Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD beginnersvragen

This site may earn commission on affiliate links.
Het maakt NoA echter wel zo'n beetje zinloos: ik moet nog steeds zelf knipperen en zelf sturen :(
Het is een slag: als je het stuur tussen duim en wijsvinger neemt, je elleboog op de middenconsole (rechterhand) of het portier (linkerhand) laat rusten en je laat je hand een beetje hangen dan ziet het stuur als het ware een gewichtje hangen. Het tegennatuurlijke is dat je ook moet blijven hangen als het stuur verdraait. Je bent geneigd dan geen druk meer te geven en dan ben je er voor het systeem niet meer. Nogmaals: het is een slag, maar het heeft mij een tripje naar Corsica gekost voor ik het echt door had. Geen straf overigens, dat tripje :)
 
  • Like
Reactions: DucaTinus
Het is een slag: als je het stuur tussen duim en wijsvinger neemt, je elleboog op de middenconsole (rechterhand) of het portier (linkerhand) laat rusten en je laat je hand een beetje hangen dan ziet het stuur als het ware een gewichtje hangen. Het tegennatuurlijke is dat je ook moet blijven hangen als het stuur verdraait. Je bent geneigd dan geen druk meer te geven en dan ben je er voor het systeem niet meer. Nogmaals: het is een slag, maar het heeft mij een tripje naar Corsica gekost voor ik het echt door had. Geen straf overigens, dat tripje :)

Doe ik al precies zo. Maar behalve dat ik op een gegeven moment kramp krijg, vind ik het ook niet leuk. Ik heb een zelfsturende auto, wat doet mijn hand op het stuur? Waarom moet ik richting aangeven? NoA voegt op dit moment bitter weinig toe.
En yes, ik snap de gedachtes erachter en ik heb die bats geld uitgegeven omdat ik verwacht dat er binnen vijf jaar vooruitgang zal zijn.
Maar voorlopig ben ik iedere keer dat ik richting aangeef en instuur zwaar geïrriteerd :D
 
Met mijn MB C350E (280pk) was ik altijd aan het trappen. Met de m3 rij ik relaxed en rustig. Heb minder de neiging om maar op die linkerbaan te hangen en als een scheermes door het verkeer te gaan. Heb de behoefte ook helemaal niet meer sinds ik de model 3 rij.
Het verschil op een rit van huis naar werk is 4 minuten tussen trappen met een max van 160km/u en rustig 110km/u mee cruisen.
Ik spreek wel eens vaker EV rijders en die ervaren dit ook. Omdat je continue met je neus op je verbruik/range wordt geduwd gaat je mindset veranderen.

C350E represent! :D

Geinig dat jij blijkbaar een vertraging op de lijn had. Ik was in de MB juist al superrelaxed. Juist om zoveel mogelijk kilometers electrisch te kunnen rijden. Cruise control zelfs binnen de bebouwde kom aan. Overal waar het maar kon, de stekker in de muur om op te laden.
Het was echt voor mij de testcase om aan een vol-electrische auto te gaan wennen.
En ondanks dat ik volgens de LM fiks onder het gemiddeld verbruik zat, toch regelmatig petjes kunnen pesten :p

Wat dat betreft rij ik nu een stuk slordiger en saaier. Opladen kan morgen ook wel en petjes kijken wel uit om me uit te dagen ;)
 
C350E represent! :D

Geinig dat jij blijkbaar een vertraging op de lijn had. Ik was in de MB juist al superrelaxed. Juist om zoveel mogelijk kilometers electrisch te kunnen rijden. Cruise control zelfs binnen de bebouwde kom aan. Overal waar het maar kon, de stekker in de muur om op te laden.
Het was echt voor mij de testcase om aan een vol-electrische auto te gaan wennen.
En ondanks dat ik volgens de LM fiks onder het gemiddeld verbruik zat, toch regelmatig petjes kunnen pesten :p

Wat dat betreft rij ik nu een stuk slordiger en saaier. Opladen kan morgen ook wel en petjes kijken wel uit om me uit te dagen ;)
LOL......zoveel mogelijk km's elektrisch met een C350E? Ik begon bij afname in 2015 met een range van 23km (op papier).......toen ik hem inleverde stond hij op 14km range, in de zomer met 20 graden. Iedere dag braaf aan de lader. Mega degradatie na 4 jaar :)
 
Voor volgende week FSD upgrade geplant voor mijn X.
Iemand al ervaringen? wat kan ik verwachten, anders dan dat ik al mijn instellingen opnieuw moet instellen.

