Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Dat is dus precies wat mij tegenstaat met Crowdnett. Zij installeren zaken om het hen mogelijk te maken om te niet de infrastructuur aan te hoeven te passen. (Dikkere kabels in de grond) en om energie bij jou thuis op te slaan. De vergoeding welke je krijgt is dan wel leuk, maar je betaald echt een stuk meer. Ook dat zij de AC leveren en je niet in de gelegenheid stellen om off-Grid te kunnen gaan is voor mij en no-go. Een AC Powerwall met PV systeem heeft al snel een extra verlies van 5% bovenop het al aanwezige verlies van 11%. PV geeft DC, DC door inverter omgezet naar AC, AC weer omgezet naar DC door de Powerwall en als je dan weer uit de Powerwall afneemt weer van DC naar AC. Als je dan ook nog eens je Tesla gaat laden ga je weer naar DC in de Tesla, maar is nu niet relevant.

Met een DC Powerwall en SolarEdge/StoreEdge ga je direct DC uit je PV in de accu opslaan, en pas als je het nodig hebt dan gaat het AC worden. Dus maar 1x een conversie tegen 3x een conversie met een AC systeem.
 
  • Informative
Reactions: robertvg and basvk
De uitdaging is dan om overbelasting van de powerwall te voorkomen indien je PV hebt en off grid wil gaan. Daarom zijn de SolarEdge inverters met StoreEdge erg interessant. Jammer alleen dat het meest efficiënte systeem maar enkelfasig is.

Met de Victron Multiplus omvormers kan je driefasig AC genereren uit een batterijbank. Je koopt drie zo'n omvormers en koppelt ze onderling via een databus en zo maken ze de "true sine wave", netjes 120 graden verlegd. Dat is de oplossing die ik momenteel uitwerk om te gebruiken icm mijn aardgaskraker zodat ik in theorie off-grid kan gaan. Althans off-powergrid ;-) Mijn doel is voor mijn dagelijks verbruik en WP enkel netstroom af te nemen als er zeker groenestroomoverschot is en anders nooit. Behalve misschien als er thuis een feestje is of zo. Ik monitor al bijna een jaar heel nauwkeurig alle verbruikers in mijn woning zodat ik de grootte van de buffer correct kan berekenen.
 
Met de Victron Multiplus omvormers kan je driefasig AC genereren uit een batterijbank. Je koopt drie zo'n omvormers en koppelt ze onderling via een databus en zo maken ze de "true sine wave", netjes 120 graden verlegd. Dat is de oplossing die ik momenteel uitwerk om te gebruiken icm mijn aardgaskraker zodat ik in theorie off-grid kan gaan. Althans off-powergrid ;-) Mijn doel is voor mijn dagelijks verbruik en WP enkel netstroom af te nemen als er zeker groenestroomoverschot is en anders nooit. Behalve misschien als er thuis een feestje is of zo. Ik monitor al bijna een jaar heel nauwkeurig alle verbruikers in mijn woning zodat ik de grootte van de buffer correct kan berekenen.
Klopt ja, Victron is mijn eerste keus en dat heeft bewezen dat het werkt. Ik ben benieuwd of het zo ook werkt met SolarEdge, scheelt wel in de kosten ten opzichte van Victron namelijk en is dan ook DC ipv AC
 
Voor mij zou off-grid niet de oplossing zijn, maar ik ben vooral benieuwd of ik met een powerwall verzwaring kan voorkomen. Oftewel, kan ik de powerwall laten bijspringen zodra de belasting in mijn huis boven de ca 3x23a gaat.
Ook dàt is bij mij de bedoeling en het werkt ook gewoon. Van zodra bij ons de nieuwe nettarieven bevestigd zijn (waarin de aansluitcapaciteit een rol zal spelen itt nu) gooi ik de 3x32A aansluiting eruit en ga ik naar een 3x16 (als ze die leveren) of misschien wel een 1x20A. Als de slimme meters er komen hoop ik enkel stroom in te kopen als ze door overproductie gratis is. En 100% groen natuurlijk.
 
Juist met accu's kan je een verlichting realiseren. Op dit moment heb ik op de zaak 3x een 3x80 aansluiting ivm de zonnepanelen en de salderinsregeling, maar ook een 3x250. Doel is om straks alle panden op een 3x80 te krijgen door met powerpacks te gaan werken. Al is er geen PV opbrengst kan je met 3x80 zo een 1250 kWh vullen (na aftrek AC-DC verliezen) in 24 uur en de 1500 zonnepanelen kunnen dan terugleveren op een 3x80 door hetzelfde andersom te doen. De vaste netkosten welke je hiermee bespaard wegen dan zeker op tegen de verliezen van omzetting en opslag. Dat is dan tevens een goed verhaal om toch te investeren in opslag ondanks dat de salderingsregeling nog tot 2023 zal bestaan. Voor mijn bedrijfsvoering is noodstroom ook erg belangrijk dus dat maakt het dan allemaal wel een stuk interessanter. Als ik dan ook straks een 350kW lader kan plaatsen hierdoor ben ik helemaal blij :) 7x een powerpack kan dat leveren... 3 over voor de rest van de gebruikers....
 
