Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Duurzame Energie, Warmtepomp, Zonnepanelen, nulwoningen e.d.

This site may earn commission on affiliate links.
Maar, hoe beter het huis in de winter zijn warmte vast kan houden, hoe warmer je het zult hebben in de zomer, zeker wanneer het huis een lage warmtecapaciteit heeft (houtskeletbouw zonder beton bijv.).

Het feit dat een houtskeletbouw altijd warmer zou zijn in de zomer dan een woning met hoge inertie is wat kort door de bocht. Enerzijds dient bij beide bouwsystemen de oriëntatie en beschaduwing nauwlettend bestudeerd te worden zodat oververhitting niet of weinig voorkomt. Uiteraard is het van belang om bij een woning met lage inertie (houtskeletbouw) dit met extra aandacht te doen. Indien de houtskeletbouw opgevuld wordt met cellulose is bovendien de faseverschuiving dermate hoog dat er pas opwarming optreedt als het buiten terug aan het afkoelen is.
Anderzijds heeft het zogezegde voordeel van inertie (langer koelte afgeven in de zomer) ook een venijnig kantje nl. de opslag van warmte bij aanhoudende warme temperaturen. Denk hierbij aan het openzetten van de ramen 's avonds na enkele warme dagen om de woning af te koelen, na het terug sluiten van de ramen warmt de woning opnieuw terug op doordat de constructie zelf de warmte heeft opgeslagen en langzaamaan terug afgeeft. Houtskeletbouw heeft dit probleem niet: ramen 5 minuten open zetten en de woning is terug volledig afgekoeld.
Bovendien toch ook niet vergeten dat als we het over bewust bouwen hebben de productie van CO2 bij het bouwen van een woning toch een niet onbelangrijke rol speelt. Het bouwen met hout is CO2-neutraal terwijl het bouwen met beton of metselwerk een grote hoeveelheid CO2 met zich mee brengt. Zeker als je rekening gaat houden met latere recyclagemogelijkheden.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Tampert and Nowyony
Het feit dat een houtskeletbouw altijd warmer zou zijn in de zomer dan een woning met hoge inertie is wat kort door de bocht. Enerzijds dient bij beide bouwsystemen de oriëntatie en beschaduwing nauwlettend bestudeerd te worden zodat oververhitting niet of weinig voorkomt. Uiteraard is het van belang om bij een woning met lage inertie (houtskeletbouw) dit met extra aandacht te doen. Indien de houtskeletbouw opgevuld wordt met cellulose is bovendien de faseverschuiving dermate hoog dat er pas opwarming optreedt als het buiten terug aan het afkoelen is.
Anderzijds heeft het zogezegde voordeel van inertie (langer koelte afgeven in de zomer) ook een venijnig kantje nl. de opslag van warmte bij aanhoudende warme temperaturen. Denk hierbij aan het openzetten van de ramen 's avonds na enkele warme dagen om de woning af te koelen, na het terug sluiten van de ramen warmt de woning opnieuw terug op doordat de constructie zelf de warmte heeft opgeslagen en langzaamaan terug afgeeft. Houtskeletbouw heeft dit probleem niet: ramen 5 minuten open zetten en de woning is terug volledig afgekoeld.
Bovendien toch ook niet vergeten dat als we het over bewust bouwen hebben de productie van CO2 bij het bouwen van een woning toch een niet onbelangrijke rol speelt. Het bouwen met hout is CO2-neutraal terwijl het bouwen met beton of metselwerk een grote hoeveelheid CO2 met zich mee brengt. Zeker als je rekening gaat houden met latere recyclagemogelijkheden.
Zeker, ik zou zelf ook eerder houtskeletbouw met wp kiezen, ipv een wp proberen te vermijden dmv inertie, maar ik wilde een enigszins neutrale post neerpennen. Niet elk kavel is even geschikt voor een perfecte uitvoering, dan is het goed om alternatieven te kennen.
CO2 aspect heb ik zijdelings aangestipt.
 
Tesla creates a ‘tiny house’ to feature its energy products

Leuk!

tesla_tiny_house-melbourne-7347-e1502674268121.jpg


(Ik weet het, bijna iedereen hier leest Electrek al, maar toch...)
 
Aangezien het lastig is zonnepanelen op mijn huurwoning te plaatsen, kan ik hier toch aan groene energie doen.
Zonnepanelendelen - Projecten
alle beetjes helpen..
Waarom geen panelen op je huurhuis?
Zonnepanelendelen doet het vooral voor .... zonnepanelendelen.
Ze hebben het over een rendement van 3,5% dat kan oplopen naar 5%. Mwoooaah ...
Zonnepanelen op je eigen (huur)huis verdien je binnen 7 jaar terug. Dat is een rendement van 14 tot 15%.
 
Voor mensen die ook overwegen te investeren in groene energie is Meewind mogelijk ook relevant. Financieel rendement is vergelijkbaar met projecten gebaseerd op zonne-energie - het CO2-rendement is echter aanzienlijk beter. (Meer CO2 reductie voor dezelfde euro investering).
Noot: ik heb geen belangen bij Meewind.
 
  • Like
Reactions: JP68
Voor mensen die ook overwegen te investeren in groene energie is Meewind mogelijk ook relevant. Financieel rendement is vergelijkbaar met projecten gebaseerd op zonne-energie - het CO2-rendement is echter aanzienlijk beter. (Meer CO2 reductie voor dezelfde euro investering).
Noot: ik heb geen belangen bij Meewind.
Meewind is zeker relevant, ik heb daar een forse investering in gedaan. Windenergie levert per geïnvesteerde euro 2,5x zoveel energie op in vergelijking met zonnepanelen. Maar we moeten op alle fronten aan duurzame energie werken. Alleen windenergie is niet genoeg.
 
