Mr. Green adverteerde in 2021 al met "rijden met losse handen". Ik zou die lui niet helemaal serieus nemen.
Precies, Florian (CEO Mr. Green) pusht het als een malle en hij heeft daar een duidelijk commercieel belang bij. Maar kijk je verder dan schrijft Mr. Green sinds gisteren op hun site
Tesla's Full Self-Driving mogelijk al toegestaan in 2024 | MisterGreen (en let vooral op de laatste alinea):
Kijkend naar de Toekomst
De snelheid waarmee de DCAS-regelgeving wordt geïmplementeerd en verschillende systemen van fabrikanten op de openbare weg komen hangt dus af van meerdere factoren. De grootste beperkingen zijn de bureaucratische processen en de bereidheid en snelheid van individuele landen om hun regelgeving aan te passen op de DCAS wet. Deze zullen namelijk de nieuwe regelgeving moeten doorvoeren in de bestaande wetgevende kaders en dit kan lang duren, zoals we gewend zijn van politiek. Daarnaast is de samenwerking tussen landen en autofabrikanten super belangrijk om ervoor te zorgen dat autonome voertuig technologieën veilig en effectief kunnen worden geïntegreerd in de bestaande verkeerssystemen. Wat belangrijk is aan de nieuwe DCAS-regelgeving, is dat ze vrijwel overal gelden. Of je nu in Sydney, Londen of Kaapstad woont, deze regels zorgen ervoor dat (deels) zelfrijdende auto's op een veilige manier kunnen werken. Alle landen die meedoen aan de VN Wegenverkeerswetten van 1958 en 1998 zullen deze DCAS wet door gaan voeren. Dit is cruciaal omdat elk land zijn eigen verkeersregels heeft en de DCAS-regels helpen om ervoor te zorgen dat zelfrijdende auto's die regels begrijpen en volgen.
Vervolgens is het aan de autofabrikanten zelf om hun systemen goed te laten keuren, hiervoor moeten ze uitgebreide documentatie van de werking van het systeem aanleveren en laten goedkeuren door de typegoedkeurders, zoals bijvoorbeeld het Nederlandse RDW. Dit kan nog wel eens lang op zich laten wachten want de bedrijfsvoering bij Tesla volgt niet de gebaande paden. Met name de nieuwste v12 van FSD kan nog wel een roet in het eten gooien omdat het een volledig end-to-end neural net is waar kunstmatige intelligentie de keuzes maakt. Soms maakt het keuzes die Tesla zelf niet eens snapt. Het is namelijk een zelflerend systeem wat leert van rauwe video input, weliswaar van speciaal geselecteerde en zeer ervaren bestuurders maar toch. Uitgebreide documentatie is dan niet gemakkelijk aan te leveren. Bovendien moet elke software versie opnieuw gekeurd worden. De regelmatige iteraties die Tesla over-the-air via software updates uitrolt kunnen mogelijk ook vertraging veroorzaken. Hoe dit vorm gaat krijgen is ons nog onbekend.
Hoewel Tesla met Full Self-Driving streeft naar hoge automatiseringsniveaus, zoals Level 4 en 5, is deze tussenstap cruciaal om de overstap van Level 2 naar Level 3 en hoger mogelijk te maken en soepel te laten verlopen.
Als alles meezit zou de DCAS-regelgeving tussen september en november 2024 in bestaande wetgeving verwerkt kunnen zijn op nationaal niveau. Dit zou fantastisch nieuws zijn voor FSD Beta in Europa maar wij bij MisterGreen denken echter dat dit op zijn vroegst pas in 2025 zal zijn. We zijn vaker teleurgesteld wanneer het gaat om optimistische tijdlijn inschattingen, iets met politiek en Elon-time..