Ik vind Carplay niet zo revolutionair. In essentie radio, navigatie en carkit - what's new? Het lijkt wel mooi vormgegeven, en vast gebruikersvriendelijker dan losse componenten, maar een revolutie? Wellicht dat ze dit zien als eerste basis, en dan doorontwikkelen.
Ik denk dat de uitdaging helemaal niet ligt in entertainment, maar in geavanceerdere functies. Dus, de auto's 'vertellen' elkaar dat er file is, ze hard remmen of dat het glad is verderop op het traject. De auto ziet dat ik eraan kom adhv mijn positie van de telefoon en gebruikshistorie en alvast zorgen dat de airco / verwarming aangaat. De auto informeert me actief over gebeurtenissen op mijn route. Etc.
Ik denk dat als je als softwarebouwer die functies biedt, merkoverstijgend, je heel sterk staat. Het zal voor (zeker kleinere) autobouwers heel lastig worden om software van dat niveau te ontwikkelen. Wel jammer voor de autobouwers van nu, die dan worden gereduceerd tot hardwaremakers. Vergelijk Dell vs Microsoft of HTC vs Google / Android.
Daarin heeft Tesla een unieke positie: sterk in software, en eigen hardware. Kunnen Google en Apple vooralsnog niet zeggen als het gaat om auto's. De automerken hebben dan wel weer eigen hardware, maar of die in staat zullen zijn om software te maken, dat betwijfel ik dus. Als je a la Apple, een sterke combinatie kunt maken tussen eigen hardware, precies afgestemd op de eigen software, dan sta je sterk. In dat licht zou op termijn het unieke, onderscheidende aspect van Tesla wel eens iets anders kunnen worden dan 'elektrisch rijden'...
Kom maar door met v6 en verras ons