Naast de Powerwall kan ik mensen ook aanraden te kijken naar deze Nederlandse partij: Home - Victron Energy

Zijn wat onbekender, maar maken echt heel mooi spul. Minder "fancy", maar doet zijn werk goed en kan heel groot schalen.

Is zeker geen onbekende, op menig binnenvaartschip vindt je de spullen van Victron terug. Goed spul om te zorgen dat de aan boord aanwezige accu's geladen worden, ofwel de spanning vanuit de accu's weer op het 220 V boordnet komt.
 
Is zeker geen onbekende, op menig binnenvaartschip vindt je de spullen van Victron terug. Goed spul om te zorgen dat de aan boord aanwezige accu's geladen worden, ofwel de spanning vanuit de accu's weer op het 220 V boordnet komt.
Victron is gewoon super en eigenlijk hebben zij de beste oplossingen. Maar prijstechnisch wel vaak hoog (niet duur! wel veel)
 
Is zeker geen onbekende, op menig binnenvaartschip vindt je de spullen van Victron terug. Goed spul om te zorgen dat de aan boord aanwezige accu's geladen worden, ofwel de spanning vanuit de accu's weer op het 220 V boordnet komt.
Met onbekende bedoelde ik bij de consument. Hun spullen zijn minder fancy.

De keren dat ik er nu mee gewerkt heb vind ik het fijn en goed spul. Gewoon degelijk zonder poespas er omheen. Perfect voor off-grid/backup/solar/batterijen.

Ik denk ook eerder dat ik in mijn (nog te bouwen) volgende woning zal bouwen met Victron Energy dan dat ik omvormers van SolarEdge oid gebruik.
 
Met onbekende bedoelde ik bij de consument. Hun spullen zijn minder fancy.

De keren dat ik er nu mee gewerkt heb vind ik het fijn en goed spul. Gewoon degelijk zonder poespas er omheen. Perfect voor off-grid/backup/solar/batterijen.

Ik denk ook eerder dat ik in mijn (nog te bouwen) volgende woning zal bouwen met Victron Energy dan dat ik omvormers van SolarEdge oid gebruik.
Victron is echt wel een stuk beter ja, maar niet standaard. SolarEdge weer wel maar ook beperkt. Met name 3ph is echt slecht ondersteund.
 
pff. ben weer ergens aan begonnen. Voor ons nieuwe pand zijn we aan het bekijken om een DC netwerk aan te leggen. LED drivers DC met dimfunctie, USB-C 100 watt aansluitingen, warmtepompen op DC (zijn ze al, maar dus de AC-DC conversie overslaan) .. Eigenlijk zijn nog maar heel weinig zaken AC. Dan ook nog de panden onderling met DC verbinden. Dit alles op een 3x80 amp AC puur voor bijladen van de accu's of bij over capaciteit terugleveren. Alleen Tesla is vaag over de Powerpack 2. (ik denk 400 volt, maar niet duidelijk) Ik wil DC het powerpack in, en DC het powerpack uit. De conversie naar AC wil ik met aparte inverters regelen per blok. Alleen terugleveren aan het net wil ik via de inverter van het powerpack laten verlopen. Over twee weken meer info, maar wilde het ff kwijt ;) misschien wel hier DC goeroes aanwezig met tips! Huidige systemen zijn er in 350 volt en 700 volt. Met het ook op het toekomstig laden zou ik voor 700 volt willen gaan eigenlijk.
 
pff. ben weer ergens aan begonnen. Voor ons nieuwe pand zijn we aan het bekijken om een DC netwerk aan te leggen. LED drivers DC met dimfunctie, USB-C 100 watt aansluitingen, warmtepompen op DC (zijn ze al, maar dus de AC-DC conversie overslaan) .. Eigenlijk zijn nog maar heel weinig zaken AC. Dan ook nog de panden onderling met DC verbinden. Dit alles op een 3x80 amp AC puur voor bijladen van de accu's of bij over capaciteit terugleveren. Alleen Tesla is vaag over de Powerpack 2. (ik denk 400 volt, maar niet duidelijk) Ik wil DC het powerpack in, en DC het powerpack uit. De conversie naar AC wil ik met aparte inverters regelen per blok. Alleen terugleveren aan het net wil ik via de inverter van het powerpack laten verlopen. Over twee weken meer info, maar wilde het ff kwijt ;) misschien wel hier DC goeroes aanwezig met tips! Huidige systemen zijn er in 350 volt en 700 volt. Met het ook op het toekomstig laden zou ik voor 700 volt willen gaan eigenlijk.
Wat levert het eigenlijk op qua efficiëntie, al die DC/AC en terug conversies ertussenuit laten?
En ik neem aan dat niet alles op dezelfde DC spanning werkt, warmtepompen en zo zullen vast niet dezelfde DC spanning willen als USB-C en led drivers, hoe doe je die conversie? Hoogfrequent DC/DC converters?

Kort door de bocht: is het de moeite waard? (vraag puur uit interesse, niet negatief bedoeld)