Als de auto bij een range van 350 km 200wh/km aangeeft dan zit daar het probleem. Dat zou betekenen dat er maar 70kWh gebruikt wordt. De actieradius is gebaseerd op 81.1 kWh. Het zou ook dom zijn van Tesla om minder te gebruiken. Alleen de "brick-protection" is niet aan te spreken om te rijden, de rest wel.
Nee, ook de zero-mile protection mag niet meegerekend worden voor dagelijks gebruik omdat NIEMAND dagelijks het risico gaat lopen om de auto leeg rijden, met alle gevolgen van dien. Daarnaast is het bij bijna leegrijden vaak ook niet mogelijk om met dat laatste beetje reserve nog snel even een laadstation te vinden. Dus 75,9kWh maximaal, voor niet-dagelijks gebruik.
12 graden is wel degelijk "koud" voor een accu zoals die in EV's zit. De optimale temperatuur voor de batterij ligt ver boven die 12 graden. (ik kom verschillende temperaturen tegen die uiteenlopen van 25 tot 35 graden als optimale werktemperatuur)
De optimale werktemperatuur voor Li-Ion (en de meeste andere typen) cellen is zo'n 20 graden (
Discharging at High and Low Temperatures Battery University). Maar dat doet er niet toe. Het gaat hier om de invloed van het weer, de Outside Air Temperature, op het beschikbare vermogen van de accu. En een OAT van 12
°C in de ochtend is geenszins koud te noemen. De gemiddelde temperatuur in Nederland is 10,1°C (bron: KNMI), dus kou is nu geen argument. Wel als het over 2 weken -15°C is, maar daar zullen de prestaties dan ook wel weer naar zijn.
Ik ben het met je eens dat die tests geen beeld geven van de werkelijkheid. Wat deze test wel mogelijk maken is een manier om auto's onderling te vergelijken. De omstandigheden zijn namelijk gelijk getrokken.
Van de NEDC range lag dat ook wel in de verwachting. Ik blijf het een vorm van slechte smaak vinden dat te communiceren, maar het mag. Maar als ik expliciet vraag wat ik reëel kan verwachten bij Nederlandse snelweg snelheden omdat ik 136km van mijn werk af woon, er er wordt verteld dat ik in dat geval probleemloos 350km, de typical range, kan halen, dan voel ik me wel een beetje in de maling genomen eerlijk gezegd. Want ik haal net 250km en om dat te halen mag ik absoluut niet boven de 120km/u komen.
Het is wel flauw en minstens enorm naïef. Het is algemeen bekend dat gebruikscijfers van auto's niet overeenkomen met de werkelijkheid. HOUD DAAR DAN REKENING MEE. Dat geldt voor elke auto en het is dus flauw en minstens enorm naïef om bij EV's hier geen rekening mee te houden.
Dat mag jij vinden. Ik vind dat ik mag verwachten dat Tesla verkopers weten wat ze verkopen en klanten met die kennis eerlijk voorlichten. Als ze dat niet doen verkopen ze misschien een auto meer, maar hebben ze er in mijn geval toch ook een probleem bij!
- - - Updated - - -
Ritje van 25 km over de A2, 100km/u op de cc, droog weer, verwarming op 19,5, stoelverwarming aan, ik geloof 164 Wh/km over 25km... Ik heb er een fotootje van gemaakt, maar geloof deze waarde zelf eigenlijk niet meer. Misschien staat er 184?
Ik snap niet hoe je het doet, maar het staat er echt.
Ik had daarstraks 222Wh/km bij 112km/u, gemiddeld over 50km met de opwarmbult al uit mijn schermhistory gereden, vanaf Middelburg naar Roosendaal. Later op de avond had ik bij diezelfde snelheid 235Wh/km, ook gemiddeld over 50, vanaf Roosendaal naar Tilburg. Helaas zit er nogal wat 'ruis' op de verschillende metingen door een veelheid aan externe omstandigheden.