Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

GF4 in de buurt van Berlijn

This site may earn commission on affiliate links.
Onder het doek wellicht Y's met de nieuwe kleuren? :rolleyes:
Tesla heeft toestemming gekregen om 2000 Model Y's te maken voor testdoeleinden.
Dit is een voorlopige toestemming, in afwachting van de definitieve.
De Model Y's mogen niet verkocht worden, dus dit is nog geen productie.
Meer lezen (in Duits):

De eerste 36 staan al buiten geparkeerd:
View attachment 754521
Uit de weekelijkse GF4 video van the_wolfpack_berl
 
New artwork @ GigaBerlin
Screenshot_20220121-121045_Instagram.jpg
Screenshot_20220121-175243_Instagram.jpg
 
GoogleMaps heeft een nieuw satelliet-beeld van de Giga Factory geplaatst, nu van 2022.
In het echt is deze bijna een half jaar oud, want de Batterij-fabriek was nog niet in aanbouw.
Opmerkelijk is ook rechts een speciaal transformatorstation voor Tesla

1642947779517.png


Zelf kijken:
Zoek Grunheide op GoogleMaps, dan is het linksonder aan de gemeentegrens. Autobhan 10 afslag 7, net boven de rivier de Spree.
 
Tesla heeft het spoorlijntje dat langs de fabriek loopt gekocht om er een trein-shuttle-dienst te starten voor het personeel.
Nu stapt het personeel dat met de trein komt uit/in op station Fangschleuse en neemt daar voor 2 km de bus naar de fabriek. Dat hoeft dan niet meer.
De shuttle trein gaat rijden vanaf/naar Erkner, een voorstadje zuid-oost van Berlijn. Vandaar zijn er goede treinverbindingen naar Berlijn en omgeving.

1643466077276.png


1643466235675.png

Toekomstig station?

Meer lezen (in Duits):

Tesla-kauft-bahngleis-in-brandenburg
 
Het schiet nog niet echt op in Duitsland..
Pas nou op met die papegaai-pers.
Alex geeft daar een genuanceerd beeld over.
TL;DR: Rechtszaak heeft niets met vergunning te maken.
En Tesla vraagt nieuwe vergunning aan voor verdere uitbreiding.
En Tesla heeft lopende aanvraag gewijzigd nu met 4680 productie on-site.

Dit Autoweek artikel is weer duidelijk geval van kopiëren, van klok zonder klepel, van clickbait. Sorry.


Credits:
@avoigt
 
Pas nou op met die papegaai-pers.
Alex geeft daar een genuanceerd beeld over.
TL;DR: Rechtszaak heeft niets met vergunning te maken.
En Tesla vraagt nieuwe vergunning aan voor verdere uitbreiding.
En Tesla heeft lopende aanvraag gewijzigd nu met 4680 productie on-site.

Dit Autoweek artikel is weer duidelijk geval van kopiëren, van klok zonder klepel, van clickbait. Sorry.


Credits:
@avoigt
Dat zal allemaal wel, maar eerder dacht Tesla al veel eerder open te gaan en inmiddels zitten we al wel bijna in maart. Nu zullen die paar maanden het verschil niet gaan maken, maar vlotjes loopt het nog niet met de productie.
 
Volgens mij is er al aardig wat geproduceerd, als proef voor de productielijn, en zijn ze gewoon aan het afronden en opstarten. . . .
Ja, klopt, ze weten zowat niet meer waar ze moeten laten. ;) Hier een hoek van het terrein waar de proef van vorige week staat:
1645554659955.png


Ook zagen we al deze van 2 weken geleden:
(eerder waren er al vrachtwagens vol weggehaald, waarheen is niet altijd duidelijk: crashtests?, Noorwegen koudetests?)
1645555069610.png


En deze waren voor de storm gebruikt, zodat het karton niet wegvloog: :oops:

1645555200473.png
 
Last edited:

Tagesspiegel zit achter een paywall 😉
Titel en intro zeggen gznoeg voor mij. Feestje en MY bestellen 🙂.
 
Als je nu een MY configureert (LR wit standaard), is de leverdatum maart 2022. Dit betekent dat hij al op de boot zit of toch klaar staat.
Gaat de verkoop slecht?

Titel en intro zeggen gznoeg voor mij. Feestje en MY bestellen 🙂.
Op drie weken tijd is de verwachte leverdatum van maart (op 11/2) naar juli gegaan op de configuratiesite.
Een paar dagen geleden was het nog mei.
Omdat juli de eerste maand van een kwartaal is, zal dit dus waarschijnlijk een levering uit Berlijn zijn.

Edit: ik heb net besteld. Gezien de voor Tesla lange levertermijn, verwacht ik een prijsverhoging na het openingsevent en de aankondiging van nieuwe batterij en kleuren.
 
Last edited:
Op drie weken tijd is de verwachte leverdatum van maart (op 11/2) naar juli gegaan op de configuratiesite.
Een paar dagen geleden was het nog mei.
Omdat juli de eerste maand van een kwartaal is, zal dit dus waarschijnlijk een levering uit Berlijn zijn.

Edit: ik heb net besteld. Gezien de voor Tesla lange levertermijn, verwacht ik een prijsverhoging na het openingsevent en de aankondiging van nieuwe batterij en kleuren.
Volgens deze website zouden ze deze week de Long Range productie testen.

Als deze uit Berlijn zou kunnen komen, wat best mogelijk is:
De levertijd voor LR wit, zwart en MSM staat op mei. Dit komt overeen met de dat er eerst zwarte en witte Performance modellen uit Duitsland zouden komen. Het lijkt er op dat ze hierna MSM gaan leveren (de performance versie is ook verkrijgbaar vanaf mei in MSM) en dan rood en blauw respectievelijk in juni en juli.

Mogelijks komen er nog nieuwe kleuren bij maar ik verwacht niet meteen. de 4680 batterijen in de MIG versie is nog niet aan de orde, pas als de batterij fabriek in Grunheide operationeel is.
 
Verwarrend bericht, de kogel is door de kerk maar nog niet helemaal 🤔



Vergunning blijkbaar verleend, nog wat administratieve afhandeling nodig?

 
Volgens deze website zouden ze deze week de Long Range productie testen.

Als deze uit Berlijn zou kunnen komen, wat best mogelijk is:
De levertijd voor LR wit, zwart en MSM staat op mei. Dit komt overeen met de dat er eerst zwarte en witte Performance modellen uit Duitsland zouden komen. Het lijkt er op dat ze hierna MSM gaan leveren (de performance versie is ook verkrijgbaar vanaf mei in MSM) en dan rood en blauw respectievelijk in juni en juli.

Mogelijks komen er nog nieuwe kleuren bij maar ik verwacht niet meteen. de 4680 batterijen in de MIG versie is nog niet aan de orde, pas als de batterij fabriek in Grunheide operationeel is.
Levertijd gisterenavond voor een LR wit was juli. Ideaal voor mij. Vandaag besteld en niet meer gekeken.
Staat vandaag in de configurator ineens weer op mei.
Op de bestelconfirmatie staat geen levertermijn voor zover ik kan zien. Wat is MSM?
Edit: het ligt aan de 19” velgen. Als je die selecteert springt de leverdatum naar juli.
 
Last edited:
Verwarrend bericht, de kogel is door de kerk maar nog niet helemaal 🤔



Vergunning blijkbaar verleend, nog wat administratieve afhandeling nodig?

Dit wil zeggen dat de fabriek mag blijven staan en niet afgebroken moet worden. Tesla heeft deze gebouwd met een tijdelijke vergunning met het risico dat ze dus nooit een vergunning zouden krijgen en dus alles terug moesten afbreken (waarvoor ze 100 miljoen euro op een aparte rekening moesten storten als waarborg)

Nu moeten de machines enz nog gekeurd worden.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik