Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Gemiddeld verbruik Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Vannacht in een hotel verbleven waarbij ik aankwam met nog 31%.
De dichts bijzijnde supercharger was 75km weg maar dat zou moeten halen te zijn met 31%.
De volgende dag zag ik echter dat er nog maar 20% over was. De verwarming had ik per ongeluk aangezet. :oops:

Volgens de navi zou ik het niet gaan halen maar toen ik bewust zuinig ging rijden heb ik het toch gehaald met uiteindelijk nog 2% over.
Het was 90% snelweg en ik heb nog redelijke snelheden gereden (rond de 100) maar je ziet dat je echt heel zuinig kan rijden als je wil. Waarschijnlijk had ik meewind ofzo. :D

Verbruik.JPG
 
Gisteren 9-2 terug naar huis (middelburg) gereden, vanuit Breda, een regelmatige voorkomende reis voor mij.
Nu dus met storm “Ciara” tegen. Bf 6-8 tegen of zo
Waar ik normaal ( winter) op gemak met 115km/u rond de 165-170 verbruik zit, was t nu rond de 210.
Das een flink verschil!
 
Ik wilde eens goed meten hoe het verbruik van mijn Model 3 Performance is bij verschillende snelheden. Waarschijnlijk zijn er talloze lijstjes met meetresultaten maar ik had zin om het zelf te bekijken. Heb het verbruik gemeten bij 90, 120, 160, 200, 220 en 235 km/h en het een ander in een YouTube post samengevat.

 
  • Informative
Reactions: DutchTM3
Nu we met de wagen op vakantie zijn heb ik voor de eerste keer intensief gebruik gemaakt van SuC (trip van 1500km enkel). Het viel me op, of tenminste zo leek het, dat het verbruik de eerste 20km/20 minuten na SuC’en een stuk hoger ligt (zo rond 230 schat ik, over de hele rit had ik 167 gemiddeld). Vermoed niet dat het toeval is (bv door helling), zien anderen dat ook zo? Wat zou de oorzaak hiervan zijn?
 
Nu we met de wagen op vakantie zijn heb ik voor de eerste keer intensief gebruik gemaakt van SuC (trip van 1500km enkel). Het viel me op, of tenminste zo leek het, dat het verbruik de eerste 20km/20 minuten na SuC’en een stuk hoger ligt (zo rond 230 schat ik, over de hele rit had ik 167 gemiddeld). Vermoed niet dat het toeval is (bv door helling), zien anderen dat ook zo? Wat zou de oorzaak hiervan zijn?
Koeling van het battery-pack (?)
 
Hier na 80k op gemiddeld 157 Wh/km.
Maar de verlaagde snelheid (100 overdag) icm einde zomer maakt het wel iets rooskleuriger dan vorig jaar.
Toen de auto precies een jaar oud was zat ik rond de 165 Wh/km.
(veel snelweg / veel lange stukken / 1x per jaar op vakantie met relatief hoge snelheden)
Ik kom na bijna 2 jaar en 60 k kilometer ook op 165 Wh/km (dus binnen de door mijn aan het begin van dit draadje aangekondigde verwachte bandbreedte (160-165)). Daarbij heeft de verlaging van de maximumsnelheid een rol gespeeld, maar minder dan ik had verwacht, vermoedelijk omdat op mijn ww-traject de 130 maar op een stuk van 20 km haalbaar is. 18", 's zomers geen Aero, 's winters wel. Meer korte eindjes beïnvloeden de range aanzienlijk. Overigens is het verlies van kWh's buiten verrijden van kilometers een kostenpost die wel eens wordt vergeten. Ik schat die op (en dus een overhead van) 20%. Blijft in geld peanuts, want minder dan 1 cent per kilometer. Maar als je op een strak budget zit scheelt het wel een half (niet al te duur) brood per dag.
 
Last edited:
Dat verlies betreft inefficiency van de lader/transport, verbruik tijdens stilstand incl phantomdrain en naloeien van de airco/verwarming (ik zet m altijd uit bij aankomst op mijn bestemming en pas weer aan zodra ik het nodig vind (tijdens de rit blijf ik er daarna verder vanaf, en varieer ik hooguit de temperatuur een beetje, altijd op auto) Voorverwarmen (is ook een deel van die 20%) als het koud is doe ik standaard (auto staat buiten en krabben, daar doe ik bij voorkeur niet aan)
 
Zeer mooie scores. Ik vind het een bizar verschil met mijn opa-stjil 224wh/km. Gewoon een 1/3e goedkoper per kilometer en dus 1/3e goedkoper in energiekosten. Voor mijn kWh prijs 33% goedkoper is.....

Wellicht rij je wat meer kortere stukken/afstanden? (daarnaast is een S wat minder zuinig)

Ik zie het gemiddelde verbruik op een rit pas na een afstand van 20-30 km terugzakken van ca. 180-190 Wh/km naar uiteindelijk rond de 160 Wh/km in deze november maand (op de rijksweg).

Maar zoals "SpeedyEddy" al aangeeft -> elektrakosten zijn momenteel beperkt als je naar de totale autokosten kijkt (en goedkoop kunt laden) :)
 
Hier 189wh/km over 25.000 in een M3P. Zitten wel 2 flinke vakantieritten van 3000 (met dakkoffer) en 1800 (wintersport, hard gereden) bij. Daar lag het verbruik aanzienlijk hoger.

Normaal woon-werk zit ik een beetje tussen de 145 en de 170wh/km afhankelijk van de omstandigheden. Rij op die korte ritten meestal gewoon rechts 100 op ap. Rij ook vaak naar familie aan de andere kant van het land. Heenweg @ 100km/u is dan +/- 150-160wh, terugweg wacht ik meestal tot ik 130 mag en zit dan aan de 190-200wh. Als ik 140 ga rijden of bij slechte omstandigheden nog wat meer.
 
Hier 189wh/km over 25.000 in een M3P. Zitten wel 2 flinke vakantieritten van 3000 (met dakkoffer) en 1800 (wintersport, hard gereden) bij. Daar lag het verbruik aanzienlijk hoger.

Normaal woon-werk zit ik een beetje tussen de 145 en de 170wh/km afhankelijk van de omstandigheden. Rij op die korte ritten meestal gewoon rechts 100 op ap. Rij ook vaak naar familie aan de andere kant van het land. Heenweg @ 100km/u is dan +/- 150-160wh, terugweg wacht ik meestal tot ik 130 mag en zit dan aan de 190-200wh. Als ik 140 ga rijden of bij slechte omstandigheden nog wat meer.

Ik zit na 11 maanden en 47 k kms op een gemiddeld gebruik van 203. In de zomer rij ik rond op 255/35 20 inch en 285/30 inch. Zal bepaald niet helpen qua verbruik. Rij nu sinds begin november op de standaard performance set en zit nu over +- 4k kms op 180 wh.
 
Interessante verificatie van Björn over het verschil tussen verbruik volgens boordcomputer en het reële energieverbruik.
Volgens TeslaBjörn bedragen de laadverliezen bij de M3 12%. In zijn experiment werd er op gelet om geen voorverwarming en randverbruik te genereren als er niet gereden werd. Dus het verbruik van de klimaatregeling of de lichten in stilstand worden niet meegeteld.
ADAC meet voor de M3 een verschil van bijna 25% tussen aangegeven verbruik en energie uit het net wanneer die wel worden meegenomen.