Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Etiquette bij bezette Superchargers

This site may earn commission on affiliate links.
Zelf nog maar 1 keer een volle SuC gezien (Gent, toen je het nog niet in het scherm kon zien wat de bezetting was). Ik ben dan maar door gereden omdat ik de volgende ook haalde (Gent had mijn voorkeur wegens minder omrijden). Als je rekent dat er minstens 8 palen zijn en iedereen gemiddeld 40 minuten laadt dan kan er gemiddeld om de 5 minuten 1 plaats opgeschoven worden. Je ziet vooraf de bezetting op je scherm. Als je het een beetje in de gaten houdt kan je een SuC vroeger of later stoppen.
Als het erg druk is zie je mensen vaak vroeger vertrekken (niet iedereen, maar als het vol staat zijn er zeker een paar die dat doen), dus die 5 minuten is ruim gerekend.

Als er 8 palen zijn betekend het dat er 4 traag aan het laden zijn voor een flink deel van de sessie. Die 5 minuten gaat niet op helaas want het is niet enkel wachten maar ook langer laden. Daarom is het goed dat er meer vermogen beschikbaar is gekomen.

De bezetting is lastig te beoordelen via de navigatie. Het enige wat je kunt doen is de kleine SuC's weren.
 
Ik vind dat dit een van de verhalen is dat we echt de wereld uit mogen helpen. Het probleem bestaat in Ca-li-for-ni-ë. In Europa heb ik het op vijf jaar maar één enkele maal meegemaakt dat ik moest wachten (vier jaar geleden in Chambéry tijdens de krokusvakantie op weg naar wintersport, en daar stonden toen welgeteld twee stalls en je kon toen de bezettingsgraad niet zien). Vandaag zijn we lekker verwend.

Anderzijds: waar etiquette naar mijn smaak voorschrijft dat je bij drukte plaats maakt van zodra laden voor jou niet meer strikt noodzakelijk is (ook al is je batterij nog niet vol) zie ik velen daartegen zondigen, bij DeC’s vooral. Slecht voor ons imago.
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Als ik vermoed dat ik bij een DeC of andere zuil ik de enige ben (en zal blijven) leg ik bijgevoegde 'gemodificeerde' parkeerschijf onder de ruit. Laadschijf.jpg Dan kan ik altijd de auto nog verplaatsen.
 
Ik vind dat dit een van de verhalen is dat we echt de wereld uit mogen helpen. Het probleem bestaat in Ca-li-for-ni-ë. In Europa heb ik het op vijf jaar maar één enkele maal meegemaakt dat ik moest wachten (vier jaar geleden in Chambéry tijdens de krokusvakantie op weg naar wintersport, en daar stonden toen welgeteld twee stalls en je kon toen de bezettingsgraad niet zien). Vandaag zijn we lekker verwend.

Anderzijds: waar etiquette naar mijn smaak voorschrijft dat je bij drukte plaats maakt van zodra laden voor jou niet meer strikt noodzakelijk is (ook al is je batterij nog niet vol) zie ik velen daartegen zondigen, bij DeC’s vooral. Slecht voor ons imago.
Gaat het laden van DeC ook van je supercharger tegoed af? En moet je daar ook betalen als je te lang blijft staan?

Als ik vermoed dat ik bij een DeC of andere zuil ik de enige ben (en zal blijven) leg ik bijgevoegde 'gemodificeerde' parkeerschijf onder de ruit.

Goede tip!
 
Deze zomer, Zwarte Zaterdag, bij Hamburg. Suc in Bremen was (is?) dicht, waardoor extra druk. 3 wachtenden voor mij. Overigens heeft daar een NL MX al die tijd (meer dan een uur) gestaan zonder dat eigenaar verscheen. Extra vervelend. Iedereen stond keurig in een rijtje.
 
Wij zijn in het klein jaar dat we de auto nu hebben ook al enkele keren op reis geweest (3x wintersport, 1x zomervakantie) en ik heb nog maar 1 maal moeten wachten in Rungis bij Parijs, waar er maar 6 stalls staan (op de parking van het Novotel) waarvan er 3 werden ingenomen door taxi's (wat in principe niet mag dacht ik).

2 van de andere stalls waren pas ingenomen door mensen die in het Novotel bleven slapen maar toch eerst wilden opladen in plaats van ons (die op doorrit waren) een plaatsje te geven. Hoffelijkheid kun je niet echt afdwingen denk ik dan.

Maar in het algemeen nog geen problemen gehad met een tekort aan palen.

Nou vraag ik mij wel af hoe je dat ziet met de mensen die verbleven in Novotel. Moeten die continu in de gaten houden wanneer er even een gaatje is om steeds enkele minuten te laden?

Het lijkt mij dat ze gewoon willen laden, parkeren en dan uitrusten om de volgende dag verder te gaan.

Kortom: ik zie niet in waarom dat onhoffelijk zou zijn geweest.
 
Nou vraag ik mij wel af hoe je dat ziet met de mensen die verbleven in Novotel. Moeten die continu in de gaten houden wanneer er even een gaatje is om steeds enkele minuten te laden?

Het lijkt mij dat ze gewoon willen laden, parkeren en dan uitrusten om de volgende dag verder te gaan.

Kortom: ik zie niet in waarom dat onhoffelijk zou zijn geweest.

Voornamelijk omdat ze net hun valiezen hadden uit de koffer gehaald en, terwijl het gros van de gezinnen het hotel binnen stapte, de twee chauffeurs wegreden naar de laadpalen om er zich dan aan te hangen. Terwijl wij net aankwamen.

Dat, samen met het feit dat ik het hen heb gevraagd.

Uiteraard moeten ze dat niet continu in de gaten houden; dat zou wel al te gek zijn. Maar als je net aankomt aan een hotel waar je die nacht verblijft, je je auto er net komt aan te hangen, aangesproken wordt door iemand die op doorreis is en dan nog zegt "Nou neen, ik laat hem er even aanhangen": zoiets vind ik, persoonlijk, minder hoffelijk.
 
Voornamelijk omdat ze net hun valiezen hadden uit de koffer gehaald en, terwijl het gros van de gezinnen het hotel binnen stapte, de twee chauffeurs wegreden naar de laadpalen om er zich dan aan te hangen. Terwijl wij net aankwamen.

Dat, samen met het feit dat ik het hen heb gevraagd.

Uiteraard moeten ze dat niet continu in de gaten houden; dat zou wel al te gek zijn. Maar als je net aankomt aan een hotel waar je die nacht verblijft, je je auto er net komt aan te hangen, aangesproken wordt door iemand die op doorreis is en dan nog zegt "Nou neen, ik laat hem er even aanhangen": zoiets vind ik, persoonlijk, minder hoffelijk.

Toch denk ik dat je nu heel erg vanuit jezelf denkt.

Ik gebruik ook wel eens een hotel bij een supercharger (b.v. Ulm waar ik jaarlijks slaap op de terugweg van de krokus skivakantie). Dan laad ik de koffers uit, mijn vriendin neemt mijn dochter onder haar hoede, ik zet hem bij de SuC en dan gaan we inchecken, kamer in, opfrissen, enz. Daarna zit de Tesla zo'n beetje vol en parkeer ik deze elders.

Zou het daar straks druk worden (zie het nog niet gebeuren eerlijk gezegd, ik heb er vaker alleen gestaan dan met meerderen) en ik heb de laatste stall, dan kan ik natuurlijk zeggen tegen degene op doorreis 'ga jij maar'. Maar dan moet ik later terugkomen. Staat het wellicht wederom vol. Misschien dat het dan laat in de avond rustiger wordt, maar dan wil ik niet de auto aankoppelen, om dan vervolgens een 40 minuten later weer de auto op te halen. Die tijd kan ik ook met mijn vriendin nuttig besteden.

En dat alles om jou 5-10 minuten (gemiddeld) eerder onderweg te laten zijn? Zo groot is dat belang nou ook weer niet, toch?

Persoonlijk zou ik in de omgekeerde situatie het niet eens vragen. Ik zou gewoon op mijn beurt wachten. Op een doorreis maken die 5-10 minuten ook niet uit, vind ik.
 
  • Like
Reactions: balblas and ScoopT
Het zou ook niet in mij opkomen om de auto de hele nacht aan de supercharger te laten staan. Dat vind ik dan weer wel onhoffelijk, zelfs als de supercharger meestal ongebruikt is.
Ik beken dat ik tussen 01:00 en 07:00 slaap toch de voorkeur geef boven hoffelijkheid die door slechts weinige opgemerkt kan worden.
In de hoop dat er gewaarschuwd wordt als de bezetting van 7% naar 50% gaat.