Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Verbruik Model 3 performance

This site may earn commission on affiliate links.
Oke wind speelt zeker een rol en had heen tegenwind en terug meewind, vanmorgen stond de wind hetzelfde als gister, en had dan ook pal tegenwind naar mijn werk toe, ik reis van almere naar schiphol. dus heb de test weer gedaan, verwarming uit en in chill mode.
De wind was flink, maar toch een aanzienlijk lager resultaat dan gisteren op de heenweg met alles normaal (sportmode en verwarming op 20C). Denk toch dat de chill mode heel veel uitmaakt. je kan gewoon niet meer hard accelereren. Dus 178Wh/km i.p.v. 225Wh/km in de zelfde wind omstandigheden.

Zie hieronder de resultaten:
IMG_20200129_081751.jpg
Wind.JPG
 
Over airco en verwarming gesproken, het viel me vandaag op. Ik had de kachel op op 20 staan en het werd/was niet erg warm.
Ik reed redelijk traag op een ringweg (70 waar 90 mocht) Ik gaf 2 maal serieus gas en er kwam voelbaar warme lucht uit tijdens en na de acceleratie, daarna was het terug minder.... uiterst vreemd....
 
Warmtepompen werken niet of niet efficiënt meer bij zeer koude temperaturen. Het zou de Tesla model 3 minder winterbestendig maken. Ik had begrepen dat dat de reden is.
Het moet kunnen, de Kona en Nexo hebben ook een warmtepomp. Dus desnoods een warmtepomp met aanjager (toch een kleine weerstand). Het gaat erom dat hij de restwarmte van de grote accu en/of elektromoten gebruikt, wanneer deze op temperatuur zijn, om het interieur te verwarmen.
 
Heb vandaag ongeveer een 150km gereden, met afwisselend "CHILL" uit of aan en de verwarming op 23. Het weer was wat aan de wisselvallige kant met meer regen dan zon en een strakke wind. Het verschil tussen beide modi varieerde tussen de 10 en 22kW/100km. Voor in hoeverre dit wetenschappelijk kan bewezen worden natuurlijk.
Volgens mij spelen de weergoden en mijn behoefte aan lekker warme voeten hier niet zo'n grote rol. Het grote verschil zit em in de rijstijl. Hoe Tesla dit voor mekaar kreeg, weet ik niet maar bij het selecteren van "CHILL" switchte ook mijn hoofd in rustmodus. Dus, mijn conclusie: het hangt allemaal af van het rechtervoetje... .
 
Denk toch dat de chill mode heel veel uitmaakt. je kan gewoon niet meer hard accelereren.

Toch zou de mate van acceleratie niet heel veel moeten uitmaken voor je verbruik.. Ongeacht hoe snel je naar 100 gaat is de energie die nodig is om bij 100 te komen hetzelfde (E = 1/2 M*V^2 = kinetische energie bij snelheid V met massa M). Electromotor is onder volle belasting ook niet veel inefficienter. Wel is het zo dat als je hard optrekt, je vaak slechter anticipeert, hogere snelheden rijd en dat kost meer energie.
 
Chill mode... bjorn heeft dat eens onderzocht: nul verschil (ook logisch die paar seconden acceleratie doen weinig op je range op 1uur rijden). Wind/regen/temp/wielen en uiteraard snelheid zijn de grotere factoren (volgens hem dan). Verwarming .... tja ik heb een auto, dus die staat aan, als ik het koud wil hebben neem ik wel de fiets.
 
Chill mode... bjorn heeft dat eens onderzocht: nul verschil (ook logisch die paar seconden acceleratie doen weinig op je range op 1uur rijden). Wind/regen/temp/wielen en uiteraard snelheid zijn de grotere factoren (volgens hem dan). Verwarming .... tja ik heb een auto, dus die staat aan, als ik het koud wil hebben neem ik wel de fiets.

Denk dat het verschil tussen chillmode of niet sterk afhangt van wie er rijd, ik hou van hard rijden/accelereren en trap toch ongemerkt het pedaal vaak in. en ja was een leuke test maar ga toch echt niet in chillmode rijden, heb niet voor niets een performance gekocht. net als de kachel die gaat ook niet uit om een paar euro te besparen.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik blijf net onder de 200 Wh, in het volgende geval :

a. TACC aan
b. Auto steer aan
c. Verwarming/airco uit

De verwarming kost ongeveer 20 Wh,
om beter te zwijgen van mijn zware voet :)

Als ik zelf rijd, zit ik minimaal op de 250 Wh, na opwarmen.

20” baantsjies (geen aero) op 2.8 bar.