Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
"Advertises" in deze context betekent het 'adverteren' op hun website.

Verder is dit gewoon Business Insider die het meest onwaarschijnlijke scenario publiceren. Nee, Tesla zal hun dealer license niet kwijt raken omwille van deze claim. Maar hadden ze geschreven dat niks ging gebeuren, had je waarschijnlijk er niet op geklikt en had je hun advertenties niet gezien.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
"Advertises" in deze context betekent het 'adverteren' op hun website.
I know maar aangezien ik dit nooit op hun website heb zien staan bij m’n 2 bestellingen sinds eind 2018, dacht ik dat m’n misschien ooit wel heeft geadverteerd. Die passage in de claim op business insider komt volgens mij ook gewoon uit een interview/discussie met Musk over de toekomst/visie van FSD een hele tijd terug.

het stuk waar je zou over kunnen vallen, was de vermelding “coming soon” maar dat staat er ook alweer een tijd niet meer, denk ik. Of dit juridisch iets waard zou zijn, stel ik mij ook vragen bij.

Maar goed, niet geschoten is altijd mis.

edit: ook geweldig om te zien dat in de “Pray” er niet gevraagd wordt om ermee te stoppen, enkel om te betalen 🤔
 
Last edited:
Het wordt wel moeilijk, want met FSD Beta heb je inderdaad mensen die gewoon in hun auto stappen, 2 keren aan hun Drive hendel trekken en naar hun bestemming rijden. Ja, ze moeten wel aandachtig blijven, maar de auto doet het wel.
 
Het wordt wel moeilijk, want met FSD Beta heb je inderdaad mensen die gewoon in hun auto stappen, 2 keren aan hun Drive hendel trekken en naar hun bestemming rijden. Ja, ze moeten wel aandachtig blijven, maar de auto doet het wel.
“Probleem“ is duidelijk enkel semantisch. Een ADAS kan/mag nooit FSD/geadverteerd zijn/worden, hoe goed het ook is.
 
Het wordt wel moeilijk, want met FSD Beta heb je inderdaad mensen die gewoon in hun auto stappen, 2 keren aan hun Drive hendel trekken en naar hun bestemming rijden. Ja, ze moeten wel aandachtig blijven, maar de auto doet het wel.
Wordt nog een hele discussie, hoeveel keer aanvaard je dat je moet ingrijpen om het nog FSD te noemen? Met hoeveel extreem bompa-gedrag kan je leven?

Zelfs NOA werkt voor mij niet aanvaardbaar vlot en het is nu al zo lang live, en had FSD beta US versie zo goed geweest als beweerd wordt, dan hadden ze het al lang in Europa uitgerold voor enkel autowegen. Want een autoweg in Euopa verschilt weinig van een autoweg in de US. Voor secundaire wegen kan ik nog begrijpen dat er wat tijd nodig is om het aan te passen aan regionale specificiteiten.
Ja, ik ben heel Tesla-minded, maar voor FSD ben ik heel erg pessimistisch geworden, nadat ik van AP1 in mijn MS naar EAP gegaan ben in mijn MY. 6 jaar extra ontwikkelingstijd, een processor die 40 keer meer rekencapaciteit heeft en 8 extra camera’s en toch lijkt het op bepaalde vlakken een achteruitgang. Naar verbeteringen moet ik zoeken.
 
  • Like
Reactions: MaH and Hbrink
Wordt nog een hele discussie, hoeveel keer aanvaard je dat je moet ingrijpen om het nog FSD te noemen? Met hoeveel extreem bompa-gedrag kan je leven?

Zelfs NOA werkt voor mij niet aanvaardbaar vlot en het is nu al zo lang live, en had FSD beta US versie zo goed geweest als beweerd wordt, dan hadden ze het al lang in Europa uitgerold voor enkel autowegen. Want een autoweg in Euopa verschilt weinig van een autoweg in de US. Voor secundaire wegen kan ik nog begrijpen dat er wat tijd nodig is om het aan te passen aan regionale specificiteiten.
Ja, ik ben heel Tesla-minded, maar voor FSD ben ik heel erg pessimistisch geworden, nadat ik van AP1 in mijn MS naar EAP gegaan ben in mijn MY. 6 jaar extra ontwikkelingstijd, een processor die 40 keer meer rekencapaciteit heeft en 8 extra camera’s en toch lijkt het op bepaalde vlakken een achteruitgang. Naar verbeteringen moet ik zoeken.
FSD Beta is volgens mij ‘driving on city streets’. Zodra ze naar de ‘single stack’ gaan wordt het ook toegepast op highways.
 
Zelfs NOA werkt voor mij niet aanvaardbaar vlot en het is nu al zo lang live, en had FSD beta US versie zo goed geweest als beweerd wordt, dan hadden ze het al lang in Europa uitgerold voor enkel autowegen.
Zoals Dikkie Dik zegt is FSD Beta momenteel enkel City Streets en dus niet de snelweg. De productie-FSD zoals jij en ik hebben, en zoals ze in de VS op snelwegen hebben, is de afgelopen jaren nauwelijks verbeterd omdat het een verouderde FSD techniek is die niet verder werd ontwikkeld.

Ik ben positief over FSD in zijn geheel, maar stel me vragen over beschikbaarheid van FSD Beta in Europa. Maar in tussentijd ben ik nog altijd erg tevreden dat mijn auto op de snelweg voornamelijk autonoom kan rijden en ik er vaag wat op moet letten, en ie ondersteunend werkt buiten de snelweg.
 
Zoals Dikkie Dik zegt is FSD Beta momenteel enkel City Streets en dus niet de snelweg. De productie-FSD zoals jij en ik hebben, en zoals ze in de VS op snelwegen hebben, is de afgelopen jaren nauwelijks verbeterd omdat het een verouderde FSD techniek is die niet verder werd ontwikkeld.

Ik ben positief over FSD in zijn geheel, maar stel me vragen over beschikbaarheid van FSD Beta in Europa. Maar in tussentijd ben ik nog altijd erg tevreden dat mijn auto op de snelweg voornamelijk autonoom kan rijden en ik er vaag wat op moet letten, en ie ondersteunend werkt buiten de snelweg.
Dat was ik met AP1 al.
AP2 heeft niets toegevoegd, behalve wat hinderende alarmen in deuk verkeer omdat je dan verplicht bent om AP over te nemen.
Verder deed TACC het veel beter met AP1 buiten de autoweg.
AP2 wil te ver gaan in in autonomie en wil er niet op vertrouwen dat de bestuurder wel zal overnemen en geeft dus van alles en nog wat een alarm. Bij AP1 moest je ook zonder alarm opletten. Dit zorgde voor een bizarre samenwerking met de bestuurder, die zo leerde wanneer hij op AP mocht vertrouwen en wanneer niet. Supervisie beperkte zich dan tot het inschatten of AP de situatie op de weg die voor je lag aankon en daar je niveau van aandacht op te baseren voor dat stuk van de weg. Nu krijg je voor situaties die AP perfect aan kon, enorme alarmbellen, waardoor zelfs Tacc onbruikbaar wordt.
 
Dat was ik met AP1 al.
AP2 heeft niets toegevoegd, behalve wat hinderende alarmen in deuk verkeer omdat je dan verplicht bent om AP over te nemen.
Verder deed TACC het veel beter met AP1 buiten de autoweg.
AP2 wil te ver gaan in in autonomie en wil er niet op vertrouwen dat de bestuurder wel zal overnemen en geeft dus van alles en nog wat een alarm. Bij AP1 moest je ook zonder alarm opletten. Dit zorgde voor een bizarre samenwerking met de bestuurder, die zo leerde wanneer hij op AP mocht vertrouwen en wanneer niet. Supervisie beperkte zich dan tot het inschatten of AP de situatie op de weg die voor je lag aankon en daar je niveau van aandacht op te baseren voor dat stuk van de weg. Nu krijg je voor situaties die AP perfect aan kon, enorme alarmbellen, waardoor zelfs Tacc onbruikbaar wordt.

Het punt is, de nieuwere generaties van hardware(sensoren, AI, FSD stack) meet gewoon gigantisch veel data, en is gewoon 'voorzichtig' en valt (vaak te snel) terug naar 'sensible defaults'. (Dus remmen, of te langzaam)

Elke vooruitgang is ook een stap terug, elke keer weer. Elke keer. Maar de nieuwe vooruitgang (hardware en /of software firmware) is dan wel weer beschikbaar met meer potentie dan de vorige versie.
 
Het punt is, de nieuwere generaties van hardware(sensoren, AI, FSD stack) meet gewoon gigantisch veel data, en is gewoon 'voorzichtig' en valt (vaak te snel) terug naar 'sensible defaults'. (Dus remmen, of te langzaam)

Elke vooruitgang is ook een stap terug, elke keer weer. Elke keer. Maar de nieuwe vooruitgang (hardware en /of software firmware) is dan wel weer beschikbaar met meer potentie dan de vorige versie.
Toch ben ik ontgoocheld. TaCC in bebouwde kom: niet bruikbaar. AP in druk verkeer enkel bruikbaar met veel alarmnbellen, dus niet als er passagiers zijn. Filerijden erg schokkerig. Zelfs in Chill modus, dus ook niet bruikbaar met passagiers.
Ik was zo goed met mijn AP1. Als het te druk was om op de autoweg van rijstrook te wisselen, trok ik hem er gewoon uit en was ik weer baas van mijn eigen voertuig. Na het manoeuver gewoon weer twee tikken met dezelfde hand als waarmee ik de richtingaanwijzer bediende. Mijn rechterhand bleef vrij voor een kop koffie.
 
AP is een lifesaver in druk verkeer, ook met passagiers. Geen idee waarover je het hebt.
Over de onbruikbaarheid in gevallen waar een 6 jaar oude AP1 wel bruikbaar was. Omgekeerd kan ik weinig ontdekken. En dat na 6 jaar verder ontwikkelen en gigantisch performantere hardware. ik had wel andere verwachtingen.
AP1 was een nuttig rijhulpsysteem en deed altijd wat je verwachtte en niet wat je niet vefwachtte. AP2 heeft de ambitie om AP te zijn en doet verkeerde zaken waar dat niet lukt door in de remmen te gaan, te weigern om te werken en oorverdovende alarmgeluiden te laten klinken. Ambieer dat dan gewoon niet laat de bestuurder dan effectief de controle.
Mijn AP1 TACC liet mij zelf rond geparkeerde wagens en fietsers sturen zonder remmen en alarmen, ik wist echt wel dat ik daar zelf moest sturen en voorzichtig zijn zonder die alarmbellen ik was dan door de TACC toch al zeker dat ik niet op een voorligger zou rijden of onbewust te snel zou rijden en geflitst worden en ik remde echt zelf wel als dat nodig was. Nu kan ik TACC niet op zetten en kan het ook niet voor extra veiligheid zorgen.
Ik stel voor dat ze in de toekomst de wagen niet laten rijden, dat zal pas veilig zijn.
 
Een noemenswaardige functionaliteit van (onze legacy Europe development branch :) is

FSD visualisatie.
Stoppen voor verkeerslichten.
Geluidssignaal voor groen licht bij verkeerslichten op je eigen rijbaan.
Stoppen voor stop bord of einde van de weg.

Afrit en oprit automatisch (werkt niet echt bruikbaar nog)

De hardware KAN veel meer als wat er nu benut wordt... Getuigen de YouTube video's van de US FSD beta rijders.

Het wordt echt tijd dat nu de software mag draaien in Europa...
 
  • Like
Reactions: Niek and Hbrink
Een noemenswaardige functionaliteit van (onze legacy Europe development branch :) is

FSD visualisatie.
Stoppen voor verkeerslichten.
Geluidssignaal voor groen licht bij verkeerslichten op je eigen rijbaan.
Stoppen voor stop bord of einde van de weg.

Afrit en oprit automatisch (werkt niet echt bruikbaar nog)

De hardware KAN veel meer als wat er nu benut wordt... Getuigen de YouTube video's van de US FSD beta rijders.

Het wordt echt tijd dat nu de software mag draaien in Europa...
Ik wi je graag geloven, echt waar, maar ik heb mijn twijfels over de FSD kwaliteit in de US. Ik verwacht iets zoals onze NOA op de autoweg. Zoals je zegt, nog niet echt bruikbaar. Die filmpjes zeggen weinig. NoA zou op een filmpje ook bruikbaar lijken. Ik wil nog abstractie maken van het feit dat je moet confirmeren, want dat ligt niet aan Tesla. Op een kalme weg zou dat nog perfect werken, maar hoe vaak is het bij ons nog kalm.
Waarom is FSD nog steeds bèta? Mocht het zo goed zijn, dan zou het volgens mij veel meer gehyped worden. Waarom zijn er niet meer testritten door journalisten of onafhankelijke reviewers? Bèta testers moeten de negatieve ervaringen verzwijgen. Hoe kan je dan een correct beeld vormen op basis van hun posts?
 
De hardware KAN veel meer als wat er nu benut wordt...
Ik denk dat de hardware nog geen duizendste van het probleem is. Net de software is het probleem. Toen ik 6 jaar geleden voor het eerst met AP1 reed was ik verbaasd over wat het kon, maar direct maakte ik ook de bedenking dat er nog veel was wat het niet kon en dat het nog lang zou duren vooraleer die gap zou weggewerkt worden.
In softwareontwikkeling weten we dat de paretoregel van 20% effort voor 80% van het resultaat achterhaald is. Ik denk eerder dat er 95% effort nodig is voor de laatste 5%. Bij AI is het misschien zelfs 99-1. Er zijn te veel situaties met te veel uitzonderingen en uitzonderingen op de uitzonderingen.
Waarom zien we eigenlijk nog geen automatisch rijdende treinen? Met uitzondering van enkele heel beperkte afgesloten trajecten? Die moeten zelfs niet sturen en al het andere verkeer dat het tegenkomt is gekend in het eigen, gesloten systeem. Geen verrassingen van anderen die fouten maken mogelijk dus.
 
Ik hoor toch behoorlijk wat kritische geluiden en zie dat ook op YT. Denk dat het eenzijdige wel meevalt. Al zijn het natuurlijk in het algemeen mensen die het interessant en leuk vinden.

Denk eens aan de bekende unprotected left: dat was toch geen reclame.

Verder zie ik behoorlijk wat filmpjes in drukke gebieden. Testen in SF, LA ed dat zijn echt geen woestijn wegen.