Dinsdag de eerste 441 panelen het dak op van het nieuwste pand!! Nog ruimte voor zo een 150 stuks denk ik zo.... alleen de solar frontier panelen zijn gewoon zowat niet meer verkrijgbaar. Bezig met een Taiwanese fabrikant welke ook CIS panelen maakt. 48 stuks ter test aangevraagd. We hebben toch iedere 2 maanden een container uit Taiwan, kunnen ze mooi bij in....
 
Dinsdag de eerste 441 panelen het dak op van het nieuwste pand!! Nog ruimte voor zo een 150 stuks denk ik zo.... alleen de solar frontier panelen zijn gewoon zowat niet meer verkrijgbaar. Bezig met een Taiwanese fabrikant welke ook CIS panelen maakt. 48 stuks ter test aangevraagd. We hebben toch iedere 2 maanden een container uit Taiwan, kunnen ze mooi bij in....
Ok, niet zo stoer als bij jullie, maar bij ons is vandaag onze 9600Wp installatie online gegaan op kantoor.

Op dit moment mooie zon in Vlissingen en leveren we 7kW.

Op jaarbasis gebruikt het kantoor ongeveer 3000kWh en de laadpalen er bij nog eens 5000kWh. Onze 30 LG 320Wp panelen met 9kW SolarEdge inverter moeten voldoende zijn om ons jaarverbruik er uit te halen.

Totale kosten van de installatie vielen mij mee, voor net 13.000 waren we klaar inclusief alles.

Ging mij ook niet direct om te kosten, ik wil gewoon dat ons kantoor 100% op zonne-energie draait.
 
Voor degenen die het zouden overwegen zelf te doen. Ben net klaar met het installeren van een 12kw lucht/water warmtepomp, zonder enige kennis, materiaal of ervaring. Was ongeveer vijf dagen schelden op dat ding maar eigenlijk best te doen. Gek genoeg was het eindeloos naar de CV speciaalzaak voor net een andere koppeling misschien wel het ergst (en eigen schuld ivm gebrek aan kennis/materialen)

Besparing tov offerte was 7500 euro op installatie (50%, maar vond de offerte wel wat hoog qua installatie/marge materialen), wat na ISDE subsidie betekent dat ik een 12kw warrmtepomp met 200l boiler en 50l buffervat heb voor 7500e netto.

Als iemand vragen heeft over hoe zoiets te gaan doen, vraag maar raak :)
 
Last edited:
Is het een monoblock systeem, of heb je het freon systeem later door iemand af laten persen en laten vullen?
Split unit: hij was voorgevuld (voor de afstand die ik nodig had, <10m). Alleen leidingen vacuum laten trekken, controleren op lekkage en in gebruik genomen.

Misschien was achteraf een monoblock makkelijker geweest aangezien je dan alleen water hoeft te regelen, maar de COP/rendement is wat lager en maatregelen tegen bevriezing zijn dan nodig.
 
Kun je iets aangeven van je situatie; was het een vervanging of nieuwbouw?
Alles vloerverwarming en dus laagtemperatuur of ook (normale) radiatoren?
En waarmee komt een 12Kw pomp overeen t.o.v een HR ketel?

Je proeft, ik ben mij aan het oriënteren; maar loop tegen knelpunt van deels hoogtemperatuur installatie aan
 
Kun je iets aangeven van je situatie; was het een vervanging of nieuwbouw?
Alles vloerverwarming en dus laagtemperatuur of ook (normale) radiatoren?
En waarmee komt een 12Kw pomp overeen t.o.v een HR ketel?

Je proeft, ik ben mij aan het oriënteren; maar loop tegen knelpunt van deels hoogtemperatuur installatie aan

Vervanging, 180m2 / 560m3 grotendeels vrijstaande woning uit 1978 dat geheel is geleegd, opnieuw is geisoleerd met cellulose, pir platen en eps parels (zo dik mogelijk, dak bijv is gemiddeld RC 6) en waar ik nu bezig ben met het aanleggen van vloerverwarming in alle ruimtes (laagtemperatuur dus)

HT warmtepompen bestaan, maar de COP is dan lager (wp van COP ~5 tot 55 graden en de rest met elektriciteit en COP 1 bijv)

Ik denk, maar dat weet ik niet zeker, dat het flauwe antwoord is dat een 12kw warmtepomp gelijk is aan een 12kw HR ketel. Waarbij het verschil er vooral in zit dat je makkelijk een 30kw HR ketel koopt maar dat niet echt betaalbaar of zelfs zo maar kan met een enkele warmtepomp.

Had zelf hier ook veel twijfels over, heb daarvoor deze site gebruikt en kwam uit op een wamtevraag van 10kw (na isoleren). Kon kiezen tussen 9 en 12kw, gezien de kleine meerprijs (300e) voor 12kw gekozen. Daarnaast komt er tzt een inzethaard in de woonkamer, voor de sfeer en evt de echt koude dagen.

Om een idee te geven van de voor situatie: oud bewoners gaven ongeveer 2000 euro per jaar uit aan gas. Vergelijkbare buren zeggen rond de 3000 euro te zitten. Ik weet dus niet echt wat de warmtevraag was, wel de isolatie ongeveer (tussen RC 0,50 en 1,2, 'goed' volgens de geleverde originele documenten)
 
Last edited: