Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Neen vanaf versie 9 spreken ze van FSD beta. juni 2021. Eerste post in dit draadje is zelfs van oktober 2020, maar toen was het nog voor een heel beperkte kring en ik kan even geen versienr vinden.
Ik vermoed vanaf v9
Wel pas vrijgegeven aan de massa vanaf vs11.
Vanaf september ‘22’ al uitgerold tot 160000 early adopters in Canada.

My bad, ik haal NN V12 en beta door elkaar. Voor mij is alles voor 12 irrelevant 😅
 
  • Like
Reactions: Phil V
Interessante conversatie tussen Steven Peeters en Rohan Patel op X (zie hieronder). Het ziet er naar uit dat we - ondanks de nieuwe DCAS regels van UNECE - voorlopig niet hoeven te rekenen op FSD (supervised) in Europa.


Tijdens een recentelijke conversatie met iemand die wat meer van deze materie wist, kreeg ik te horen dat het met name Nederland is dat dwarsligt.
En dat de reden daarvan het drama met de Stint is.
Men is ontzettend bang dat er weer zoiets gebeurt en de overheid daar dan verantwoordelijk voor draagt.
Onder het motto: zoiets mag nooit weer gebeuren.
Oftewel de angst regeert.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1 and Niek
Tijdens een recentelijke conversatie met iemand die wat meer van deze materie wist, kreeg ik te horen dat het met name Nederland is dat dwarsligt.
En dat de reden daarvan het drama met de Stint is.
Men is ontzettend bang dat er weer zoiets gebeurt en de overheid daar dan verantwoordelijk voor draagt.
Onder het motto: zoiets mag nooit weer gebeuren.
Oftewel de angst regeert.

Ik had eerder verzet uit de auto-producerende landen als Duitsland verwacht. Drama met Stint is (in mijn ogen) onvergelijkbaar.
 
Legacy Model S and X to get FSD V12 after validation
Tesla's AI team is diligently working to validate Full Self-Driving (FSD) V12 for approximately 3% of Model S and X vehicles with unique hardware configurations. Legacy Model S and X owners can anticipate receiving the advanced FSD features once a thorough safety validation cycle is complete, this is great news for some long time owners.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Tijdens een recentelijke conversatie met iemand die wat meer van deze materie wist, kreeg ik te horen dat het met name Nederland is dat dwarsligt.
En dat de reden daarvan het drama met de Stint is.
Men is ontzettend bang dat er weer zoiets gebeurt en de overheid daar dan verantwoordelijk voor draagt.
Onder het motto: zoiets mag nooit weer gebeuren.
Oftewel de angst regeert.
En het uitgangspunt van de huidige regulering is dat de auto zelfstandig kan rijden, maar voor elke wijziging (rijvakwissel, vertrekken aan een groen licht, ...) hij toestemming moet vragen en de bestuurder moet goedkeuren.

FSD supervised is niet zo gebouwd.
 
Ok, dit is ruim 2 jaar eerder dan ik dacht…
 

Attachments

  • IMG_6688.jpeg
    IMG_6688.jpeg
    110.4 KB · Views: 12
Ok, dit is ruim 2 jaar eerder dan ik dacht…

Zie hier typisch Musk.
Hij houdt de druk er volledig op.
De FSD-resultaten zijn natuurlijk bijzonder hoopgevend, maar we zijn er nog niet.
Blijkbaar is er vertrouwen, in ieder geval bij hem, dat de randgevallen snel opgelost kunnen worden.
Noodzakelijk is (en dat zal Tesla m.i. zeker doen) dat het veilig gebruik van FSD statistisch onderbouwd wordt.
Ongetwijfeld zullen veel partijen, vooral die met economisch tegengestelde belangen, trachten dat weer onderuit te halen.
 
8/8 jaar van de Draak.

SuperDuper gelukkig gesternte in de Chinese mythologie.
Paar weken geleden plaatste Musk een post waarin hij voorspelde dat 2024 een ‘spicy year’ zou worden. Misschien verwees hij toen al naar China of de Chinese cultuur waar dit een follow up van is? Wat weet Tesla dat wij nog niet weten?

Ashok Elluswamy tweette ook al eerder ‘it is the beginning of the end’.
 
Door de aandacht op de RT te richten leidt Tesla de aandacht af van de M2, die gewoon in 2025 in produktie gaat.

Het wachten is nu imo op de eerste gecamoufleerde prototypes.

Zelfde platform dus de traningsdata is van vitaal belang voor RT, CyberTruck is nog steeds AP en FSD-loos, zo lang duurt het aanpassen/trainen van de NN op een andere architectuur.

RT gaat sowieso een gigantische investering vergen in infrastructuur en voorfinanciering en een geleidelijke uitrol, en in een groot gedeelte van de wereld wettelijke toestemming.
De cashflow van de M2 is hiervoor voor nodig.

Wanneer FSD RT klaar is is de onzekerheid, mijn 2 centen: sneller dan iedereen denkt.
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
my 2cents,
Tesla was nog niet van plan om de RT aan te kondigen, maar is ertoe gedwongen door het bericht van Reuters
Tesla staat intern al X aantal FSD versies verder dan dat er op de openbare weg te zien is.
Robotaxi gaat in beperkte aantallen geproduceerd worden en in de delen waar toegelaten is, worden ingezet.
Model 2 kan maar publiek gemaakt worden, als er voldoende productiecapaciteit voor is ( nieuwe fabrieken)
M2 gaat massaal geproduceerd werden en kan OTA omgevormd worden naar een RT in de gebieden waar de wetgever dit toelaat.
eventueel later weg nemen van stuur en pedalen.
Als de wetgever overal RT zal toelaten en Tesla heeft voldoende productie capaciteit, gaat tesla geen auto's meer verkopen (of aan enorm hoge prijzen)
Tesla gaat een grote vloot RT in eigen beheer hebben.
Dit alles zou wel eens veel sneller kunnen gebeuren, dan de meeste denken.