Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik herhaaldelijk heb gelezen, is dat FSD beta de normale FSD gaat vervangen, als deze goed genoeg is. Ik snap dat onderscheid tussen "onze" FSD en FSD-beta dus niet. Ons is in principe een FSD belooft waar FSD-beta naar streeft.

1 jaar geleden nog, zijn er serieuze beloftes gedaan die ook mij zijn gedaan in 2019 en velen, velen voor mij: Elon Musk explains how self-driving robotaxis will justify Tesla's massive valuation

Musk’s valuation math goes like this: Assume the company soon reaches $50 billion to $60 billion in annual car sales (the company generated $9.31 billion in automotive revenue in Q4 and said that vehicle deliveries would increase an average of 50% a year going forward). As Tesla’s self-driving technology continues to improve, those vehicles will become self-driving robotaxis, allowing usage to go from 12 hours a week to 60 hours a week. Tesla could charge additional fees for those robotaxis, allowing the company to generate much more revenue per car. Basically, it would be like bringing software economics to the manufacturing-intensive car business.

Dit betekent dat als FSD niet op level 5 komt, dan krijgen wij geen robottaxi. Dit nieuws baart mij dan ook zorgen:

Geven ze daarmee plan A op? Zie ook Tesla Teases A Custom Robotaxi, Are They Crazy?

It’s unlikely, but perhaps this is even an admission that they can’t actually turn old Teslas into robotaxis, out of fear that pure camera-based FSD might not happen. They don’t like to admit that possibility, though.
 
Kijk uit: je praat over twee zaken:
1 FSD ja/nee
2 model robot taxi

Ik vind het niet onlogisch dat het sedan model (gebaseerd op een menselijke bestuurder) vervangen wordt door een robot taxi model. Geen stuur, geen pedalen, misschien minder/geen frunk enz.

Dat wil niet zeggen dat die software niet werkt op een standaard SEXY model.

En ieder nieuw model wat uitkomt zal verbeterd zijn ten opzichte van de oudere versies.
 
  • Like
Reactions: Woek
Kijk uit: je praat over twee zaken:
1 FSD ja/nee
2 model robot taxi

Ik vind het niet onlogisch dat het sedan model (gebaseerd op een menselijke bestuurder) vervangen wordt door een robot taxi model. Geen stuur, geen pedalen, misschien minder/geen frunk enz.

Dat wil niet zeggen dat die software niet werkt op een standaard SEXY model.

En ieder nieuw model wat uitkomt zal verbeterd zijn ten opzichte van de oudere versies.
Ja, je wordt natuurlijk niet zomaar de rijkste man ter wereld …
 
Maar dit zinnetje staat al sinds vorig jaar op de bestel pagina van Tesla:

Full Self-Driving Capability​

Binnenkort beschikbaar:​

  1. Automatisch sturen op straten binnen de bebouwde kom

Wanneer is ‘binnenkort‘? En wat kan FSD dan meer dan dat het nu kan? Nu kan ik toch ook Autosteer aanzitten in de bebouwde kom??
 
  • Funny
Reactions: Stream
Kwestie van interpretatie. Ja, de auto stuurt (in bepaalde situaties) zelf. Maar dat doen vele merken ook. Inhalen en zo, daar zal je eerst zelf actie moeten uitvoeren. Dan stuurt de auto inderdaad vanzelf. Of je dat FSD kan noemen, is discutabel. Enzovoorts.

Laat je niets wijs maken door meneer Musk en zijn marketing afdeling; die FULL SELF drive komt er in Europa gewoon voorlopig niet. Die website is dus nogal misleidend. Dit is al jaren zo.
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Kijk uit: je praat over twee zaken:
1 FSD ja/nee
2 model robot taxi

Ik vind het niet onlogisch dat het sedan model (gebaseerd op een menselijke bestuurder) vervangen wordt door een robot taxi model. Geen stuur, geen pedalen, misschien minder/geen frunk enz.

Dat wil niet zeggen dat die software niet werkt op een standaard SEXY model.

En ieder nieuw model wat uitkomt zal verbeterd zijn ten opzichte van de oudere versies.

Zo werd dat niet gepresenteerd in bijvoorbeeld 2019. Dat er nu een apart product komt, was toen niet aangekondigd. Tesla unveils 'Robotaxi' plan for self-driving ride-sharing network next year

Dat nu de definities van alles rondom FSD blijkbaar herschreven worden, is de crux van de discussie.
 
Zo werd dat niet gepresenteerd in bijvoorbeeld 2019. Dat er nu een apart product komt, was toen niet aangekondigd. Tesla unveils 'Robotaxi' plan for self-driving ride-sharing network next year

Dat nu de definities van alles rondom FSD blijkbaar herschreven worden, is de crux van de discussie.

Ze worden niet herschreven. Jij hebt alleen voor jezelf een invulling gegeven aan een betekenis die past binnen een door jou gewenst beeld.
Nu langzaam aan duidelijk wordt wat de andere partij in de discussie heeft bedoeld met deze omschrijving, ga je er voor het gemak vanuit dat zij de definities herschrijven.

Zie het zo. Er is beloofd een vloeistof die je kunt drinken en waar je dronken van kunt worden.

De een denkt dan aan whisky, de ander aan cognac en weer een ander aan bier, wijn of wodka.
Uiteindelijk wordt er iets nieuws geleverd wat idd vloeibaar is en waar alcohol in zit.
Dat dit niet aan de eerdere definities voldoet die men zelf heeft ingevuld klopt. Echter de definities waren eerder niet zo strak gegeven en dus is het strakker zetten niet het herschrijven maar precies dat men stelt ze strakker.

Nergens is in welke omschrijving ooit beweerd dat FSD of FSD beta level 5 zal zijn.
Verder zie nu al een paar keer terug komen dat kopers in NL van FSD beweren dat ze FSD hebben.
Dit is gewoon niet waar ze hebben nog steeds maximaal de EAP omdat zoals bij het kopen van de FSD is aangegeven dat ze ooit een FSD zullen krijgen.
Hooguit kan je stellen dat dit lang duurt. Alles wat je er meer over beweert is gewoon niet gebaseerd op waarheid.
 
  • Like
Reactions: wooter
Verder zie nu al een paar keer terug komen dat kopers in NL van FSD beweren dat ze FSD hebben.
Dit is gewoon niet waar ze hebben nog steeds maximaal de EAP omdat zoals bij het kopen van de FSD is aangegeven dat ze ooit een FSD zullen krijgen.
Die Nederlandse kopers hebben wel degelijk "Full Self Driving" (of "Volledig zelfrijdende besturing") gekocht. Zie bijgevoegde afbeelding van hoe het destijds (eind 2019) op de website stond. Er was overigens toen geen Enhanced Autopilot beschikbaar.

Tegenwoordig is de naamgeving iets aangepast. Want "Full Self Driving" heet tegenwoordig Full Self-Driving Capability.
 

Attachments

  • fsd.jpeg
    fsd.jpeg
    149.6 KB · Views: 63
FSD != robotaxi. Enigszins teleurstellend gaf Elon bij het uitkomen van FSD Beta aan dat de 'volwaardige' FSD zoals beloofd in het FSD pakket dat je nu kan kopen, eigenlijk level 2 blijft (maw, de auto kan wel alle rijbewegingen aan, maar zal soms nog voor assistentie vragen en dus kan je niet op de achterbank gaan pitten). Daarnaast is er de bewering dat FSD zelf een parkeerplaats kan zoeken, waar Smart Summon een indicator is dat dat wel kan (maar is Smart Summon dan niet een vorm van level 5, want er zit niemand achter het stuur?).

Die Nederlandse kopers hebben wel degelijk "Full Self Driving" (of "Volledig zelfrijdende besturing") gekocht.
Klopt. Maar Elon/Tesla vullen dat dus in als een L2 rijassistent die de meeste rijhandelingen zelf af kan, maar nog altijd L2 supervisie van een bestuurder nodig heeft.

Misschien dat men later dit L3 of zelf L4 kan noemen, maar Elon/Tesla wachten niet tot de regels zijn aangepast. Audi stelde in 2017 al hun A8 met stauassistent voor die L3 zou gaan rijden op snelwegen aan max. 60 km/u en die is er nooit gekomen. Nu pas met de Mercedes S zou deze L3 stauassistent beschikbaar worden.

Het geeft dus ook de crux aan tussen regelgeving en technische capaciteiten. Het gebrekkige gedrag bij bochten, afritten en lane changes is bij Tesla vooral te wijten aan conservatieve UNECE regels. Ik herinner me autopilot nog voor UNECE en de auto deed probleemloos bochten en lane changes. Dat is omdat UNECE de G-krachten in een bocht beperkt (maw ofwel moet de snelheid eruit ofwel moet de bocht minder scherp) en bij lane changes expliciet bepaalt hoelang de knipperlichten moeten branden en hoe snel de lane change compleet moet zijn. Als er dan iemand treuzelt in je dode hoek of sneller nadert, loopt die timer af en wordt de lane change afgebroken, in plaats van gewoon in te voegen, of te wachten tot het sneller verkeer voorbij is.

Want "Full Self Driving" heet tegenwoordig Full Self-Driving Capability.
Waarschijnlijk deels omdat de mogelijkheid er nu wel is, maar niet in Europa.
 
  • Like
Reactions: RobsEV
Die Nederlandse kopers hebben wel degelijk "Full Self Driving" (of "Volledig zelfrijdende besturing") gekocht. Zie bijgevoegde afbeelding van hoe het destijds (eind 2019) op de website stond. Er was overigens toen geen Enhanced Autopilot beschikbaar.

Tegenwoordig is de naamgeving iets aangepast. Want "Full Self Driving" heet tegenwoordig Full Self-Driving Capability.
Waar staat level 5?


Precies nergens. Dat is een invulling die je er zelf aan gegeven hebt.
 
Waar staat level 5?


Precies nergens. Dat is een invulling die je er zelf aan gegeven hebt.
Inderdaad. Dat staat nergens. En dat beweer ik ook niet :cool:.

Het enige dat ik aangaf, is dat het als "Full Self Driving" (of "Volledig zelfrijdende besturing") is verkocht. En wat het inhoudt, dat is aan interpretatie onderhevig. Onderstaande uitspraak van jou klopt dus niet. Mensen hebben daadwerkelijk "Full Self Driving" (of "Volledig zelfrijdende besturing") gekocht.

Verder zie nu al een paar keer terug komen dat kopers in NL van FSD beweren dat ze FSD hebben.
Dit is gewoon niet waar ze hebben nog steeds maximaal de EAP omdat zoals bij het kopen van de FSD is aangegeven dat ze ooit een FSD zullen krijgen.

En ja: nogmaals. Ik ben het met je eens. Iedereen heeft er een eigen invulling aan gegeven. En klaagt er vervolgens over.

Ondergetekende overigens niet. Ik heb het aangeschaft en wist op dat moment wat het kon en wat niet. En ben er tot op de dag van vandaag blij mee.
 
  • Like
Reactions: Woek
Inderdaad. Dat staat nergens. En dat beweer ik ook niet :cool:.

Het enige dat ik aangaf, is dat het als "Full Self Driving" (of "Volledig zelfrijdende besturing") is verkocht. En wat het inhoudt, dat is aan interpretatie onderhevig. Onderstaande uitspraak van jou klopt dus niet. Mensen hebben daadwerkelijk "Full Self Driving" (of "Volledig zelfrijdende besturing") gekocht.

Er is ook nergens beloofd dat je het direct zou krijgen maar op een nog niet gedefinieerde tijd in de toekomst.
Als dit lang duurt snap ik wel de frustratie maar is wel een beetje te verwachten ook gezien de juridische weerstand.

En ja: nogmaals. Ik ben het met je eens. Iedereen heeft er een eigen invulling aan gegeven. En klaagt er vervolgens over.

Ondergetekende overigens niet. Ik heb het aangeschaft en wist op dat moment wat het kon en wat niet. En ben er tot op de dag van vandaag blij mee.
👍
 
  • Like
Reactions: Woek
Dus als iets "*volledig* zelfrijdende besturing" heet, dan is de mening dat dit een interpretatieprobleem is van de mensen die denken dat het daadwerkelijk volledig is? Ik wil veel discussies voeren, maar een discussie over de herdefiniëring van woorden valt daar niet onder. We hebben het niet over politiek!

Simpel. Als iets "groen" heet, maar eigenlijk niet is, dan heet dat "green washing". Als iets "volledig autonoom" heet, maar eigenlijk niet is, dan heet dat "AI washing"? ;)
 
Ik wil veel discussies voeren, maar een discussie over de herdefiniëring van woorden valt daar niet onder.

Die kan je ook omdraaien.
Het gaat erom of het FSD L2 of L5 is.
Jij gaat er vanuit dat FSD per definitie L5 is. Dat is een definitie die jij er aan geeft.

Het is i.i.g. op dit moment nog L2 en of het ooit L5 gaat worden is niet alleen afhankelijke van de Tesla maar ook van de regelgeving.
In eerste instantie lijkt het mij al een goed begin als van FSD de L2 versie zou worden uitgerold zoals dat nu ook in de VS is.
 
  • Like
Reactions: Woek
Zo werd dat niet gepresenteerd in bijvoorbeeld 2019. Dat er nu een apart product komt, was toen niet aangekondigd. Tesla unveils 'Robotaxi' plan for self-driving ride-sharing network next year

Dat nu de definities van alles rondom FSD blijkbaar herschreven worden, is de crux van de discussie.
Volgens mij is er nooit beweerd dat FSD kopen zou inhouden dat je er een robotaxi van zou kunnen maken op termijn. Het artikel dat je aanhaalt suggereert het tegendeel, stelt vooral dat Tesla belachelijk veel gaat verdienen aan bijkomende inkomsten uit robotaxi's. Eerlijk gezegd vraag ik me af wie in 2019 wat op de hoogte was van de beperkte progressie van Tesla in vele jaren ervoor en toch dacht dat een jaartje erna alles wel opgelost zou zijn.
 
Volgens mij is er nooit beweerd dat FSD kopen zou inhouden dat je er een robotaxi van zou kunnen maken op termijn. Het artikel dat je aanhaalt suggereert het tegendeel, stelt vooral dat Tesla belachelijk veel gaat verdienen aan bijkomende inkomsten uit robotaxi's.
Ik lees hier niets tegendeels:
As part of Tesla’s presentations about their progress toward full self-driving, the automaker unveiled its ‘Robotaxi’ plan for a self-driving ride-sharing network with its electric cars to be activated as soon as next year with an over-the-air software update.

Eerlijk gezegd vraag ik me af wie in 2019 wat op de hoogte was van de beperkte progressie van Tesla in vele jaren ervoor en toch dacht dat een jaartje erna alles wel opgelost zou zijn.
Jaren geleden werd er van alles beloofd door Tesla zelf, hun verkopers en door veel mensen op dit forum onderschreven. "Je had anders moeten extrapoleren" is achteraf altijd eenvoudig gezegd, zeker als het over iets niet-rechtlijnigs gaat als R&D.
 
Zo werd dat niet gepresenteerd in bijvoorbeeld 2019. Dat er nu een apart product komt, was toen niet aangekondigd. Tesla unveils 'Robotaxi' plan for self-driving ride-sharing network next year

Dat nu de definities van alles rondom FSD blijkbaar herschreven worden, is de crux van de discussie.

Kan zijn dat ik het verkeerd begrijp... Maar ik zie het gewoon als een extra type auto en haalt het niets weg bij de bestaande opties. Maar ik denk dat men inziet dat er best wel veel haken en ogen zitten als privé personen hun auto ter beschikking gaan stellen.
 
  • Like
Reactions: RobsEV