Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Vannacht geprobeerd. Auto moest opgeladen zijn en warm zijn om 07:45.
Laden is geregeld gestart en gestopt. Jedlix lijkt dus z’n werk te doen.
Airco/verwarming is netjes rond 07:35 aan gegaan en rond 08:05 weer uit. (Zie screenshots)
Ik ben tevreden. Laat de vorst maar komen :)

(Screenshots komen van Domoticz appl.)
 

Attachments

  • 66DA7E17-0E72-4DEB-BE6D-0ACE9A467D5B.jpeg
    66DA7E17-0E72-4DEB-BE6D-0ACE9A467D5B.jpeg
    178.4 KB · Views: 105
  • 8EC697DE-9307-4D71-BC05-DB4882B4AC0B.jpeg
    8EC697DE-9307-4D71-BC05-DB4882B4AC0B.jpeg
    159.8 KB · Views: 96
  • Informative
Reactions: OttoR and nico180
Het laatste uurtje wil je altijd voor vertrek laden in de winter zodat het pack warm is en je volledige regeneratie beschikbaar hebt.

Stel, ik sluit m'n auto aan om 20:00 met 20% en om 7:30 wil ik klaar zijn om 80%. Dan moet er in een periode van 11.5 tijd 60 kWh bij mij bij. Graag zie ik dan in de winter dat van 6:30 tot 7:30 de auto laad. Dat is dan 11kWh, de overige 59kWh mogen naar eigen inzicht door Jedlix worden geladen.

Airco verwarming is niet nodig als je gewoon het laatste uurtje laad. Ideaal, want de warmte is restwarmte en is dus pre-heaten niet nodig.
 
Nog even bijladen in laatste uur en dus de accu’s op temp. krijgen is een goed punt. Gebeurde bij mij niet zie ik; laatste oplaadmoment liep van 04:50 tot 05:40. Jammer dus. Verbeterpuntje Jedlix! :)

Of het laden zorgt voor voldoende opwarming binnen (21 gr. C) bij < 10 gr. Celcius buiten.... lijkt me onwaarschijnlijk.
Zie screenshot bijgevoegd van de binnentemp. tijdens het laatste laadmoment zoals hierboven aangegeven.
Conclusie: binnentemp. stijgt met 0.7 gr. Tot 10.1 gr. C, meer niet.
Nb. Zie ook het opwarmmoment voor/na 07:45 tot 21 gr.
 

Attachments

  • C990B960-EFDB-480D-A557-882E2353D5BB.jpeg
    C990B960-EFDB-480D-A557-882E2353D5BB.jpeg
    306.1 KB · Views: 76
Nog even bijladen in laatste uur en dus de accu’s op temp. krijgen is een goed punt. Gebeurde bij mij niet zie ik; laatste oplaadmoment liep van 04:50 tot 05:40. Jammer dus. Verbeterpuntje Jedlix! :)

Of het laden zorgt voor voldoende opwarming binnen (21 gr. C) bij < 10 gr. Celcius buiten.... lijkt me onwaarschijnlijk.
Zie screenshot bijgevoegd van de binnentemp. tijdens het laatste laadmoment zoals hierboven aangegeven.
Conclusie: binnentemp. stijgt met 0.7 gr. Tot 10.1 gr. C, meer niet.
Nb. Zie ook het opwarmmoment voor/na 07:45 tot 21 gr.

Die binnentemperatuur maakt niet uit. Die heb je met 5 minuten al redelijk comfortabel. Het gaat om de pack temperatuur zodat je meteen volledige regeneratie hebt en je verbruik meteen gunstig is. 11kW is echt het minimum maar vanaf 17kW werkt dat echt top. Helaas is @Wim S. Van het forum maar van hem heb ik deze zeer goede wintertip.
 
Die binnentemperatuur maakt niet uit. Die heb je met 5 minuten al redelijk comfortabel. Het gaat om de pack temperatuur zodat je meteen volledige regeneratie hebt en je verbruik meteen gunstig is. 11kW is echt het minimum maar vanaf 17kW werkt dat echt top. Helaas is @Wim S. Van het forum maar van hem heb ik deze zeer goede wintertip.

Vind zelf wel lekker om niet te krabben in de ochtend. Dan helpt pre heaten wel.
 
