Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Elon Musk #bitcoin

This site may earn commission on affiliate links.
Miljoenen TSLA aandeelhouders ook HODL'er van BTC!!!

Indirect... dat dan wel ;)



Maar hoort dit artikel nu onder dit draadje of onder het aandelen draadje? :oops:
 
Ik doe mijn duit in het zakje... Dogecoin to 500k!!!
1618594671694.png
 
  • Funny
Reactions: Maurice1
Heel vervelend dat BTC en andere crypto's zo hard naar beneden gaan. a.d.a.k. afgelopen week stegen er ook veel erg hard en dat had een waarschuwing moeten zijn. Nu even blaren, maar net als met crashes in de aandelen wereld: Ook dit komt weer goed. Just by the dip.
 
Wat we eigenlijk al wisten: Het huidige bankensysteem kost zowel in dollars als in energie een stuk meer dan de #bitcoin waarbij we alleen naar het totaal keken maar niet de vergelijking meenemen:
 
Wat een onzin toch weer. Het banksysteem is zo omvangrijk en heel wat energieverbruik zou gewoon ook blijven bestaan met Crypto als betaalmiddel.
Kan je dat energieverbruik ook even omrekenen naar energie per transactie?
Ik heb niet de indruk dat als mijn kinderen 20€ krijgen van hun opa daar veel energie bij verbruikt wordt. Er komt dan wel een zekere gezellige warmte vrij maar voor de rest.
 
Wat een onzin toch weer. Het banksysteem is zo omvangrijk en heel wat energieverbruik zou gewoon ook blijven bestaan met Crypto als betaalmiddel.
Kan je dat energieverbruik ook even omrekenen naar energie per transactie?
Ik heb niet de indruk dat als mijn kinderen 20€ krijgen van hun opa daar veel energie bij verbruikt wordt. Er komt dan wel een zekere gezellige warmte vrij maar voor de rest.
Het gaat om de jaarlijkse kosten om het systeem draaiende te houden bestaande uit energie en middelen (apparatuur en mensen). Die 20 euro van je is zal inderdaad het verschil niet maken. Net als bij bitcoin. M.a.w. een voorbeeld die niet te gebruiken is.

Gaan we het op jaarlijkse basis bekijken en dan hoeveel er in het totaal verbruikt wordt, dan hebben we een goede vergelijking (wet van de grootte getallen).
De vraag van @Phil V is een goede: Wat is de verhouding in kapitaal ? Die is overigens wel lastig te beantwoorden met alle printers die continue bijprinten.

Die van BTC staat nu op 1,1 Triljoen dollar
Die van de dollar staat nu op 37 Triljoen circulatie (How Much Money Is There In The World? | 2021 Edition - RankRed)

We hebben het dus over een factor 37 (en groeiende....).
Energie verbruik
- BTC is crica 200 GJ
- Bankensysteem: 2400 GJ
BTC is duidelijk slechter in energiebeheer dan bankensysteem afgerekend tegen kapitaal in omloop. Dat gaat BTC inlopen door waardevermeerdering.

Kosten
- BTC is crica 10 miljoen/ jaar
- Bankensysteem: 1900 miljoen/ jaar
BTC is duidelijk de winnaar voor wat betreft de kosten afgerekend tegen kapitaal in omloop
 
Die 20€ is juist een perfect voorbeeld. Dagelijks vinden miljarden dergelijke transacties plaats, zonder noemenswaardig energieverbruik. Tenzij een briefje uit de portefeuille halen als energieverbruik moet gezien worden. Dat verloopt eigenlijk probleemloos. Ik begrijp niet wat je tegen fiatgeld hebt, het stelt je zelf toch ook in staat de vruchten van jouw noeste arbeid om te zetten in allerlei nuttige en aangename zaken.
Bij Crypto zet elke transactie een aantal computerberekeningen in gang. Dat is niet alleen erg omslachtig en langzaam het verbruikt ook een significante hoeveelheid energie. In de veronderstelling dat Crypto een blijver is, wat zou kunnen en mainstream wordt hetgeen ik betwijfel, zal het nog jaren eerst nodig zijn om Crypto om te zetten in fiatgeld vooraleer je er je dagelijkse benodigdheden mee zal kunnen kopen.
Ik zou trouwens niet alleen de dollars als fiat geld beschouwen. Het is op dit moment wel de wereld-reservemunt, maar voor dagelijks gebruik zeker niet de belangrijkste.
 
