Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij nu nog tegenhoudt om de app te gebruiken: om te voorkomen dat de stoppen er uit vliegen laad ik thuis alleen na middernacht (dan worden elektrisch koken, oven, wasmachine, etc niet gebruikt) en ik zou dus graag een tijdsinterval aan willen geven waarbinnen geladen wordt.
Anders moet ik een (maxem?) load-balancing installatie aanleggen waarmee het voordeel weer verloren gaat.
 
  • Like
Reactions: Schumpeter
Wat mij nu nog tegenhoudt om de app te gebruiken: om te voorkomen dat de stoppen er uit vliegen laad ik thuis alleen na middernacht (dan worden elektrisch koken, oven, wasmachine, etc niet gebruikt) en ik zou dus graag een tijdsinterval aan willen geven waarbinnen geladen wordt.
Anders moet ik een (maxem?) load-balancing installatie aanleggen waarmee het voordeel weer verloren gaat.

Ik heb dit opgelost via een oplossing van the new motion via de poort van de slimme meter. Daardoor wel een splitter nodig gehad, want de Toon gebruikt deze poort blijkbaar ook. Je kan in de auto ook instellen dat het laden na middennacht gaat laden. Hoe gaat Jedlix hier mee om? Is er dan uberhaupt nog een mogelijkheid voor slim laden?
 
@Schumpeter: Jetlix kijkt naar de energie trading markt, waar de energieprijzen per 15 minuten worden geupdate. Het duurt ong. 15 min om een gascentrale op te starten.
Elke energie opwekker schrijft in op die 15 min blokken wat ze produceren en wat ze afnemen, gebaseert op o.a. Het weer, hoe hard het op een moment kan waaien, en waar de wolkenvelden zich bevinden.

Stel nou dat het hard waait en de zon schijnt volop. Als er niet voldoende afname is dan is er een overschot en moet een centrale worden uitgezet. Die 15 min schiet de energieprijs omlaag, totdat er weer pariteit is. Op dat moment gaat jetlix laden. Voordeel voor jou.

Andersom als er te weinig stroom is omdat er een wolkenveld over een zonneweide schuift, dan is er even een tekort en schiet de prijs omhoog. Jetlix stopt dan even met laden totdat er een gascentrale is opgestart.

Bijkomstigheid is dat energieproducenten een flinke boete krijgen als ze te veel leveren of te weinig afnemen. Daarom komen ze met Jetlix of Peeeks achtige oplossingen. In de nacht zal er hooguit geschakeld worden omdat hoogovens een oven aan of uitzet, of omdat er onverwacht een bui met veel wind over een windfarm schuift.

Nachtstroom is een uniform tarief gedurende een bepaald tijdvak. Je kan dus best je tesla laten laden in die tijd met jetlix actief, mits je een marge hebt voor een paar 15 min blokken.

In grote lijnen werkt het zo, de specialisten hier vullen vast wel aan.
 
Thanks, nu volg ik het een stuk beter! Eigenlijk dus gewoon een geavanceerd dynamisch "nachttarief" en dan op basis van duurzame energie.

Niet per sé duurzame energie. Juist als de gascentrale een overschot geeft en 15 minuten nodig heeft om uitgezet te worden krijgen we die elektriciteit.
(Maar strikt genomen is het altijd een mix. Zelfs als je een 100% duurzaam energiecontract hebt.)
 
  • Like
Reactions: Schumpeter
Niet per sé duurzame energie. Juist als de gascentrale een overschot geeft en 15 minuten nodig heeft om uitgezet te worden krijgen we die elektriciteit.
(Maar strikt genomen is het altijd een mix. Zelfs als je een 100% duurzaam energiecontract hebt.)

Dat is waar, uiteindelijk is het natuurlijk een grote poel. Nu maar hopen dat de poel gevuld wordt door enkel duurzame bronnen en de vraag hier een beetje rekening mee houdt. Het schiet wel lekker op als grootverbruikers als NS, Shell en Akzo dit ook doen....
Ik heb trouwens inmiddels meer dan 5 Euro bespaard en op de uitbetalen knop gedrukt. Redelijk wat geladen afgelopen dagen, maar toch iets van 20 % van mijn stroomkosten. Niet slecht want een groot deel op deze rekening is belasting! Ik neem aan dat daar niet zo veel mee gebeurt.
 
  • Like
Reactions: Gaston
20%! Niet slecht.
Zeker gezien het feit dat Jedlix "tot 15% besparing" belooft.
Of bedoel je 20% van de |stroomkosten exclusief energiebelasting| ?

Inclusief energiebelasting! Ik betaal iets van 19 cent per kWh en had voor iets van 140 kWh geladen. Ik heb trouwens nog een mailtje gestuurd naar Jedlix wat hiervoor de verklaring was en of het uberhaupt wel klopte. Volgens Jedlix zijn de stroomprijzen wat hoger en grilliger in de winter ivm een algemeen hoger gebruik.
 
@CJA Hulskamp Goed te horen dat je gebruik maakt van onze app en leuk om te horen dat je de besparing kan waarderen! Ik begreep van een collega dat je eenzelfde mail naar onze support mail had gestuurd. Een uitgebreide reactie heb je inmiddels binnen.

Ik beantwoord hier ook je vraag zodat andere forum leden het dan ook kunnen lezen. We staan zeker open voor meerder leveranciers maar feit is dat het vrij lastig is om deze koppeling daadwerkelijk te maken. Daarnaast vind je in de Jedlix app een aanbod vanuit Eenco dat gericht is op elektrische rijders. We zijn zeker benieuwd of jij / jullie dit aanbod daadwerkelijk aantrekkelijk vinden. We kunnen deze feedback dan weer doorgeven aan Eneco.

Daarnaast lopen er gesprekken (gezamenlijk o.a. met Eneco, Tesla en de overheid) om balancering door huishoudens los te koppelen van het energiecontract. Een eerste stap hierin is de mogelijkheid om meerdere energieleveranciers te hebben:

Codewijziging meerdere leveranciers op een aansluiting | ACM.nl

Ons plan is om zoveel mogelijk EV rijders aan ons systeem te koppelen met als doel de kosten van de stijgende penetratie van duurzame energie zo laag mogelijk te houden waarbij die verlaging van die kosten ten goede komt aan degene die de flexibiliteit aanbiedt.

@Mark67: Bedankt voor je opmerking! We zijn druk bezig om alle 'in car settings' mee nemen in ons laadplan. Dat betekent dat als jij vanaf 23u wilt gaan laden wij gaan zorgen dat we niet eerder dan 23u gaan starten. Ik zal via dit forum jullie hiervan op de hoogte houden.

Groet,

Erik
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Ons plan is om zoveel mogelijk EV rijders aan ons systeem te koppelen met als doel de kosten van de stijgende penetratie van duurzame energie zo laag mogelijk te houden waarbij die verlaging van die kosten ten goede komt aan degene die de flexibiliteit aanbiedt.
Twee vragen hierover:
- Hoe is het met de update van het privacy statement.
- Is de app volledige bruikbaar voor de Eneco-dochter Greenchoice.
 
Gisteren toch ook maar eens Jedlix geprobeerd. Ik heb gedurende de avond/nacht mijn 90D van 32% naar 90% opgeladen maar heb eerlijk gezegd geen idee hoeveel kwh dat is :-(. Ik heb volgens de Jedlix app EUR 1,06 bespaard.

32 naar 90 % is dus 58 % van de batterij. 58 % van 90 kWh is dus ongeveer 52 kWh (260 km range). Je bespaart dus iets meer dan 2 cent per kWh. Mijn eerste weken zat ik iets hoger, maar blijkbaar was toen de volatiliteit op het energienet wat hoger.

@Jedlix_Erik Helpen jullie de netbeheerder nou ook met het sturen? Stedin hoort toch bij Eneco?
 
@Gerard60
- Hoe is het met de update van het privacy statement

Er is een update beschikbaar van het privacy statement. Deze kun je online vinden op: Privacy Beleid | Jedlix en deze informatie is ook terug te vinden in de app zelf).

- Is de app volledige bruikbaar voor de Eneco-dochter Greenchoice
De app is helaas nog niet volledig (uitbetaling) bruikbaar voor Greenchoice klanten. Dit omdat we op dit moment nog geen connectie hebben met Greenchoice. Het is op dit moment erg lastig in te schatten wanneer dit wel gaat lukken. Je vindt in de Jedlix app wel een aanbod vanuit Eneco dat gericht is op elektrische rijders. We zijn benieuwd of je dit aanbod aantrekkelijk vindt. We kunnen deze feedback dan weer doorgeven aan Eneco.

