Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Echt verbruik versus Tesla system stats

This site may earn commission on affiliate links.
Exact 206km gereden (2x 103km met 6 uur tussenpauze).

Volgens de Tesla computer had ik tijdens deze rit precies 43.1Kwh verbruikt.

Echter, na het opladen tot precies hetzelfde niveau als bij vertrek (90%), bleek het echte verbruik bijna 20% hoger te liggen, op 50.72Kwh.

Volgens mij is deze extra 20% !!! allemaal richting de climate control gegaan. Of voor het opwarmen van het systeem? Of toch een zwart gat?
 
Je kan via de API opvragen hoeveel kWh daadwerkelijk door de auto is opgeslagen in de accu. Dan weet je meteen de verliezen. Ik zie regelmatig een verschil van meer dan 10% tussen de meterkast en de auto. Al het verbruikt van de auto als je stil staat wordt niet meegeteld voor een rit. Dus voorverwarming, verlies tijdens niet doen, etc komen daar nog eens bovenop.
 
Zoek even naar een thread "Verbruik boordcomputer is onjuist".

Een berichtje van mijzelf van vorig jaar:

Bij mijn 2018 Model S 75D is het verschil tussen de boordcomputer en het werkelijk aantal geladen kWh (gemeten via mijn eigen NewMotion laadpaal) ongeveer 20%. Dat heb ik meerdere keren gemeten over periodes van ongeveer een maand, waarbij ik alleen thuis heb geladen. Dat zal dus inderdaad komen door zaken als laadverlies, vampire drain, voorverwarmen, Sentry Mode, activatie door de Tesla app, etcetera.

Sentry Mode is daarbij zeker een "zware". Dus 6 uur tussenpauze met Sentry Mode aan merk je flink. Tegenwoordig hou ik trouwens al rekening met 25% tot 30% verschil tussen boordcomputer en werkelijk geladen kWh.
 
  • Informative
Reactions: ACD1
Ik merk ook dat er ern groot verschil is tussen wat de boordcomputer aangeeft en het werkelijk verbruik. Dat maakt dat de kostprijsberekening en het zogenaamd voordelig rijden er plots helemaal anders uitzien. Er is nog steeds een voordeel maar al een pak minder dan in de analyse voor de aankoop.
 
Zoek even naar een thread "Verbruik boordcomputer is onjuist".

Een berichtje van mijzelf van vorig jaar:

Bij mijn 2018 Model S 75D is het verschil tussen de boordcomputer en het werkelijk aantal geladen kWh (gemeten via mijn eigen NewMotion laadpaal) ongeveer 20%. Dat heb ik meerdere keren gemeten over periodes van ongeveer een maand, waarbij ik alleen thuis heb geladen. Dat zal dus inderdaad komen door zaken als laadverlies, vampire drain, voorverwarmen, Sentry Mode, activatie door de Tesla app, etcetera.

Sentry Mode is daarbij zeker een "zware". Dus 6 uur tussenpauze met Sentry Mode aan merk je flink. Tegenwoordig hou ik trouwens al rekening met 25% tot 30% verschil tussen boordcomputer en werkelijk geladen kWh.
Klopt, ik gebruik sentry mode nog zelden wegens het hoge verbruik. Je verliest er gemiddeld 1% per uur mee.
 
Ik merk ook dat er ern groot verschil is tussen wat de boordcomputer aangeeft en het werkelijk verbruik. Dat maakt dat de kostprijsberekening en het zogenaamd voordelig rijden er plots helemaal anders uitzien. Er is nog steeds een voordeel maar al een pak minder dan in de analyse voor de aankoop.
Waarom duurder ? Je KWH teller thuis zit voor je Tesla.