Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Ervaringen met/van niet-Tesla laders bij een Supercharger

This site may earn commission on affiliate links.
Straks hebben wij geen plek meer voor onszelf en moeten wij uitwijken naar een Ionity of ander snellaadstation. Voor mij is het laadnetwerk van Tesla wel echt één van de redenen geweest om de aankoop te doen. Maar helaas is dit netwerk opengesteld voor andere merken waardoor het unieke aan dit laadnetwerk op termijn gaat verdwijnen. Want iets wat je openstelt kun je volgens mij niet meer afsluiten.
Maar als deze openstelling er voor zorgt dat er misschien wel 2 of 3 keer zoveel stalls komen en iedereen kan gewoon probleemloos laden en Tesla's altijd goedkoper uit zijn, vind je het dan nog steeds jammer?

Als iedereen bij Tesla gaat laden, zal Ionity moeten zakken met zijn prijzen, dus uiteindelijk wordt iedereen er beter van door het opstellen denk ik.
 
Maar als deze openstelling er voor zorgt dat er misschien wel 2 of 3 keer zoveel stalls komen en iedereen kan gewoon probleemloos laden en Tesla's altijd goedkoper uit zijn, vind je het dan nog steeds jammer?

Als iedereen bij Tesla gaat laden, zal Ionity moeten zakken met zijn prijzen, dus uiteindelijk wordt iedereen er beter van door het opstellen denk ik.


Dit.

De missie van Tesla is het versnellen van de transitie, niet het bouwen van een exclusieve ‘gated community’.
 
Straks hebben wij geen plek meer voor onszelf en moeten wij uitwijken naar een Ionity of ander snellaadstation. Voor mij is het laadnetwerk van Tesla wel echt één van de redenen geweest om de aankoop te doen. Maar helaas is dit netwerk opengesteld voor andere merken waardoor het unieke aan dit laadnetwerk op termijn gaat verdwijnen. Want iets wat je openstelt kun je volgens mij niet meer afsluiten.
Ik rij sinds begin 2015 Tesla. Het eerste jaar naar zuid Frankrijk was regelmatig met samengeknepen billen. Je moest iedere supercharger aandoen. Een vaak waren er maar 2 stallsharing laadpunten en af en toe even wachten...

Nu is het nagenoeg nergens wachten, ook niet na de openstelling en zie je geen ander snelladers netwerk zo hard groeien als die van Tesla.

Maar het belangrijkste is... Hoe groot wordt dit probleem. Hoe vaak sta je aan de snellader? En hoe vaak heb je al moeten wachten?

Er wordt een half forum geweid aan een mogelijk niet bestaand en marginaal luxe probleem.
 
@Michel_AH en @Dikkie Dik dan ben ik het helemaal eens met het openstellen! Maar er is geen ander merk met dezelfde dekking als dat Tesla op dit moment al heeft en hoeveel stalls wil je extra bouwen? Voor je het weet maken andere merken alleen maar gebruik van "onze" stalls. Die exclusiviteit was erg prettig.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
@Michel_AH en @Dikkie Dik dan ben ik het helemaal eens met het openstellen! Maar er is geen ander merk met dezelfde dekking als dat Tesla op dit moment al heeft en hoeveel stalls wil je extra bouwen? Voor je het weet maken andere merken alleen maar gebruik van "onze" stalls. Die exclusiviteit was erg prettig.
Tja Tesla lijkt de enige te zijn die snel genoeg bij bouwt. Hoe meer die infrastructuur gebruikt wordt, hoe,sneller ze verder bouwen.
Ik zie alleen maar voordelen.
 
Nee, denk het niet. 250 kW is inderdaad de max, maar 350 is wel handig voor eventuele toekomstige ontwikkelingen.
Mijn conclusie na een reis langs v3 palen is dat 250kW (in de praktijk meestal 257kW) rap genoeg is. Koffiemachine, mijn loopje naar WC en legen blaas, gaan niet ineens sneller en nu al ben ik vaak te laat terug bij de wagen…….
 
In Amerika kunnen ook niet Tesla’s laden vanaf heden. Tesla heeft dat mooi opgelost met vaste CCS aanpassing
Volgens mij is het allemaal niet zo heel moeilijk en zou je dat prima kunnen oplossen met een duidelijke laadetiquette via de tesla app. Je hebt auto's die links of rechts van de lader moeten gaan staan. Als je bij 10 laders, 11 parkeerplaatsen maakt, en je zorgt ervoor dat de ene groep altijd van links uit de laders kiest, de andere groep altijd van rechts naar het midden gaat parkeren. Uiteindelijk mis je dan geen enkele lader, hooguit op extreem drukke laadpunten, waar een file aan rijders staat te wachten om te laden.
 
@Michel_AH en @Dikkie Dik dan ben ik het helemaal eens met het openstellen! Maar er is geen ander merk met dezelfde dekking als dat Tesla op dit moment al heeft en hoeveel stalls wil je extra bouwen? Voor je het weet maken andere merken alleen maar gebruik van "onze" stalls. Die exclusiviteit was erg prettig.
Uit filmpjes etc begrijp ik dat een Tesla lader ca 34k dollar kost en een EA charger of een Fastned lader kost ca 200k. Daarom zijn ze ook in de USA overstag gegaan. Tesla kan veel sneller en goedkoper bouwen en hun energy tak wordt alleen maar groter hierdoor, allemaal part of the plan. Een SuC site wordt straks net zo normaal als een benzine station nu.
 
