Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Enorm verbruik in de ochtend. Accu voorverwarmen?

This site may earn commission on affiliate links.
Hey allemaal, wat mij sinds 2 weken enorm opvalt is energie wel niet aan het begin van de rit wordt gebruikt. Ik rij heel erg normaal, sterker nog, rond de 40,50 km/u. Ik vermoed dus dat de enorme piek wordt veroorzaakt door het voorverwarmen van de accu, zie ook bijgevoegde afbeelding. Kan iemand dit bevestigen?

Ik ben dan wel benieuwd hoe ik hier beter mee om kan gaan. Ik lees dat je met het opladen de accu kunt voorverwarmen, echter heb ik geen controle over wanneer ik kan laden. Je kunt de auto voorverwarmen vanuit de app. Of betekent dat, dat ook de accu wordt voorverwarmd?

 
Ja, dat is normaal. Welkom in de winter. Het is het opwarmen van je accu-pack, maar ook het opwarmen van de cabine.

Wat je kan doen is zo laat mogelijk je accu gaan laden. Tijdens het laden van de accu wordt deze immers ook verwarmt. Die warmte neem je dan mooi mee als je weer gaat rijden.

Maar praktisch: wen er maar aan dat je in de winter meer stroom gebruikt n dus vaker een paal nodig hebt.
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Het verbruik bij een koude batterij is zeker hoger. Ik moet gelijk de snelweg op en daarbij is het verbruik de eerste 30 tot 50 km schrikbarend. Voorverwarmen van de batterij door laden is mogelijk bij 3 fase maar ik laad nog steeds op 1 fase. Je kan wel aangeven wanneer de auto moet starten met laden. Als je 3 fase hebt, zet je het laden circa 3 uur voor vertrek aan.

Je vraag of de batterij voorverwarmd wordt, weet ik niet zeker, maar TeslaBjorn heeft hier veel onderzoek in gedaan. Kijk bijvoorbeeld:
 
Met de nieuwste update kun je de Tesla automatisch laten laden zodat ie om 6:00 uur 's ochtends klaar is (nachtstroomtarief). En je kunt aangeven dat je bijvoorbeeld om 8:00 uur vertrekt, dan zorgt ie dat de auto warm is.

Alleen vermoed ik dat ie dan ook alleen de accu gebruikt (ook als ie nog aan de stekker zit). Weet ik niet zeker. Het zou mooi zijn als ie dan gewoon nog stroom van de laadpaal zou pakken voor het voorverwarmen van de cabine.
 
Als je nog ingeplugd zit en de (domme) laadpaal geeft gewoon stroom waar de tesla om vraagt, zal de tesla de auto(cabine) opwarmen met de stroom van de laadpaal, niet van de accu. Dit heb ik thuis duidelijk aan kunnen tonen met slimme meter, stroomverbruik en wat zowel de TWC als de tesla zelf aangeven.

Bij een model 3 wordt bij mijn weten alleen het accupakket voorverwarmd als er genavigeerd wordt naar een supercharger. Uiteraard geeft het opladen warmte, dus laden vlak voor vertrek is een goed idee.

Onderschat niet hoeveel stroom het kost om de cabine op te warmen. Er zit een orde van grootte van 6kw warmtepomp in die in enkele minuten de auto opwarmt.

Tot slot heeft een koude lithium ion accu een hogere interne weerstand dan een warme, waardoor er meer energie verloren gaat door warmte. sidenote: 100% verloren is die warmte niet want je accu pakket warmt dus iets sneller op bij 0 graden dan bij 25 graden buiten.. hoewel bij 25 graden het opwarmen juist niet nodig is :).

Het betekent dus dat het eerste deel van de rit om twee redenen onzuiniger is dan bij 25 graden: het opwarmen van de cabine en de accu die pas na een tijdje significant is opgewarmd door het verbruik i.c.m. de hogere interne weerstand (=meer verlies maar meer warmte)

nabrander: bij lagere temperaturen is de luchtdichtheid groter bij gelijkblijvende luchtdruk. Bij 5 graden is de luchtdichtheid 5% hoger dan bij 20 graden bij gelijkblijvende luchtdruk. Aerodynamisch zal dit 1-3% schelen. Niet heel significant maar ook niet direct verwaarloosbaar..
 
Last edited:
Met de nieuwste update kun je de Tesla automatisch laten laden zodat ie om 6:00 uur 's ochtends klaar is (nachtstroomtarief). En je kunt aangeven dat je bijvoorbeeld om 8:00 uur vertrekt, dan zorgt ie dat de auto warm is.

Alleen vermoed ik dat ie dan ook alleen de accu gebruikt (ook als ie nog aan de stekker zit). Weet ik niet zeker. Het zou mooi zijn als ie dan gewoon nog stroom van de laadpaal zou pakken voor het voorverwarmen van de cabine.

Dit werkt in de huidige versie (2019.36.2.1) nog niet goed. Het laden stopt altijd om 6 uur omdat dat het tijdstip is dat het nachtstroomtarief eindigt in de VS. Om half acht is de accu dan al weer koud. Ook het instellen van voorverwarmen werkt bij mij niet. Daarbij is het zo dat als je dit hebt ingesteld het niet meer mogelijk is om via de app climate aan te zetten. Er is nog wat werk te doen.

In heb nu ingesteld dat laden om half vijf begint, dan is de accu (nagenoeg) warm om half acht. Voorverwarmen doe ik gewoon via de app.
 
