Firehuntah
Member
@Firehuntah Kun je nog 1 keer helpen? Is dit goed samengevat? De Mountain Pass Performance comfort adjustable coilovers:
- kosten zo'n € 3365 inclusief BTW, exclusief transport.
Zie dat de prijs wat hoger is dan voorheen maar weet niet waar je die €3365 vandaan hebt. Prijs is nu $2980 wat omgerekend zo'n 2800 euro is. Aangezien levering rechtstreeks van KW in Duitsland is, zal er verder ook geen BTW bij komen, prijs is meen ik rond hetzelfde bedraag, incl. BTW. Transportkosten weet ik even niet meer of daar nog iets bij komt, ik heb het toen samen met andere onderdelen besteld die wel vanuit de US moesten komen dus ik moest wel transportkosten betalen. Als ik via de site van MPP bestel komt er wel $109,70 bij voor transport. Maar je kunt hun het beste even een email sturen met de vraag of dit wel juist is aangezien ze uit Duitsland komen en transport naar Nederland dan normaal toch veel goedkoper is. Ze geven altijd snel reactie.
- Vergelijking met de gewone:
- in soepelheid/stugheid aan te passen
- zijn van RVS aan buitenkant, en roesten dus niet als de normale
- tweemaal(!) de prijs. Hopelijk 10% korting op Black Friday (zoals in 2022). De prijs is het waard, door de mogelijkheid tot aanpassen van comfortniveau
Allemaal juist. Nu zullen die normale ook niet meteen na 1 winter gaan roesten ofzo. Maar na een aantal jaren gebruik kan het wel voor komen. Extra puntje nog, de adjustable zijn nog comfortabeler in te stellen dan de normale. Kosten meer, maar dus ook nog meer comfort mogelijk. Inderdaad goed idee om op dit moment even te wachten op Black Friday, kans dat er wel wat korting op zal zitten.
- Vergelijking met de KW V3 coilover levelling kit (de gewone KV V3 heeft focus op verlaging?):
- Deze hebben nu -300€ korting, en kosten in NL dan €2,540.53 exclusief bezorgen. Mogelijk goedkoper wanneer besteld via garage.
- "De KW-schroefsetvariant 3 “inox-line” kan per wiel worden ingesteld qua compressie (ingaande demping) en rebound (uitgaande demping)". Ookm RVS. Oftewel: op papier alles hetzelfde.
De KW V3 zien er hetzelfde uit, qua afstellen werkt het ook precies hetzelfde, maar aan de binnenkant qua demping zijn ze anders. Gevoel tijdens rijden dus ook anders. De MPP Sport coilovers zijn eigenlijk meer vergelijkbaar met de KW V3. De Comfort zijn een stuk zachter in te stellen. De KW V3 zul je ook wel iets comfortabeler kunnen instellen dan de originele dempers, maar focus van KW zelf is meer op het sportieve rijgedrag en niet zo zeer comfort. Zijn inderdaad wel beetje goedkoper nu. Is dus een keuze die je kunt maken maar als je echt voor comfort wil gaan, zou ik persoonlijk toch altijd voor MPP gaan.
- mogelijk niet legaal in NL (en/of BE) - dit moet ik dus zelf dus uitzoeken. Hoe kom ik daar achter?
In Nederland is zo'n beetje alles wat je van het onderstel kunt vervangen legaal, zelfs nog de goedkope setjes uit China. Zo lang het maar deugdelijk bevestigd zit, voor de rest wordt hier nergens naar gekeken, geen papieren of keurmerken nodig. Soms wel apart in een land met zoveel regeltjes en de RDW die normaal toch zo streng is maar ik ben er blij mee. Hopelijk blijft het ook zo.
In België is het helaas anders, daar mag je bepaalde onderdelen zoals draagarmen niet eens vervangen voor afstelbare en coilovers mogen alleen wanneer deze een keurmerk hebben en de documenten er ook bij zitten. Auto moet dan volgens mij wel herkeurd worden maar weet ik niet 100% zeker. De KW V3 hebben dit keurmerk en de papieren, de MPP coilovers hebben dit helaas niet en zijn in België dus niet legaal. Luchtvering inbouwen is ook niet legaal daar, zelfs met keurmerken/papieren.
- hebben geen luchtvering (de grote "Panasonic" in de Frunk). Dat is een ander model.
Voor luchtvering moet je inderdaad ergens anders zijn, MPP biedt dit niet aan. Ik heb het zelf wel op de dempers van MPP maar dit is custom en dus niet zo te koop. Meest comfortabele luchtvering is van Universal Air (meest gebruikt) of het nieuwe OnAir (nog niet veel van bekend).
Dat aanpassen voor demping-niveau is eenvoudiger dan verwacht! Ik kwam in deze video tussen 11 en 13 minuten tegen dat het gewoon twee knopjes zijn. Bij de KW zitten deze er ook, en beter te zien op die foto's.
Yep, gaat inderdaad heel eenvoudig. Kun je makkelijk zelf aanpassen, ook als het eenmaal op de auto zit. Voorkant iets lastiger aangezien een van de instellingen (rebound) bovenop zit, de frunk moet er dan uit om daarbij te kunnen komen. Achter kun je wel makkelijk bij beide instellingen komen.
Is de €800 extra het waard voor de MPP? Ze zijn bijna hetzelfde volgens Comparison of Model 3 Performance w/ the Two Versions of MPP Coilovers and the Standard off the shelf KW-V3 en verder. MPP heeft meer focus op race enzo, en minder op de saaie straat.
In dit geval nu dus 260 euro extra. En ja, is het zeker waard. Met de MPP Comfort is de focus juist meer op comfort voor op de straat. Bij de MPP Sport en KW V3 ligt de focus meer op het sportieve rijgedrag en voor op het circuit. Ook al is de garantie wel ineens verdwenen als je ze ook echt op het circuit gebruikt, dat is dan wel een beetje jammer. Voor op de straat is er echt geen betere set coilovers dan de MPP Comfort Adjustable, in ieder geval niet voor deze prijs. Öhlins zou nog beter zijn maar daar betaal je ook meteen de hoofdprijs voor, dat is het niet waard.
Hopelijk genoeg info zo? Je kunt anders ook aan MPP meer info vragen, ze zijn altijd heel behulpzaam, zelfs ook als je het product al onder de auto hebt zitten. Heb er zelf veel contact mee en tot nu toe altijd alleen maar positieve ervaringen.