Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Met mijn M3P zit ik nu na 27000 km op 189 Wh/km. Ik weet niet wanneer jij je M3P gekregen hebt maar mijn ervaring is wel dat het bij koud weer enorm op loopt. De periode feb/maart/april 2019 zat echt ruim boven de 200 Wh/. Ga er maar vanuit dat het verbruik nog enorm oploopt in de herfst/winter in ieder geval. Ik zou blij zijn als ik na 12 maanden überhaupt onder de 200 gemiddeld zal zitten..
Interessant @Rohodo. Benieuwd hoe dat deze winter wordt voor de duizenden nieuwe Tesla-rijders die er sinds dit voorjaar bijgekomen zijn.

Kan je toevallig ook nog nagaan hoeveel energie je voor deze 27.000 km in de auto hebt geladen? Is dat inderdaad 27.000 x 189 Wh = 5.100 kWh of eerder 6.100 kWh?
 
Inderdaad, even schrikken vanmorgen, 8°C en hevige regen hier in Luik, verbruik op 100km 204wh/km.(hoogte verschil 200m, ook)
Dat is heel wat anders dan de 160 wh/km die ik voorheen verbruikte op datzelfde traject.
Benieuwd wat dat de komende maanden geeft...
 
Vandaag een ritje 220 km naar sneek en weer terug met de m3 dm. Aankomst nog 34% accu over ipv 41. Wel iets te maken met na amsterdam 130 mag rijden. De auto zei al bij wegrijden dat ik terug -12% zou uitkomen. Wel grappig dat wegrijden aangeeft 474 km bereik(had op 95% opladen gezet als test) maar ritje 440 km niet zou halen vokgens navigatie.
 
Met mijn M3P zit ik nu na 27000 km op 189 Wh/km. Ik weet niet wanneer jij je M3P gekregen hebt maar mijn ervaring is wel dat het bij koud weer enorm op loopt. De periode feb/maart/april 2019 zat echt ruim boven de 200 Wh/. Ga er maar vanuit dat het verbruik nog enorm oploopt in de herfst/winter in ieder geval. Ik zou blij zijn als ik na 12 maanden überhaupt onder de 200 gemiddeld zal zitten..
Ik heb mijn M3P begin juni gekregen. Ik ga bijhouden hoe het verbruik van okt-april eruit gaat zien. Was van de week naar Groningen heen en weer(300 km) al meteen minder zuinig bij 9 graden. Ik denk dat de schatting die je maakt weleens correct kan zijn..
 
Kun je in de auto ergens zien hoeveel kWh er opgeladen is in een bepaalde periode of vanaf aflevering?

Zag vandaag tussenstand van Eneco en vond de toename van stroomgebruik in september relatief hoog. Wij zijn geen km. vreters.

Waar kun je eigenlijk de km stand van de auto zien?
 
Links onderaan is een tabblad waar je een aantal in te stellen triptellers hebt met onder andere het totaal aantal kilometers van de wagen. Gewoon links onderaan horizontaal scrollen. Je ziet ook de kilometerstand van de wagen als je bovenaan op het Tesla tekentje drukt.
 
Thnx

Ik heb af en toe heel rare extreme uitschieters in verbruik (korte ritten), verwarming/airco?

Waar zie ik het totaal verbruik sinds aflevering? Kan alleen laatste 10, 25 of 50km zien.

De laatste 10 km waren 3 a 4 korte ritten. Met gemiddeld verbruik van 202...

Laatste 50 km, gemiddeld gebruik 172 incl autoweg rit.


Zie ook bijlage
 

Attachments

  • D50DB666-B1BE-4DD2-AC14-0DF66A9D2796.jpeg
    D50DB666-B1BE-4DD2-AC14-0DF66A9D2796.jpeg
    837.1 KB · Views: 65
Thnx

Ik heb af en toe heel rare extreme uitschieters in verbruik (korte ritten), verwarming/airco?

Waar zie ik het totaal verbruik sinds aflevering? Kan alleen laatste 10, 25 of 50km zien.

De laatste 10 km waren 3 a 4 korte ritten. Met gemiddeld verbruik van 202...

Laatste 50 km, gemiddeld gebruik 172 incl autoweg rit.


Zie ook bijlage
Linksonderin zie je standaard drie icoontjes. Daaronder drie puntjes waarvan de middelste donker gekleurd. Dit betekent dat dit het middelste scherm is. Swipe je naar links dan zie je je bandenspanning. Swipe je naar rechts dan zie je je trip computer met gegevens over de laatste rit, sinds de laatste keer opladen, trip A, trip B en helemaal onderaan het totaal aantal gereden kilometers (de odometer).

Als je de trip A of B nooit hebt gereset, dan zie je je totaal gemiddelde verbruik hier in kWh en Wh/km sinds oplevering van de auto.
 
Kun je in de auto ergens zien hoeveel kWh er opgeladen is in een bepaalde periode of vanaf aflevering?

Zag vandaag tussenstand van Eneco en vond de toename van stroomgebruik in september relatief hoog. Wij zijn geen km. vreters.

Waar kun je eigenlijk de km stand van de auto zien?
Mijn energieverbruik ligt ruim 25% hoger dan het totaal door de auto aangegeven verbruik. Dat zit hem in ventilatie tijdens stilstaan, sentry, verliezen, etc. Best veel
 
Thnx

Ik heb af en toe heel rare extreme uitschieters in verbruik (korte ritten), verwarming/airco?

Waar zie ik het totaal verbruik sinds aflevering? Kan alleen laatste 10, 25 of 50km zien.

De laatste 10 km waren 3 a 4 korte ritten. Met gemiddeld verbruik van 202...

Laatste 50 km, gemiddeld gebruik 172 incl autoweg rit.


Zie ook bijlage
Als je de auto soms tijdens stilstaan wel gebruikt dan geeft dat een enorme uitschieter in de grafische weergave van het gebruik. Het aantal km is namelijk 0 dus het verbruik wordt door 0 of praktisch 0 gedeeld bij korte ritten.

Ik heb wel eens 10 minuten staan bellen in de stilstaande auto en zag toen ik weer ging rijden bijna 600 Wh/km staan. Het absolute verbruik ligt uiteraard een stuk lager en op het totaal gemiddelde zie je deze uitschieters al snel niet meer terug als je ook wat langere ritten maakt.
 
LR 20incl Monaco aftermarket met Pirelli P zero.

mijn verbruik is sinds twee maanden geleden extreem hoog?! Tesla doet alsof haar neus bloed ondanks dat mijn navigatie ineens zichzelf corrigeert: laatst naar Londen willen rijden (vanaf Adam via Shuttle) en zou 7% over houden bij aankomst. Na Antwerpen (160km) was de accu al bijna leeg (80km remaining).
Dus daarmee is ineens de indicator die waarschuwde dat we onder de 120km/uur moesten rijden om de bestemming te halen ook niet meer kloppend. Hij corrigeert zichzelf na een kwartier naar 110km max, en even daarna een rood scherm dat we de bestemming niet halen en moeten laden.

hieronder een screenshot (zwarte tesla is mijn auto). Heb een test gedaan met een vriend, na beide super charge geladen te hebben, vanaf Breukelen naar ABCOUDE en weer terug gereden. 100km op cruis control, in chill modus. Let op het verschil in verbruik en de te verwachten km! Zijn witte tesla had welliswaar aero wheels 18 inch dus daar zit zeker iets in, maar niet dit grote verschil?!

iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb 5000km gewoon 400km gehaald op een lading maar momenteel dus maar 250kk max. Alsof ik een Audi EV rij
 

Attachments

  • 623CB58D-0551-41CA-9D7E-BC9A7E301DF8.jpeg
    623CB58D-0551-41CA-9D7E-BC9A7E301DF8.jpeg
    121.8 KB · Views: 53
  • 47B65100-D8CE-4D74-8508-7012A84BBC07.jpeg
    47B65100-D8CE-4D74-8508-7012A84BBC07.jpeg
    130.6 KB · Views: 46
  • DEE30115-9413-48A8-B17D-66DB2FB7DAAF.jpeg
    DEE30115-9413-48A8-B17D-66DB2FB7DAAF.jpeg
    248.4 KB · Views: 43
  • 9E05E64E-9E08-4E95-8F18-E337388F1C04.jpeg
    9E05E64E-9E08-4E95-8F18-E337388F1C04.jpeg
    241 KB · Views: 46
  • F2DFA74D-8A53-4E33-B80A-917C798C7DEB.jpeg
    F2DFA74D-8A53-4E33-B80A-917C798C7DEB.jpeg
    369 KB · Views: 46
  • C5BA2F77-A40D-4008-9C37-EB447BBB01E7.jpeg
    C5BA2F77-A40D-4008-9C37-EB447BBB01E7.jpeg
    416.4 KB · Views: 44
LR 20incl Monaco aftermarket met Pirelli P zero.

mijn verbruik is sinds twee maanden geleden extreem hoog?! Tesla doet alsof haar neus bloed ondanks dat mijn navigatie ineens zichzelf corrigeert: laatst naar Londen willen rijden (vanaf Adam via Shuttle) en zou 7% over houden bij aankomst. Na Antwerpen (160km) was de accu al bijna leeg (80km remaining).
Dus daarmee is ineens de indicator die waarschuwde dat we onder de 120km/uur moesten rijden om de bestemming te halen ook niet meer kloppend. Hij corrigeert zichzelf na een kwartier naar 110km max, en even daarna een rood scherm dat we de bestemming niet halen en moeten laden.

hieronder een screenshot (zwarte tesla is mijn auto). Heb een test gedaan met een vriend, na beide super charge geladen te hebben, vanaf Breukelen naar ABCOUDE en weer terug gereden. 100km op cruis control, in chill modus. Let op het verschil in verbruik en de te verwachten km! Zijn witte tesla had welliswaar aero wheels 18 inch dus daar zit zeker iets in, maar niet dit grote verschil?!

iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb 5000km gewoon 400km gehaald op een lading maar momenteel dus maar 250kk max. Alsof ik een Audi EV rij


Excuus voor de extra foto’s, dit ging per ongeluk en het lijkt erop dat is het niet kan wissen :-/
 
LR 20incl Monaco aftermarket met Pirelli P zero.

mijn verbruik is sinds twee maanden geleden extreem hoog?! Tesla doet alsof haar neus bloed ondanks dat mijn navigatie ineens zichzelf corrigeert: laatst naar Londen willen rijden (vanaf Adam via Shuttle) en zou 7% over houden bij aankomst. Na Antwerpen (160km) was de accu al bijna leeg (80km remaining).
Dus daarmee is ineens de indicator die waarschuwde dat we onder de 120km/uur moesten rijden om de bestemming te halen ook niet meer kloppend. Hij corrigeert zichzelf na een kwartier naar 110km max, en even daarna een rood scherm dat we de bestemming niet halen en moeten laden.

hieronder een screenshot (zwarte tesla is mijn auto). Heb een test gedaan met een vriend, na beide super charge geladen te hebben, vanaf Breukelen naar ABCOUDE en weer terug gereden. 100km op cruis control, in chill modus. Let op het verschil in verbruik en de te verwachten km! Zijn witte tesla had welliswaar aero wheels 18 inch dus daar zit zeker iets in, maar niet dit grote verschil?!

iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb 5000km gewoon 400km gehaald op een lading maar momenteel dus maar 250kk max. Alsof ik een Audi EV rij

Alle instellingen lijken hetzelfde (temp. etc.) maar bij de zwarte is de grafiek wat grilliger. Heeft de ene bestuurder sokken en andere klompen aan? ;) Nog een keer heen en weer rijden en van bestuurder wisselen?

Vanaf vertrek Breukelen is alles nagenoeg identiek. Is er verschil in traject naar Breukelen toe? Als de ene M3 veel verder moet rijden is alles wat warmer. Als de ene de navigatie aan heeft staan en de andere niet dan zal er verschil zijn in voorverwarmen accu. Kortom, het valt niet mee om exact dezelfde omstandigheden te creëren:rolleyes:
 
LR 20incl Monaco aftermarket met Pirelli P zero.

mijn verbruik is sinds twee maanden geleden extreem hoog?! Tesla doet alsof haar neus bloed ondanks dat mijn navigatie ineens zichzelf corrigeert: laatst naar Londen willen rijden (vanaf Adam via Shuttle) en zou 7% over houden bij aankomst. Na Antwerpen (160km) was de accu al bijna leeg (80km remaining).
Dus daarmee is ineens de indicator die waarschuwde dat we onder de 120km/uur moesten rijden om de bestemming te halen ook niet meer kloppend. Hij corrigeert zichzelf na een kwartier naar 110km max, en even daarna een rood scherm dat we de bestemming niet halen en moeten laden.

Hoe hard reed je? Je hebt je trip meter niet gefotografeerd en de grafiekjes die je toont zijn van de laatste 10 kilometer.

Onderschat de Aerowheels niet,

grote: jij hebt 20" versus 18" en dan ook nog eens geen aerodynamics velgen vermoed ik. Elke inch bij hetzelfde type velg scheelt 3-5%
breedte: Je hebt waarschijnlijk ook nog eens bredere sloffen er onder dus meer wrijving dus nog meer verlies.
bandenspanning: Hoe is je bandenspanning? Zijn je banden wel opgepompt en niet te zacht?

Zijn ze goed gebalanceerd EN uitgelijnd? Belangrijk dat beide goed zijn.
 
Hoe hard reed je? Je hebt je trip meter niet gefotografeerd en de grafiekjes die je toont zijn van de laatste 10 kilometer.

Onderschat de Aerowheels niet,

grote: jij hebt 20" versus 18" en dan ook nog eens geen aerodynamics velgen vermoed ik. Elke inch bij hetzelfde type velg scheelt 3-5%
breedte: Je hebt waarschijnlijk ook nog eens bredere sloffen er onder dus meer wrijving dus nog meer verlies.
bandenspanning: Hoe is je bandenspanning? Zijn je banden wel opgepompt en niet te zacht?

Zijn ze goed gebalanceerd EN uitgelijnd? Belangrijk dat beide goed zijn.


We reden 95-100. Ik reed juist achter de aero aan Obv cruise control omdat ik niet wilde dat ik harder zou optrekken dan hem. Geen idee dus waarom mijn grafiek grilliger is. Daarnaast heeft zijn auto een drie kwartier stil gestaan en die van mij vanuit Amsterdam een rit achter de rug (waarna we beide tot 255km geladen hebben in een paar minuten tijd. Dus mijn accu zou warmer moeten zijn....
 
Hoe hard reed je? Je hebt je trip meter niet gefotografeerd en de grafiekjes die je toont zijn van de laatste 10 kilometer.

Onderschat de Aerowheels niet,

grote: jij hebt 20" versus 18" en dan ook nog eens geen aerodynamics velgen vermoed ik. Elke inch bij hetzelfde type velg scheelt 3-5%
breedte: Je hebt waarschijnlijk ook nog eens bredere sloffen er onder dus meer wrijving dus nog meer verlies.
bandenspanning: Hoe is je bandenspanning? Zijn je banden wel opgepompt en niet te zacht?

Zijn ze goed gebalanceerd EN uitgelijnd? Belangrijk dat beide goed zijn.

ik heb met de rechter voorwiel een kolom geraakt met het uitparkeren. Deze is door ABS Splinter Adam gerepareerd (oa Nieuw stuurkolom). Zij hebben de auto uitgelijnd en dit was dus net voor deze verbruik toename. Dus het zou uitgelijnd moeten zijn. De 20 inch velgen zijn Nieuw en direct daarna gemonteerd dus zijn gebalanceerd. Als dit het extra gebruik is dan ben ik benieuwd naar de ervaringen van tesla 20 inch toc aftermarket 20 inch. Ik kan me niet voorstellen dat mijn verbruik acceptabel is voor tesla. Maw dat ze geen wielen monteren waardoor de computer door de war raakt omdat de energie veel harder afneemt dan dat ie inschat. Zou dat dus puur door gewicht verschil
V de aftermarket Monaco velgen kunnen zijn? De leverancier ervan had hier nog nooit eerder een klacht over gehad in elk geval.
 
ik heb met de rechter voorwiel een kolom geraakt met het uitparkeren. Deze is door ABS Splinter Adam gerepareerd (oa Nieuw stuurkolom). Zij hebben de auto uitgelijnd en dit was dus net voor deze verbruik toename. Dus het zou uitgelijnd moeten zijn. De 20 inch velgen zijn Nieuw en direct daarna gemonteerd dus zijn gebalanceerd. Als dit het extra gebruik is dan ben ik benieuwd naar de ervaringen van tesla 20 inch toc aftermarket 20 inch. Ik kan me niet voorstellen dat mijn verbruik acceptabel is voor tesla. Maw dat ze geen wielen monteren waardoor de computer door de war raakt omdat de energie veel harder afneemt dan dat ie inschat. Zou dat dus puur door gewicht verschil
V de aftermarket Monaco velgen kunnen zijn? De leverancier ervan had hier nog nooit eerder een klacht over gehad in elk geval.

Ik vermoed dat de uitlijning een grote rol speelt, omdat het direct daarna ging spelen en uitlijning ook echt enorm van invloed is op verbruik.

Hoe groot is het gewichtsverschil van de Monaco tov origineel Tesla? Mijn aftermarkets (9x20, dus breder dan origineel) wegen nauwelijks meer dan de performance velgen van Tesla en het zijn echt geen dure lichtgewicht velgen (ook volstrekt onnodig voor gewoon verkeer).
 
Je hebt waarschijnlijk ook nog eens bredere sloffen er onder dus meer wrijving dus nog meer verlies.
Hoe zit dat precies? Het wordt vaak gezegd dat de breedte van banden veel uit maakt, maar volgens mij was wrijving iets met wrijvingscoefficient * gewicht per cm2 * oppervlak. Aangezien het gewicht per cm2 linear afloopt het de toename van het oppervlak houdt je dan over wrijvingsvcoefficient * gewicht en speelt oppervlak eigenlijk geen rol meer?
 
Hoe zit dat precies? Het wordt vaak gezegd dat de breedte van banden veel uit maakt, maar volgens mij was wrijving iets met wrijvingscoefficient * gewicht per cm2 * oppervlak. Aangezien het gewicht per cm2 linear afloopt het de toename van het oppervlak houdt je dan over wrijvingsvcoefficient * gewicht en speelt oppervlak eigenlijk geen rol meer?

Ik denk idd dat het meer voor de luchtweerstand uitmaakt.

Zelf gekozen voor 245 ipv 235. In de zomer is range voor mij ondergeschikt.