Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Eigenlijk is dit topic meer een beauty contest om te laten zien hoe goed je al dan niet je rechtervoet kunt beheersen.

Mijn daily commute is 110 km enkele reis. Rijd ik relax (en al dan niet file) met het verkeer mee met gemak 160 wh/km, als ik op het asociale af doorrijd (ook een tijd gerust 160+ km/h) rond de 220-230 wh/km. Dat is wel zo'n beetje de bandbreedte lijkt het. Let wel: bij temperaturen van circa 12 - 35 graden celsius. Ben benieuwd hoe het in een lekker koude winter is.
 
Allemaal erg interessant. Maar ben toch vooral geïnteresseerd in hoeveel kWh er geladen is met die kilometers en welke snelheid wordt aangehouden hoort er inderdaad wel bij.

Het verbruik van m’n ICE lees ik ook niet af aan op de boordcomputer maar door getankte brandstof af te meten aan het aantal gereden kilometers.
 
Ik vraag me ook wel eens af waarom we dit eigenlijk graag willen weten. Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn, zoals:

- snelheid
- rijstijl
- model auto
- bandenkeuze
- bandenspanning
- aerodoppen
- A/C instellingen
- terrein
- weersomstandigheden

Allemaal bekend. Op sommige hebben we geen invloed (zoals de laatste twee), op de anderen hebben we wel invloed, of in ieder geval gehad. Voor zover we kunnen kiezen, weten we weten precies welke keuzen we moeten om op een oz laag mogelijk verbruik uit te komen. Wanneer twee mensen dezelfde keuzen maken zullen ze denk ik zo'n beetje op hetzelfde verbruik uit komen. Want wat zou er voor moeten zorgen dat dat niet zo is?

Bij een ICE heb je ook nog te maken met bv. de conditie (lees: afstelling) van je motor en het effect van twee verschillende brandstof soorten. Op de eerste heb je, als eigenaar, vaak geen zicht en van de tweede weet je vaak niet wat het effect is. Om die reden heb ik in het verleden altijd heel actief mijn verbruik in de gaten gehouden. Maar nu, in de wereld van EVs, kan het me eigenlijk niet zo heel veel meer schelen.

Maak ik een denkfout?
 
Ik vraag me ook wel eens af waarom we dit eigenlijk graag willen weten. Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn, zoals:

- snelheid
- rijstijl
- model auto
- bandenkeuze
- bandenspanning
- aerodoppen
- A/C instellingen
- terrein
- weersomstandigheden

Allemaal bekend. Op sommige hebben we geen invloed (zoals de laatste twee), op de anderen hebben we wel invloed, of in ieder geval gehad. Voor zover we kunnen kiezen, weten we weten precies welke keuzen we moeten om op een oz laag mogelijk verbruik uit te komen. Wanneer twee mensen dezelfde keuzen maken zullen ze denk ik zo'n beetje op hetzelfde verbruik uit komen. Want wat zou er voor moeten zorgen dat dat niet zo is?

Bij een ICE heb je ook nog te maken met bv. de conditie (lees: afstelling) van je motor en het effect van twee verschillende brandstof soorten. Op de eerste heb je, als eigenaar, vaak geen zicht en van de tweede weet je vaak niet wat het effect is. Om die reden heb ik in het verleden altijd heel actief mijn verbruik in de gaten gehouden. Maar nu, in de wereld van EVs, kan het me eigenlijk niet zo heel veel meer schelen.

Maak ik een denkfout?
Lijkt me geen denkfout. Er zijn inderdaad veel variabelen die het energieverbruik zullen beïnvloeden. Het bijzondere aan deze situatie is waarschijnlijk dat er allemaal vrij weinig ervaring hebben met EV’s, bereik nog steeds wel een dingetje is én Tesla’s een niet zo transparant verbruik hebben terwijl we niet rijden. Voor sommigen is het zelfs een reden om te twijfelen of er misschien sprake is van een technische storing. Dan zijn (goede) verbruikscijfers wel handig als referentie
 
Had al eerder voorgesteld om dit draadje te sluiten.. Doen dan?
Wij kunnen allemaal ver genoeg rijden in onze Tesla’s, De zwaarte van onze rechtervoet bepaalt (los van atmosferische omstandigheden waar we ook weinig aan kunnen doen) het meest het verbruik en we hoeven elkaar toch nergens van te overtuigen. De fabriek’s opgave klopt behoorlijk En in de winter is het 20% meer verbruik dan in de zomer. Basta?
 
  • Like
Reactions: Robbaman
Mijn gemiddelde verbruik sinds aanschaf is 211 Wh/km (met nu 1.797 km gereden).

Valt me een beetje tegen. Zouden de Hankook banden wellicht ook minder zuinig zijn als de Michelins die op de 18" zitten (en ook in Amerika gebruikt worden)?

