Pascal-R
Active Member
Incorrect, de eerste snellader in Nederland stond in Zwolle bij een tamoil garage, gemaakt door Epyon uit Delft, gerealiseerd door Essent. Deze kon enkel een paar taxi busjes snelladen (2010). Later is deze omgebouwd naar een chademo snellader en spoedig daarna kwam er een Chademo lader bij het Novotel in Amsterdam. Destijds vonden overigens de andere automerken snelladen eigenlijk redelijk overbodig en al helemaal wanneer er werd gesproken over de snelheden die Tesla voor ogen had.De Nissan Leaf was eerder op de markt dan de Tesla Model S.
De eerste snellader in Nederland stond in mei 2012 in Amersfoort en was van New Motion. De eerste SuC is in december 2013 geopend in Zevenaar en Oosterhout.
En nee, die andere EV fabrikanten dachten niet van "kom, laten we het eens anders doen". Die hebben de laadpoort eenvoudigweg geplaatst aan de kant waar voorheen de tankdop zat.
Helemaal eens, maar dat is het punt in dit topic toch helemaal niet? Hier wordt gesteld dat linksachter de enige juiste plek is voor de laadpoort. En de reden? Nou, gewoon, omdat Tesla het zo doet.
Geen idee op welke oplossing je doelt? Dit topic gaat niet over waar ik wil laden, maar over de plaats van de laadpoort.
De chademo laders waren bizar duur, complex en de kabels en stekkers door hun gewicht totaal onhandelbaar. Wat dat betreft waren de stekkers van de eerste generatie SUC's een verademing!
Later kwam pas Combo (later hernoemd naar CSS).