Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb nog steeds goede hoop dat Tesla een aantal upgrades mogelijk gaat maken.... Ik ben bereid daar, in redelijkheid, voor te betalen. Denk aan MCU2 verhaal.

MCU2 upgrade kon omdat de S/X bekabeling nog enigszins compatible is. MCU3 is dat niet omdat de auto echt totaal anders is ontworpen. Een MCU3 upgrade zou dus een echt apart product moeten zijn. Een Legacy MCU3 zeg maar en die ontwikkelinvestering gaat Tesla niet maken. Zelfs als dat in de S/X niet met weinig moeite een driver monitoring system toegevoegd kan worden. Althans, niet bij de spiegel... een retrofit in de console gaat ook niet i.v.m. lichtinval tenzij ze puur een infraroodcamera gebruiken.

Er komt geen Legacy MCU3, er komt geen Legacy HW4. Elon had zich al gebrand aan de HW3 upgrade belofte en juist *DE* uitkomst voor Tesla is dat advanced driver monitoring een verplichting gaat worden want dat valt onder "regulatory approval" waardoor legacy S/X (pre-2022 models) die hierdoor nooit goedgekeurd kunnen worden en daardoor afgeschreven kan worden voor de UN/ECE landen.

Enige waar je wellicht op mag hopen als echt early FSD koper om een tegemoetkoming bij een toekomstige aanschaf van een nieuwe Tesla met FSD zodra FSD Level 4 ECHT over een flink aantal jaar toegelaten gaat worden in UN/ECE landen.

My 2 cents....
 
Ik heb 0 verstand van de techniek in de Tesla dus neem aan dat HW4 dan geen optie is.

Ik begrijp alleen niet goed waarom een camera in de spiegel unit niet zou kunnen. Er loopt al stroom.
 
Last edited:
MCU2 upgrade kon omdat de S/X bekabeling nog enigszins compatible is. MCU3 is dat niet omdat de auto echt totaal anders is ontworpen. Een MCU3 upgrade zou dus een echt apart product moeten zijn. Een Legacy MCU3 zeg maar en die ontwikkelinvestering gaat Tesla niet maken. Zelfs als dat in de S/X niet met weinig moeite een driver monitoring system toegevoegd kan worden. Althans, niet bij de spiegel... een retrofit in de console gaat ook niet i.v.m. lichtinval tenzij ze puur een infraroodcamera gebruiken.

Er komt geen Legacy MCU3, er komt geen Legacy HW4. Elon had zich al gebrand aan de HW3 upgrade belofte en juist *DE* uitkomst voor Tesla is dat advanced driver monitoring een verplichting gaat worden want dat valt onder "regulatory approval" waardoor legacy S/X (pre-2022 models) die hierdoor nooit goedgekeurd kunnen worden en daardoor afgeschreven kan worden voor de UN/ECE landen.

Enige waar je wellicht op mag hopen als echt early FSD koper om een tegemoetkoming bij een toekomstige aanschaf van een nieuwe Tesla met FSD zodra FSD Level 4 ECHT over een flink aantal jaar toegelaten gaat worden in UN/ECE landen.

My 2 cents....
Ik meen mij te herinneren dat HW3 een ongebruikte video input heeft maar kan het niet zo snel vinden, dat zou mogelijkheden bieden

Edit: of 2?
mcu1-hw3-2.jpg
 
Zou de rechter oordelen dat Tesla het geld moet teruggeven?
Een rechter oordeelt nooit uit rechtvaardigheid, maar uit recht.

Dus het kan meevallen, het kan tegenvallen.

In Duitsland is er een zaak geweest waar een rechter vond dat de koper van een Model 3 genoeg argumenten had om aan te geven dat FSD zoals deze nu is, niet levert wat Tesla belooft.

Maar dat is natuurlijk geen garantie dat een rechter in NL of BE voor jouw zaak identiek dezelfde uitspraak zal doen.

En zoals ik toen ook aangaf: zoiets moet je enkel doen als je echt alle bruggen met Tesla wil opblazen.
 
HW3 is toch krachtig genoeg om de auto volledig zelf te laten rijden? Waarom zou HW4 dan nodig zijn?

Neem aan dat als HW4 gaat komen, er weer een upgrade gaat komen voor HW3 owners.
Heel eerlijk: tot Tesla met een statement komt, weten we het gewoon niet.

Volgens een aantal mensen op het forum zou HW4 niet een eenvoudige plug and play upgrade zijn.

Tijd zal het leren. Ik verwacht in de toekomst ook meer en betere camera's.

Ik denk dat de huidige hw geen level 4 of 5 gaat geven. Level 2 wel, level 3 weet ik niet.

In die zin verwacht ik een beperkte afkoopregeling vanuit Tesla.
 
En zoals ik toen ook aangaf: zoiets moet je enkel doen als je echt alle bruggen met Tesla wil opblazen.

Ik zal ook zeker geen rechtszaak starten tegen Tesla, maar ik vind wel dat wij in Europa al maanden stil staan qua updates. In het begin kwamen er wel relatief grote updates maar de laatste tijd niet meer.

Dus ik verwacht zeker dit jaar een mega grote Europa update om ons als goede klanten (zeg nou zelf, 6400 euro betalen voor iets wat er nog niet is) tegemoet te komen en blij te maken.

Spijt van de aankoop heb ik (nog) niet omdat ik verwacht dat ik in de komende twee jaar (zolang rijd ik deze auto minimaal nog) nog wel grote FSD veranderingen ga meemaken.
 
Kans is groot dat Tesla FSD level 2 gaat houden, en dus er geen afkoopregeling gaat komen als Tesla ooit met nieuwe hardware level 3-4-5 kan bereiken.
Excuus, ik begrijp je even niet.

Als voor de mensen die FSD gekocht hebben er geen FSD gaat komen, dan lijkt het mij logisch dat daar een, beperkte, compensatie tegenover gaat staan.

Denk aan: bij aanschaf nieuwe Tesla een grote korting op FSD. Of anders iets van 50% van die waarde cash.

Naarmate de tijd verstrijkt wordt die groep steeds kleiner. Financieel zal dat dus wel te behappen zijn.
 
Excuus, ik begrijp je even niet.

Als voor de mensen die FSD gekocht hebben er geen FSD gaat komen, dan lijkt het mij logisch dat daar een, beperkte, compensatie tegenover gaat staan.

Denk aan: bij aanschaf nieuwe Tesla een grote korting op FSD. Of anders iets van 50% van die waarde cash.

Naarmate de tijd verstrijkt wordt die groep steeds kleiner. Financieel zal dat dus wel te behappen zijn.
Wat jij wenst is niet noodzakelijk wat Tesla zal geven.

Als je niet krijgt wat je wenst, moet je finaal gaan procederen, en eens je procedeert zit je mogelijk bij Tesla op een sh*tlist.

Als Tesla van mening is dat FSD een level 2 product is, zoals aangeboden in FSD Beta, en ze dit uitrollen in Europa, dan zie ik echt geen compensatieregeling voor iemand die een Tesla product met level 3/4/5 wil.
 
Ik zal ook zeker geen rechtszaak starten tegen Tesla, maar ik vind wel dat wij in Europa al maanden stil staan qua updates. In het begin kwamen er wel relatief grote updates maar de laatste tijd niet meer.

Dus ik verwacht zeker dit jaar een mega grote Europa update om ons als goede klanten (zeg nou zelf, 6400 euro betalen voor iets wat er nog niet is) tegemoet te komen en blij te maken.

Spijt van de aankoop heb ik (nog) niet omdat ik verwacht dat ik in de komende twee jaar (zolang rijd ik deze auto minimaal nog) nog wel grote FSD veranderingen ga meemaken.
Qua updates op FSD moeten we eerlijk zijn dat dit vrijwel stil ligt sinds FSD in lijn is gebracht met UNECE regels.

Ik zag dit weekend nog iemand op social media de verschillen tussen FSD (niet beta) in de VS en in het VK, wat er eigenlijk op neerkomt dat in de VS FSD beter afritten neemt, bij groen licht niet voor bevestiging vraagt als ie een auto volgt, veel beter en vlotter lane changes doet, ook zonder bevestiging, en veel overtuigender bochten kan nemen. Allemaal dingen die UNECE niet mogelijk maakt.
 
Wat jij wenst is niet noodzakelijk wat Tesla zal geven.

Als je niet krijgt wat je wenst, moet je finaal gaan procederen, en eens je procedeert zit je mogelijk bij Tesla op een sh*tlist.

Als Tesla van mening is dat FSD een level 2 product is, zoals aangeboden in FSD Beta, en ze dit uitrollen in Europa, dan zie ik echt geen compensatieregeling voor iemand die een Tesla product met level 3/4/5 wil.
Hoho het gaat niet om wensen.... En ik heb nergens gezegd dat ik ga procederen tegen een bedrijf waar ik aandelen in heb :rolleyes:

Er zijn destijds (ik spreek uit eind 2017) bepaalde toezeggingen gedaan die op meerdere manieren uit te leggen zijn en inderdaad een disclaimer op wet- en regelgeving.

Die wet- en regelgeving is best in beweging, ook in Europa. Daar kunnen we nu nog weinig van zeggen, dat kan over een jaar heel anders zijn.

Ik ben van mening dat Tesla *destijds* géén Level 2 product heeft aangeboden, maar wel degelijk FSD (zeg L4 of L5).

Ik zou zelf best met bijbetalen iets aan de hardware upgrades willen bijdragen, daar gaat het niet om....

Niet brullen voor je gebeten wordt ;)
 
Ik ben van mening dat Tesla *destijds* géén Level 2 product heeft aangeboden, maar wel degelijk FSD (zeg L4 of L5).
De handicap is dat Elon bij FSD Beta heeft gezegd dat voor Tesla het product Full Self Driving een rijassistent is, die volkomen zelf kan rijden, maar wel nog een bestuurder nodig heeft als failsafe (L2).

Let wel, ik wil ook graag L5, maar toen ik mijn FSD kocht was er in de Tesla documentatie inderdaad nergens een aanwijzing die aangaf dat ik op de achterbank kon gaan pitten terwijl mijn auto zelf zou rijden (=L5).
 
  • Like
Reactions: RobsEV
De handicap is dat Elon bij FSD Beta heeft gezegd dat voor Tesla het product Full Self Driving een rijassistent is, die volkomen zelf kan rijden, maar wel nog een bestuurder nodig heeft als failsafe (L2).

Let wel, ik wil ook graag L5, maar toen ik mijn FSD kocht was er in de Tesla documentatie inderdaad nergens een aanwijzing die aangaf dat ik op de achterbank kon gaan pitten terwijl mijn auto zelf zou rijden (=L5).

Ah daar zit het misverstand. Jij hebt het over FSD beta. Ik heb het over FSD zoals ik het eind 2017 heb gekocht. En daar zijn wel claims gedaan. Staan in vele draadjes genoemd...