Last edited:
Die 20€ is juist een perfect voorbeeld. Dagelijks vinden miljarden dergelijke transacties plaats, zonder noemenswaardig energieverbruik. Tenzij een briefje uit de portefeuille halen als energieverbruik moet gezien worden. Dat verloopt eigenlijk probleemloos. Ik begrijp niet wat je tegen fiatgeld hebt, het stelt je zelf toch ook in staat de vruchten van jouw noeste arbeid om te zetten in allerlei nuttige en aangename zaken.
Bij Crypto zet elke transactie een aantal computerberekeningen in gang. Dat is niet alleen erg omslachtig en langzaam het verbruikt ook een significante hoeveelheid energie. In de veronderstelling dat Crypto een blijver is, wat zou kunnen en mainstream wordt hetgeen ik betwijfel, zal het nog jaren eerst nodig zijn om Crypto om te zetten in fiatgeld vooraleer je er je dagelijkse benodigdheden mee zal kunnen kopen.
Ik zou trouwens niet alleen de dollars als fiat geld beschouwen. Het is op dit moment wel de wereld-reservemunt, maar voor dagelijks gebruik zeker niet de belangrijkste.
Ik vind het echt een onzinnig voorbeeld. Maar had de vraag 10 jaar geleden gesteld en BTC had ultiem gewonnen.
BTC is er niet om FIAT geld te vervangen maar slechts een stored value zoals goud. Daarmee geef ik gelijk aan waarom ik het een zeer onzinnig voorbeeld vind.

Meningen mogen verschillen.

Ik heb niks tegen FIAT geld. Wel iets tegen het structureel bijprinten van FIAT geld waarmee mijn noeste arbeid in hard tempo devalueerd... En de al eerder benoemde uitspraken in dit draadje komen weer terug.

ps. Je kan ook dogecoin kiezen. DIe devalueert circa 4% per jaar. dan komen we richting fiat geld en de berekeningen waar jij tegenaan hikt zijn zoveel eenvoudiger.
 
Last edited:
Denk niet dat BTC veel transacties zal hebben als het het nieuwe e-goud wordt. Denk dat er een of meerdere betaalcrypto komen die gewoon zuiniger zijn. Wellicht veroorzaakt energie een soort natuurlijke grens die de groei zal remmen, lastige......net zoals minen nu een soort grens is. Maar wellicht komt er een nieuwe chip die het opeens 1000x sneller doet (cpu vs gpu was ook al flinke stap, maar ja dan hebben we opeens heel veel meer crypto, niet goed voor de waarde) of we hebben pech en de elektra wordt duurder.

Voorlopig nog geen issue, vermoed dat de technologie het wel weer oplost (mega markt, dan komt er meer research en ontwikkeling).
Ik zou je nog eens verdiepen in de werking van blockchain, die is juist gebaseerd op het feit dat de validatie van een block veel computerkracht vergt.
Als een nieuwe chip 1000x sneller is zal de te genereren block sleutel groter moeten worden zodat het niet te makkelijk wordt een block te valideren.
 
Het gaat om de jaarlijkse kosten om het systeem draaiende te houden bestaande uit energie en middelen (apparatuur en mensen). Die 20 euro van je is zal inderdaad het verschil niet maken. Net als bij bitcoin. M.a.w. een voorbeeld die niet te gebruiken is.

Gaan we het op jaarlijkse basis bekijken en dan hoeveel er in het totaal verbruikt wordt, dan hebben we een goede vergelijking (wet van de grootte getallen).
De vraag van @Phil V is een goede: Wat is de verhouding in kapitaal ? Die is overigens wel lastig te beantwoorden met alle printers die continue bijprinten.

Die van BTC staat nu op 1,1 Triljoen dollar
Die van de dollar staat nu op 37 Triljoen circulatie (How Much Money Is There In The World? | 2021 Edition - RankRed)

We hebben het dus over een factor 37 (en groeiende....).
Energie verbruik
- BTC is crica 200 GJ
- Bankensysteem: 2400 GJ
BTC is duidelijk slechter in energiebeheer dan bankensysteem afgerekend tegen kapitaal in omloop. Dat gaat BTC inlopen door waardevermeerdering.

Kosten
- BTC is crica 10 miljoen/ jaar
- Bankensysteem: 1900 miljoen/ jaar
BTC is duidelijk de winnaar voor wat betreft de kosten afgerekend tegen kapitaal in omloop
Deze discussie is een aantal pagina's terug al gevoerd.
edit: Kan het niet meer vinden, zal wel weg gemodereerd zijn.
 
