Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

FSD kopen

This site may earn commission on affiliate links.
Wat @Janc zegt inderdaad. Op mijn wagen zit EAP – wat in feite al alles concrete zaken van FSD al borgt (Navigate on Autopilot, Smart Summon, Auto Lane Change en Autopark), het enige verschil is dat EAP niet in de stad zelfstandig kan rijden en dus ook niet acteert op verkeerslichten. Je "krijgt" dus ook geen HW3.0 upgrade.

Ben nog steeds een beetje aan het twijfelen, zelfstandig rijden in de stad lijkt me namelijk niet super nuttig (zo vaak rijd ik niet in de stad en als ik al in de stad rijd, dan doe ik dat nog steeds liever zelf).

Het enige waardoor ik nu nog aan het twijfelen ben, is de reden dat de prijs omhoog gaat en ik dus later om de een of andere reden spijt krijg, eerder aan de beurt ben voor de MCU2 upgrade (auto's met FSD krijgen voorrang) en dat ik dan die HW3.0 computer geïnstalleerd krijg.
 
Wat @Janc zegt inderdaad. Op mijn wagen zit EAP – wat in feite al alles concrete zaken van FSD al borgt (Navigate on Autopilot, Smart Summon, Auto Lane Change en Autopark), het enige verschil is dat EAP niet in de stad zelfstandig kan rijden en dus ook niet acteert op verkeerslichten. Je "krijgt" dus ook geen HW3.0 upgrade.

Ben nog steeds een beetje aan het twijfelen, zelfstandig rijden in de stad lijkt me namelijk niet super nuttig (zo vaak rijd ik niet in de stad en als ik al in de stad rijd, dan doe ik dat nog steeds liever zelf).

Het enige waardoor ik nu nog aan het twijfelen ben, is de reden dat de prijs omhoog gaat en ik dus later om de een of andere reden spijt krijg, eerder aan de beurt ben voor de MCU2 upgrade (auto's met FSD krijgen voorrang) en dat ik dan die HW3.0 computer geïnstalleerd krijg.
Ik twijfel ook erg, op de MS zit EAP (kan upgraden voor 3200), op de M3P FSD en op de M3 alleen AP. Na de tweet van Elon dat vanaf 1 juli FSD 1k duurder gaat worden toch aan het twijfel gezet. Op de M3 ga ik het nog wel doen denk ik maar op de MS met EAP vraag ik me echt af wat de meerwaarde is op dit moment.
 
Ik twijfel ook erg, op de MS zit EAP (kan upgraden voor 3200), op de M3P FSD en op de M3 alleen AP. Na de tweet van Elon dat vanaf 1 juli FSD 1k duurder gaat worden toch aan het twijfel gezet. Op de M3 ga ik het nog wel doen denk ik maar op de MS met EAP vraag ik me echt af wat de meerwaarde is op dit moment.
Ik heb tijdens het prijzencircus van maart '19 een P100D van eind '18 weten te verwerven. Voorzien van EAP maar heb toch ook FSD aangeschaft (en hij is inmiddels voorzien van HW3).

Hier blijf ik voorlopig nog wel in tuffen. Geweldige bak en, oh ja, 4% bijtelling over het hele bedrag. Voornaamste reden om toch FSD er (achteraf) bij te nemen voor mij: Hij is hardware-matig weer helemaal bij! Ik verwacht niet dat ik met deze auto volledig autonoom ga rijden. Wel dat AP steeds beter wordt en dat je daarvoor de veel hogere snelheid van de HW3 computer nodig hebt. jm2c
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Die filmpjes uit USA met stoppen voor de streep en traffic lights zijn allemaal leuk, maar wie zegt wanneer dat in EU eindelijk gaat gebeuren.

Ik denk nog met regelmaat terug aan wintersport 2019 Italië toen de helft van het het forum hier voor 1800 FSD kocht met kreten als "het is een kinder suprise ei en ik zie wel wat er later uit komt". Het leek op dat moment allemaal nog toekomst muziek, ik geloofde er niet in en dacht jullie zijn allemaal gek. Boy was I wrong! Het draadje 2.5 naar 3.0 staat de afgelopen 2 maanden op rood gloeien! Voor 1800 helemaal up to date met de hardware, heb ik me goed in vergist!
 
