Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Apart. Ik dacht / ging er van uit dat Tesla voor de P wel met een ander specifiek verbruik zou rekenen dan voor een non P (en dus niet met 153 Wh / km). En dat Tesla er voor de non Ps mss zelfs wel rekening mee zou houden of de auto met 18 of 19 inch afgeleverd was.


Het ligt voornamelijk toch aan de bestuurder denk ik hoeveel km je er uit krijgt.
Mijn verbruik schommelt per rit individueel bekeken enorm.
airco altijd op auto en geen eco rijden.
Laagste was eens 154 Wh/km , dan eens 162 Wh/km op een rit van 130 km lang . Constant 120 Kmph ( autopilot ) 3 man in de wagen

Meestal ergens tussen de 180 a 195 Wh/km
Gemiddelde staat op 192Wh/km op een dike 4000 dkm nu.

Het lukt mij om aan 90% (449). 2 x naar de zee te rijden en terug aan 130a140 kmph ( iets te zware voet:(:D)
4x 65 km en een dikke 120 km over te houden.
Ik reken bij elke rit +- 20% verlies en dit klopt ook meestal.
Ben zeer tevreden over de m3 performance zijn mogelijkheden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Wackmack and Tuhhje
Heren en eventuele Dames

Heeft er iemand van jullie nog enkele ervaringen met langere ritten tegen hogere snelheden (+140-150Km/u) met een M3 AWD LR Aero?
Ik heb namelijk een wekelijks traject van 400Km en dit leg ik vooral 's morgens heel vroeg af waardoor het wel eens, lees meestal, sneller gaat dan toegelaten aangezien de weg vrij is en het anders gewoon uiterst saai en gevaarlijk wordt.

Volgens 'A Better Route Planner' zou ik een 2-tal stops nodig hebben van respectievelijk 8 en 20 minuten om op eindbestemming met 22% soc te arriveren. (dit mbt tot de terugrit) De simulatie doe ik altijd met 6°, 4ms/s headwind en 5kg extra gewicht.

Op een ander fora, las ik een interessante stelling dat het wel eens voordeliger zou kunnen zijn om (veel) sneller te rijden aangezien je zo je stops beter kan optimaliseren in verhouding tot de laadtijd. (sneller van 20% naar 70% te laden dan van 5%->80%)

Ik zoek dus vooral ervaringen van mensen met een iets meer dan gemiddelde, zware voet.

Thanks!

Jan
 
Heeft er iemand van jullie nog enkele ervaringen met langere ritten tegen hogere snelheden (+140-150Km/u) met een M3 AWD LR Aero?

Op een ander fora, las ik een interessante stelling dat het wel eens voordeliger zou kunnen zijn om (veel) sneller te rijden aangezien je zo je stops beter kan optimaliseren in verhouding tot de laadtijd. (sneller van 20% naar 70% te laden dan van 5%->80%)
Misschien nét niet helemaal zo snel, maar met 3 volwassenen aan boord en een beetje wind mee:

upload_2019-6-17_6-10-55.png


En 4 volwassenen aan boord en een beetje wind tegen:

upload_2019-6-17_6-11-50.png


BTW: Ondanks mijn avatar is dit met 18" aero's.

Heeft er iemand van jullie nog enkele ervaringen met langere ritten tegen hogere snelheden (+140-150Km/u) met een M3 AWD LR Aero?

Op een ander fora, las ik een interessante stelling dat het wel eens voordeliger zou kunnen zijn om (veel) sneller te rijden aangezien je zo je stops beter kan optimaliseren in verhouding tot de laadtijd. (sneller van 20% naar 70% te laden dan van 5%->80%)
Wat je schrijft lijkt meer te maken te hebben met meerdere korte stops (ten opzichte van minder langere stops) dan met hogere snelheid?
 
Misschien nét niet helemaal zo snel, maar met 3 volwassenen aan boord en een beetje wind mee:

View attachment 420182

En 4 volwassenen aan boord en een beetje wind tegen:

View attachment 420183

BTW: Ondanks mijn avatar is dit met 18" aero's.

Wat je schrijft lijkt meer te maken te hebben met meerdere korte stops (ten opzichte van minder langere stops) dan met hogere snelheid?
Welke tool gebruik jij?
 
Bedankt voor de reactie.

Heb net een testrit met de performance achter de rug. Wat rijdt dat ding zalig. Heb wat autostrade (140Km/u) en binnenwegen gedaan en zat op een +/- 190Wh/uur met een buitentemperatuur van 22°, de airco op 16°, 3 personen in de wagen en de nodige sprintjes uiteraard.

beetje off topic:

Ikzelf zou voor de LR AWD (moeten) gaan aangezien het een leasing is en de afstand die ik moet overbruggen(dus 18inch en Aeros) maar zelfs op max toegelate snelheid rijdt dit ding te gek. Heb ook een testrit met de nieuwe BMW 320d en mercedes C200 gedaan en ik moet eerlijk zeggen, het stuurgevoel, de souplesse en de algemene rijervaring die de M3 liet zien, echt top....

Ik had ook een beetje schrik van het "sobere" interieur maar dat voelt eigenlijk helemaar niet zo aan.

Ik ben verkocht al moet ik het soms waarschijnlijk wat rustiger aandoen maar met alle traject controles die eraan zitten te komen in België, is het misschien tijd om wat gezapiger te gaan rijden ;)

PS:
1> Wat natuurlijk ook wat scheelt, is dat in een Tesla 140Km/u daadwerkelijk 140Km/u.
2> Heb thuis ook een Bmw330e maar wat BMW daarmee gedaan heeft? Opzich top wagen maar range op batterij van 6KWH = 17km
en dan maar van de leasing op je dak krijgen dat je het normverbruik van 2,5l/100km niet haalt :D



Misschien nét niet helemaal zo snel, maar met 3 volwassenen aan boord en een beetje wind mee:

View attachment 420182

En 4 volwassenen aan boord en een beetje wind tegen:

View attachment 420183

BTW: Ondanks mijn avatar is dit met 18" aero's.

Wat je schrijft lijkt meer te maken te hebben met meerdere korte stops (ten opzichte van minder langere stops) dan met hogere snelheid?
 

Attachments

  • upload_2019-6-17_12-29-58.png
    upload_2019-6-17_12-29-58.png
    241.6 KB · Views: 39
  • upload_2019-6-17_12-34-12.png
    upload_2019-6-17_12-34-12.png
    1.3 MB · Views: 54
Hallo
Net nieuw op het forum.

We denken serieus aan een model 3 LR 18 inch. Helaas bij de RWD net achter net gevist.

Omdat onze ouders op zo'n 175 km (enkele reis) van ons af wonen (mn autosnelweg 120-130 km/h) vragen we ons af of een retourtje zonder opladen haalbaar is (zomer en winter) bij max snelheid en gebruik van verwarming of airco, 3 personen.

groet
Luc
 
Hallo
Net nieuw op het forum.

We denken serieus aan een model 3 LR 18 inch. Helaas bij de RWD net achter net gevist.

Omdat onze ouders op zo'n 175 km (enkele reis) van ons af wonen (mn autosnelweg 120-130 km/h) vragen we ons af of een retourtje zonder opladen haalbaar is (zomer en winter) bij max snelheid en gebruik van verwarming of airco, 3 personen.

groet
Luc

Ja.
Mijn ouders wonen op 165 km afstand. Retourtje gaat meer dan fluitend met M3P.

Laadpunt vlakbij mijn ouders gebruik ik niet.

Bovendien liggen er op mijn route 3 Supercharger locaties waar ik eventueel paar minuten zou kunnen bijladen, maar dat kan bij jou anders zijn natuurlijk.

No worries mate.
 
V
Hallo
Net nieuw op het forum.

We denken serieus aan een model 3 LR 18 inch. Helaas bij de RWD net achter net gevist.

Omdat onze ouders op zo'n 175 km (enkele reis) van ons af wonen (mn autosnelweg 120-130 km/h) vragen we ons af of een retourtje zonder opladen haalbaar is (zomer en winter) bij max snelheid en gebruik van verwarming of airco, 3 personen.

groet
Luc
Volgens mij heeft niemand er nog ervaring mee hoe dit in de (serieuze) winter zal gaan. 350 km met 120 á 130 km/h met de kachel aan lijkt mij best en boel.
 
V

Volgens mij heeft niemand er nog ervaring mee hoe dit in de (serieuze) winter zal gaan. 350 km met 120 á 130 km/h met de kachel aan lijkt mij best en boel.

Als de auto thuis aan de stekker kan -> lekker voorverwarmen. De koude auto op temperatuur brengen kost relatief veel energie. Bij erg koud weer desnoods snelheid een klein beetje naar beneden bijstellen en het moet lukken. Tijdsverlies door iets langzamer te rijden is aanzienlijk minder dan even van de rijksweg af voor een Supercharge :).

Enne je kunt bij koud weer ook vragen of ouders bij jou op visite komen :p
 
Ja.
Mijn ouders wonen op 165 km afstand. Retourtje gaat meer dan fluitend met M3P.

Laadpunt vlakbij mijn ouders gebruik ik niet.

Bovendien liggen er op mijn route 3 Supercharger locaties waar ik eventueel paar minuten zou kunnen bijladen, maar dat kan bij jou anders zijn natuurlijk.

No worries mate.

Dit weekend
Heren en eventuele Dames

Heeft er iemand van jullie nog enkele ervaringen met langere ritten tegen hogere snelheden (+140-150Km/u) met een M3 AWD LR Aero?
Ik heb namelijk een wekelijks traject van 400Km en dit leg ik vooral 's morgens heel vroeg af waardoor het wel eens, lees meestal, sneller gaat dan toegelaten aangezien de weg vrij is en het anders gewoon uiterst saai en gevaarlijk wordt.

Volgens 'A Better Route Planner' zou ik een 2-tal stops nodig hebben van respectievelijk 8 en 20 minuten om op eindbestemming met 22% soc te arriveren. (dit mbt tot de terugrit) De simulatie doe ik altijd met 6°, 4ms/s headwind en 5kg extra gewicht.

Op een ander fora, las ik een interessante stelling dat het wel eens voordeliger zou kunnen zijn om (veel) sneller te rijden aangezien je zo je stops beter kan optimaliseren in verhouding tot de laadtijd. (sneller van 20% naar 70% te laden dan van 5%->80%)

Ik zoek dus vooral ervaringen van mensen met een iets meer dan gemiddelde, zware voet.

Thanks!

Jan

Dit weekend round trip België-Nijmegen. Constant +5 boven snelheidslimiet. Had hem tot 90 procent geladen en toen ik thuis kwam (366km) nog 24 km in de tank. Was wel effe knijpen maar had het makkelijker gehaald als ik tot 100 procent zou geladen hebben. Les voor de toekomst. Lijkt mij dus echt wel goed mogelijk. Desnoods in de winter nog wat bijladen op de schuko bij je ouders en komt wel goed.
 
Als de auto thuis aan de stekker kan -> lekker voorverwarmen.
Op een afstand van 175 km is dat effect denk ik wel heel beperkt. Ik heb best wel wat ervaring met (PH)EVs in de winter en als ik in de winter vertrek met een warme auto met de kachel uit wordt het toch echt best snel koud in de auto. En op de terugweg heeft hij er al helemaal niets aan, dus je hebt het over het effect van voorverwarmen 3 uur rijden (350 km) plus nog een aantal uur stil staan. Hij zal niet hoeven krabben, maar heel veel range zal het niet schelen.

Bij erg koud weer desnoods snelheid een klein beetje naar beneden bijstellen en het moet lukken.
Maar dat was de vraag niet. :p

Enne je kunt bij koud weer ook vragen of ouders bij jou op visite komen :p
Maar ook dat was de vraag niet. :p
 
Had hem tot 90 procent geladen en toen ik thuis kwam (366km) nog 24 km in de tank.
Dus je had 431 km kunnen halen wanneer je op 100% was vertrokken en op 0% thuis was aangekomen. Dat betekent dat je in de winter minder dan 20% bereik in moet leveren om 350 km te kunnen halen .... Ik zou op basis daarvan niet zomaar durven zeggen dat het goed mogelijk was.
 

Attachments

  • upload_2019-6-20_13-26-29.png
    upload_2019-6-20_13-26-29.png
    157.6 KB · Views: 40
plus nog een aantal uur stil staan

Wellicht kunnen die paar uur stilstaan worden gebruikt om dan weer wat op te laden en / of voor te verwarmen met de mobiele charger of met een laadpaal in de buurt. Al met al met wat plannen en voorbereiden moet 350 km heen en terug in de winter wel te doen zijn. In het slechtste geval moet je onderweg 10 minuten bij een snellader van Tesla of Fastned een beetje bijladen om thuis te komen.
 
Last edited: