Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
mijn verbruik is sinds twee maanden geleden extreem hoog?!

iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb 5000km gewoon 400km gehaald op een lading maar momenteel dus maar 250kk max. Alsof ik een Audi EV rij
Hier precies hetzelfde LR, met 19” Brock velgen en conti zomerbanden.
Tot enige tijd geleden haalde ik wel 400 - 450 km (ik rekende met 350 km van 90% naar 10%).
Vandaag retourtje Haarlem - Groningen (390 km), nauwelijks wind, wel wat regen zo nu en dan, maar geen kletsnatte weg en 5 graden. Vol van huis, maar kansloos om het zonder laden te redden. In Drachten tientallen procenten bij moeten laden en leeg thuis.
Ik heb wat testjes gedaan:
120 km/u gedurende 10 km gaf een verbruik van 260 Wh/km, zonder verwarming 240 Wh/km
100 km/u gedurende 10 km gaf een verbruik van 215 Wh/km, zonder verwarming 195 Wh/km.

Daarmee heb ik bij 120 km/u een effectieve range van 225 km (4 km/kWh met een bruto batterij van 75 kWh, waarvan je gok ik 75% kan gebruiken als je van 90% naar 10% gaat. Geen wetenschappelijke berekening, maar meer rand van de krant).

Dat wordt geen feest naar de wintersport als het nog kouder is en we met drie man en bagage op winterbanden rijden (wel op 18”met aero’s, maar dat zullen we hard nodig hebben.)

O ja: over de 9.400 km tot nu vanaf mei heb ik 182 Wh/km gedraaid, dus hij is echt veel minder zuinig geworden.
 
Hoe zit het met jullie verbruik de afgelopen week gezien het kouder wordt? Ik zit gemiddeld op 210wh/km. Moet ik wel bij zeggen dat dit voornamelijk snelweg kilometers zijn waarbij ik vrij vroeg weg rijd bij gemiddeld 5 graden zonder de accu voor te verwarmen. (Geen laadvoorziening thuis)

Dat is aanzienlijk hoger dan voorheen: gemiddeld 160wh/km. Ben benieuwd hoe dit nog gaat oplopen wanneer het echt winter wordt.
 
Vandaag heen en weer van Oude-Tonge naar Goes. Gemiddeld verbruik zo’n 140 Wh/km. Maar ja, het is allemaal 80km/h of minder. Bij (flinke) tegenwind op de Zeelandbrug liep het verbruik aardig op, op de terugweg (meewind dus) werd hij weer erg zuinig.
Een groot deel op AP gereden, dat ging best goed. Eén keer een spook rem gehad toen een grote vrachtwagen wel erg dicht tegen de middellijn tegemoet kwam in een, voor mij, flauwe bocht naar rechts.
 
LR 20incl Monaco aftermarket met Pirelli P zero.

mijn verbruik is sinds twee maanden geleden extreem hoog?! Tesla doet alsof haar neus bloed ondanks dat mijn navigatie ineens zichzelf corrigeert: laatst naar Londen willen rijden (vanaf Adam via Shuttle) en zou 7% over houden bij aankomst. Na Antwerpen (160km) was de accu al bijna leeg (80km remaining).
Dus daarmee is ineens de indicator die waarschuwde dat we onder de 120km/uur moesten rijden om de bestemming te halen ook niet meer kloppend. Hij corrigeert zichzelf na een kwartier naar 110km max, en even daarna een rood scherm dat we de bestemming niet halen en moeten laden.

hieronder een screenshot (zwarte tesla is mijn auto). Heb een test gedaan met een vriend, na beide super charge geladen te hebben, vanaf Breukelen naar ABCOUDE en weer terug gereden. 100km op cruis control, in chill modus. Let op het verschil in verbruik en de te verwachten km! Zijn witte tesla had welliswaar aero wheels 18 inch dus daar zit zeker iets in, maar niet dit grote verschil?!

iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb 5000km gewoon 400km gehaald op een lading maar momenteel dus maar 250kk max. Alsof ik een Audi EV rij
30% meer verbruik! Dat kan toch echt niet aan de wielen/banden liggen.
 
