Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Etiquette bij bezette Superchargers

This site may earn commission on affiliate links.
Hoi Allemaal,

Ik ben (nog) geen eigenaar van een Tesla, maar zit er wel voor rond te kijken. Een van de dingen die mij er van aantrekt t.o.v. mijn huidige Nissan Leaf is onder andere de mogelijkheid om ermee op vakantie te gaan.

Nu vraag ik mij echter af, hoe zit het met de regels of afspraken rondom bezette superchargers? Als je 12 uur rijden (en laden) voor de boeg hebt, dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk laden, maar ik stel me zo voor dat op de populaire vakantieroutes naar Frankrijk/Italië de superchargers best wel eens vol kunnen zijn bij aankomst.

Ik snap dat er sprake is van idle fees, dus ik geloof wel dat de eigenaars hun volle Tesla's gaan verplaatsen, maar als ze 1 voor 1 vrij komen, dan stel ik mij zo voor dat er inmiddels al een rij nieuwe klanten staat te wachten.

Hoe zit dit in de praktijk? Dit zal neem ik aan alleen maar extremer worden gezien de populariteit van de Model 3.

Alvast bedankt.
 
Echte drukte heb ik nog niet mee gemaakt en Tesla, maar ook Fastned en Ionity bouwen lekker door. Je hoeft dus niet perse met de SuperChargers te rijden.

Verder: First come, first serve. Gewoon wachten dus als het vol staat en zodra er een plekje is gaan laden.

Heb ik tot nu toe 1x mee gemaakt.
 
Vorige week voor het eerst naar SC van van der Valk Breda Princeville met M3 om ook even wat te eten. SOC was 50 %. Voor het voorgerecht op tafel stond was het 90 %. Daarna meteen verzet, het was druk. M3 laadt zo veel sneller dan S of X, dat gaat echt veel verschil maken.

Overigens deze zomer bij SC geen problemen gehad naar Italië. Heen in de nacht, dan is er helemaal niemand. Terug op een zwarte zaterdag overdag, iets meer bezetting, maar nog steeds iedereen eigen paar SC’s.
 
Ik ben inmiddels een aantal keer op vakantie gegaan de afgelopen 3 jaar, waaronder een paar zuidfrankrijk, en in de schoolvakanties.

Had verwacht dat dit jaar het druk zou zijn met de model 3’s, maar van de 5 chargers die ik aandeed, waren er 4 met misschien 3 tesla’s (van de 8 tot 16 stalls) en de drukste met 16 stalls had er 8 in gebruik.

Omdat ik nog “gratis” kan chargen, hebben de SC’s voorkeur, maar wat wido zegt, er komt een hoop nieuw laadspul aan. Zou me er geen zorgen om maken.

Die idle fee’s schijnen ook behoorlijk te zijn (80ct per minuut?).
 
Tot nu is enkel de wintersport in de voorjaarsvakantie voor mij een redelijke drama geweest en dan eigenlijk voornamelijk overdag. Probleem is dat echt iedereen in dezelfde week op wintersport gaat. Met de zomervakantie naar Zuid-Frankrijk had ik nergens last van maar ik heb er wel bewust voor gekozen niet in het weekend te rijden. Bij mijn volgende wintersport ga ik probleren de kleinere SuC's te vermijden.

De meesten staan er maar 25-40 minuten. Je staat te wachten en een rij vormt zich en iedereen stapt uit en maakt een babbeltje en het is duidelijk wie na wie gaat.

Probleem wordt deels opgelost door nu 150kW ipv 120 kW en straks door de V3 SuC. Denk niet dat V3 al met de volgende voorjaarsvakantie uitgerold gaat zijn.
 
Ik heb 1 keer drukte gehad bij een suc op terugreis vanuit Berlijn. Heb toen een IONITY genomen die wel vrij was. Ook een keer gehad dat ik een suc moest delen en dacht daardoor dat het laden veel langer duurt. Klopt ook wel, maar de X naast mij was al bijna vol en dan gaat zijn laadsnelheid achteruit en kreeg zelf vrij snel alweer 80+ kw snelheden dus gevolg alsnog hete koffie wegtikken en weer gauw op de weg!
 
Heeft dat er niet vooral mee te maken dat al die Outlanders PHEV daar uren staan te kleven? Of zijn ze inmiddels op Tesla Only gezet?
Haha mooi. De laatste keer dat ik daar was, was met mijn Outlander. En toen merkte ik dat die chargers niets doen met een Outlander. Er zijn gewone laadpalen voor gewone auto's, maar helaas alle stalls bezet door Tesla's. Het was ook erg druk....
 
Hoi Allemaal,

Ik ben (nog) geen eigenaar van een Tesla, maar zit er wel voor rond te kijken. Een van de dingen die mij er van aantrekt t.o.v. mijn huidige Nissan Leaf is onder andere de mogelijkheid om ermee op vakantie te gaan.

Nu vraag ik mij echter af, hoe zit het met de regels of afspraken rondom bezette superchargers? Als je 12 uur rijden (en laden) voor de boeg hebt, dan wil je natuurlijk zo snel mogelijk laden, maar ik stel me zo voor dat op de populaire vakantieroutes naar Frankrijk/Italië de superchargers best wel eens vol kunnen zijn bij aankomst.