Je kunt ook pre-heaten en laden tegelijk :) dan ben je dus en je pack aan het opwarmen met energie verlies tijdens het laden en je interieur aan het verwarmen met energie uit net i.p.v. de je batterypack.

Uit mijn korte test blijkt Jedlix nu juist te voorkomen dat op de ingestelde tijd, zowel opwarmen binnen (danwel ontdooien) en laden (+opwarmen accu pack) mogelijk blijft. Dit zou beter moeten kunnen (tenzij ik iets verkeerd doe). Dit brengt mij terug bij m’n initiële vraag
 
Je kunt ook pre-heaten en laden tegelijk :) dan ben je dus en je pack aan het opwarmen met energie verlies tijdens het laden en je interieur aan het verwarmen met energie uit net i.p.v. de je batterypack.

Ja en dat gaat nu niet helemaal perfect. Mooiste zou zijn als Jedlix dit meeneemt in de vertrek tijd. Dus daarin logica dat hij laatste uur nog laad x% en daarbij preheat.
 
Zijn er hier al Tesla rijders met ervaring met de Jedlix Slim Laden app?

Start met slim laden en bespaar direct - Jedlix

Deze app, gekoppeld aan je Tesla account, start het laden van de auto op het moment dat er een overschot aan stroom in het electriciteitsnet ontstaat. Hiermee worden, als voldoende mensen hier gebruik van maken, de pieken in het stroomaanbod afgevlakt, waardoor een kostenvoordeel kan worden bereikt.

Jedlix belooft een besparing op de stroomkosten tot 15%.

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ben wel benieuwd naar ervaringen uit de praktijk:

- Hoeveel besparing bereik je hiermee daadwerkelijk?
- Hoeveel overschotmomenten zijn er gemiddeld eigenlijk per week / maand?
- Geldt de besparing ook tijdens het nachtstroomtarief?
- Kun je de app instellen op "wacht met laden op Jedlix signaal, maar niet later dan hh:mm"?

De Jedlix site is erg summier met informatie. Zo moet je goed zoeken om erachter te komen dat het alleen kan als je bij Eneco zit (is dat juist?). En er worden geen rekenvoorbeelden gegeven.

Wie maakt er al gebruik van?
Bedankt Duke-U and Schumpeter voor het doorgeven. Dit wordt erg gewaardeerd.

Allereerst ook bedankt voor alle feedback! De opmerkingen nemen we zeer serieus en we zijn erg druk om alles zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. In deze post probeer ik alvast zoveel mogelijk antwoord te geven op de vragen en/of opmerkingen die hier zijn geplaatst.

- Hoeveel besparing bereik je hiermee daadwerkelijk?
Op basis van onze analyses en daadwerkelijke laadessies zien we een besparing van 0.02 Euro/kWh. Er zijn alleen heel veel factoren die invloed hebben op deze prijs. Denk hierbij aan mate van flexibiliteit, laadsnelheid, moment van laden, schommelingen in de markt.

- Hoeveel overschotmomenten zijn er gemiddeld eigenlijk per week / maand?
Er zijn elke dag op meerdere momenten overschotmomenten. Daarnaast is er ook vaak een tekort. Doordat we dan niet opladen balanceren we het net ook.

- Geldt de besparing ook tijdens het nachtstroomtarief?
De besparing geldt ook tijdens het nachtstroomtarief.

- Kun je de app instellen op "wacht met laden op Jedlix signaal, maar niet later dan hh:mm"?
Op dit moment kun je dit helaas nog niet zo instellen. We zijn druk bezig om meer laadmogelijkheden toe te voegen in de app. Deze vraag nemen we zeker mee!

SSL Certificaat
Het SSL certificaat issue was een stomme fout. Ons oude certificaat verliep en we hadden netjes een nieuw certificaat klaar staan. Helaas werd dit niet automatisch geupdate door onze hosting provider op het moment dat het oude certificaat niet meer geldig was. Uiteraard is dit issue nu verholpen.

Eneco contract
Op dit moment hebben we een koppeling met de energy trade afdeling van Eneco. Dit betekent dat we op dit moment het portfolio van Eneco balanceren en daardoor alleen de besparing uit kunnen keren als je klant bij Eneco bent (alleen elektriciteitscontract is genoeg). In de zeer nabije toekomst zullen we meer energiebedrijven koppelen aan ons systeem.

Ik vraag mij echter af als er in de nacht geen overschotmoment is, wordt de Tesla dan niet geladen of werkt uitgesteld laden gewoon?
We zullen er altijd voor zorgen dat de auto volledig is opgeladen. Op het moment als er geen overschotmoment is, dan zullen wij gewoon gaan laden. Zelfs als de prijs heel hoog is. Als de besparing dan negatief blijkt te zijn, dan zetten wij de besparing op nul. Het risico van hoge prijzen ligt dus in zijn geheel bij ons. Als Jedlix gebruiker profiteer je alleen van de goedkope momenten.

geen privacy statement, niets over de opslag van persoonlijke gegevens, etc....
Het zorgvuldig beheren van persoonlijke gegevens is erg belangrijk voor ons. Uiteraard hebben wij daarom ook een privacy statement welke je zowel in de app als op de website kunt vinden. Het lijkt er op dat deze informatie niet duidelijk genoeg is en daarom zijn wij ook druk bezig met een update.

Daarnaast lijkt het er op dat je gevraagd wordt om je Tesla credentials.
Dit is inderdaad het geval. Op deze manier kunnen wij op afstand het laden starten en stoppen en laden als er een overschot is en het laden stoppen als dit juist niet het geval is. We gaan uiteraard vertrouwelijk om met deze zeer privacy gevoelige data en slaan daarom het wachtwoord ook niet op maar gebruiken exact hetzelfde tokensysteem als dat Tesla gebruikt voor de Tesla app. We realiseren ons nu ook dat deze informatie ook zichtbaar moet zijn op het moment dat je je acount toevoegd. Dit zullen wij aanpassen.

Nogmaals dank voor al deze feedback! Mochten er nog meer vragen zijn dan horen we dat uiteraard graag.

Groet,

Erik van Aalzum
Product Owner Jedlix




Bedankt Duke-U and Schumpeter voor het doorgeven. Dit wordt erg gewaardeerd.

Allereerst ook bedankt voor alle feedback! De opmerkingen nemen we zeer serieus en we zijn erg druk om alles zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. In deze post probeer ik alvast zoveel mogelijk antwoord te geven op de vragen en/of opmerkingen die hier zijn geplaatst.

- Hoeveel besparing bereik je hiermee daadwerkelijk?
Op basis van onze analyses en daadwerkelijke laadessies zien we een besparing van 0.02 Euro/kWh. Er zijn alleen heel veel factoren die invloed hebben op deze prijs. Denk hierbij aan mate van flexibiliteit, laadsnelheid, moment van laden, schommelingen in de markt.

- Hoeveel overschotmomenten zijn er gemiddeld eigenlijk per week / maand?
Er zijn elke dag op meerdere momenten overschotmomenten. Daarnaast is er ook vaak een tekort. Doordat we dan niet opladen balanceren we het net ook.

- Geldt de besparing ook tijdens het nachtstroomtarief?
De besparing geldt ook tijdens het nachtstroomtarief.

- Kun je de app instellen op "wacht met laden op Jedlix signaal, maar niet later dan hh:mm"?
Op dit moment kun je dit helaas nog niet zo instellen. We zijn druk bezig om meer laadmogelijkheden toe te voegen in de app. Deze vraag nemen we zeker mee!

SSL Certificaat
Het SSL certificaat issue was een stomme fout. Ons oude certificaat verliep en we hadden netjes een nieuw certificaat klaar staan. Helaas werd dit niet automatisch geupdate door onze hosting provider op het moment dat het oude certificaat niet meer geldig was. Uiteraard is dit issue nu verholpen.

Eneco contract
Op dit moment hebben we een koppeling met de energy trade afdeling van Eneco. Dit betekent dat we op dit moment het portfolio van Eneco balanceren en daardoor alleen de besparing uit kunnen keren als je klant bij Eneco bent (alleen elektriciteitscontract is genoeg). In de zeer nabije toekomst zullen we meer energiebedrijven koppelen aan ons systeem.

Ik vraag mij echter af als er in de nacht geen overschotmoment is, wordt de Tesla dan niet geladen of werkt uitgesteld laden gewoon?
We zullen er altijd voor zorgen dat de auto volledig is opgeladen. Op het moment als er geen overschotmoment is, dan zullen wij gewoon gaan laden. Zelfs als de prijs heel hoog is. Als de besparing dan negatief blijkt te zijn, dan zetten wij de besparing op nul. Het risico van hoge prijzen ligt dus in zijn geheel bij ons. Als Jedlix gebruiker profiteer je alleen van de goedkope momenten.

geen privacy statement, niets over de opslag van persoonlijke gegevens, etc....
Het zorgvuldig beheren van persoonlijke gegevens is erg belangrijk voor ons. Uiteraard hebben wij daarom ook een privacy statement welke je zowel in de app als op de website kunt vinden. Het lijkt er op dat deze informatie niet duidelijk genoeg is en daarom zijn wij ook druk bezig met een update.

Daarnaast lijkt het er op dat je gevraagd wordt om je Tesla credentials.
Dit is inderdaad het geval. Op deze manier kunnen wij op afstand het laden starten en stoppen en laden als er een overschot is en het laden stoppen als dit juist niet het geval is. We gaan uiteraard vertrouwelijk om met deze zeer privacy gevoelige data en slaan daarom het wachtwoord ook niet op maar gebruiken exact hetzelfde tokensysteem als dat Tesla gebruikt voor de Tesla app. We realiseren ons nu ook dat deze informatie ook zichtbaar moet zijn op het moment dat je je acount toevoegd. Dit zullen wij aanpassen.

Nogmaals dank voor al deze feedback! Mochten er nog meer vragen zijn dan horen we dat uiteraard graag.

Groet,

Erik van Aalzum
Product Owner Jedlix




 
Het gebruik van externe apps als Jedlix houd mijn Tesla uit zijn slaapstand en kost dus ook extra energie. Heeft iemand een beeld hoe de kosten (extra energiegebruik auto) zich verhouden tot de baten (1 cent per KWh)?

groet,
Erik
Bedankt Duke-U and Schumpeter voor het doorgeven. Dit wordt erg gewaardeerd.

Allereerst ook bedankt voor alle feedback! De opmerkingen nemen we zeer serieus en we zijn erg druk om alles zo snel mogelijk duidelijk te krijgen. In deze post probeer ik alvast zoveel mogelijk antwoord te geven op de vragen en/of opmerkingen die hier zijn geplaatst.

- Hoeveel besparing bereik je hiermee daadwerkelijk?
Op basis van onze analyses en daadwerkelijke laadessies zien we een besparing van 0.02 Euro/kWh. Er zijn alleen heel veel factoren die invloed hebben op deze prijs. Denk hierbij aan mate van flexibiliteit, laadsnelheid, moment van laden, schommelingen in de markt.

- Hoeveel overschotmomenten zijn er gemiddeld eigenlijk per week / maand?
Er zijn elke dag op meerdere momenten overschotmomenten. Daarnaast is er ook vaak een tekort. Doordat we dan niet opladen balanceren we het net ook.

- Geldt de besparing ook tijdens het nachtstroomtarief?
De besparing geldt ook tijdens het nachtstroomtarief.

- Kun je de app instellen op "wacht met laden op Jedlix signaal, maar niet later dan hh:mm"?
Op dit moment kun je dit helaas nog niet zo instellen. We zijn druk bezig om meer laadmogelijkheden toe te voegen in de app. Deze vraag nemen we zeker mee!

SSL Certificaat
Het SSL certificaat issue was een stomme fout. Ons oude certificaat verliep en we hadden netjes een nieuw certificaat klaar staan. Helaas werd dit niet automatisch geupdate door onze hosting provider op het moment dat het oude certificaat niet meer geldig was. Uiteraard is dit issue nu verholpen.

Eneco contract
Op dit moment hebben we een koppeling met de energy trade afdeling van Eneco. Dit betekent dat we op dit moment het portfolio van Eneco balanceren en daardoor alleen de besparing uit kunnen keren als je klant bij Eneco bent (alleen elektriciteitscontract is genoeg). In de zeer nabije toekomst zullen we meer energiebedrijven koppelen aan ons systeem.

Ik vraag mij echter af als er in de nacht geen overschotmoment is, wordt de Tesla dan niet geladen of werkt uitgesteld laden gewoon?
We zullen er altijd voor zorgen dat de auto volledig is opgeladen. Op het moment als er geen overschotmoment is, dan zullen wij gewoon gaan laden. Zelfs als de prijs heel hoog is. Als de besparing dan negatief blijkt te zijn, dan zetten wij de besparing op nul. Het risico van hoge prijzen ligt dus in zijn geheel bij ons. Als Jedlix gebruiker profiteer je alleen van de goedkope momenten.

geen privacy statement, niets over de opslag van persoonlijke gegevens, etc....
Het zorgvuldig beheren van persoonlijke gegevens is erg belangrijk voor ons. Uiteraard hebben wij daarom ook een privacy statement welke je zowel in de app als op de website kunt vinden. Het lijkt er op dat deze informatie niet duidelijk genoeg is en daarom zijn wij ook druk bezig met een update.

Daarnaast lijkt het er op dat je gevraagd wordt om je Tesla credentials.
Dit is inderdaad het geval. Op deze manier kunnen wij op afstand het laden starten en stoppen en laden als er een overschot is en het laden stoppen als dit juist niet het geval is. We gaan uiteraard vertrouwelijk om met deze zeer privacy gevoelige data en slaan daarom het wachtwoord ook niet op maar gebruiken exact hetzelfde tokensysteem als dat Tesla gebruikt voor de Tesla app. We realiseren ons nu ook dat deze informatie ook zichtbaar moet zijn op het moment dat je je acount toevoegd. Dit zullen wij aanpassen.

Nogmaals dank voor al deze feedback! Mochten er nog meer vragen zijn dan horen we dat uiteraard graag.

Groet,

Erik van Aalzum
Product Owner Jedlix




 
  • Love
Reactions: Schumpeter
Nog even bijladen in laatste uur en dus de accu’s op temp. krijgen is een goed punt. Gebeurde bij mij niet zie ik; laatste oplaadmoment liep van 04:50 tot 05:40. Jammer dus. Verbeterpuntje Jedlix! :)

Of het laden zorgt voor voldoende opwarming binnen (21 gr. C) bij < 10 gr. Celcius buiten.... lijkt me onwaarschijnlijk.
Zie screenshot bijgevoegd van de binnentemp. tijdens het laatste laadmoment zoals hierboven aangegeven.
Conclusie: binnentemp. stijgt met 0.7 gr. Tot 10.1 gr. C, meer niet.
Nb. Zie ook het opwarmmoment voor/na 07:45 tot 21 gr.
Om 5:40 beginnen mensen koffie te zetten. Jedlix is er voor het net en niet om jouw batterij op te warmen. Het is maar net welke doelstelling je hebt.
 
Die binnentemperatuur maakt niet uit. Die heb je met 5 minuten al redelijk comfortabel. Het gaat om de pack temperatuur zodat je meteen volledige regeneratie hebt en je verbruik meteen gunstig is. 11kW is echt het minimum maar vanaf 17kW werkt dat echt top. Helaas is @Wim S. Van het forum maar van hem heb ik deze zeer goede wintertip.
Hoeveel kWh schat jij dat er nodig is voor preconditioning op een gemiddelde winterdag?
 
Ik heb nu een tijdje zonder Jedlix gedaan en mijn Tesla wachtwoord veranderd, nu slaapt hij weer goed. Nu wil ik Jedlix weer proberen maar krijg de auto niet meer gekoppeld... Ik vermoed dat het aan multi factor authenticatie ligt, maar weet het niet zeker. Heeft iemand dit probleem ook gehad? De app zegt alleen maar 'er ging iets mis'...
 
Ik heb nu een tijdje zonder Jedlix gedaan en mijn Tesla wachtwoord veranderd, nu slaapt hij weer goed. Nu wil ik Jedlix weer proberen maar krijg de auto niet meer gekoppeld... Ik vermoed dat het aan multi factor authenticatie ligt, maar weet het niet zeker. Heeft iemand dit probleem ook gehad? De app zegt alleen maar 'er ging iets mis'...
Bij mij deed hij het weer na de derde poging.