Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen Jedlix - slim laden app

This site may earn commission on affiliate links.
Even een andere balans opmaken, dan de balans in het elektriciteitsnet.
Er zijn met name vorig jaar nog veel meldingen geweest van ongewenst hoge vampire drain bij gebruik van Jedlix.
Er is steeds beloofd door Jedlix dat het opgelost zou worden (soms zelfs dat het al opgelost zou zijn).
Afgelopen 100 dagen geen enkel bericht van Jedlix in dit draadje over de stand van zaken.

De stekker er maar uit dan lijkt me. Overigens is het mij niet duidelijk in hoeverre er een milieuvoordeel is (hoe vaak is het voorgekomen dat een fossiele centrale niet gestart hoefde worden) en al helemaal niet omgerekend per gemiddelde kWh die via Jedlix geladen is. Het voordeel van laden via Jedlix is sowieso minder dan het lijkt, omdat je los van Jedlix iedere energieleverancier kunt kiezen die je maar wil.
Misschien dat Ruben, de @Jedlix Community Manager, middels deze notificatie getriggered wordt om ons even bij te praten?
 
Even een andere balans opmaken, dan de balans in het elektriciteitsnet.
Er zijn met name vorig jaar nog veel meldingen geweest van ongewenst hoge vampire drain bij gebruik van Jedlix.
Er is steeds beloofd door Jedlix dat het opgelost zou worden (soms zelfs dat het al opgelost zou zijn).


1. Jedlix creert geen vampire drain als je Smart charging UIT schakelt.
2. Jedlix schijnt minder te pollen op het thuis adres om de auto te laten slapen soortgelijk aan Teslafi maar helaas geven ze daar geen inzicht in.
3. Het probleem van 2 is niet door Jedlix op te lossen omdat de Tesla API niet event driven is.
4. Zodra jij je auto aan de stekker zet zal de auto minder snel gaan slapen wat ook voor vampire drain zorgt dus niet enkel door Jedlix veroorzaakt.

Dus, zet SMART CHARGING *enkel* aan zodra de auto aan de stekker hangt en anders *uit* om de aditionele vampire drain door Jedlix te reduceren.
 
OK, dat kan dan meevallen, maar ik had nog een argument genoemd. Vergeleken met Eneco, het "Eneco HollandseWind Netto" tarief is momenteel ongeveer 3,25 cent per kWh hoger dan de goedkoopste energieleverancier - in mijn geval en het gaat dan NIET om echte groene stroom. Dan kunnen alle kWh's goedkoper afgerekend worden...
Er zijn ook voordelige energieleveranciers met echte groene stroom maar dan krijg je de korting van Jedlix niet.
 
Denk dat Jedlix inderdaad op lange termijn zou kunnen overbodig worden, als iedereen een slimme teller heeft en wat domotica.
Naast de huidige druppel op de hete plaat (we zijn nog met te weinig), zijn ze toch ook wel nuttig qua bewustmaking en ook als tegenargument voor diegenen die aanbrengen dat, als iedereen elektrisch rijdt, er problemen zullen ontstaan met de capaciteit van de toelevering.
Ik heb het al vaak zo uitgelegd dat als de elektriciteit twee keer zo duur is in de piek, niemand dan nog zal laden, tenzij indien nodig.
 
OK, dat kan dan meevallen, maar ik had nog een argument genoemd. Vergeleken met Eneco, het "Eneco HollandseWind Netto" tarief is momenteel ongeveer 3,25 cent per kWh hoger dan de goedkoopste energieleverancier - in mijn geval en het gaat dan NIET om echte groene stroom. Dan kunnen alle kWh's goedkoper afgerekend worden...
Er zijn ook voordelige energieleveranciers met echte groene stroom maar dan krijg je de korting van Jedlix niet.

Eh, zit ik dan fout ? Ik heb prik van Greenchoice, 24 zonnepanelen, een Tesla M3 en Jedlix. De boel staat ingesteld dat de auto alleen na 23:00 laadt (nachttarief). Uiteraard wordt er nu nog gesaldeerd. Ik krijg van Greenchoice geld voor teruglevering (dat levert de laatste tijd met veel zon en weinig rijden aardig op) en van Jedlix ook.

Kan het dan nog beter ?
 
  • Like
Reactions: OttoR
Tegenwoordig is load regulering ook 's nachts aan de orde met de hoeveelheid windenergie.

Ik blijf het concept wel erg mooi vinden. In mijn nieuwe woning ga ik via domotica m'n TWC aansturen op basis van m'n energie ingress / egress. Feitelijk is m'n domotica dan ook geschikt om te schakelen voor Jedlix of voor dynamische kWh tarieven.
 
  • Informative
Reactions: Sprins
Willen de heren die Jedlix gebruiken mij eens voorrekenen hoe ze ook maar 1 cent verdienen met Jedlix i.p.v. vele euro's wijt te raken aan het gebruik van Jedlix? Als je slim laden aanzet is de auto altijd wakker. En gedurende dat wakker zijn verlies je gewoon ca 4-4,4 ct/uur. Gedurende de laadtijd zou je 2 ct/kWh kunnen verdienen met Jedlix.
Maar dan moet je slim laden wel pas aanzetten als hij meteen gaat laden en uit zetten als hij weer klaar is! Hoe doe je dat? Ga je zitten babysitten of zo? Laat me niet lachen.
 
Last edited:
Ik gebruik Jedlix via een contract van Energie direct. Ik krijg op het dal tarief van energie direct nog een extra cent korting per KwH van Jedlix. Hoe zit dat eigenlijk als je Jedlix gebruikt met de energie partners die op de website van Jedlix staan?
In januari was dat 2 ct per kWh voor zover mij bekend, maar ze maken denk ik individuele afspraken met (nieuwe) leveranciers. Overigens staat (stond?) dat los van dag of nachttarief. Wat mij echt interesseert is: wanneer zet je Slim laden aan en wanneer zet je het weer uit, hoeveel kWh laadt hij dan en met welke snelheid?
Ik begrijp dat het verschillend is maar geef een typisch voorbeeldje! En gebruik je dan wel of niet sentry mode?
 
Willen de heren die Jedlix gebruiken mij eens voorrekenen hoe ze ook maar 1 cent verdienen met Jedlix i.p.v. vele euro's wijt te raken aan het gebruik van Jedlix? Als je slim laden aanzet is de auto altijd wakker. En gedurende dat wakker zijn verlies je gewoon ca 4-4,4 ct/uur. Gedurende de laadtijd zou je 2 ct/kWh kunnen verdienen met Jedlix.
Maar dan moet je slim laden wel pas aanzetten als hij meteen gaat laden en uit zetten als hij weer klaar is! Hoe doe je dat? Ga je zitten babysitten of zo? Laat me niet lachen.

Ik gebruik het niet meer om die reden. De kosten zijn hoger dan de besparing voor mijn gebruik (laadsessie van meestal minder dan een uur) en smart charging staat dus altijd uit.

Zodra je ingeplugd staat zou als het goed is Jedlix niet meer moeten pollen en geen extra phantom drain moeten veroorzaken want dan kan Jedlix een aanname maken dat deze het laden kan starten/stoppen tot aan de ochtend uren maar geen idee of ze dat ook doen :)
 
Een paar antwoorden:
Ik gebruik Jedlix voor smartladen na 2300 uur en dat staat altijd aan, ook als ik ga rijden.
De auto wordt alleen thuis geladen.
Als ik kijk wordt hij steevast geladen met 11kW tot 70% (zo heb ik de boel ingesteld).
Mijn leverancier had ik al voordat ik Jedlix ging gebruiken. Greenchoice.
Na vrijwel elke laadsessie ('s nachts dus) zie ik wat geld bij mijn Jedlix saldo komen.
Ik heb Jedlix een paar keer laten uitbetalen en dat ging vlotjes volgens de regels.
De auto slaapt veel. Steeds als ik de app start moet hij wakker gemaakt worden. Ik heb niet het idee dat Jedlix hem wakker houdt.
Sentry mode staat uit.
Als ik na een rit thuis kom en inprik begint hij even te laden en wordt dan (door Jedlix) gestopt.
 
Als je slim laden aanzet is de auto altijd wakker.
Klopt niet. Er zit intelligentie achter. Als bij een pol de wagen op een uur van thuis is, wordt er het eerstvolgende uur niet gepolled. Als ‘laden starten’ op 21:00 staat, wordt er tot dan ook niet gepolled.

Die intelligentie wirdt steeds meer uitgebreid met extra logica.

Ik zet sowieso Jedlix uit als er geen laden gepland is.

Anderzijds wel spijtig dat de Tesla geen berichten kan pushen als ‘ik sta nu thuis aan de laadpaal’ zodat externe systemen niet meer zouden moeten pollen om de status te kennen.
 
Anderzijds wel spijtig dat de Tesla geen berichten kan pushen als ‘ik sta nu thuis aan de laadpaal’ zodat externe systemen niet meer zouden moeten pollen om de status te kennen.
ben met je eens, de api en intergratie kan vele malen beter. eigenlijk is de huidige opties extreem beperkend, iets wat je niet verwacht, omdat er weinig tot niets veranderd in die hoek(de API doel ik op dus)

ik zou er namelijk helemaal niet raar van opkijken als Tesla al een hele uitgebreide API klaar heeft staan, zeg maar de volgende generatie qua mogenlikkheden, of in ieder geval het plan heeft, maar het pas naar buiten brengt om moment dat het er ook toe doet.
 
Klopt niet. Er zit intelligentie achter. Als bij een pol de wagen op een uur van thuis is, wordt er het eerstvolgende uur niet gepolled. Als ‘laden starten’ op 21:00 staat, wordt er tot dan ook niet gepolled.
Kan zijn. Ik heb niet getest wat er gebeurt als je gaat rijden en thuiskomt, alleen thuisladen uitgebreid getest en pas daar Slim laden aan of uit gezet, maar dan nog heb je alleen maar verlies.
Die intelligentie wordt steeds meer uitgebreid met extra logica.
Kan zijn, ze hebben mij niets meer laten weten na mijn email uitwisseling en telefonisch overleg eind januari over het slaapprotocol. Wel gezegd dat ze een nieuwe app aan het ontwikkelen zijn waarin dat meegenomen zou worden. 3 maart kwam er nieuwe app 3.8.0 maar die was niks beter t.a.v. dit Tesla specifieke Tesla probleem.
Ik zet sowieso Jedlix uit als er geen laden gepland is.
Het zou toch niet nodig moeten zijn om Jedlix steeds zelf uit en aan te zetten.
Vanavond zal ik overigens nog eens een beetje laden middels Jedlix. Zal ik je morgen de uitslag laten zien en kijken of het nog dezelfde ramp is. Het is immers al zo lang geleden dat er intussen wat veranderd zou kunnen zijn maar ik betwijfel het.
 
Soms denk ik ook dat de verbeteringen lang op zich laten wachten. Die lijken eenvoudig. In de praktijk is het echter wel ingewikkelder dan het lijkt.
Ooit stopte bij mij het laden altijd om de 10 minuten. Zelfs aan de SuC. Jedlix stond uit. Die werd dus in eerste instantie niet verdacht. Andere SuC, idem, thuis, idem, openbare paal, idem. Telkens telefoon naar Tesla om de logs te checken. Die gaven geen issues aan.
Uiteindelijk bleek dat het laden vanaf de Jedlix servers uitgezet werd. ondanks dat Jedlix uit stond.
Doordat het uit stond, werd de wagen niet meer gepolled. Op de server bleef hij voor altijd als locatie ‘thuis aan de laadpaal’ hebben. Om de 10 minuten werd geconstateerd dat het geen gunstig moment was om te laden en werd een instructie gestuurd om het laden uit te zetten.

Zo zie je maar hoe complex het is. En dat er terecht wat terughoudendheid mag zijn om dingen te veranderen.
 
Een paar antwoorden:
Ik gebruik Jedlix voor smartladen na 2300 uur en dat staat altijd aan, ook als ik ga rijden.
De auto wordt alleen thuis geladen.
Als ik kijk wordt hij steevast geladen met 11kW tot 70% (zo heb ik de boel ingesteld).......
En:
Klopt niet. Er zit intelligentie achter. Als bij een pol de wagen op een uur van thuis is, wordt er het eerstvolgende uur niet gepolled. Als ‘laden starten’ op 21:00 staat, wordt er tot dan ook niet gepolled.
Bedankt voor de reacties. Ik heb opnieuw getest en kom terug op mijn uitspraak dat hij altijd wakker is. Kennelijk is er toch e.e.a. gewijzigd sinds mijn discussie met Jedlix eind januari over het niet slapen. Waarom ze mij dan niet op de hoogte gesteld hebben of dat ik dat gemist heb is jammer.
Hieronder de resultaten van nu. Eerst de instelling gemaakt om 21:42. Let niet op de datum want die is nog van 3 maart toe ik ook iets getest heb. De datum van gisteren dus 08/05 21:42 passen ze kennelijk niet aan (bugje) als je opnieuw insteld, je ziet ik ben nog niet ingeplugd.
IMG_6374.PNG

Hieronder het TeslaFi resultaat van 08 en 09 mei van het proces.
IMG_6376.jpg
IMG_6375.jpg

21:45 ingeplugd. Dan gaat de auto meteen laden. Jedlix polled om de 5 minuten dus 21:48 krijgt de app door dat er geladen wordt. Hij schakelt dit meteen uit omdat hij nu eerst wil vaststellen of dit een Slim laadt moment is. Daarvoor overlegt hij met de Jedlix website. En in brabant start het nachttarief al om 21:00 en er is weinig vraag naar elektriciteit dus ja ga maar Slim laden. Dat start hij pas op 22:03. Dus 3 poll tijden later. Hij maakt het laadproces af en gaat dan naar het slaapproces. Het inslapen duurt 15 minuten. Tamelijk standaard gebeuren wat kennelijk door de app direct wordt ingezet zonder tussenkomst van de website.
Hij blijft slapen. In ieder geval hier al tot zaterdag 10:26 (nu ook 12:22).

Conclusie: Hier wordt de maximale winst gehaald uit de Jedlix app zoals bedoeld is. Geen wakkerblijf verliezen meer in dit geval.

In de verre toekomst als met meerdere laadblokken gewerkt gaat worden moeten we opnieuw bekijken hoe deze afgehandeld gaan worden.
Ik heb nu niet de indruk dat Jedlix na een uur weer polled zolang hij slaapt.
 
Last edited: