Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Fact check ihkv de € 700 miljoen discussie: wat was jouw vorige auto?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik baat een pizzeria uit. Als je pizza's bij mij wilt meenemen dan heeft de franchiseformule waarbij ik ben aangesloten bepaald dat je 20 procent 'meeneembijtelling' moet betalen.
De glutenvrije pizza's worden door de franchiseformule gezien om hun langetermijn doelstellingen te realiseren. Gluten is immers het nieuwe roken ;). Daarom heeft men bepaald dat de 'meeneembijtelling' op glutenvrije pizza's slechts 5 procent is over een periode van 3 jaar. De regeling is een succes. Er worden zelfs veel meer glutenvrije pizza's verkocht dan vooraf verwacht. Ook mensen die anders zelf een pizza hadden gemaakt, of iets anders hadden besteld, kopen glutenvrije pizza's. In de franchise formule doet men er niets aan, de regeling is immers uitgezet voor 3 jaar. Nog geen maand na het afsluiten van de regeling gaan bepaalde bestuurders in de franchiseformule heel hard huilen. Ze komen met excelletjes aanzetten van dure pizza's die volgens hun anders gekocht waren en zetten de hoeveelheid glutenvrije pizza's af tegen die pizza's en presenteren dat als een voldrongen feit. Dat ze gedurende de hele periode incompetent aan de zijlijn hebben gezeten is iets waar ze zelf niet over nadenken.

We leven in interessante tijden. Klein beetje on-topic dan; ik reed hiervoor in een Landrover Defender uit 2006. Daarvoor reed ik in een Landrover Defender uit 2003. Lekker veel kilometers maken in een 5 cilinder diesel. Ik praatte het mezelf goed door te vertellen dat ik vooral in een duurzame auto reed en dat ik niet meer zoals vroeger elke 3/4 jaar een nieuw leasegebakje uitzocht. Totdat ik mijn Landrover in 2015 liet verschepen naar IJsland en daar onder mijn eigen achterklep zat te schuilen voor de regen met eigen ogen zag hoe de vatnajökull gletsjer aan het afbreken was terwijl ik een paar blikken bier aan het leegdrinken was. Het lawaai was oorverdovend. Gefasineerd verdiep je je dan in de materie, spreek je met locals en kom je er achter dat door de opwarming van de aarde de hele boel aan het smelten is.

Je ziet nu dat de conservatievere partijen vooral bezig zijn hun eigen straatje schoon te vegen. Dijkhof geeft zijn eigen VVD een duwtje en moet zo nodig in de Telegraaf vertellen dat het klimaat akkoord niet zijn akkoord is en het hele CDA framed de Tesla rijder als een elitaire club lullo's die gesubsidieerd door de belastingbetaler in een te dure auto rijd. En ondertussen gaan we vooral door met het opwarmen van de aarde. Ik wens onze kinderen veel succes, want het ziet er allemaal niet best uit voor ze op deze manier.
 
Mathijs Bouwman komt in het FD tot dezelfde conclusie. IMG_0113.PNGIMG_0114.PNGIMG_0115.PNGIMG_0116.PNGIMG_0117.PNGIMG_0118.PNGIMG_0115.PNG
IMG_0113.PNG
IMG_0114.PNG
IMG_0115.PNG
IMG_0116.PNG
IMG_0117.PNG
IMG_0118.PNG
 
Maarten Steinbuch aan het woord in NRC van 2 feb, over de breedte van 2 pagina's, een stukje.
15491108878668328772343329679713.jpg

Toch een zure fiscale ondertoon van de journalist en daar sluit hij ook mee af. "Want groen doen is voor Nederlanders fijn en belangrijk, maar graag wel op kosten van de fiscus."
 
Last edited:
Ook fijn om te vergeten voor de Haagse rekenaars: het verschil tussen vijf jaar BTW-bijtelling over 60k en 100k.
Ik moest er eerst ook even aan wennen dat ik elk jaar 2.7% BTW bijtelling privé mocht aftikken. En ja de rekenaars in Den Haag vergeten dat in hun sommetjes. Maar goed, ook mijn S gaat binnen een jaar naar privé.
 
Een Tesla Model S 2013 (zakelijk) en B electric drive 2017 (zakelijk).

Ter vervanging van twee oldtimers die samen minder dan tienduizend euro kostten: een W123 300 TD turbodiesel en een Saab 900 turbo cabrio.

De bijtelling op de EV’s is hoger dan de wegenbelasting en bijtelling op beide oldtimers.

Omtzigt en consorten kunnen dus een plusje noteren in de begroting. Bovendien kunnen zij opgelucht ademhalen vanwege de luchtkwaliteit (iemand al eens berekend hoeveel slechte lucht kost?)
 
Hier heeft de 10jaar oude Q7 van 25K in privé aanschaf het veld geruimd voor de model XP90D van 159K en zou dit anders ook nooit gedaan hebben net zoals bijna iedereen volgens mij.
Was op zoek naar een auto waar 3x isofix en een dubbele kinderwagen in past, dus erg beperkte keuze.
Was aan het kijken naar een 7-zits Q7,X5,kodiaq,XC90 of iets dergelijks maar had dan geen kinderwagen ruimte.
Na kijken en rekenen aan een model X was dat gauw beslist, alle opties hierboven zelfs met een jaar of 8 oud waren in 5 jaar looptijd duurder.
 
Bovendien hebben we door de aankoop van de Tesla sindsdien alle vakanties met de auto gedaan i.p.v. het vliegtuig. De aanschaf is kostbaar, maar het rijden relatief goedkoop. En bijzonder comfortabel.
Maar jammergenoeg tellen emissies van de luchtvaart (en dus de besparing daarop) überhaupt niet mee. Echt bizar.
 
Er wordt alleen gekeken naar de kosten per bespaarde ton CO2, maar iets belangrijks wordt over het hoofd gezien: de lage bijtelling op EV's heeft ervoor gezorgd dat Tesla hier 17.000 auto's heeft kunnen verkopen, waarvan zo'n 8.000 auto's in 2018. Als Tesla die auto's hier niet had kunnen slijten, had ze een probleem gehad. Zonder de winst van 400+ miljoen euro die deze auto's het bedrijf opleverden, waarvan een groot deel in 2018, had het bedrijf er een stuk minder gunstig voor gestaan.

Een gezond Tesla was en is essentieel om de bestaande fabrikanten uit te dagen en te stimuleren om mee te gaan doen aan de omschakeling. De Nederlandse regering heeft dus een belangrijk aandeel gehad in de opkomst van EV's in de wereld (samen de besturen van Noorwegen, China en Californië).
 
Bedrijfsmatig vanaf oktober 2017 de Tesla S 100D. Daarvoor reed ik zakelijk USA Pickup trucks. De laatste was een 2012 Ford Raptor SVT 6.2L. Waarde rond €50.000,-. (Fiscaal een bestelauto, dus erg goedkoop). Verbruik 22,5l/100km.

Vanaf 2016 ook twee Renault Twizy's (vol elektrisch) aangeschaft. Eén nieuw op de zaak (€8.000,- ex) één in privé (€4.000,- incl). Daarmee ging privé de 15 jaar oude Volvo 480 de deur uit (voor €2.000,-).
De Twizy rijdt 63 Wh/km. De Volvo deed 10l/100km

Ik ben opgelucht dat ik niet meer meedoe met het verbranden van olie om mij met m'n 80 kilo van 'hier' naar 'daar' te brengen. Als 'daar' binnen de 20km ligt, brengt de Twizy me er (8.000 km/jaar), daarbuiten ga ik met de S (30.000 km/jaar).

De aanschaf van de Twizy was een no-brainer. De aanschaf van de Tesla S werd interessant door de lage bijtelling. Als de Tesla 3 in 2017 beschikbaar was geweest, zou dat ook een no-brainer zijn geweest.
 
Hier vanuit een Volvo V40 (sjoemeldiesel) en chevrolet Spark naar MX en fiat 500E... had ook nooit een auto met cataloguswaarde van 100k kunnen veroorloven dus was allicht een v60 geworden toen de v40 eruit moest