Volgens mij is het allemaal niet zo heel moeilijk en zou je dat prima kunnen oplossen met een duidelijke laadetiquette via de tesla app. Je hebt auto's die links of rechts van de lader moeten gaan staan. Als je bij 10 laders, 11 parkeerplaatsen maakt, en je zorgt ervoor dat de ene groep altijd van links uit de laders kiest, de andere groep altijd van rechts naar het midden gaat parkeren. Uiteindelijk mis je dan geen enkele lader, hooguit op extreem drukke laadpunten, waar een file aan rijders staat te wachten om te laden.
Is dit niet een beetje naief...

Het is niet zo dat er een rij van 100 auto's aan komt om 8h 's morgens gemengd Tesla en anderen, en dat die dan netjes gaan laden...
Het is gewoon een komen en gaan op een continue manier van diverse auto's.
 
Is dit niet een beetje naief...

Het is niet zo dat er een rij van 100 auto's aan komt om 8h 's morgens gemengd Tesla en anderen, en dat die dan netjes gaan laden...
Het is gewoon een komen en gaan op een continue manier van diverse auto's.
Dan nog kan je met de Tesla’s vanaf links de gaten vullen en met niet Tesla’s vanaf rechts. Als de extra plaats rechts is natuurlijk.
 
Uit filmpjes etc begrijp ik dat een Tesla lader ca 34k dollar kost en een EA charger of een Fastned lader kost ca 200k. Daarom zijn ze ook in de USA overstag gegaan. Tesla kan veel sneller en goedkoper bouwen en hun energy tak wordt alleen maar groter hierdoor, allemaal part of the plan. Een SuC site wordt straks net zo normaal als een benzine station nu.

Daarnaast is het gezegde "the fast eat the slow" vooral hier van toepassing. In congestiegebieden maak je als voorloper een kans, als nakomertje kun je een (zware) netaansluiting vervolgens wel vergeten.
 
Is dit niet een beetje naief...

Het is niet zo dat er een rij van 100 auto's aan komt om 8h 's morgens gemengd Tesla en anderen, en dat die dan netjes gaan laden...
Het is gewoon een komen en gaan op een continue manier van diverse auto's.
Dan nog maakt dat (tenzij volledig bezet) niets uit. Een dergelijke laad etiquette zal het gebruik maximeren. En wil Tesla dit helemaal goed doen, dan maken ze clusters met standaard 1 lader minder dan t aantal parkeerplaatsen.
 
Als ik hier lees wat Tesla allemaal "moet" gaan doen, dan is het simpelste dat Tesla vanaf morgen zijn laadpoort ook maar ergens op de wagen zet. Misschien op het dak, dat heeft nog niemand...

Linksachter had een standaard kunnen zijn, maar zoals met alles laten we eerst wat wildgroei toe om dan te zoeken naar elfendertig oplossingen...
 
Tesla heeft zijn systeem geperfectioneerd... voor de eigen wagens.
Zoals voor de meeste domeinen kan een 'open' systeem minder gemakkelijk geperfectioneerd worden.
Je krijgt dan duurdere oplossingen want een langere kabel, een display, kaartlezer, 400V en 800V compatibel enz...
Het pleidooi voor het gesloten houden onderschrijf ik niet. Een aantal andere merken (ik dacht dat Mercedes plannen had) zal zich geroepen voelen om hetzelfde te doen en dan krijg je een parking met enkele laadplaatsen enkel voor merk A dan enkele voor merk B, ...
Het is een niet optimaal gebruik van plaats en infrastructuur.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: horta and Furb
Als ik hier lees wat Tesla allemaal "moet" gaan doen, dan is het simpelste dat Tesla vanaf morgen zijn laadpoort ook maar ergens op de wagen zet. Misschien op het dak, dat heeft nog niemand...

Linksachter had een standaard kunnen zijn, maar zoals met alles laten we eerst wat wildgroei toe om dan te zoeken naar elfendertig oplossingen...
En toch vind ik dat rechtsachter logischer zou zijn als je laadpalen bij langsparkeren wil gebruiken. Dan is een aansluiting links onhandig.
 
En toch vind ik dat rechtsachter logischer zou zijn als je laadpalen bij langsparkeren wil gebruiken. Dan is een aansluiting links onhandig.
Behalve dat betekent dat je telkens een rondje zou moeten doen rond je Tesla om te laden.

Ik vind linksachter ideaal, want ik moet sowieso links in het midden zijn om in- en uit te stappen, en mijn laadkabel heeft ook een houder vlak bij de laadpoort.

Voor die keren dat ik toch geparkeerd ben, is linksachter ideaal aan superchargers, en zelfs aan de straat want in plaats van dat de kabel opgerold op het voetpad ligt, ligt ie uitgestrekt langs de auto.

03F89B8A-97BC-4D20-B03B-845BC0FFB8F2_1_201_a.jpeg
 
In rechtsrijdende landen.
In mijn garage vind ik het ook handig. Mijn Tesla vult de garage best wel en ik heb niet de ruimte om er achterlangs te lopen om de stekker er in te doen. Dus links achter is goed voor mij. De oplossing zou zijn om aan beide zijdes een laadpunt te maken. Dan kun je ook 2 kabels aansluiten om heel snel te laden.:oops: