Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met aanpassing van de vering van een Model Y

This site may earn commission on affiliate links.
Ik zat naar precies hetzelfde te kijken idd die TEIN Endura +, setje is ook niet zo duur en schijnbaar is dit super makkelijk te monteren? Ik moet mn Model Y Performance morgen ophalen in Tilburg, dus ik ga eerst eens kijken hoe het rijdt met de stock vering en dempers. Hier een link naar de Tein schokbrekers, weet niet of er nog andere goedkopere adressen zijn?


Leuk die reacties ook :)


Ik heb ze hier besteld. Montage is inderdaad niet zo moelijk. Vooral achter is prima te doen. Voor is iets lastiger en heb je wel een veerspanner nodig om de veren over te zetten.
 
Smaken verschillen idd, ik heb de laatste maand denk ik alle chinese electrische auto's proefgereden waaronder de Nio en Xpeng. Erg comfortabel en stil maar als je goed gas geeft bij de grotere modellen vond ik het toch wel eng worden, die zachte vering wekte weinig vertrouwen op. Op lagere snelheid natuurlijk wel heerlijk dweilen over de weg. Ook merk je dat als je een flinke hobbel neemt met wat snelheid dat dan de achterkant niet snel genoeg dempt of zo en er een beetje achter aan hobbelt.
 
Bij deze even mijn ervaringen met de MYP en comfort. Wellicht heeft iemand er wat aan.

Ik had onder mijn vorige MYP 22" velgen en eibach verlagingsveren. Qua comfort ga je er dan wel echt op achteruit. Dat is natuurlijk ook logisch. De veren zijn stugger en de banden zijn platter. Qua wegligging wordt het veel beter. De auto ligt strakker op de weg en is niet meer zo zenuwachtig. Ik merk met de originele veren dat ik veel meer moet tegensturen op de snelwegen.

Helaas is mijn vorige MYP totalloss verklaard (hagelschade aan het gardameer). Inmiddels heb ik weer een nieuwe. Met deze wilde ik wel graag wat meer comfort maar wel met een fijne wegligging. Ik heb er weer 22" velgen onder en de auto weer verlaagd met eibach veren. Maar nu i.c.m. de Tein endurapro plus dempers. Deze dempers hebben 16 standen om de hardheid in te stellen.

Ik ben zeer tevreden over deze dempers. Het comfort is zelfs stukke beter met de 22" en eibach veren dan met de originele veren en velgen. Je voelt nu echt dat de dempers inveren. Ik heb hem nu vrij soepel staan maar dit kun je vrij eenvoudig aanpassen.

Op het Duitse en Amerikaans forum staat veel info over deze dempers. Daar zijn er een hoop die deze dempers hebben gemonteerd.

Voor foto's zie:
Instagram
dank voor het delen...., de "Tein endurapro" dempers zijn helaas niet verkrijgbaar voor de MY RWD rijders. :-(
 
Update: gisteren even langs Service Center geweest. Gevraagd of ik de nieuwste revisie van de schokdempers (H-revisie) en andere veren achter kon krijgen. Blijkt geen probleem en ze monteren ze ook. Net iets over 1050 EUR in BTW, wat mij betreft een no-brainer. Begin dec staat de auto ingepland, ik laat de bevindingen hier wel weten.
Bij welk SC was dat? Ik heb een maand geleden met Tesla (serv call en telefonisch) gecorrespondeerd en Tesla levert geen vervangende betere vering voor mijn Y '21 AWD. Ik ben erg benieuwd of het wel kan want ik sta op punt om onze, overigens uitstekende, Y te verkopen. Mijn vrouw heeft erg veel chronische last van haar rug.
Groet!
 
Mijn korte ervaring met het standaard 'comfort' onderstel op mijn MY (nov'23) is dat het best prima was. Tenminste wel wat gericht op comfort, echter het hobbelen en onrustige rijgedrag is aanwezig.

Nu had ik al een KW set onder mijn oude MS willen hebben, maar dat was wel erg prijzig gezien DCC een must was, heb ik de kans genomen direct op de MY een V3 set te schroeven.

De standaard instellingen daarvan zijn top, als je van strak en sportief houdt. Het hobbelen was in ieder geval weg en de onrust denk ik ook. De auto zal nog steeds de weg blijven volgen en beweegt echt nog wel. Echter blijft altijd vlak en bij nader inzien merk je pas hoeveel harder je gaat door dezelfde bochten.

Onbewust hielt ik op het normale onderstel toch in bij een bocht of drempel, met een V3 set kun je echt ongelooflijk hard hoeken zonder een centje pijn, het is echt wonderbaarlijk. En ook 200+ rijden alsof je 30 gaat, zoveel vertrouwen, dat wordt alleen maar meer hoe harder het gaat. Vandaar -> best een sportief ingesteld onderstel dat KW. (Begreep uit filmpjes dat de Ohlins wel supercomfy zijn voor straatgebruik)

Voor normaal rijden, door de stad vind ik hem nog best, nou stug niet, maar druk/bezig.

Je kan alles wel veel softer instellen en dat heb ik ook deels gedaan, maar het karakter van de auto is altijd nog dat op een slecht wegdek je altijd de auto wel voelt gaan en op gladde snelwegen het super comfortabel gaat.

Neem je een KW set verwacht dan geen Mercedes op luchtvering, maar een toevoeging aan je veiligheid, zo controleerbaar, zo stabiel, zo rustig maar wel met een vleugje Tesla er nog bij.

Ben in ieder geval tevreden ermee, maar weet wel dat je er een heel andere auto door krijgt. Je moet echt opnieuw de auto leren kennen. Een proefrit had ik vooraf liever gehad zodat ik wist waar ik aan begon. Het is niet direct meteen beter.
 
Update: gisteren even langs Service Center geweest. Gevraagd of ik de nieuwste revisie van de schokdempers (H-revisie) en andere veren achter kon krijgen. Blijkt geen probleem en ze monteren ze ook. Net iets over 1050 EUR in BTW, wat mij betreft een no-brainer. Begin dec staat de auto ingepland, ik laat de bevindingen hier wel weten.
@jgjongsma ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Zit de H revisie set al onder de auto?
 
C7DE96B9-64EF-4AF9-983C-CA1059BB19C6.jpeg


Zijn binnen en worden zaterdag gemonteerd.
 
Tesla MY LR sinds september. We wonen in een bos en moeten - zeker met de Belgische regen - best wel wat slijk en diepe putten trotseren. Iemand ervaring met een lift kit?

Zou graag de MPP lift kit plaatsen met 17 inch velgen en grotere banden (Falken Wildpeak AT). Iemand een adres om dit te laten doen?
 
Tesla MY LR sinds september. We wonen in een bos en moeten - zeker met de Belgische regen - best wel wat slijk en diepe putten trotseren. Iemand ervaring met een lift kit?

Zou graag de MPP lift kit plaatsen met 17 inch velgen en grotere banden (Falken Wildpeak AT). Iemand een adres om dit te laten doen?

Geen ervaring mee, maar enige wat verandert is dat de auto gewoon wat hoger staat, qua demping/vering verandert er verder niets. Zal mogelijk wel iets meer overhellen in bochten aangezien het gewicht ook wat hoger komt. Verder wel goed idee als je echt meer ruimte onder de auto nodig hebt. Let wel op dat uitlijnen noodzakelijk is na het plaatsen van een lift kit. En het is ook aan te raden om achter andere upper links te plaatsen waarmee verstellen van camber mogelijk is, MPP verkoopt deze ook. Met de standaard links en lift kit zal je camber verkeerd staan en is dit niet aan te passen, dit beïnvloedt het rijgedrag van de auto.

Wat betreft 17 inch velgen, dit gaat zeker niet lukken op Model 3/Y. Vooraan kan het net, achter past het niet vanwege de remklauwen. Kleinste wat mogelijk is is 18 inch.