Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
  • Like
Reactions: Duke-U and Jelger
Zie eerste post in dit draadje, ik gokte redelijk goed...

Als ik het goed begrijp heb je het later aangeschaft. Geen idee hoe ze daar mee omgaan. Zou je nu aan kunnen schaffen en aanspraak kunnen maken op de 'gratis' hardware?

Argumenten worden altijd gewaardeerd....
Niet alleen gewaardeerd. Zorg voor onderbouwing of laat het anders 'in den onderbuik'
 
Als ik het goed begrijp heb je het later aangeschaft. Geen idee hoe ze daar mee omgaan. Zou je nu aan kunnen schaffen en aanspraak kunnen maken op de 'gratis' hardware?

Niet alleen gewaardeerd. Zorg voor onderbouwing of laat het anders 'in den onderbuik'

Ik kan mij bijna niets anders voorstellen dan dat ze kijken: betaald voor FSD of niet betaald. Of dat bij aanschaf een maand later is, of zelfs nu, maakt niet uit.

En ja, dat was ook mijn reactie: iedere mening mag, maar bij dergelijke uitspraken zou onderbouwing fijn zijn.
 
Elon zegt net op Twitter dat tesla’s met FSD een gratis upgrade naar hardware 3 krijgen.
 

Attachments

  • 5567CFEC-9795-413A-A6AC-83E09543E44A.png
    5567CFEC-9795-413A-A6AC-83E09543E44A.png
    525.2 KB · Views: 64
Ik zat/zit met dezelfde vraag. Ik heb mijn MX nu 3 weken in bezit en bij aanschaf niet gekozen voor de FSD optie. Nu alsnog aanschaffen kost mij 5200 euro, maar krijg ik dan, mocht het nodig zijn, ook een eventuele upgrade naar HW versie 3 of moet ik daar dan straks ook nog voor betalen? En de andere vraag is natuurlijk of het nu al zinvol is om FSD alsnog te laten activeren terwijl er nu nog niets met de hardware wordt gedaan. Gaat versie 9 hier verandering in brengen??
 
Ik zat/zit met dezelfde vraag. Ik heb mijn MX nu 3 weken in bezit en bij aanschaf niet gekozen voor de FSD optie. Nu alsnog aanschaffen kost mij 5200 euro, maar krijg ik dan, mocht het nodig zijn, ook een eventuele upgrade naar HW versie 3 of moet ik daar dan straks ook nog voor betalen? En de andere vraag is natuurlijk of het nu al zinvol is om FSD alsnog te laten activeren terwijl er nu nog niets met de hardware wordt gedaan. Gaat versie 9 hier verandering in brengen??

Het is maar net de vraag wat het uiteindelijk gaat kosten om te upgraden naar HW3. Voor mij zijn een aantal redenen waarom ik het nog niet doe:

- Ik weet niet wanneer de upgrade beschikbaar komt. Kan zo maanden langer duren, om zoveel denkbare redenen als hw voorraad, problemen in uitrol etc.
- Wat gaat het uiteindelijk meer brengen op hetgeen er nu al mogelijk is met HW2+
- Wat gaat de prijs zijn om het acheraf zonder FSD te doen. Kan zomaar minder kosten als FSD, aangezien ze vast een incentive willen om zoveel mogelijk auto’s te upgraden (aanname uiteraard).

Ik heb zoiets, ik zie wel als het uitkomt en wat de opties zijn. Liever iets meer betalen achteraf, dan nu een investering in FSD vooraf. Mogelijk worden details in de komende weken duidelijker rond kosten.
 
Wie hebben FSD er bij genomen?? Ik wel (lang verhaal), maar ben er nu toch wel blij mee:D. Wat kunnen we ervan verwachten? En wanneer?

Ik heb het direct gekocht met de aankondiging van V9. Nu wel blij mee, ookal verwacht ik niet dat wij in NL met V9 al wat verschil hebben.

Weet iemand hoe dat zit? Ik weet dat Nederland voorop wil lopen in autonoom rijden, maar dat gaat dan om test ritten waarvoor je ontheffing moet aanvragen bij de RDW voor onderzoeksdoeleinden. Wat is de wetgeving voor ons als normale autobezitter?
 
maar krijg ik dan, mocht het nodig zijn, ook een eventuele upgrade naar HW versie 3 of moet ik daar dan straks ook nog voor betalen? En de andere vraag is natuurlijk of het nu al zinvol is om FSD alsnog te laten activeren terwijl er nu nog niets met de hardware wordt gedaan. Gaat versie 9 hier verandering in brengen??

AP 2 en AP 2.5 krijgen de upgrade als je FSD koopt (nu of straks). AP 1 auto's niet.

Of versie 9 verandering gaat brengen moeten we nog maar zien, hangt denk ik vooral af van wet- en regelgeving. En ookal krijgen wij het wel moeten we nog maar zien of het ook een beetje fatsoenlijk werkt.
 
Ik heb mijn MX in juni gekocht en hij is geleverd in juli. Ik heb de FSD niet genomen en wanneer ik dat nu alsnog wil activeren moet ik 5300 euro betalen. Ik weet niet meer exact wat het bedrag zou zijn geweest als ik dit direct had gedaan maar het staat mij bij dat dit toch aanzienlijk minder was, meer dan 1000 euro minder in ieder geval. Afgaande op bovenstaande berichten lijkt mij toch dat hier iets niet klopt.
 
Jullie wisten het vast al, maar volgens bijgesloten bericht kunnen degenen die FSD willen kopen toen het nog € 1.000 extra kostte, dit nog steeds doen.
Heeft iemand dit toevallig al geprobeerd?
Ik heb het toevallig vorige week nagevraagd bij SeC Groningen, maar ze wisten daar niks van die tweet van Musk. Ze raadden de aanschaf bovendien nadrukkelijk af, omdat het nog jaren kan duren voordat FSD legaal is in Nederland. De hamvraag: wie is verantwoordelijk in geval van schade, moet juridisch nog worden opgelost. Misschien ben je je auto allang weer kwijt eer het zover is... heb je dat geld voor niks uitgegeven.

In Amerika is FSD veel minder aan regels gebonden dan bij ons, zeiden ze.
 
Ik zie het anders. Standaard 1 camera, EAP 4 cameras, FSD 8 cameras.

Dat betekent volgens mij dat sommige functies welliswaar onder EAP vallen, maar met FSD package *beter* worden uitgevoerd.

Uiteraard puur persoonlijke inschatting...
 
Ik zie het anders. Standaard 1 camera, EAP 4 cameras, FSD 8 cameras.

Dat betekent volgens mij dat sommige functies welliswaar onder EAP vallen, maar met FSD package *beter* worden uitgevoerd.

Uiteraard puur persoonlijke inschatting...

Dit klopt volgens mij niet
EAP en FSD hebben dezelfde 'standaard' hardware van 8 camera's en snellere MCU.
FSD is enkel softwarematige ontrgrendeling van functies.

Zo is het mij in ieder geval uitgelegd.
 
We hebben allebei gelijk: de hardware is gelijk. Maar bij de beschrijving FSD staat: verdubbelt aantal camera's tot acht.

Ik denk dus dat bijvoorbeeld TACC en Emergency Braking nauwkeuriger en/of beter met acht dan met vier camera's werkt.
 
Niet gedaan, maar wil graag de premium betalen die het later kost. Voorheen was het een OTA software only update, nu blijkbaar met een nieuwe plug-in hardware module, prima. prijs staat nu op €5300, zelfs als ze de hardware upgrade later iets duurder maken vind ik de €2000 die het duurde is om het achteraf te doen ipv direct bij aankoop geen probleem.
Tesla USA heeft aan Electrek.co aangegeven dat de upgrade prijs ten tijde van koop geldt, dus voor de meesten van ons €1000 extra tov koop (€3200) bij aankoop ipv €2000 extra voor de huidige kopers (€5200) En nee, Tesla heeft dat nog niet in de back-end aangepast - dus zie je in je portaal de +€2000 prijs staan (laatste berichtgeving bij Electrek is dat men dat nog niet aangepast heeft). Sales maar eens op aanspreken...
 
Ik zat te twijfelen aan de FSD optie maar uiteindelijk toch genomen ook al is wellicht de kans klein er niet veel gebruik van te kunnen maken. Optie is nu 3200 vs 5400 even gekeken naar de bijtelling voor het het verschil dus kijken of de betaalde bijtelling groter is dan de kosten het verschil van een nalevering en de nalevering is duurder.

Ik denk dat de FSD opties pas over 3 tot 5 jaar beschikbaar komen. Ik verwacht tenminste 7 jaar deze auto te hebben en dus kan ik er toch nog even gebruik van maken :). Tegen die tijd staat hopelijk de regelgeving features toe als autopark en anders is het hopelijk mogelijk volledig op N wegen te rijden met rotondes en stoplichten. Ik denk dat rijden in bebouwde kom nog net iets langer gaat duren maar ik laat me graag verrassen!
 
  • Informative
  • Like
Reactions: CL600 and Hbrink
Net FSD aangeschaft, was in 10 minuten telefonisch geregeld waarbij de 1.000 extra zonder problemen er af is gehaald. Ik heb dus 4.300 betaald (huidige website prijs is 5.300). Factuur kwam 3 uurtjes later binnen :)

View attachment 340965
Informatief dit, dank Bob!

Wat we weten:
- FSD-rijders krijgen HW3 gratis ge-retrofit;
- Het zou best kunnen (en is zelfs waarschijnlijk) dat EAP ook beter werkt met HW3 dan met HW2, ook al is er nog geen FSD.

Wat ik me afvraag: zullen die FSD-rijders dan HW3 ge-retrofit krijgen (A) van zodra HW3 er is (einde 2019?) of (B) alleen van zodra FSD er is in hun land (2025 of zo, bij ons :))? In het ene geval zie ik FSD vandaag bestellen voor m'n 2017 MS wel zitten; in het andere niet natuurlijk.

Weet iemand of Elon/Tesla daarop ooit geantwoord heeft? Of heeft iemand onlangs nog FSD "bijgekocht" en iets ter zake vernomen van Tesla?

(ik kan me overigens voorstellen dat ook als antwoord (A) correct zou zijn, Tesla niet echt moeite gaat doen om zo snel mogelijk een paar tienduizend HW3's extra te kopen en hun SeC's te overlasten om die gratis retrofit zo snel mogelijk te verwezenlijken, maar da's nog een andere kwestie).
 
Last edited: