Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laadpoort standaard linksachter

This site may earn commission on affiliate links.
De Nissan Leaf was eerder op de markt dan de Tesla Model S.
De eerste snellader in Nederland stond in mei 2012 in Amersfoort en was van New Motion. De eerste SuC is in december 2013 geopend in Zevenaar en Oosterhout.
En nee, die andere EV fabrikanten dachten niet van "kom, laten we het eens anders doen". Die hebben de laadpoort eenvoudigweg geplaatst aan de kant waar voorheen de tankdop zat.


Helemaal eens, maar dat is het punt in dit topic toch helemaal niet? Hier wordt gesteld dat linksachter de enige juiste plek is voor de laadpoort. En de reden? Nou, gewoon, omdat Tesla het zo doet.


Geen idee op welke oplossing je doelt? Dit topic gaat niet over waar ik wil laden, maar over de plaats van de laadpoort.
Incorrect, de eerste snellader in Nederland stond in Zwolle bij een tamoil garage, gemaakt door Epyon uit Delft, gerealiseerd door Essent. Deze kon enkel een paar taxi busjes snelladen (2010). Later is deze omgebouwd naar een chademo snellader en spoedig daarna kwam er een Chademo lader bij het Novotel in Amsterdam. Destijds vonden overigens de andere automerken snelladen eigenlijk redelijk overbodig en al helemaal wanneer er werd gesproken over de snelheden die Tesla voor ogen had.
De chademo laders waren bizar duur, complex en de kabels en stekkers door hun gewicht totaal onhandelbaar. Wat dat betreft waren de stekkers van de eerste generatie SUC's een verademing!
Later kwam pas Combo (later hernoemd naar CSS).
 
  • Informative
Reactions: PvDr
Als je de geschiedenis bekijkt dan is het duidelijk waarom het niet is en ook niet meer zal zijn. Tesla was eerst met EV's in volume. Ze hebben niet gewacht op anderen om een laadoplossing te voorzien en hun eigen gesloten netwerk gebouwd. Alles intern dus makkelijk te standaardiseren. Men heeft altijd opengestaan voor samenwerking met OEM en start-up. Maar op een enkeling na waren deze te zeker van hun zaak dat het toch niet ging lukken en dat ze anders op korte termijn Tesla wel konden bij benen. (still waiting - zitten duidelijk ook op Elon tijd). Nu er meer EV's zijn heeft Tesla zijn laadoplossing opengesteld voor anderen, wat een mooie revenue stream meebrengt. Al was het maar omdat andere oplossingen performantie missen. Ondertussen hebben ze ook op geanticipeerd met de V4 SUC waarvan de plaatsing eerder centraal gebeurt en met een iets langere kabel.
Dus ik zou zeggen, inplaats van een standaard locatie voor de laadpoort, zouden OEM beter stoppen met de stekker achter de tank dop te steken. Het is zo'n lelijk zicht. ik snap niet dat zulke ontwerpen gevalideerd geraken. Heb je een premium wagen, zit er een gigantisch gat in een zijpaneel met een dekseltje.
 
Als je de geschiedenis bekijkt dan is het duidelijk waarom het niet is en ook niet meer zal zijn. Tesla was eerst met EV's in volume. Ze hebben niet gewacht op anderen om een laadoplossing te voorzien en hun eigen gesloten netwerk gebouwd. Alles intern dus makkelijk te standaardiseren. Men heeft altijd opengestaan voor samenwerking met OEM en start-up. Maar op een enkeling na waren deze te zeker van hun zaak dat het toch niet ging lukken en dat ze anders op korte termijn Tesla wel konden bij benen. (still waiting - zitten duidelijk ook op Elon tijd). Nu er meer EV's zijn heeft Tesla zijn laadoplossing opengesteld voor anderen, wat een mooie revenue stream meebrengt. Al was het maar omdat andere oplossingen performantie missen. Ondertussen hebben ze ook op geanticipeerd met de V4 SUC waarvan de plaatsing eerder centraal gebeurt en met een iets langere kabel.
Dus ik zou zeggen, inplaats van een standaard locatie voor de laadpoort, zouden OEM beter stoppen met de stekker achter de tank dop te steken. Het is zo'n lelijk zicht. ik snap niet dat zulke ontwerpen gevalideerd geraken. Heb je een premium wagen, zit er een gigantisch gat in een zijpaneel met een dekseltje.
Mij maakt het ook geen moer uit. Ik kom vrijwel alleen bij Tesla om buiten de deur te laden. Daar werkt het perfect en is de prijs prima.

De rest mag er een potje van maken. Ik heb er geen last van.

Standaardisering blijft altijd lastig. Het is al een wonder dat het ooit is gelukt met pedalen in auto’s. ;)