Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Firmware 7.0 - Belgium / Netherlands

This site may earn commission on affiliate links.
Alle begrip, maar die imposante blog post van "Your autopilot has arrived" mag voor mij wel offline voor EU users en pas weer online als die software er is...vind het ook gek dat je al wel betaald hebt voor iets waar blijkbaar de RDW toch nog iets van moet vinden...
 
Om de kinderen de werking uit te leggen heb ik eerder vanavond voor autopilot op de ring A10 gespeeld. Best leuk om het gedrag van de AP te imiteren. Hierbij liep ik meteen tegen een probleem aan. Als mijn voorligger met 90 km/uur rechtsaf sloeg had ik vrij baan op de meest rechtse rijstrook en ging weer 100 km/uur rijden. Gevolg was echter dat ik regelmatig auto"s rechts ging inhalen. In de VS geen probleem maar hier niet toegestaan. Hoe zal de echte AP hier mee omgaan?

Hier is het ook niet toegestaan om op de middelste rijstrook te blijven rijden, tenzij in de bebouwde kom en daar mag je dan wel rechts inhalen, alhoewel ik hier liever spreek over voorbijrijden. Inhalen is meer iets van op de zelfde rijstrook vertrekken en na het voertuig te passeren terug naar die rijstrook gaan.
Ik weet niet of dit de officiële wettelijke definitie is :)
 
Als je dit leest dan blijft het verwarrend, wel of geen torque sleep op rwd versies en wel of geen merkbaar effect.

7.0 Torque Sleep Efficiency | TESLA OWNER

Wel of geen torque sleep lijkt me eenvoudig na te vragen bij Tesla zelf. Dat het verschil niet merkbaar is geloof ik direct. Het is immers een RWD, dus de situaties waarbij het zinvol is om de motor "uit" te zetten zijn er simpelweg nauwelijks. Dat een individu bij een willekeurige rit wel/geen verschil merkt zegt mij niet zoveel. Daar moet je meerdere keren hetzelfde traject voor rijden (heen en terug) en alles middelen om een zo betrouwbaar mogelijk oordeel te kunnen geven.
 
Inderdaad zal van 'echte' torque sleep niet of nauwelijks sprake zijn.
Ik kan me eerder kan voorstellen dat er een zekere bandbreedte rond het nulpunt van het gaspedaal is (overgang van accelereren naar afremmen), waarin de motor 100% vrij loopt. Die vrijloop is dan de torque sleep.

Het is namelijk erg lastig om het pedaal zodanig te doseren dat er geen versnelling of regeneratie plaatsvinden. En het regenereren is maar iets van 70% effectief (85% van 85%, ofzo), dus dat moet je vermijden als het niet echt nodig is..
 
Inderdaad zal van 'echte' torque sleep niet of nauwelijks sprake zijn.
Ik kan me eerder kan voorstellen dat er een zekere bandbreedte rond het nulpunt van het gaspedaal is (overgang van accelereren naar afremmen), waarin de motor 100% vrij loopt. Die vrijloop is dan de torque sleep.

Het is namelijk erg lastig om het pedaal zodanig te doseren dat er geen versnelling of regeneratie plaatsvinden. En het regenereren is maar iets van 70% effectief (85% van 85%, ofzo), dus dat moet je vermijden als het niet echt nodig is..

Ik lees elders op het forum dat de regen curve is aangepast. Daarmee zou je wat makkelijker kunnen cruisen. Dan heb je er mogelijk wat aan. Ik denk dat het meer oplevert als ik met teenslippers ga rijden. Minder zware voeten :)

Helaas verzuipen dit soort berichten daar in het eindeloze gezeik/discussies over wel/niet mooi vinden van de User interface.
 
Dit staat in de (beta) release notes over torque sleep bij rwd:
ImageUploadedByTapatalk1445449801.991123.jpg
 
Alle begrip, maar die imposante blog post van "Your autopilot has arrived" mag voor mij wel offline voor EU users en pas weer online als die software er is...vind het ook gek dat je al wel betaald hebt voor iets waar blijkbaar de RDW toch nog iets van moet vinden...

De RDW mág er wat van vinden aangezien het de instantie is die de Type-goedkeuring voor de Tesla Model-S in heel Europa heeft afgegeven. In feite veranderen de eigenschappen van de auto met eigenschappen die nooit zijn gekeurd bij dit type. Ik heb verder geen idee hoe en wat verder, maar ik weet wel dat instanties als de RDW (en ook de buitenlandse varianten) stoeien met het fenomeen 'nieuwe eigenschappen door software updates'. In die zin is Tesla de eerste, maar zal zeker ook niet de laatste zijn...

(Zie ook: https://www.rdw.nl/sites/tgk/englishversion/Paginas/default.aspx)