* verkeerdkegels heb ik nu al in mijn scherm. (Dit was elders genoemd, maar klopt dus niet)
 
Het staat buiten kijf dat vision vitaal en leidend is. Maar in tegenstelling tot lidar biedt vehicle2vehicle communicatie wel informatie die niet, of veel te laat, uit vision is af te leiden.

Niemand zegt dat v2v de heilige graal van autonomie is die al het andere vervangt, maar het voegt mogelijk wel enorm veel toe, van de genoemde voorbeelden van treintje rijden en voorrang synchroniseren tot door de auto's voor je heen kunnen kijken op basis van wat zij zien en beschikbare parkeerplaatsen eerlijk verdelen.

Precies mijn punt. In combinatie met de huidige technieken, zal v2v uiteindelijk van groot belang zijn om volwaardig FSD te laten slagen.

Met camera’s en radar/lidar alleen redden we het niet.
 
Voor volgende week FSD upgrade geplant voor mijn X.
Iemand al ervaringen? wat kan ik verwachten, anders dan dat ik al mijn instellingen opnieuw moet instellen.

* verkeerdkegels heb ik nu al in mijn scherm. (Dit was elders genoemd, maar klopt dus niet)

Wat je kan verwachten?
anders dan dat je een paar duizend euro hebt stukgeslagen? Niet veel
In plaats van je geld te doneren aan Elon Mu$k had je het beter aan iemand anders kunnen geven die met jouw bijdrage zijn ICE kan inruilen voor een EV.

Verkeerdkegels :)
 
Last edited:
Wat je kan verwachten?
anders dan dat je een paar duizend euro hebt stukgeslagen? Niet veel
In plaats van je geld te doneren aan Elon Mu$k had je het beter aan iemand anders kunnen geven die met jouw bijdrage zijn ICE kan inruilen voor een EV.

Verkeerdkegels :)
Hoi de vraag ging over de hardware upgrade, die is gratis. Die 5k voor FSD had ik bij de aanschaf betaald.
Zoals aangegeven zie ik de verkeerskegels nu ook al zonder upgrade. Dank je voor de tip, ik was er zelf niet op gekomen.
 
A2 naar E40 ri Brussel staat geen lagere limiet. Richting Luik staat er 70 vlak voor een bocht, ik kan me niet voorstellen dat je daar een Tesla gaat vinden die spontaan aan 120 daar wil door rijden.
Je mag 70 km/h tijden tot na het tankstation richting Luik, mijn auto accelereert vanaf hier Google Maps
Er eerste keer was ik niet erg aandachtig en reed ik bijna 120 km/h voor ik de echte oprit naderde..
Ik heb je toen gezegd dat als je auto toch zou versnellen, je dat moest aankaarten bij Tesla. Wacht je nog altijd op antwoord?
Ik wacht nog altijd op antwoord.
 
De toekomst is er voor te zorgen dat mensen de mogelijkheid hebben om aan te geven dat zij de controle willen hebben over de ingestelde snelheid, en zich niet willen baseren op die foute janboel van die bestanden.
Je kan
  • ofwel nog 10 jaar wachten tot men er in slaagt om ze 99% van de tijd correct (100% wordt in onze generatie niet gehaald) ondertussen heb je niets.
  • Ofwel nu al genieten van de 90% dat het wel correct werkt, met een kleine oplettendheid bij snelheidswissel om te zien of het knopt. Een er aren chauffeur hoeft zelfs niet te kijken. Die ‘voelt’ het.
Herinner je je nog de eerste navigatietoestellen? Door de onvolmaaktheid toonden ze eerst de volledige route en de navigatie startte maar als je die expliciet bevestigde.
Hadden ze de toestellen van die kwaliteit toen niet op de markt gebracht, dan hadden ze de leerschool niet kunnen doorlopen om tot de kwaliteit van de huidige systemen te komen.
De auto versnelt naar 120 km/h, terwijl ik hem op 70km/h heb ingesteld, met als instellingen Set Speed = Current Speed. Ik vraag hem dus expliciet om de snelheid NIET aan te passen aan de maximale limiet.
Ik weet niet hoe het bij een M3 is, maar bij de S kan je de AP (en ook TACC) op 2 manieren instellen
  1. Hendel kort naar je toe trekken is TACC aanzetten aan de huidige snelheid (2 keer trekken is AP aan zetten)
  2. Hendel lang naar je toe trekken is snelheid automatisch laten aanpassen naar de max toegelaten snelheid (+je ingestelde marge). Hij versnelt dan als de toegelaten snelheid van 90 naar 120 gaat, wat volgens de database (verkeerlijk) het geval is in Vilvoorde (in werkelijkheid van 90 naar 70)
Wellicht gebruik je (onbewust) de tweede methode.
Of is er een fout in jouw hendel? Misschien blijft hij hangen zodat elk aantrekken als ‘lang’ gedetecteerd wordt.
 
