Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
1658384944693.png


Zucht....
 
“Ridiculously cheap”, op een voertuig van meer dan een ton. Gaat meneer Musk zichzelf uit de markt prijzen, of gaan we straks vrolijk 15 tot 20 mille bijbetalen, voor een concept dat in Europa voorlopig niet zal functioneren zoals beoogd?
 
Tja, Musks says... Ik heb begin 2018 FSD gekocht. Ik wist dat het nog lang zou duren voordat ik daar echt gebruik van kon maken, maar zag dat als een investering in de toekomst en in Tesla (was toen financieel ook nodig).

Maar met een prijs van $12K is dat in Europa natuurlijk een lachertje... Je krijgt er letterlijk niets voor tov EAP en dat is weer maar één echt zinvolle functie (lane change) boven standaard AP. Ik hoop echt met heel mijn hart dat we stappen gaan zetten, maar ik verwacht helaas maar marginale dingen in NL in 2023 (en in 2022 nagenoeg niets).

En als Musk dat laag vindt, verzeker ik hem dat in Europa de mensen echt niet in de (internet) rij staan om FSD tegen een nog hogere prijs aan te schaffen.
 
Als FSD echt “full” is, dan is het een jaarloon van een chauffeur waard. Als je de wagen op 5 jaar afschrijft, heb je dan nog 4 jaar een gratis chauffeur.
Hij kan dan een aantal ritten doen zonder dat je ‘mee’ moet. Kinderen wegvoeren, boodschappen doen en zelfs in dienst gesteld worden van anderen (al dan niet met een verdienmodel).
Zo zouden wij geen 2e wagen meer nodig hebben. Hij kan eerst mijn vrouw naar het werk voeren en daarna mijzelf. Daarna nog kinderen naar school voeren en boodschappen ophalen.
 
  • Funny
Reactions: Menabe
Als FSD echt “full” is, dan is het een jaarloon van een chauffeur waard. Als je de wagen op 5 jaar afschrijft, heb je dan nog 4 jaar een gratis chauffeur.
Hij kan dan een aantal ritten doen zonder dat je ‘mee’ moet. Kinderen wegvoeren, boodschappen doen en zelfs in dienst gesteld worden van anderen (al dan niet met een verdienmodel).
Zo zouden wij geen 2e wagen meer nodig hebben. Hij kan eerst mijn vrouw naar het werk voeren en daarna mijzelf. Daarna nog kinderen naar school voeren en boodschappen ophalen.
Erg mooi allemaal. We spreken elkaar weer rond het jaar 2032 ..
 
  • Like
Reactions: JanG007 and Menabe
Als FSD echt “full” is, dan is het een jaarloon van een chauffeur waard. Als je de wagen op 5 jaar afschrijft, heb je dan nog 4 jaar een gratis chauffeur.
Hij kan dan een aantal ritten doen zonder dat je ‘mee’ moet. Kinderen wegvoeren, boodschappen doen en zelfs in dienst gesteld worden van anderen (al dan niet met een verdienmodel).
Zo zouden wij geen 2e wagen meer nodig hebben. Hij kan eerst mijn vrouw naar het werk voeren en daarna mijzelf. Daarna nog kinderen naar school voeren en boodschappen ophalen.

Dat zou fantastisch zijn. En geen (of zeer weinig) ongelukken, minder vervuiling enz... Helaas gaan wij dat niet meer meemaken :)

Wij krijgen in de eerstvolgende vijf jaar een steeds beter wordende rij-assistent, maar echt FSD geloof ik vooralsnog alleen als concept.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Als FSD echt “full” is, dan is het een jaarloon van een chauffeur waard. Als je de wagen op 5 jaar afschrijft, heb je dan nog 4 jaar een gratis chauffeur.
Hij kan dan een aantal ritten doen zonder dat je ‘mee’ moet. Kinderen wegvoeren, boodschappen doen en zelfs in dienst gesteld worden van anderen (al dan niet met een verdienmodel).
Zo zouden wij geen 2e wagen meer nodig hebben. Hij kan eerst mijn vrouw naar het werk voeren en daarna mijzelf. Daarna nog kinderen naar school voeren en boodschappen ophalen.
Dit is de fantasie van Elon. In principe zouden we al blij zijn dat de auto zelfstandig op de snelweg kan rijden en afslagen kan nemen (level 3 snelweg).

Maar in de praktijk ben je gewoon zelf aan het rijden en autistisch om de 15 seconden aan het stuur aan het trekken... En dat noemen we ondersteuning :)
 
  • Like
Reactions: Krisja
Stel voor dat we dit draadje gaan omdopen in "FSD nu niet nooit niet"en een nieuw draadje starten met nieuws over de ontwikkeling van FSD. Als ik hier lees dat we het volle pond zouden gaan betalen op het moment dat FSD niet gebruikt mag worden denk ik dat er niet wordt geluisterd. Opgemerkt is dat als FSD (dus ook in wetgeving) deployed gaat worden de prijzen omhoog zullen gaan. Niet voor niets is er nog steeds een prijsverschil tussen de states en europa. Iedereen die hier klaagt heeft niet betaald voor wat in Amerika al wel is vrijgegeven. En ik weet dat er interpretatieverschillen zijn tussen wat er beloofd is op verschillende momenten. Maar je hoeft het niet te bestellen. En dat heb ik ook nu weer niet gedaan (bij mijn MODEL 3 was het gratis, omdat men anders door een prijsdaling met een cancel en re-order geconfronteerd zou zijn. Het aanbod was om dat niet te doen tegen gratis FSD i.p.v. bestelde EAP. Ik hoop dat met mijn nieuwe bestelling weer op, maar acht de kans nu een stuk kleiner)
[Edit] en om de 15 seconden aan het stuur rukken is echt de verkeerde techniek. Met 1 hand licht leunen aan 1 kant van het stuur en je krijgt zelden een "nag"
 
“Ridiculously cheap”, op een voertuig van meer dan een ton. Gaat meneer Musk zichzelf uit de markt prijzen, of gaan we straks vrolijk 15 tot 20 mille bijbetalen, voor een concept dat in Europa voorlopig niet zal functioneren zoals beoogd?
FSD in EU is momenteel nog altijd 7,5K dus je moet je niet opjagen over een prijsstijging in de VS waar FSD Beta wel beperkt beschikbaar is (hoewel die wel te verwachten is omwille van inflatie).
 
FSD in EU is momenteel nog altijd 7,5K dus je moet je niet opjagen over een prijsstijging in de VS waar FSD Beta wel beperkt beschikbaar is (hoewel die wel te verwachten is omwille van inflatie).
Ja inflatie en duurdere dollar zijn redenen voor andersoortige binnenkort te verwachten flink prijsverhogingen buiten De VS. De buitenlandse omzet is veel te groot om allemaal te hedgen en volgens mij is treasury binnen Tesla daar ook echt niet mee bezig.