Ik heb een Google Sheet gemaakt waar iedereen zijn verbruik kan invoeren zodat we wellicht een handig overzicht krijgen: Tesla Gemiddeld Verbruik
Omdat ik grafieken leuk vind, hier twee. 1 van verbruik per leverdatum, een over verbruik gesorteerd op totaal km gereden. Je mag zelf interpreteren ;-)
 

Attachments

  • zzpture.PNG
    zzpture.PNG
    21 KB · Views: 64
Wat ik mij afvraag, als je accu opgewarmd is door het rijden dan is de buitentemperatuur daarna volgens mij minder van belang.
Je accu heeft dan immers dezelfde capaciteit als wanneer het buiten lekker warm is.
In hoeverre zou je dat mee moeten nemen in het kijken naar deze cijfers?
Je bent natuurlijk wel "zuiniger" met stroom als je niet opwarmt aan de paal; maar gaat ten koste van de range.
Zou ook een interessante statistiek zijn: Daadwerkelijk "opgezogen" stroom aan de paal vs verbruikt door te rijden.
 
Had al eerder voorgesteld om dit draadje te sluiten.. Doen dan?
Wij kunnen allemaal ver genoeg rijden in onze Tesla’s, De zwaarte van onze rechtervoet bepaalt (los van atmosferische omstandigheden waar we ook weinig aan kunnen doen) het meest het verbruik en we hoeven elkaar toch nergens van te overtuigen. De fabriek’s opgave klopt behoorlijk En in de winter is het 20% meer verbruik dan in de zomer. Basta?
Waarom sluiten? Je bent toch niet verplicht om dit draadje te lezen. Beetje vergelijken met anderen is voor mij wel leuk. Ook al is het zeer persoonlijk en spelen de omstandigheden mee.

Ik zie bergen andere draadjes die van mij wel gesloten mogen worden ;)
 
  • Funny
Reactions: SpeedyEddy
Rij 4 x per week 300 km per dag in twee ritten voor groot deel over A20/A12 van Rdam naar Arnhem en terug. Gemiddeld verbruik na 30.000km 148Wh/km. Rij hele weg op Autosteer en Cruisecontrol tussen 105 en 110km/uur. Geen aerowheels, die zet ik er in de winter weer op.
 
  • Like
Reactions: Robbaman
105 110 is een heel groot verschil met 130kmph 135kmph.. ik rij 50 km enkele reis 98% snelweg, woon er naast onderhand. dan red ik ook onder de 150.
terug met 140kmph naar huis, soms 150kmph, dan is het 220.. 130kmph is 180.. dus denk dat het allemaal wel op het zelfde neer komt (ook 20inch gemonteerd)
 
Toch interessant om te zien het verschil tussen het "dashboardverbruik" en het verbruik aan de stroommeter.

Vanochtend met 90% vertrokken. In totaal 109 km gereden, merendeel snelweg. Tamelijk vlot gereden en wat tijd moeten inhalen omdat een van de provinciale wegen op de route volledig afgesloten bleek (bordje hing enkele meters voor de afsluiting) en ik weer terug moest naar de snelweg voor een volgende afrit. Het werd lekker warm, dus de airco deed goed z'n best voor 21C. Vervolgens thuis weer aan de lader tot 90%.

Totaal gemiddeld verbruik volgens de auto: 154 Wh/km
Totaal bijgevuld: 23 kWh. Dat resulteert in 214 Wh/km.

Fors verschil! Ik zal het nog wat vaker bijhouden, misschien is dit een rare uitschieter.
 
  • Informative
Reactions: MartinD
Allemaal erg interessant. Maar ben toch vooral geïnteresseerd in hoeveel kWh er geladen is met die kilometers en welke snelheid wordt aangehouden hoort er inderdaad wel bij.

Het verbruik van m’n ICE lees ik ook niet af aan op de boordcomputer maar door getankte brandstof af te meten aan het aantal gereden kilometers.
Met het gevaar dat ik belerend over kom, maar al deze posts hebben het toch over een verbruik in Wattuur (Wh) per kilometer? Als je het in kiloWattuur wilt weten deel je door 1.000.
Als je bedoelt dat je het totaal aantal kWh over de totale gereden afstand wilt weten vermenigvuldig je toch het gemiddeld verbruik (in Wh/km) met het aantal kilometers en dan deel je door 1.000.
Of bedoel je dat je wilt dat we het verbruik uitdrukken in aantal kilometers per kWh ? Dat lijkt dan het meest op de gewoonte bij een ICE om te praten in een verbruik van km per liter.
Het aantal km per kWh is natuurlijk eenvoudig om te rekenen, maar het is geen gewoonte om het verbruik van een EV in die eenheid uit te drukken.