Ik snap dat er sprake is van idle fees, dus ik geloof wel dat de eigenaars hun volle Tesla's gaan verplaatsen, maar als ze 1 voor 1 vrij komen, dan stel ik mij zo voor dat er inmiddels al een rij nieuwe klanten staat te wachten.

Hoe zit dit in de praktijk? Dit zal neem ik aan alleen maar extremer worden gezien de populariteit van de Model 3.

Alvast bedankt.

Ik heb 1x onderweg naar wintersport even moeten wachten bij Waldlaubersheim (vrij drukke locatie, altijd al geweest), dat was ongeveer 5 minuten. Inmiddels is het aantal stalls daar geloof ik uitgebreid.

Ook een keer in Eindhoven moeten wachten toen daar nog maar 8 stalls waren. Daar duurde het wat langer, waarschijnlijk omdat iedereen toen aan het eten was in het restaurant (het was lunchtijd).

Je kan checken hoe druk het is en dan indien nodig uitwijken naar bv Ionity.
 
Toen ik zelf een keer stond te laden in Apeldoorn had ik niet het idee dat er netjes op elkaar gewacht werd, mensen parkeerden de auto tegenover de superchargers en zetten hem middenin het pad om te wachten. Er was niet echt een rij. Het verbaasde me dan een aantal dachten; het plekje wat nu vrij komt is het dichtst bij mij dus die pak ik maar terwijl ik net 1 minuut sta te wachten en de anderen al 10 minuten...

Zomervakantie naar Italië geen enkele keer gezien dat het vol is. Ik heb zelf een half jaar gratis laden welke binnenkort verloopt en zal de volgende vakanties meer gebruik maken van Ionity. Die zijn sneller en goedkoper.
 
Toen ik zelf een keer stond te laden in Apeldoorn had ik niet het idee dat er netjes op elkaar gewacht werd, mensen parkeerden de auto tegenover de superchargers en zetten hem middenin het pad om te wachten. Er was niet echt een rij. Het verbaasde me dan een aantal dachten; het plekje wat nu vrij komt is het dichtst bij mij dus die pak ik maar terwijl ik net 1 minuut sta te wachten en de anderen al 10 minuten...

Niet iedereen is even hoffelijk. Jammer maar goeie manieren kan je moeilijk afdwingen.

Indien de locatie het toelaat, kan je zelf het goede voorbeeld geven en als eerste "in de rij gaan staan". Diegene die na jou komen gaan dan wel aansluiten, of je kan hen daar vriendelijk op wijzen, en hopelijk gaan ze dit zelf ook in de toekomst zo uitvoeren.
 
Zelf nog maar 1 keer een volle SuC gezien (Gent, toen je het nog niet in het scherm kon zien wat de bezetting was). Ik ben dan maar door gereden omdat ik de volgende ook haalde (Gent had mijn voorkeur wegens minder omrijden). Als je rekent dat er minstens 8 palen zijn en iedereen gemiddeld 40 minuten laadt dan kan er gemiddeld om de 5 minuten 1 plaats opgeschoven worden. Je ziet vooraf de bezetting op je scherm. Als je het een beetje in de gaten houdt kan je een SuC vroeger of later stoppen.
Als het erg druk is zie je mensen vaak vroeger vertrekken (niet iedereen, maar als het vol staat zijn er zeker een paar die dat doen), dus die 5 minuten is ruim gerekend.
 
Goed om te horen dat dit in de praktijk dus niet zo'n probleem is. Als je leest dat er vaak 8-12 stalls zijn en een snellaadsessie makkelijk 40 minuten kan duren krijg je al snel het gevoel dat dit een probleem gaat vormen. Rij inmiddels al een jaartje elektrisch in een Leaf, maar de jarenlange ervaring van drukte bij een benzinepomp zorgt duidelijk nog wel een beetje voor een foute opvatting :)

In ieder geval bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
 
In 4 jaar één keer 5 minuten moeten wachten bij een Supercharger (skivakantie in hoogseizoen). Bij deze SuC stond toen ook een Teslamedewerker te helpen met de volgorde e.d.

Maar ik supercharge nauwelijks, alleen op vakanties (1-2x per jaar) en probeer de drukste reisdagen te vermijden.
 
Wij zijn in het klein jaar dat we de auto nu hebben ook al enkele keren op reis geweest (3x wintersport, 1x zomervakantie) en ik heb nog maar 1 maal moeten wachten in Rungis bij Parijs, waar er maar 6 stalls staan (op de parking van het Novotel) waarvan er 3 werden ingenomen door taxi's (wat in principe niet mag dacht ik).

2 van de andere stalls waren pas ingenomen door mensen die in het Novotel bleven slapen maar toch eerst wilden opladen in plaats van ons (die op doorrit waren) een plaatsje te geven. Hoffelijkheid kun je niet echt afdwingen denk ik dan.

Maar in het algemeen nog geen problemen gehad met een tekort aan palen.
 
  • Helpful
Reactions: Hans_TM3