Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik Model 3 performance

plushomme

Member
Nov 21, 2019
24
12
Utrecht
Het waaide vandaag behoorlijk. Dit soort verschillen zie ik alleen tussen wind mee en wind tegen. Bij ons is het verschil tussen verwarming AUTO en [MAN fan op 2 airco uit] hooguit 15 Wh/km. Dit bij een ingestelde temperatuur van 19.5º
 
  • Like
Reactions: JanG007

MichaelvD

Member
Jan 13, 2020
12
7
Almere
Oke maar ik had de verwarming helemaal uit, en de chill mode scheelt ook wat denk ik.
Ik ga wat meer testen, ook rekening houdend met de wind.
 

MichaelvD

Member
Jan 13, 2020
12
7
Almere
Oke wind speelt zeker een rol en had heen tegenwind en terug meewind, vanmorgen stond de wind hetzelfde als gister, en had dan ook pal tegenwind naar mijn werk toe, ik reis van almere naar schiphol. dus heb de test weer gedaan, verwarming uit en in chill mode.
De wind was flink, maar toch een aanzienlijk lager resultaat dan gisteren op de heenweg met alles normaal (sportmode en verwarming op 20C). Denk toch dat de chill mode heel veel uitmaakt. je kan gewoon niet meer hard accelereren. Dus 178Wh/km i.p.v. 225Wh/km in de zelfde wind omstandigheden.

Zie hieronder de resultaten:
IMG_20200129_081751.jpg
Wind.JPG
 

fivari

Maker van de Fivari-charger
Nov 25, 2013
2,195
2,336
Leuven, Belgium
Net als bij de S en de X dus. Ik blijf het een vreemde keuze vinden met een airco aanwezig heb je toch geen extra elementen te voorzien. Een bi-directionele warmtepomp kan toch koelen en verwarmen.
 

Lucas31

Member
Apr 11, 2018
165
91
Gelderland
Net als bij de S en de X dus. Ik blijf het een vreemde keuze vinden met een airco aanwezig heb je toch geen extra elementen te voorzien. Een bi-directionele warmtepomp kan toch koelen en verwarmen.
Ik begrijp dit ook niet (wij leveren productiemachines aan o.a. warmtepompfabrikanten). Misschien het al met al toch wat duurder dan een weerstand....
 

xtremerox

Member
Mar 3, 2019
74
36
Groene hart
Ik begrijp dit ook niet (wij leveren productiemachines aan o.a. warmtepompfabrikanten). Misschien het al met al toch wat duurder dan een weerstand....

Warmtepompen werken niet of niet efficiënt meer bij zeer koude temperaturen. Het zou de Tesla model 3 minder winterbestendig maken. Ik had begrepen dat dat de reden is.
 

JanG007

Member
Jun 16, 2019
965
308
Belgium
Over airco en verwarming gesproken, het viel me vandaag op. Ik had de kachel op op 20 staan en het werd/was niet erg warm.
Ik reed redelijk traag op een ringweg (70 waar 90 mocht) Ik gaf 2 maal serieus gas en er kwam voelbaar warme lucht uit tijdens en na de acceleratie, daarna was het terug minder.... uiterst vreemd....
 

Lucas31

Member
Apr 11, 2018
165
91
Gelderland
Warmtepompen werken niet of niet efficiënt meer bij zeer koude temperaturen. Het zou de Tesla model 3 minder winterbestendig maken. Ik had begrepen dat dat de reden is.
Het moet kunnen, de Kona en Nexo hebben ook een warmtepomp. Dus desnoods een warmtepomp met aanjager (toch een kleine weerstand). Het gaat erom dat hij de restwarmte van de grote accu en/of elektromoten gebruikt, wanneer deze op temperatuur zijn, om het interieur te verwarmen.
 

horta

Electrified petrolhead
Nov 14, 2018
2,754
1,083
Utrecht
Kia en Kona hebben een warmtepomp en een weerstand (op een aantal modellen, niet alle). Je kunt beide tegelijk inzetten om het interieur sneller (2-3 minuten) op temperatuur te krijgen.
 
  • Like
Reactions: JanG007

CRTS

Member
Oct 19, 2019
69
62
Paal
Heb vandaag ongeveer een 150km gereden, met afwisselend "CHILL" uit of aan en de verwarming op 23. Het weer was wat aan de wisselvallige kant met meer regen dan zon en een strakke wind. Het verschil tussen beide modi varieerde tussen de 10 en 22kW/100km. Voor in hoeverre dit wetenschappelijk kan bewezen worden natuurlijk.
Volgens mij spelen de weergoden en mijn behoefte aan lekker warme voeten hier niet zo'n grote rol. Het grote verschil zit em in de rijstijl. Hoe Tesla dit voor mekaar kreeg, weet ik niet maar bij het selecteren van "CHILL" switchte ook mijn hoofd in rustmodus. Dus, mijn conclusie: het hangt allemaal af van het rechtervoetje... .
 

Thdj

Member
Oct 29, 2018
66
50
Zeist
Denk toch dat de chill mode heel veel uitmaakt. je kan gewoon niet meer hard accelereren.

Toch zou de mate van acceleratie niet heel veel moeten uitmaken voor je verbruik.. Ongeacht hoe snel je naar 100 gaat is de energie die nodig is om bij 100 te komen hetzelfde (E = 1/2 M*V^2 = kinetische energie bij snelheid V met massa M). Electromotor is onder volle belasting ook niet veel inefficienter. Wel is het zo dat als je hard optrekt, je vaak slechter anticipeert, hogere snelheden rijd en dat kost meer energie.
 

prettig

Active Member
Apr 16, 2019
1,065
515
Soesterberg
Chill mode... bjorn heeft dat eens onderzocht: nul verschil (ook logisch die paar seconden acceleratie doen weinig op je range op 1uur rijden). Wind/regen/temp/wielen en uiteraard snelheid zijn de grotere factoren (volgens hem dan). Verwarming .... tja ik heb een auto, dus die staat aan, als ik het koud wil hebben neem ik wel de fiets.
 

MichaelvD

Member
Jan 13, 2020
12
7
Almere
Chill mode... bjorn heeft dat eens onderzocht: nul verschil (ook logisch die paar seconden acceleratie doen weinig op je range op 1uur rijden). Wind/regen/temp/wielen en uiteraard snelheid zijn de grotere factoren (volgens hem dan). Verwarming .... tja ik heb een auto, dus die staat aan, als ik het koud wil hebben neem ik wel de fiets.

Denk dat het verschil tussen chillmode of niet sterk afhangt van wie er rijd, ik hou van hard rijden/accelereren en trap toch ongemerkt het pedaal vaak in. en ja was een leuke test maar ga toch echt niet in chillmode rijden, heb niet voor niets een performance gekocht. net als de kachel die gaat ook niet uit om een paar euro te besparen.
 
  • Like
Reactions: JanG007

KL0809

Member
Feb 9, 2020
135
68
Rotterdam
Ik blijf net onder de 200 Wh, in het volgende geval :

a. TACC aan
b. Auto steer aan
c. Verwarming/airco uit

De verwarming kost ongeveer 20 Wh,
om beter te zwijgen van mijn zware voet :)

Als ik zelf rijd, zit ik minimaal op de 250 Wh, na opwarmen.

20” baantsjies (geen aero) op 2.8 bar.
 

About Us

Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.

Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


SUPPORT TMC
Top