Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Voorlopig gaan op onze MYLR in meer dan de helft van de gevallen de ruitenwissers nog steeds aan in droge condities zodra je autopilot aan zet.

Sinds een update mogen we die gelukkig handmatig overrulen, maar dat is natuurlijk een grove fix.

Een werkend FSD in Nederland? Het is nu nog zó slecht in Europa, het kan zelfs niet fatsoenlijk inparkeren. Mijn Renault Talisman deed dit al uitstekend in 2017.

Ik zie het niet gebeuren voor 2028. Mogelijk 2027 wanneer ze Musk zijn telefoon afpakken en hij eindelijk herinnert dat Tesla een van zijn bedrijven is.
 
Voorlopig gaan op onze MYLR in meer dan de helft van de gevallen de ruitenwissers nog steeds aan in droge condities zodra je autopilot aan zet.

Sinds een update mogen we die gelukkig handmatig overrulen, maar dat is natuurlijk een grove fix.

Een werkend FSD in Nederland? Het is nu nog zó slecht in Europa, het kan zelfs niet fatsoenlijk inparkeren. Mijn Renault Talisman deed dit al uitstekend in 2017.

Ik zie het niet gebeuren voor 2028. Mogelijk 2027 wanneer ze Musk zijn telefoon afpakken en hij eindelijk herinnert dat Tesla een van zijn bedrijven is.
Je bent nog optimistisch. Ik zie het niet gebeuren voor de huidige generatie auto’s.
Hopelijk kan E.M. de schijn nog wat hoog houden omwille van de gezondheid van het bedrijf.
 
Voorlopig gaan op onze MYLR in meer dan de helft van de gevallen de ruitenwissers nog steeds aan in droge condities zodra je autopilot aan zet.

Sinds een update mogen we die gelukkig handmatig overrulen, maar dat is natuurlijk een grove fix.

Een werkend FSD in Nederland? Het is nu nog zó slecht in Europa, het kan zelfs niet fatsoenlijk inparkeren. Mijn Renault Talisman deed dit al uitstekend in 2017.

Ik zie het niet gebeuren voor 2028. Mogelijk 2027 wanneer ze Musk zijn telefoon afpakken en hij eindelijk herinnert dat Tesla een van zijn bedrijven is.
De ruitenwissers hebben dus niks te maken met het automatische rijden in FSD Beta.

Handicap zit 'm erin dat de camera's moeit hebben om te herkennen dat het regent, en dat komt deels omdat de brandpuntsafstand van de lenzen gekozen zijn om in de verte te kijken, en niet vlakbij.

Dus net zoals je druppels op je bril niet direct ziet omdat je brandpuntsafstand van je oog ingesteld staat op verder kijken, zien die camera's niet zo goed de regen.

Maar die camera's zien dus wel goed de weg, en dat is dat FSD Beta gebruikt op te navigeren.

FSD Beta heeft ook niks te maken met autopark. Want de Europese autopark is gebaseerd op de Europese toegelaten vorm van FSD, en niet de FSD Beta die werkt op een AI-model.
 
De ruitenwissers hebben dus niks te maken met het automatische rijden in FSD Beta.

Handicap zit 'm erin dat de camera's moeit hebben om te herkennen dat het regent, en dat komt deels omdat de brandpuntsafstand van de lenzen gekozen zijn om in de verte te kijken, en niet vlakbij.

Dus net zoals je druppels op je bril niet direct ziet omdat je brandpuntsafstand van je oog ingesteld staat op verder kijken, zien die camera's niet zo goed de regen.

Kortom, het werkt niet feilloos. Dat zei ik ook al.
En dan neem je toch aan dat FSD dat een veelvoud complexer is wel snel gaat werken? Het werkt anders inderdaad, maar is wel veel ingewikkelder.
FSD Beta heeft ook niks te maken met autopark. Want de Europese autopark is gebaseerd op de Europese toegelaten vorm van FSD, en niet de FSD Beta die werkt op een AI-model.
Klopt, maar FSD autopark werkt ook niet goed in de VS. Draadjes genoeg hierover op X en TMC.
 
Kortom, het werkt niet feilloos. Dat zei ik ook al.
En dan neem je toch aan dat FSD dat een veelvoud complexer is wel snel gaat werken? Het werkt anders inderdaad, maar is wel veel ingewikkelder.

Klopt, maar FSD autopark werkt ook niet goed in de VS. Draadjes genoeg hierover op X en TMC.
Zoals @wooter al schrijft, is het belangrijkste is dat de camera’s goed zicht hebben op de weg en dichtbij is minder relevant. Focus afstand is inderdaad één van de redenen dat druppels op de lens niet direct worden gezien maar er nog wel steeds goed zicht op de weg kan zijn. Ook de vorm van de ruit brengt met zich mee dat er wellicht meer druppels in het zicht van de bestuurder zitten, dan daadwerkelijk ter hoogte van de camera.
 
Dit is momenteel advanced Autopilot met hw4.

Bij traag rijden lijkt mijn wagen dronken over de baan zwalpen. Wanneer de auto voor mij naar de middenstrook ging moest ik de gaspedaal induwen om er voorbij te gaan.

Als ik dit vergelijk met mijn wagen van 2016 is dit een serieuze achteruitgang.

Mijn MS uit 2018 met HW3 heeft dit ook bij langzaam file rijden. Helaas is dat altijd zo geweest. Ik zet AP dan maar gewoon uit en hoop nog steeds op een update die dit probleem gaat oplossen.
 


Die ‘ground truth’ wagens worden al jaren gespot, deze M3 heb ik begin 2022 in Breukelen op de plaat gezet:

IMG_6929.jpeg



IMG_6930.jpeg
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Denk dat het wel klopt, in Augustus word mijn auto 5 en is ie leasetechnisch niet meer interessant (ook de LM wil dan stoppen) dus ik ga de in de lease opgenomen full self drive niet meer meemaken (ja ja ik weet dat wat er nu op zit ook een soort van FSD is maar eerlijk? meh!).

Geld denk ik voor veel leasers....
 
  • Like
Reactions: JanG007
Zullen we misschien eerst even proberen te achterhalen wat er juist is aangenomen en hoe Tesla hier al dan niet al aan voldoet? Ik geloof er niets van dat de FSD die men in de US ziet rondkarren hier gewoon zal worden toegelaten. Ik ga in ieder geval m’n adem niet inhouden.
 
Dit is een stap in de goede richting, niet minder maar ook niet meer. Er moet nog héél veel gebeuren voordat het naar EU maatstaven is getest, gehomologeerd en goedgekeurd.

Niet in de laatste plaats omdat de EU zelf pas aan het begin staat te bepalen welke eisen ze aan deze systemen wil gaan stellen.

En laat zich hierbij natuurlijk bijstaan en informeren door de lobby van de laggards. Ik vermoed daarom dat Mercedes eerder de boel rond krijgt in Europa dan Tesla.
 
Nou, een ding is zeker. Mijn auto is nog sneller obsolete dan een iPhone. HW3 kan in de prullenbak.

Waarom? Er zijn genoeg video’s uit de VS waar te zien is dat HW3 eigenlijk alles kan.

Het enige wat ik mij afvraag is hoe ze de auto’s zonder cabin camera (zoals de vorige S / X) gaan updaten. Ik denk dat een interieurcamera in EU verplicht wordt bij FSD.
 
  • Like
Reactions: Flaker and Hbrink