@JohnT
De berekening die @Schumpeter maakt is inderdaad correct! We zijn druk bezig om meer inzicht te geven in hoeveel kWh er geladen is tijdens de slimme laadsessies en hoeveel cent dat per kWh is. Je kunt deze berekening dus ook vrij gemakkelijk zelf doen zoals @Schumpeter hierboven laat zien.

@Schumpeter
Helpen jullie de netbeheerder nou ook met het sturen? Stedin hoort toch bij Eneco?

In de wijl Lombok (Utrecht) loopt op dit moment een pilot waar wij de netbeheerder helpen om het lokale energienet te balanceren. Dit betekent op dit moment dat als in de wijk men rond 18:00 thuiskomt er een een verbruikerspiek plaatsvindt. Deze piek gaat groeien naarmate er meer elektrische auto's komen. We willen daarom het laadprofiel per auto zo creëren dat deze piek meer wordt verdeeld over de avond. Doordat we dit doen ontvangen we van de netbeheerder een vergoeding die we uiteraard weer gaan delen met jullie!

Jedlix - Tesla event
Daarnaast heb ik nog een vraag aan de Jedlix geïnteresseerden / gebruikers. We zitten te denken om een event te houden waarbij we onder andere de volgende punten de revue willen laten passeren. Ik hoor graag of hier interesse voor is. Alvast dank voor jullie reacties!
  • Ervaringen/ideeën van jullie ontvangen, bespreken en (wat we het liefst doen) deze ideeën implementeren!
  • Meer kennis delen over Jedlix. Hoe optimaliseren wij nu? Hoe werkt de koppeling met de energiemarkt nu precies? etc.
  • Andere suggesties ....
Groet,

Erik
 
@Gerard60
- Hoe is het met de update van het privacy statement

Er is een update beschikbaar van het privacy statement. Deze kun je online vinden op: Privacy Beleid | Jedlix en deze informatie is ook terug te vinden in de app zelf).

- Is de app volledige bruikbaar voor de Eneco-dochter Greenchoice
De app is helaas nog niet volledig (uitbetaling) bruikbaar voor Greenchoice klanten. Dit omdat we op dit moment nog geen connectie hebben met Greenchoice. Het is op dit moment erg lastig in te schatten wanneer dit wel gaat lukken. Je vindt in de Jedlix app wel een aanbod vanuit Eneco dat gericht is op elektrische rijders. We zijn benieuwd of je dit aanbod aantrekkelijk vindt. We kunnen deze feedback dan weer doorgeven aan Eneco.

@JohnT
De berekening die @Schumpeter maakt is inderdaad correct! We zijn druk bezig om meer inzicht te geven in hoeveel kWh er geladen is tijdens de slimme laadsessies en hoeveel cent dat per kWh is. Je kunt deze berekening dus ook vrij gemakkelijk zelf doen zoals @Schumpeter hierboven laat zien.

@Schumpeter
Helpen jullie de netbeheerder nou ook met het sturen? Stedin hoort toch bij Eneco?

In de wijl Lombok (Utrecht) loopt op dit moment een pilot waar wij de netbeheerder helpen om het lokale energienet te balanceren. Dit betekent op dit moment dat als in de wijk men rond 18:00 thuiskomt er een een verbruikerspiek plaatsvindt. Deze piek gaat groeien naarmate er meer elektrische auto's komen. We willen daarom het laadprofiel per auto zo creëren dat deze piek meer wordt verdeeld over de avond. Doordat we dit doen ontvangen we van de netbeheerder een vergoeding die we uiteraard weer gaan delen met jullie!

Jedlix - Tesla event
Daarnaast heb ik nog een vraag aan de Jedlix geïnteresseerden / gebruikers. We zitten te denken om een event te houden waarbij we onder andere de volgende punten de revue willen laten passeren. Ik hoor graag of hier interesse voor is. Alvast dank voor jullie reacties!
  • Ervaringen/ideeën van jullie ontvangen, bespreken en (wat we het liefst doen) deze ideeën implementeren!
  • Meer kennis delen over Jedlix. Hoe optimaliseren wij nu? Hoe werkt de koppeling met de energiemarkt nu precies? etc.
  • Andere suggesties ....
Groet,

Erik

Ik ben wel geinteresseerd in een info event. Moet nog 3 kwart jaar bij huidige energie leverancier maar toch.