Last edited:
BTC wordt geen betaalmiddel maar blijft een asset (nieuwe goud). Er komt een andere crypto als betaalmiddel boven drijven (minder energie en sneller). Welke..... geen idee, wellicht bitcoin cash (spciaal daarvoor ontworpen), ethereum, doge coin, wie weet. Vooralsnog geen enkele, zijn allemaal assets en geen officieel betaalmiddel. Gaat nog wat water door de zee voordat daar een ei over wordt gelegd. Maar dat ei komt er.
 
Ik zou je nog eens verdiepen in de werking van blockchain, die is juist gebaseerd op het feit dat de validatie van een block veel computerkracht vergt.
Als een nieuwe chip 1000x sneller is zal de te genereren block sleutel groter moeten worden zodat het niet te makkelijk wordt een block te valideren.
De blockchain is niet hetgeen wat de computerkracht vergt van de validatie. Heel eenvoudig gesteld: De blokchain (decentrale database) zorgt ervoor dat iedereen van de transactie weet en daarmee is het een netwerk waarmee we elkaar controleren op legitieme transacties. Het is een peer-to-peer netwerk oftewel zonder centrale partij die de controle taak op zich neemt. Iedereen heeft transparant inzage in het orderbook.

Blockchain kan voor meerdere toepassingen zonder de benodigde energie, zoals BTC, gebruikt worden. Maar je kan zo ook contracten zonder notaris afsluiten o.i,d. Je haalt de verplichte tussenpersoon er tussen uit.

BTC is de eerste crypto die de blockchain als platform gebruikt. BTC introduceert echter een paar spelregels op dat de blockchain platform om BTC te minen en transacties uit te voeren. Die mining en transactie regels vragen om de spelregels (zoeken van een slot of verficatie van een transactie) uit te voeren voordat een actie wordt toegewezen. Velen schrijven dat de spelregels voor minen, wiskundige formules zijn om op te lossen, maar eigenlijk is het zoeken naar een slot. Degene met de meeste rekenkracht vind deze het snelste.
 
Wat een onzin toch weer. Het banksysteem is zo omvangrijk en heel wat energieverbruik zou gewoon ook blijven bestaan met Crypto als betaalmiddel.
Kan je dat energieverbruik ook even omrekenen naar energie per transactie?
Ik heb niet de indruk dat als mijn kinderen 20€ krijgen van hun opa daar veel energie bij verbruikt wordt. Er komt dan wel een zekere gezellige warmte vrij maar voor de rest.
Ik wil met jou wel een weddenschap aangaan:

Ik denk namelijk dat door de crypto (even los welke het wordt) er namelijk veel banken (bijvoorbeeld ABN, ING en Rabo) hun huidige taak, betaalrekening bijhouden voor particulieren en bedrijven, gaan verliezen. Hun taak zal dankzij de cryptotechnologie overgenomen worden door de centrale banken zoals de Nederlandse bank (DNB). Dit proces zal nog wel 10 jaar duren, maar dankzij de blockchain technologie is hun functie aan het uitholen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: prettig
De blockchain is niet hetgeen wat de computerkracht vergt van de validatie. Heel eenvoudig gesteld: De blokchain (decentrale database) zorgt ervoor dat iedereen van de transactie weet en daarmee is het een netwerk waarmee we elkaar controleren op legitieme transacties. Het is een peer-to-peer netwerk oftewel zonder centrale partij die de controle taak op zich neemt. Iedereen heeft transparant inzage in het orderbook.

Blockchain kan voor meerdere toepassingen zonder de benodigde energie, zoals BTC, gebruikt worden. Maar je kan zo ook contracten zonder notaris afsluiten o.i,d. Je haalt de verplichte tussenpersoon er tussen uit.

BTC is de eerste crypto die de blockchain als platform gebruikt. BTC introduceert echter een paar spelregels op dat de blockchain platform om BTC te minen en transacties uit te voeren. Die mining en transactie regels vragen om de spelregels (zoeken van een slot of verficatie van een transactie) uit te voeren voordat een actie wordt toegewezen. Velen schrijven dat de spelregels voor minen, wiskundige formules zijn om op te lossen, maar eigenlijk is het zoeken naar een slot. Degene met de meeste rekenkracht vind deze het snelste.
Veel woorden, maar het komt er op neer dat het valideren van een block met transacties het vinden van een hash is waar veel rekenkracht voor nodig is.