Als je nog ingeplugd zit en de (domme) laadpaal geeft gewoon stroom waar de tesla om vraagt, zal de tesla de auto(cabine) opwarmen met de stroom van de laadpaal, niet van de accu.

Betekent dit onderaan de streep niet gewoon hetzelfde? Immers: totale kosten worden afgerekend aan de paal, niet in de auto. Dus: of je nu verwarmt aan de lader, of wireless, dat geeft effectief geen verschil. Verschil is er uiteraard wel op range, maar op het moment dat de trip dermate lang is dat de accu leeg gaat, zal het effect relatief kleiner worden.
 
Betekent dit onderaan de streep niet gewoon hetzelfde? Immers: totale kosten worden afgerekend aan de paal, niet in de auto. Dus: of je nu verwarmt aan de lader, of wireless, dat geeft effectief geen verschil. Verschil is er uiteraard wel op range, maar op het moment dat de trip dermate lang is dat de accu leeg gaat, zal het effect relatief kleiner worden.

Misschien begrijp ik het niet goed, maar wat is dan efficienter:
1. Laat laden zodat je met een warme auto weg rijdt, maar meer energie verbruiken omdat het kouder is. Dus meer energie gebruiken van tevoren om de boel op te warmen.
2. Niet voorverwarmen en gewoon wegrijden en de boel tijdens het rijden op laten laden terwijl je dus achteraf meer energie verbruikt.
 
Volgens mij zit in de M3 geen warmtepomp maar een ouderwets verwarmingselement van ongeveer 3kW.

Je hebt gelijk, het is geen warmtepomp maar een verwarmingselement inderdaad. Net nog even getest, accu is opgeladen (90%) en heb de stroom aangezet, hij trekt 9 kw bij aanzetten cabine verwarming. stoelverwarming staat uit. wellicht dat hij het raam ook nog even verwarmt en de fans zullen iets stroom vragen? Maar in ieder geval meer dan 3kW.
 
  • Disagree
Reactions: FrugalFrank
Misschien begrijp ik het niet goed, maar wat is dan efficienter:
1. Laat laden zodat je met een warme auto weg rijdt, maar meer energie verbruiken omdat het kouder is. Dus meer energie gebruiken van tevoren om de boel op te warmen.
2. Niet voorverwarmen en gewoon wegrijden en de boel tijdens het rijden op laten laden terwijl je dus achteraf meer energie verbruikt.
Vast en zeker efficiënter om pas laat op te laden, de restwarmte van het laden zit dan nog in de batterij. Is een redelijk grote massa die wel wat tijd nodig heeft om volledig af te koelen. En dan een uurtje voor het vertrek de temperatuur in het interieur op een behaaglijke 21 graden zetten. Dan is het interieur lekker warm zonder dat dit stroom uit de batterij nodig heeft. Ik vertrek de laatste dagen zelfs bij 0°c en heb een verbruik dat niet dramatisch hoger is dan de voorbije maanden. Momenteel een stijging van Max 10%...Momenteel....
 
Als je een Performance model hebt dan de auto in Ludicrous+ of Track Mode zettten zal het pack verwarmen. Echter, dit kost je energie en zal dus uiteindelijk duurder zijn als het je daar om gaat. Enige effectieve methode is zo laat mogelijk laden met zoveel mogelijk vermogen. Om dit te kunnen moet je accu dus ook niet een al te hoge SoC hebben. Bijvoorbeeld van 90->100% laden is niet aan te raden want dat gaat zeer langzaam en resulteert niet in in restwarmte om het pack om te warmen.
 
  • Helpful
Reactions: flash3d
Ik stem voor gewoon wegrijden. Zolang het me niet in de weg zit vwb range (en in de meeste gevallen geldt dat voor mij) wil ik zo min mogelijk hoeven nadenken over hoe/hoeveel/wanneer te laden. Ik beschouw de M3 zoveel mogelijk als een normale auto. Wel een hele mooie natuurlijk, maar verder gewoon een vervoermiddel.
Daar ben ik het roerend mee eens. Leuk, dat je via dit forum een hoop kunt leren, dat wel. Ik rij wel rustig (deed ik altijd al) weg zodat de batterij en de banden een beetje kunnen opwarmen.
 
Misschien begrijp ik het niet goed, maar wat is dan efficienter:
1. Laat laden zodat je met een warme auto weg rijdt, maar meer energie verbruiken omdat het kouder is. Dus meer energie gebruiken van tevoren om de boel op te warmen.
2. Niet voorverwarmen en gewoon wegrijden en de boel tijdens het rijden op laten laden terwijl je dus achteraf meer energie verbruikt.
DIrect na gebruik opladen is efficiënter omdat er minder energie verloren gaat bij het opwarmen van de batterij.Nadeel de batterij is kouder bij het wegrijden de volgende dag.
Vlak voor het rijden opladen is efficiënter omdat de batterij dan warmer is tijdens de rit. Nadeel het kost meer energie om de batterij op te warmen voor het sneller opladen.
Met andere woorden het maakt eigenlijk niet zoveel uit wat je strategie is in dit geval. Persoonlijk zou ik vlak voor de rit opladen omdat de auto dan gevoelsmatig minder verbruikt. Maar dat is eigenlijk mezelf voor de gek houden ;)
 
  • Informative
Reactions: JanMetPet