Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
De range is precies zoals geadverteerd. Alleen is dat niet bij 120 tot 130 km/h. Ik haal vanwege veel binnendoor en files op snelweg soms meer dan de geadverteerde range. Maar ben met je eens dat er bij snelwegsnelheden flink wat verbruik bijkomt. Maar dat is bij alle andere ev's erger dan bij de M3 (ioniq misschien). Ik heb eerst de leaf 24kwh gehad. Dat weet je na een tijdje alles over verbruiksinvloeden . Mijn e-niro verbruikte iets meer op de snelweg. De MS 75d van mm vriendin ook.
 
  • Like
Reactions: Jooop and CO2CLEAN
Ik had verwacht voor de non-perfomance ongeveer het praktisch verbruik uit ev-database te krijgen als je overal ongeveer de max snelheid rijdt.

Ik denkt dat wat Bij Gecombineerd - Winter staat mooi is als je dat in de zomer haalt als je overal de max snelheid rijdt.

Nog steeds een mooi bereik, maar...

Schermafbeelding 2019-04-29 om 10.05.39.png
 
Ik had verwacht voor de non-perfomance ongeveer het praktisch verbruik uit ev-database te krijgen als je overal ongeveer de max snelheid rijdt.

Ik denkt dat wat Bij Gecombineerd - Winter staat mooi is als je dat in de zomer haalt als je overal de max snelheid rijdt.

Nog steeds een mooi bereik, maar...

View attachment 401887

Ja, dat denk ik ook. Circa 400 km snelweg zomer is realistischer dan 445 km. Er staat in de disclaimer wel bij ‘beste geval’ en ‘zonder gebruik AC’.
Grappig dat ze in de disclaimer ook schrijven dat de actieradius sterk afhangt van klimaat. Lijkt me dat het weer een grotere invloed heeft... :rolleyes:
 
  • Funny
Reactions: robertvg
Vandaag net geen 360 km gereden.

- Twee (elektrische) fietsen achterop de trekhaak
- 18" met aero covers gemonteerd
- Twee volwassenen en wat bagage in de auto
- Airco aan op 21 gr C
- Buiten temperatuur onderweg oplopend van 8 gr naar 14 gr

We hadden geen enkele haast, dus daar waar het kon 100 km/h GPS gereden (102 op de CC).
Daar waar dat niet kon gewoon met het overige verkeer mee gereden.

Had gerekend op flink meer verbruik t.o.v. normaal. Dit resultaat zag ik dus in het geheel niet aankomen:

upload_2019-4-29_16-28-7.png


Een keer geladen onderweg (net geen 30 minuten) eigenlijk omdat we toch ook wel zin in koffie hadden :)en niet leeg op onze bestemming aan wilden komen.

Echt heel blij mee. Onderweg nog een beetje hoogte gewonnen ook nog, dus ben nu al benieuwd naar de terugweg.
 
Bij mij ook. Overigens ook op lange afstanden (m3lr 18” aero covers eraf). Gisteren bij 8-10 graden en wat tegenwind 210 km continu 120-130km/h (zondagochtend drenthe-brabant) gereden: 205 wh/km.airco uit, auto voorverwamd, temperatuur interieur 20 graden. Accu van 96% naar 30%.
Ik mag de auto inmiddels zeer, range is in praktijk zeer bruikbaar maar niet zoals geadverteerd

De range is exact zoals geadverteerd 560 km wltp. Alleen is dat voor de meesten niet haalbaar.

Tesla gaat zelf uit van 499 km range. Dat is 153 wh/km gemiddeld. Ik zit zelf nu op 170 wh/km. Even flink omhoog geschoten van 165 naar 175 vorige week toen ik even naar de Nordschleife ben geweest met de auto... maar nu dus alweer flink gedaald.

Ik denk overall makkelijk op 160 uit te kunnen komen. Dan kom je op 475 km range uit. Dat houdt in dat met een normale mis op een dag met 20 graden en droog ik zeker 500 km haal. En dat is ook wat ik in de praktijk zie.

Wel zijn omstandigheden erg van belang. Veel wind: meer verbruik. Veel snelwegkilometers: meer verbruik. Enz.

Maar 153 wh/km is in goede omstandigheden prima te halen met een mix snelweg en binnendoor. Zuiniger ook nog wel en dan mag je ook best een aardig stuk 130 km/u rijden.
 
  • Like
Reactions: DeHakkelaar
Afgelopen week op wintersport geweest naar Frankrijk, 1100km heen en 1100km terug. Leuk om op de terugweg na 16km -3kWh gebruikt te hebben :)

Op zowel heen en terugweg in Frankrijk meestal 135 op de cruise control gereden, sommige stukken uiteraard langzamer. Laatste stuk in België en NL “ietsje” harder met Flitsmeister en daarmee het voordeel van “omlaag rijden” opgeheven. Gemiddeld heen en terug 185Wh/km.

Airco altijd aan.

Mijn normaal gecombineerd verbruik zit rond de 150-160, ik ben echt ontzettend blij verrast over de daadwerkelijke range van deze auto (hiervoor een Leaf gehad en dat sloeg nergens op, als je dan airco of verwarming aanzette en 130 ging rijden was hij binnen 10min leeg).
 
Hier een m3p

Dagelijkse rit van 30 km enkele reis klein stukje bebouwde kom dan de snelweg op.
Heen reis vaak file terugreis laat op de avond en geen file.

Paar lange ritten snelweg gedaan maar kom niet onder de 200 valt me nog niet tegen.

Gr Eric
8B63F225-6D5E-44E2-812C-12DE84A40D61.jpeg
 
De onze is nu een dikke 3 weken oud. We doen heeel veel korte afstanden. Ik heb er al vrij zot mee gereden, mijn echtgenote waarschijnlijk rustiger.
Een keer uit noodzaak zeer rustig moeten rijden om thuis te raken. Dan zat het verbruik op 136Wh/km over een afstand van 30km (autosnelweg).:)
20190428_173952.jpg
 
Vandaag net geen 360 km gereden.

- Twee (elektrische) fietsen achterop de trekhaak
- 18" met aero covers gemonteerd
- Twee volwassenen en wat bagage in de auto
- Airco aan op 21 gr C
- Buiten temperatuur onderweg oplopend van 8 gr naar 14 gr

We hadden geen enkele haast, dus daar waar het kon 100 km/h GPS gereden (102 op de CC).
Daar waar dat niet kon gewoon met het overige verkeer mee gereden.

Had gerekend op flink meer verbruik t.o.v. normaal. Dit resultaat zag ik dus in het geheel niet aankomen:

View attachment 402002

Een keer geladen onderweg (net geen 30 minuten) eigenlijk omdat we toch ook wel zin in koffie hadden :)en niet leeg op onze bestemming aan wilden komen.

Echt heel blij mee. Onderweg nog een beetje hoogte gewonnen ook nog, dus ben nu al benieuwd naar de terugweg.

Lees ik het goed? Een trekhaak? Dacht dat die nog niet leverbaar waren voor een M3?
 
Toch wel. Hier zou je er eentje moeten kunnen krijgen:

Trekhaak Tesla 3 montage mogelijk Burghof trekhaken

Of anders hier:

≥ trekhaak tesla model 3 montage mogelijk - Kamperen | Toebehoren - Marktplaats.nl

Maar die van mij heb ik zelf uit Amerika laten komen. En ook zelf geplaatst (met wat hulp uiteraard):

Trekhaak Model 3 (uit Amerika)

Maaruh ... alleen om te dragen, niet om te trekken:

y4pm8aoK89UazzPGQGZK3Tl24ui6FESgYo_oETREtC8Ftkp_1cPTtPj7PyInkvbaSogz1iIcmzHAsbne1jpsfJWCt07Fd4NJnYKDqD_jz-d1txYQsWijvWF7cceEBfJ8o8jaSfwnujTQYWvVQ3OJZVs5Sb1-bAWCBY6wcqWasFxNBgkIOK0-CXsc9QzhFR-BrfO
Dank!
Heb het topic door gespit.
Nog even wachten op duidelijkheid over type goedkeuring.
Ik zou er een boot met trailer mee willen trekken...
 
  • Like
Reactions: DutchTM3
Bij mij ook. Overigens ook op lange afstanden (m3lr 18” aero covers eraf). Gisteren bij 8-10 graden en wat tegenwind 210 km continu 120-130km/h (zondagochtend drenthe-brabant) gereden: 205 wh/km.airco uit, auto voorverwamd, temperatuur interieur 20 graden. Accu van 96% naar 30%.
Ik mag de auto inmiddels zeer, range is in praktijk zeer bruikbaar maar niet zoals geadverteerd

Okay dat kan ik volgen maar 175wh/km bij snelheden van 150-160kmh lijkt me echt onhaalbaar gezien de meeste mensen dit net/niet halen bij normaal snelweggebruik. Vehoging van de snelheid van 130 naar 150-160km/h geeft echt een substantieel hoger verbruik.