  • Like
Reactions: Klaas and RioolRat
Ik denk nog met regelmaat terug aan wintersport 2019 Italië toen de helft van het het forum hier voor 1800 FSD kocht met kreten als "het is een kinder suprise ei en ik zie wel wat er later uit komt". Het leek op dat moment allemaal nog toekomst muziek, ik geloofde er niet in en dacht jullie zijn allemaal gek. Boy was I wrong! Het draadje 2.5 naar 3.0 staat de afgelopen 2 maanden op rood gloeien! Voor 1800 helemaal up to date met de hardware, heb ik me goed in vergist!
Inderdaad, zie post 7 maart 2019 FSD €2100 incl. BTW (dit draadje 4e pag.) FSD kopen
Of nog beter dit draadje Full Self driving voor de helft van de prijs
Dan gaat het toch snel, we zijn 14 maanden verder...
 
Last edited:
Ik twijfel zo enorm om FSD te kopen. Heb al honderd keer het vinkje gezet maar durf nog niet op bestellen te klikken.... toch even 6400 euro aftikken.

Wat zijn voor jou de redenen om het wel of juist niet te kopen?
Redenen pro:
  • auto lane change
  • Navigate on Autopilot
Redenen contra:
  • Het is wel veel geld voor die 2 dingen
Eerlijk gezegd kan ik niet meer zonder. Ja, met tegenslag kan ik wel wennen aan een benzine slurpertje van €300 maar als het eraf kan vind ik FSD een must.
 
Redenen pro:
  • auto lane change
  • Navigate on Autopilot
Redenen contra:
  • Het is wel veel geld voor die 2 dingen
Eerlijk gezegd kan ik niet meer zonder. Ja, met tegenslag kan ik wel wennen aan een benzine slurpertje van €300 maar als het eraf kan vind ik FSD een must.
das nou precies mijn ding... ik wil graag die lane change, maar 6400 is mij echt te veel (nu).. en ik weet nu al dat ik die auto over 4 jaar verkoop... en dan moet ik weer opnieuw. wellicht tzt wel aanschaffen bij nieuwe wagen.. als het geen auto of bmw gaat worden
 
Ik twijfel zo enorm om FSD te kopen. Heb al honderd keer het vinkje gezet maar durf nog niet op bestellen te klikken.... toch even 6400 euro aftikken.

Wat zijn voor jou de redenen om het wel of juist niet te kopen?
Ik was al verder dan vinkje zetten. Dacht dat er na die blauwe 'afreken' knop nog wel om een code of iets dergelijks zou worden gevraagd;). Kreeg per e-mail de melding : Betaling is mislukt tijdens verwerking, omdat de creditcard niet zo hoog was ingesteldo_O.

Voordelen:
- HW 2.5 naar HW3 retrofit, waarmee de auto weer 'up to date' is en wellicht daardoor een iets hogere inruilwaarde
- Wanneer de FSD prijs elk jaar wordt verhoogd, dan verwacht ik bij inruil ook iets terug voor de FSD optie die tegen die tijd mogelijk veel duurder is dan de huidige € 6.400
- Auto lane change
- Navigate on Autopilot
- De nieuwste ontwikkelingen op FSD gebied van nabij mee kunnen maken. Zie draadjes als FSD beginnersvragen en de software draadjes. en het gevoel dat de auto weer 'bij de tijd' is.
- Als ik toch ooit overstag ga dan 'bespaar' ik nu ~ €1.100

Nadelen:
- ~7 TSLA aandelen :oops:
 
Het gaat nooit minder zijn?
ik denk het ook niet. Misschien enkel nog te onthouden dat er zeer waarschijnlijk ook een maandabonnement komt. Misschien geven ze dan wel de mogelijkheid om per maand op te zeggen. Heb je tenminste de kans om het eerst te testen en terug op te zeggen indien gewenst. Ik persoonlijk zou het ook niet meer willen missen maar ben ook technisch ingesteld. Hopelijk doet Europa binnenkort eens een toegeving zodat ze de FSD wat meer mogen doorvoeren in Europa.
 
Ik ben vooral benieuwd of je nu al iets merkt van verbeterd gedrag in alledaags EAP/NoA gedrag, van het HW3.0 brein t.o.v. HW2.5 . Iemand die daar al iets over kan zeggen?
Ik zal komende week posten over mijn ervaring hiermee - mijn 12-2017 X met HW2.5 en MCU1 krijgt vandaag zijn HW3.0 computer ingebouwd. MCU2 nog altijd niet beschikbaar in Europa.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Ik ben vooral benieuwd of je nu al iets merkt van verbeterd gedrag in alledaags EAP/NoA gedrag, van het HW3.0 brein t.o.v. HW2.5 . Iemand die daar al iets over kan zeggen?
Ik zal komende week posten over mijn ervaring hiermee - mijn 12-2017 X met HW2.5 en MCU1 krijgt vandaag zijn HW3.0 computer ingebouwd. MCU2 nog altijd niet beschikbaar in Europa.

Zou jouw ervaringen zeer waarderen. Ik heb een vergelijkbare S en ik was eigenlijk van plan om te wachten op de infotainment update (MCU1 naar MCU2). Maar als jij echt verbeterde rijervaringen gaat melden, ga ik nog even nadenken...
NB ik heb in jan 2018 al FSD bijgekocht ;)
 
Ik ben vooral benieuwd of je nu al iets merkt van verbeterd gedrag in alledaags EAP/NoA gedrag, van het HW3.0 brein t.o.v. HW2.5 . Iemand die daar al iets over kan zeggen?
Ik zal komende week posten over mijn ervaring hiermee - mijn 12-2017 X met HW2.5 en MCU1 krijgt vandaag zijn HW3.0 computer ingebouwd. MCU2 nog altijd niet beschikbaar in Europa.

Bij mij is ongeveer 4 weken geleden HW3.0 ingebouwd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik (nog) niet heel veel verschil bemerk tussen HW2.5 en HW3.0. De auto lijkt iets soepeler te rijden, maar ik heb meer het idee dat dit door de laatste software versies komt. Het is wel heel fraai om de visualisatie preview te zien van stoplichten en pijlen/symbolen op de weg. Het geeft een beter beeld van de wat de auto allemaal ziet en (uiteindelijk) van wat de auto hier allemaal mee kan doen. Uiteindelijk zullen de verschillen tussen HW2.5 en HW3 groter gaan worden. Naar mijn idee is de capaciteit nog lang niet 'full unlocked'. Ik ben zeker blij dat ik de optie heb ;)
 
Verschil tussen 2.5 en 3.0 is nul bij normaal rijden en op AP rijden. Heb ze beide en rij om de de dag dezelfde route met een van de 2. Ik merkt echt niks.

Wellicht met FSD, maar dat sla ik over. Komt evt. pas op de volgende Tesla (als het dan werkt en mag van de overheid). Zal dan wel FSD 4 zijn, dus dan is FSD 3.0 ook al oud.
 
Bij mij is ongeveer 4 weken geleden HW3.0 ingebouwd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik (nog) niet heel veel verschil bemerk tussen HW2.5 en HW3.0. De auto lijkt iets soepeler te rijden, maar ik heb meer het idee dat dit door de laatste software versies komt. Het is wel heel fraai om de visualisatie preview te zien van stoplichten en pijlen/symbolen op de weg. Het geeft een beter beeld van de wat de auto allemaal ziet en (uiteindelijk) van wat de auto hier allemaal mee kan doen. Uiteindelijk zullen de verschillen tussen HW2.5 en HW3 groter gaan worden. Naar mijn idee is de capaciteit nog lang niet 'full unlocked'. Ik ben zeker blij dat ik de optie heb ;)
Ik heb nog niet heel veel NoA kunnen rijden sinds ik de HW3 computer heb, maar merk inderdaad niet heel veel verschil. Op wegen binnen de bebouwde kom stuurt hij nog altijd alsof hij z'n eerste rijles heeft, als het een beetje meer dan flauwe bochten zijn, en raakt regelmatig een (gelukkige afgeschuinde) stoeprand.
Op de snelweg vond ik het baanwisselen wel echt VEEL beter gaan dan van te voren, maar disclaimer: ik heb 2 maanden met een AP-camera storing rondgereden (die is ook deze week opgelost), dus inmiddels ben ik ook van 2020.12 via 2020.16 naar 2020.20.1 gegaan - dat kan dus ook een factor zijn.
En met de caravan erachter moest ik gisteren helaas de hele 60 km naar huis zelf sturen. Maar 't blijft leuk om af en toe met caravan en al een 'buurman' eruit te trekken :)