien 100 € geladen en daarnaast bij de SuC's op veel plaatsen in Europa maar ook met enige regelmaat in Oosterhout, op de stille uren, naast uiteraard het thuisladen. De Leaf laadt alleen maar thuis.
De onderhoudskosten tot nu toe zijn alleen een eerste beurt van rond 90 € voor de Leaf.

Al met al heb ik het idee dat het een goede keus is geweest :)
Misschien heeft iemand hier iets aan bij het maken van zijn overwegingen.




 
Last edited: