Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik hoor toch behoorlijk wat kritische geluiden en zie dat ook op YT. Denk dat het eenzijdige wel meevalt. Al zijn het natuurlijk in het algemeen mensen die het interessant en leuk vinden.

Denk eens aan de bekende unprotected left: dat was toch geen reclame.

Verder zie ik behoorlijk wat filmpjes in drukke gebieden. Testen in SF, LA ed dat zijn echt geen woestijn wegen.
Ik zou FSD in Nederland zeker nog niet vetrouwen, met de ervaringen die ik heb met AP op snelwegen bij weefvakken, tapers (linkerstrook die in een scherpe punt invoegt in een knooppunt), de grote veiligheidsmarges bij het automatisch van rijstrook wisselen, de fouten bij het bepalen van de maximum snelheid, ..
 
Ik zou FSD in Nederland zeker nog niet vetrouwen, met de ervaringen die ik heb met AP op snelwegen bij weefvakken, tapers (linkerstrook die in een scherpe punt invoegt in een knooppunt), de grote veiligheidsmarges bij het automatisch van rijstrook wisselen, de fouten bij het bepalen van de maximum snelheid, ..

Eens: ik heb FSD en dat is niet in staat met 100% betrouwbaarheid van oprit naar afrit te gaan. Al is het wel een goede rijhulp.

Maar de vraag gaat over FSD beta en dat is een ander product. Daarom is het ook zo lastig om naar single stack te gaan.
 
Eens: ik heb FSD en dat is niet in staat met 100% betrouwbaarheid van oprit naar afrit te gaan. Al is het wel een goede rijhulp.

Maar de vraag gaat over FSD beta en dat is een ander product. Daarom is het ook zo lastig om naar single stack te gaan.
Als je de filmpjes van beta ziet, zie je toch wat aanwijzingen van onvolmaaktheden die we herkennen van de huidige AP en NOA
  • Het onnodig lang stoppen aan een stopbord zonder dat er ander verkeer is. Ik denk dat velen het geduld niet zouden hebben. Ik begrijp dat stoppen een wettelijke verplichting is waar ze niet buiten kunnen, maar het herstarten zou veel sneller kunnen.
  • Inhouden als er 50 meter verder een wagen de weg oversteekt en er nog lang geen gevaar is. Is nauwelijks te merken op een filmpje, maar vooral passagiers (en achterliggers) gaan zich hier weer aan ergeren
  • Het is moeilijk om de snelheid op een filmpje in te schatten, maar het lijkt allemaal toch wat aan de trage kant op kruispunten. Rechtdoor rijden gaat dan weer verbazend snel, in de bebouwde kom lijkt het zelfs te snel, wat dan weer lijkt op een versneld afspelen.
Ik denk dat voor FSD twee partijen naar elkaar toe zullen moeten groeien. Wetgever en autobouwer. Als een FSD wagen aan een kruispunt kan garanderen dat hij het ook zonder stoppen 100% veilig kan oversteken, waarom moet hij dan stoppen? Die stop en go aan het stopbord is er gekomen om menselijke fouten of onwil te voorkomen of de snelheidsbeperking af te dwingen. Met FSD is dat niet meer nodig.
Op de lange termijn, als iedereen FSD heeft, hoop ik dat alle verkeersborden kunnen verdwijnen. De weinige oldtimers kunnen die dan nog op een extra gemonteerd scherm krijgen (op dezelde manier waarop de FSD wagens hun info doorkrijgen).
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Ik denk dat voor FSD twee partijen naar elkaar toe zullen moeten groeien. Wetgever en autobouwer.
YES! Dat roep ik ook al jaren. Aanpassen wetgeving, denk aan verkeersregels, belijning enz. En schaf die achterlijke spitsstroken af, maak daar één rijbaan van en kruis af indien nodig.
Als een FSD wagen aan een kruispunt kan garanderen dat hij het ook zonder stoppen 100% veilig kan oversteken, waarom moet hij dan stoppen? Die stop en go aan het stopbord is er gekomen om menselijke fouten of onwil te voorkomen of de snelheidsbeperking af te dwingen. Met FSD is dat niet meer nodig.
We moeten wel rekening houden met transitie periode. Er zal een tijd zijn dat auto's (fsd) en mensen rijden. Wetgeving moet consistent zijn, anders is handhaving niet mogelijk. En helaas, tot de laatste menselijke bestuurder is verdwenen is handhaving nodig.

Wat betreft je voorbeeld: de Rolling Stop, California Stop, is inderdaad verboden. Wel of niet snel optrekken is balans tussen comfort en snelheid.
Op de lange termijn, als iedereen FSD heeft, hoop ik dat alle verkeersborden kunnen verdwijnen.

Zeker! En ik denk dat op (delen van) snelwegen de snelheid naar 150-200 kan.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
  • Het onnodig lang stoppen aan een stopbord zonder dat er ander verkeer is. Ik denk dat velen het geduld niet zouden hebben. Ik begrijp dat stoppen een wettelijke verplichting is waar ze niet buiten kunnen, maar het herstarten zou veel sneller kunnen.
Is dat niet juist laatst verplicht toegevoegd omdat er voorheen nooit volledig stil werd gestaan? Heeft niks met de software te maken.
 
Is dat niet juist laatst verplicht toegevoegd omdat er voorheen nooit volledig stil werd gestaan? Heeft niks met de software te maken.

Wel of niet snel optrekken is balans tussen comfort en snelheid.

Ik ken de wetgeving en daar kunnen ze natuurlijk niet omheen. Ik bedoelde met sneller vertrekken niet het vermogen, maar gewoon de ‘go’ sneller aanvangen na de ‘stop’.
Ik zie hetzelfde nu met EAP. Je instelsnelheid is 125 en je hangt aan 110 achter een voorligger. Wanneer die voorligger plaats maakt blijf je nog heel lang aan 110 hangen en gaat de snelheid maar tergend traag omhoog. Het hoeft inderdaad niet ongemakkelijk snel te zijn, maar nu krijg ik achterliggers die mij beginnen aan te porren.
Ook de groenlicht waarschuwing komt met vertraging.
Het lijkt er op dat er 2 snelheden van handelen zijn voor de processor. 1 voor kritische situaties en 1 voor niet kritische. Bovenstaande voorbeelden zijn niet veiligheidskritisch.

Sowieso zullen we moeten aanvaarden dat het rijden defensiever (trager) zal zijn, maar in ruil daarvoor zal je ondertussen iets anders kunnen doen en ook veiliger rijden.
 
  • Like
Reactions: Dannietjoh
Groenlicht waarschuwing geeft je een moment tijd om zelf te reageren, ik neem aan dat dat met opzet is want de animatie schiet wel meteen naar groen. Rij je binnen die tijd weg blijft het stil. Ik heb persoonlijk liever niet dat er instant een pingeltje komt ELKE keer als het groen word.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Heb je überhaupt een aantal video's gezien van recente FSD beta videos??
Ja. Als je bij de onderstaande het geluid uit zet, lijkt alles perfect. Maar als je de uitleg hoort, is het problematisch. Dus als ze de problemen niet expliciet melden in de commentaar, zijn er geen problemen.
Hangt er dus van af wat je wil aantonen. In onderstaande wil men de problemen aantonen en enige nuance zal ook nodig zijn, maar toch, de beelden lijken de commentaar te bevestigen. Ik zou het zeker niet moeten op zetten als mijn vrouw mee is.



 
  • Disagree
Reactions: Dannietjoh
Oeps 2.

Altijd goed om eerst de bron te checken.
 
Oeps 2.


1660076335330.png


Ah juist, je bent de leverancier van een systeem dat concurreert met Tesla.
Je maakt een pop die net zo groot is als een conus, dezelfde kleur onderkant, dan lichter, dan dezelfde kleur bovenzijde.
Dan lekker testen, net zolang tot het een keer lukt om hem omver te rijden.
Daarna met veel bombarie: "Our new safety test of @ElonMusk's Full Self-Driving Tesla discovered that they will indiscriminately mow down children"
Natuurlijk niet vergeten om de naam Elon Musk in de zin op te nemen, dat trekt lekker veel clicks.

Dit stinkt meer dan een uur in de wind.

Is ook al eens over geschreven: Tesla's FSD Beta V9 Stopped Car When Kid Suddenly Ran Out In Front Of Vehicle

O ja, die concurrent wil ook de Amerikaanse politiek in.
Hij is alvast een beetje aan het oefenen.
 
Last edited:
Autopilot Drives Me to Dairy Queen - Tesla FSD Beta 10.12.2 - Canada

FSD BETA 10.12 (nearly) handles San Francisco
Ik heb jouw filmpjes net bekeken. Ze zijn indrukwekkend en je zit vol bewondering te kijken over wat er zoal mogelijk is.
Toch lijkt vooral het tweede filmpje mijn stelling te bevestigen. Het zit vol van:
“The only thing that it could have done better is…”
“Here it should have…”
“I don’t understand why…”


Als je verwonderd focust op wat wel kan negeer je dit, sommige fouten worden letterlijk weggelachen, maar rij zo eens met sceptische passagiers.

Nog eens, ik heb grote bewondering voor wat al gerealiseerd is, en ik ben grote fan, maar die laatste puntjes die het onbruikbaar maken (vooral met passagiers), gaan nog heel veel werk vragen en niet voor de huidige generatie auto’s zijn.

Passagiers vinden mijn huidige EAP in druk verkeer op de autoweg al niet bruikbaar (al vermijd ik ondertussen de meeste struikelblokken). Ik heb die opmerkingen in het begin ook ontkent of weggelachen, maar als ik heel objectief wil zijn moet ik ze gelijk geven. Al blijf ik volharden in de boosheid en zet ik het nog steeds altijd op. Het is gewoon leuk om te testen hoe ver je kan gaan…

…als je alleen in de wagen zit.
 
  • Like
Reactions: JanG007 and KL0809
View attachment 838765

Ah juist, je bent de leverancier van een systeem dat concurreert met Tesla.
Je maakt een pop die net zo groot is als een conus, dezelfde kleur onderkant, dan lichter, dan dezelfde kleur bovenzijde.
Dan lekker testen, net zolang tot het een keer lukt om hem omver te rijden.
Daarna met veel bombarie: "Our new safety test of @ElonMusk's Full Self-Driving Tesla discovered that they will indiscriminately mow down children"
Natuurlijk niet vergeten om de naam Elon Musk in de zin op te nemen, dat trekt lekker veel clicks.

Dit stinkt meer dan een uur in de wind.

Is ook al eens over geschreven: Tesla's FSD Beta V9 Stopped Car When Kid Suddenly Ran Out In Front Of Vehicle

O ja, die concurrent wil ook de Amerikaanse politiek in.
Hij is alvast een beetje aan het oefenen.
En hier ook debunked:

 
  • Funny
Reactions: Dannietjoh