  1. Hendel kort naar je toe trekken is TACC aanzetten aan de huidige snelheid (2 keer trekken is AP aan zetten)
  2. Hendel lang naar je toe trekken is snelheid automatisch laten aanpassen naar de max toegelaten snelheid (+je ingestelde marge). Hij versnelt dan als de toegelaten snelheid van 90 naar 120 gaat, wat volgens de database (verkeerlijk) het geval is in Vilvoorde (in werkelijkheid van 90 naar 70)
Wellicht gebruik je (onbewust) de tweede methode.
Of is er een fout in jouw hendel? Misschien blijft hij hangen zodat elk aantrekken als ‘lang’ gedetecteerd wordt.

Dit klopt volgens mij niet. Hendel naar:

- beneden is TACC op huidige ECHTE snelheid.
- naar je toe is de geselecteerde AP snelheid (blauw/grijze cirkeltje)
- naar je toe blijven houden is de AP snelheid (blauw/grijzen cirkeltje) met ingestelde marge aanpassen naar de nav kaart/ vision aangegeven v max (verkeersbordje)
- naar boven lijkt me de vMax volgende de de nav kaart / vision aangegeken v max. (verkeersbordje) maar die gebruik ik eigenlijk nooit omdat vaak het blauw/grijze cirkeltje gelijk is aan de nav / vision vMax.


Trouwens, voorheen was de "lange" hendel naar je toe gekoppeld aan je ingestelde maximum snelheid. Stelde je in dat je b.v. maar 110km/u wilt en je reed op een weg waar de navigatie / vision vmax 130 is dan werd de AP/TACC snelheid 110. Dat was echt IDEAAL, maar helaas al lange tijd werkt het niet meer zo. Deze bug al zo vaak gerapporteerd maar kennelijk zien ze het niet als bug.......
 
Je kan
  • ofwel nog 10 jaar wachten tot men er in slaagt om ze 99% van de tijd correct (100% wordt in onze generatie niet gehaald) ondertussen heb je niets.
  • Ofwel nu al genieten van de 90% dat het wel correct werkt, met een kleine oplettendheid bij snelheidswissel om te zien of het knopt. Een er aren chauffeur hoeft zelfs niet te kijken. Die ‘voelt’ het.
Herinner je je nog de eerste navigatietoestellen? Door de onvolmaaktheid toonden ze eerst de volledige route en de navigatie startte maar als je die expliciet bevestigde.
Hadden ze de toestellen van die kwaliteit toen niet op de markt gebracht, dan hadden ze de leerschool niet kunnen doorlopen om tot de kwaliteit van de huidige systemen te komen.

Ik weet niet hoe het bij een M3 is, maar bij de S kan je de AP (en ook TACC) op 2 manieren instellen
  1. Hendel kort naar je toe trekken is TACC aanzetten aan de huidige snelheid (2 keer trekken is AP aan zetten)
  2. Hendel lang naar je toe trekken is snelheid automatisch laten aanpassen naar de max toegelaten snelheid (+je ingestelde marge). Hij versnelt dan als de toegelaten snelheid van 90 naar 120 gaat, wat volgens de database (verkeerlijk) het geval is in Vilvoorde (in werkelijkheid van 90 naar 70)
Wellicht gebruik je (onbewust) de tweede methode.
Of is er een fout in jouw hendel? Misschien blijft hij hangen zodat elk aantrekken als ‘lang’ gedetecteerd wordt.
Reactie is ten eerste volledig fout en ten tweede naast de kwestie. Ik wil gewoon een modus waarin IK bepaal hoe snel de wagen rijdt zonder dat baggersoftware bepaalt om die snelheid aan te passen naar een foute waarde uit een bestand uit 2018. En dat gaat niet in de Model 3. Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen dat dat een probleem is?
 
Ik wil gewoon een modus waarin IK bepaal hoe snel de wagen rijdt
Je kan de instelling toch overrulen? Tijdelijk met de pedaal. Voor onbepaalde tijd met de hendel Niet ‘lang’ trekken anders kies je expliciet voor de database snelheid (op de MS toch).
En mocht hij om 1 of andere reden, die wij niet begrijpen, blijven naar de database snelheid gaan, dkan je (opnieuw in de MS), door de hendel naar beneden te tikken, een lagere snelheid kiezen en door naar boven te tikken een hogere.
Ik meen te weten dat dit op de M3 met de scrollwieltjes is.
Ik denk dat er bij jou ofwel
  • een technisch probleem is
  • of dat je iets uit de handleiding verkeerd begrepen hebt.
Ik zou eens naar een SeC rijden. Ze zullen je in beide gevallen helpen.
Hier hebben we alles geprobeerd wat wij kunnen om je van op afstand te helpen.
Er is ook nog niemand hier anders die aangeeft dat hij ervaart wat jij beschrijft. Wat mijn twee resterende opties eigenlijk weer bevestigt.
 
@Phil V: ook mijn Model 3 gaat soms vanzelf langzamer of harder rijden dan de snelheid die ik ingesteld heb (met de standaard AP versie), dus Hippogrief is niet alleen. Zie eerdere post.
Voorbeeld: ik rijd ergens 100km/h op de CC en rijd een snelweg bocht in en de auto gaat terug naar 90km/h (geen snelheids beperking van 90 km/h aanwezig op die plek). Na de bocht gaat ie dan weer 100km/h. Ook gehad: ik rijd op de snelweg met 100 km/h op de CC, en net voor het samenkomen van de snelweg met een andere snelweg gaat de auto ineens versnellen naar 120 km/h. 120km/h was daar helemaal niet toegestaan.

Ik wil hetzelfde als Hippogrief: de snelheid waarop ik de cruise control instel moet de snelheid zijn die de auto blijft rijden. Ongeacht een aanpassing in de geldende limiet of wat de auto denkt dat de geldende limiet is.
Mijn CC instelling staat op "actuele snelheid". En dat werkt normaal gesproken ook: stel ik de CC in op 75km/h waar je volgense de auto 80km/h mag, dan gaat de auto netjes 75km/h op de CC rijden.

Het lijkt mij gewoon een softwarebug dat de auto soms vanzelf gaat versnellen/vertragen. Tenzij iemand me een instelling kan aanwijzen die dit gedrag veroorzaakt.
 
Voorbeeld: ik rijd ergens 100km/h op de CC en rijd een snelweg bocht in en de auto gaat terug naar 90km/h (geen snelheids beperking van 90 km/h aanwezig op die plek).
Dit is net AP. In een bicht vertraagt hij om de bocht veilig te nemen. Inderdaad hij vertraagt dan meer dan ik zelf zou doen (safe side). Dit corrigeer ik met lijn rechtervoet.
Ook gehad: ik rijd op de snelweg met 100 km/h op de CC, en net voor het samenkomen van de snelweg met een andere snelweg gaat de auto ineens versnellen naar 120 km/h. 120km/h was daar helemaal niet toegestaan.
Dit is inderdaad een database fout. Die corrigeer ik door de instelsnelheid manueel te verminderen. Hendel if scrolwiel
ook mijn Model 3 gaat soms vanzelf langzamer of harder rijden dan de snelheid die ik ingesteld heb (met de standaard AP versie), dus Hippogrief is niet alleen.
Dit is bij mij enkel als ik lang aan de hendel getrokken heb en dus gekozen heb om de snelheid automatisch aan te passen (op basis van verkeersbordherkenig if database). Als AP op zet door de hendel naar beneden te drukken, neemt hij de actuele snelheid, met een maximum van de database snelheid +eigen marge en als dit maximum (terecht of onterecht) vermindert dan vertraagt hij. Mss werkt dat bij een M3 inderdaad niet.