Minder als 200kW/100km verbruiken lukt ons bijna nooit. Er is wel een zeer groot verschil of je al dan niet wind tegen hebt.
fotootjes zijn zaterdagmorgend genomen: 270Wh/km wind mee en 290Wh/km wind tegen
m3 wt.jpg

m3 wm.jpg


Gemiddeld over 3185km
full.jpg
 
Minder als 200kW/100km verbruiken lukt ons bijna nooit. Er is wel een zeer groot verschil of je al dan niet wind tegen hebt.
fotootjes zijn zaterdagmorgend genomen: 270Wh/km wind mee en 290Wh/km wind tegenView attachment 472837
View attachment 472836

Gemiddeld over 3185kmView attachment 472838

Denk dat je daar met 150km/u ook niet snel aan zal geraken ;) De weg ziet er ook wat nat uit of is dat maar een gedacht.
(heb je een idee van de windsnelheid?)
 
LR 20incl Monaco aftermarket met Pirelli P zero.

mijn verbruik is sinds twee maanden geleden extreem hoog?! Tesla doet alsof haar neus bloed ondanks dat mijn navigatie ineens zichzelf corrigeert: laatst naar Londen willen rijden (vanaf Adam via Shuttle) en zou 7% over houden bij aankomst. Na Antwerpen (160km) was de accu al bijna leeg (80km remaining).
Dus daarmee is ineens de indicator die waarschuwde dat we onder de 120km/uur moesten rijden om de bestemming te halen ook niet meer kloppend. Hij corrigeert zichzelf na een kwartier naar 110km max, en even daarna een rood scherm dat we de bestemming niet halen en moeten laden.

hieronder een screenshot (zwarte tesla is mijn auto). Heb een test gedaan met een vriend, na beide super charge geladen te hebben, vanaf Breukelen naar ABCOUDE en weer terug gereden. 100km op cruis control, in chill modus. Let op het verschil in verbruik en de te verwachten km! Zijn witte tesla had welliswaar aero wheels 18 inch dus daar zit zeker iets in, maar niet dit grote verschil?!

iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb 5000km gewoon 400km gehaald op een lading maar momenteel dus maar 250kk max. Alsof ik een Audi EV rij

goede uitlijning en ook het gewicht vd velgen maakt uit.
De standaard 18 inch Tesla velg doet 21,6 lbs; de gemiddelde 20 inch (dus géén flow forged etc.) is 32 lbs. Even in lbs ipv kilo's, had geen zin om terug te rekenen :). Maar dat is een significant groter gewicht, direct aan de as. Overigens niet rekening gehouden met staggered setup (zijnde bredere banden achter), daarmee wordt het verschil nog groter.
 
Minder als 200kW/100km verbruiken lukt ons bijna nooit. Er is wel een zeer groot verschil of je al dan niet wind tegen hebt.
fotootjes zijn zaterdagmorgend genomen: 270Wh/km wind mee en 290Wh/km wind tegenView attachment 472837
View attachment 472836

Gemiddeld over 3185kmView attachment 472838

Ik zit gemiddeld op ongeveer hetzelfde. Wat ik echter een beetje naar vind t.o.v. een ICE-auto is dat je bij een normale auto geen benzine verliest als hij stilstaat. Terwijl dit bij Ev's natuurlijk wel het geval is. Dit wordt nooit meegenomen in een gemiddelde berekening van kostenbesparing. Zo heb ik dus gemiddeld over 3700km een verbruik van 22kW/100km, maar als ik alle oplaad beurten bij elkaar optel (alleen thuis en bij SUC geladen) dan heb ik over die 3700km tegen de 1000kW opgeladen. Dat zou dan dus gemiddeld 37kW/100km zijn geweest. Dit is natuurlijk nog steeds goedkoper dan benzine tanken maar toch, het is wel een flink hoger gemiddelde.
 
Ik zit gemiddeld op ongeveer hetzelfde. Wat ik echter een beetje naar vind t.o.v. een ICE-auto is dat je bij een normale auto geen benzine verliest als hij stilstaat. Terwijl dit bij Ev's natuurlijk wel het geval is. Dit wordt nooit meegenomen in een gemiddelde berekening van kostenbesparing.

Even op de achterkant van de sigarendoos: ca. 1% verlies per dag -> 3,65 maal een volle accu per jaar -> bij een Model 3 LR thuis opgeladen -> 3,65 x 75 x 0,22 = Euro 60,-- per jaar. Gaat dus om Euro 5,-- per maand. Met tanken versus stroom tappen is dat snel terug verdiend :)

Ik zou het wel prettig vinden als de auto wat dieper in slaap kan vallen tijdens lange stops (vakantie etc.) Nu is het sluipverbruik wat aan de hoge kant door alle processen op de achtergrond :rolleyes:.
 
Ik zit gemiddeld op ongeveer hetzelfde. Wat ik echter een beetje naar vind t.o.v. een ICE-auto is dat je bij een normale auto geen benzine verliest als hij stilstaat. Terwijl dit bij Ev's natuurlijk wel het geval is. Dit wordt nooit meegenomen in een gemiddelde berekening van kostenbesparing. Zo heb ik dus gemiddeld over 3700km een verbruik van 22kW/100km, maar als ik alle oplaad beurten bij elkaar optel (alleen thuis en bij SUC geladen) dan heb ik over die 3700km tegen de 1000kW opgeladen. Dat zou dan dus gemiddeld 37kW/100km zijn geweest. Dit is natuurlijk nog steeds goedkoper dan benzine tanken maar toch, het is wel een flink hoger gemiddelde.
Alle argumenten over banden, velgen en verlies tijdens stilstand, leiden af van het werkelijke probleem hier: DE MODEL 3 IS HELEMAAL NIET ZUINIG !!!
Tenminste mijn LR AWD Model 3 gebruikt meer dan mijn 85 Model S (RWD) en heeft een kleinere accu. Range anxiety is back.
 
Alle argumenten over banden, velgen en verlies tijdens stilstand, leiden af van het werkelijke probleem hier: DE MODEL 3 IS HELEMAAL NIET ZUINIG !!!
Tenminste mijn LR AWD Model 3 gebruikt meer dan mijn 85 Model S (RWD) en heeft een kleinere accu. Range anxiety is back.

Je bedoelt waarschijnlijk dat jouw Model 3 niet zuinig is. De Model 3 is de meest efficiënte EV op de markt. Als jouw Model 3 meer stroom verbruikt dan de S is er iets niet goed, of je rijstijl is wezenlijk anders.
 
Je bedoelt waarschijnlijk dat jouw Model 3 niet zuinig is. De Model 3 is de meest efficiënte EV op de markt. Als jouw Model 3 meer stroom verbruikt dan de S is er iets niet goed, of je rijstijl is wezenlijk anders.
Als ik testjes doe waarbij ik over een afstand van 10 km met een constante snelheid van 120 km/u (of 100 km/u) op de snelweg rijdt, is de rijstijl niet meer van invloed. Het kan natuurlijk zijn dat er iets mis is met mijn Model 3, maar ik ben in dit draadje juist op zoek naar bevestiging dan wel weerlegging van dat vermoeden. Ik voorzie namelijk een vervelende discussie als ik een Service afspraak maak met de klacht dat de auto zo veel gebruikt.
Wat mij ook opvalt is dat er meer forumleden zijn met dezelfde klachten, dus misschien is er toch iets meer aan de hand dan een probleem met alleen mijn auto.
 
Je bedoelt waarschijnlijk dat jouw Model 3 niet zuinig is. De Model 3 is de meest efficiënte EV op de markt. Als jouw Model 3 meer stroom verbruikt dan de S is er iets niet goed, of je rijstijl is wezenlijk anders.

Helemaal eens. Mijn EV ervaring beperkt zich tot de model 3 maar met nu 20k ervaring kan ik zeggen dat je de 270wh/KM van Boombastic hierboven alleen haalt als je ongeveer continu plankgas rijdt. Zelfs met een dakkoffer en 150 km/h haalde ik dat soort waardes niet.
 
Bizarre cijfers allemaal die hier passeren, ik rijd nu 10.000 km met mijn SR+ en zit aan een gemiddeld verbruik van minder dan 160wh/km.
Verbruik neemt inderdaad pijlsnel toe op de autosnelweg. 120 op cruise control geeft me bij de huidige temperaturen (11°c) 185wh/km 130 zal inderdaad rond de 200 a 205 zitten. Maar om 270 wh/km te verbruiken is me nog niet gelukt. Dan is de kost aan flitsboetes hoger dan die aan elektriciteit denk ik..
Mijn verplaatsingen zijn wel allemaal lange verplaatsingen >100km, misschien doet dat ook wat.
 
Helemaal eens. Mijn EV ervaring beperkt zich tot de model 3 maar met nu 20k ervaring kan ik zeggen dat je de 270wh/KM van Boombastic hierboven alleen haalt als je ongeveer continu plankgas rijdt. Zelfs met een dakkoffer en 150 km/h haalde ik dat soort waardes niet.

De 270wh/km waren niet van mij. Maar van CRTS, echter CRTS en ik zitten gemiddeld wel allebei zo rond de 219Wh/km over >3000km en dat komt dan denk ik omdat ik en ik denk ook CRTS een Performance hebben. Die 20inch zullen er wel degelijk inhakken. Nu is het ook niet zo dat ik hem nou elke dag tot de vloer trap, maar zo zuinig als een SR+ gaan we niet redden.
 
Als ik testjes doe waarbij ik over een afstand van 10 km met een constante snelheid van 120 km/u (of 100 km/u) op de snelweg rijdt, is de rijstijl niet meer van invloed. Het kan natuurlijk zijn dat er iets mis is met mijn Model 3, maar ik ben in dit draadje juist op zoek naar bevestiging dan wel weerlegging van dat vermoeden. Ik voorzie namelijk een vervelende discussie als ik een Service afspraak maak met de klacht dat de auto zo veel gebruikt.
Wat mij ook opvalt is dat er meer forumleden zijn met dezelfde klachten, dus misschien is er toch iets meer aan de hand dan een probleem met alleen mijn auto.

refererend naar vorig bericht: in algemene zin kan gesteld worden dat het gebruik van capslock en uitroeptekens meer irritatie dan begrip opleveren op een gemiddeld forum, maar dat geheel terzijde ;-)
Zojuist even gegoogeld op werkelijke verbruikscijfers databases (o.a te vinden in Dld, UK, VS) van de model 3, dit wordt dus ingevuld en bijgehouden door daadwerkelijke bestuurders: ook daar ligt het gemiddelde significant lager dan de excessen die hier genoemd worden. Neemt overigens niet weg dat het vervelend is, maar het lijkt meer op een naar voorval, dan een grootschalig probleem bij alle Model 3's.
 
De 270wh/km waren niet van mij. Maar van CRTS, echter CRTS en ik zitten gemiddeld wel allebei zo rond de 219Wh/km over >3000km en dat komt dan denk ik omdat ik en ik denk ook CRTS een Performance hebben. Die 20inch zullen er wel degelijk inhakken. Nu is het ook niet zo dat ik hem nou elke dag tot de vloer trap, maar zo zuinig als een SR+ gaan we niet redden.
Zo zuinig haal ik het ook niet, maar wel 169 Wh/km met mijn performance gemiddeld over 8500 km. Ik zie echter dat het de laatste week wel snel wat oploopt. @Ger356; is er niet meer aan de hand, jij hebt toch ook zoveel last van een lawaaierige auto??
 
Zo zuinig haal ik het ook niet, maar wel 169 Wh/km met mijn performance gemiddeld over 8500 km. Ik zie echter dat het de laatste week wel snel wat oploopt. @Ger356; is er niet meer aan de hand, jij hebt toch ook zoveel last van een lawaaierige auto??
Ja, inclusief een jammerende fluittoon tussen 100 - 120 km/u. Dat lijkt op de fluittoon die je ook hoort als een NS trein optrekt en je zit naast die elektronica kast. Ga deze week nog wel eens een test doen en anders toch maar een afspraak inschieten.